Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Tango

Tango

13-03-2010 om 20:56

Hyve-perikelen

Tangodochter, bijna 9, zit sinds kort op hyves. Ze vindt het helemaal geweldig. Thuis mag ze er alleen beneden in de woonkamer achter, zodat wij kunnen zien wat ze doet. Vandaag echter was ze er bij een vriendinnetje achter gegaan en hebben ze er samen achter zitten keten. Op een gegeven moment ging vriendinnetje, die zelf niet op hyves zit, vervelende berichtjes sturen naar vrienden van Tangodochter. In de trant van: je bent gek, domkop etc. Een ervan was mijn zus en die koppelde dit dus keurig naar mij terug. Tangodochter vertelde het thuis ook aan mij en ook dat ze het op een gegeven moment niet meer leuk vond en dit ook zei tegen vriendinnetje. Ik heb Tangodochter er wel flink op aangesproken dat ze nooit meer anderen op haar hyves moet laten en dat ze niet meer mag hyven thuis samen met vriendinnen.
Omdat ouders van vriendinnetje overwogen hun dochter ook op hyves te laten, heb ik hen net even gebeld om door te geven wat er was voorgevallen. Moeder had dus niets doorgehad, wel dat ze lol hadden samen. Ook niet dat Tangodochter het op een gegeven moment niet leuk meer vond. Dat had ze niet gezegd volgens haar. Ze kapte het gesprek eigenlijk heel snel af met te zeggen dat ze het met dochter zou bespreken. Ik vond het eigenlijk een beetje een vervelende reactie. Alsof ik hun aanviel ofzo. Wat vinden jullie, was het misschien niet handig om het hen te melden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wel hoor

Goed om het te melden, maar verder niet te moeilijk over doen. Het zal wel aankomen.
Ook niet teveel invullen voor ouders van vriendinnetje.Ze gaat het toch met dochter bespreken?Dat ze kort was hoeft niet vervelend bedoeld te zijn.
Ik zou het ook zo hebben gedaan.

Damajo

Tirza G.

Tirza G.

14-03-2010 om 13:00

Weghalen

Je dochter kan die vervelende berichtjes bij anderen weghalen hoor. Je kunt krabbels die je bij een ander hebt gezet, altijd later zelf weer weghalen.
Je dochter heeft een wijze les geleerd: niet anderen op je Hyves laten rondklooien ennnnn de anonimiteit van internet lokt dit soort gedrag heel makkelijk uit. Ze zouden dit soort dingen nooit tegen iemand durven zeggen, maar vanuit je veilige huiskamer, al geitend met een vriendinnetje, komt het er zomaar uitrollen. Niet te zwaar aan tillen, dit hoort er een beetje bij.

Tirza

Nasha 1st

Nasha 1st

14-03-2010 om 14:26

Nu is het hyves....

maar deden wij vroeger eigenlijk niet gewoon hetzelfde? Maar dan per telefoon? Wie heeft er niet een middagje flauw met vriendin(nen) leuke klasgenoten zitten bellen met vage smoesjes? Of soms wildvreemden? Ooit heb ik zelfs eens gewoon op de gok een nummer in het buitenland gedraaid, tot ik ook echt iemand aan de lijn kreeg!!! Grote schrik.....En ja, nu doen kinderen dat met Hyves.....Inderdaad, niet te zwaar aan tillen en weer verwijderen.....Wel inderdaad aangeven dat het ook goed fout kan gaan (vriendschappen op het spel zetten.....)

Tirza G.

Tirza G.

14-03-2010 om 14:32

Jaaaaaaaa nasha 1st

M'n eigen nummer, maar dan met de landcodes etc. van Japan er voor. Kreeg ik echt iemand aan de telefoon Dát was een hele schrik. Ennnnn als je 0000 draaide, kreeg je ook iemand. Gesprekken intercontinentaal ofzoiets

Tirza

Carmen

Carmen

14-03-2010 om 14:51

Wachtwoord veranderen

Laat haar ook even haar wachtwoord veranderen. Het zit er dik in dat het vriendinnetje nu haar wachtwoord weet. Weet ze ook dat ze op andermans computers geen namen en wachtwoorden moet laten bewaren?

