Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

"daisy"

"daisy"

10-12-2008 om 22:00

Hyves en vage kennis

Ons kind kreeg via hyves een uitnodiging om lid te woorden van een hyvesgroep over een vage kennis van haar. Kind vond het wat raar, wist niet of het lid wilde worden en haalde mij erbij. Ik vond het niet zo'n fijne groep: die vage kennis wordt opgehemeld, maar de ondertoon lijkt niet zo aardig te zijn.
Wat zouden jullie doen: laat maar, want heel duidelijk is het niet of toch ouders inlichten (die ik niet ken)? Of .....?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Faith

Faith

10-12-2008 om 22:16

Niet

als jij er een slecht gevoel bij hebt gewoon niet doen. Ik wil bv geen kinderen op mijn hyves, en ook vage bekenden die mij uitnodigen accepteer ik niet . Gewoon geen zin in. Ik kreeg laatst wel een berichtje van een geheel onbekende die mijn foto zo mooi vond. Heel vreemd, maar niet onaardig bedoeld denk ik. Heb gemaild dat ik de foto ook erg leuk vond, maar eigenlijk een heks was met een wrat op de neus. Goed dat je kind jou vroeg, zo hoort internetopvoeding te zijn! Faith

"daisy"

"daisy"

10-12-2008 om 22:31

Faith