Carmen.

Fatima

Fatima

14-03-2010 om 16:06

Hyves

Mijn kinderen wisten op die leeftijd hun eigen wachtwoord niet eens, dat had dit soort dingen al voorkomen. Maak inderdaad eerst een nieuw wachtwoord aan en zorg dat je computer dat thuis onthoudt dan hoeft ze het niet in te tikken.

Nasha 1st, ik vind bellen heel anders dan berichtjes achterlaten die iedereen kan zien die ook vrienden is met die persoon. Je belde toch ook naar onbekenden neem ik aan. Wat zou jouw kind zeggen als er in ene iets vervelends op zijn of haar hyves staat?

Nasha 1st

Nasha 1st

14-03-2010 om 16:27

Fatima

dat zeg ik toch? Nu is het Hyves en dus blijft het staan....maar je kan het gewoon weghalen! Maar maak er niet zo'n drama van.....dochter weet inmiddels wel dat het niet goed zat, dat had ze zelfs al tegen vriendinnetje gezegd....dus in die zin is de boodschap heus wel gevallen bij haar....en verder, gewoon weghalen waar je niet achter staat en het leed is geleden....

Oh ja, als er iets vervelends op de hyve van zoon staat halen we het weg en blokkeren die persoon. Degene die dat eens gedaan had zat bij hem in de klas dus school heb ik ook meteen ingelicht en het is meteen opgelost....

Nasha 1st

Nasha 1st

14-03-2010 om 20:02

Zucht...

je vraagt aan mij, wat zou jij doen als er op de Hyve van je kind iets heel vervelends staat....nou , dat heb ik je verteld. Als mijn zoon thuis verteld dat hij samen met een vriendje dat soort dingen op een andere hyve heeft gezet, dan ga ik onmiddellijk met hem achter de pc om die dingen te verwijderen! Heb hem toevallig vandaag nog gezegd een aantal dingen van zijn eigen hyve te verwijderen, omdat ik dat niet fatsoenlijk vond!

In dit specifieke geval weet dit meisje al dat ze fout zat....ze wilde het ook niet, maar haar vriendinnetje heeft het gedaan voor haar. Dus log je samen in en verwijdert het en dan is het probleem toch opgelost?
DAAR moet je verder geen punt van maken....En verder is het een kwajongensstreek (of kwameidenstreek in dit geval). Nogmaals, het enige verschil met ons is, dat het nu op een Hyve staat en blijft staan en dus te lezen is voor de ontvanger! Dat is inderdaad wel naar ja, maar makkelijk genoeg weer op te lossen, misschien zelfs nog voor de ontvanger het heeft gelezen!!!

Fatima

Fatima

14-03-2010 om 21:26

Nee dus

De ontvanger krijgt er een mailtje van dus je kunt het altijd nog lezen.

Het is gewoon duidelijk: kinderen kun je niet alleen achter een computer zetten en denken dat ze wel lol hebben dus niets raars doen. Natuurlijk moet je als ouder de ouder van dat andere kind bellen.

Nasha 1st

Nasha 1st

14-03-2010 om 22:04

Nou

in die mail kun je meestal niet veel bijzonders lezen Fatima....en de andere moeder bellen had Tango toch al gedaan? Volgens mij alleen nog niet de vervelende krabbels verwijderd, nou, dat nog even doen dus.....

Tango

Tango

15-03-2010 om 15:31

Opgelost

Later in het weekend belde gelukkig de vader van vriendinnetje mij terug met de mededeling dat ze het wel degelijk hadden opgepakt met hun dochter en dat ze een week niet op hyves mocht (ze hadden net een account voor haar aangemaakt). Ook hij zei inderdaad dat je de krabbels kunt verwijderen. Hadden we intussen ook al gedaan en het wachtwoord gewijzigd, want vriendinnetje had dit opgeschreven. Het probleem is dus opgelost en we hebben er allemaal weer van geleerd. Bedankt voor jullie reacties.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.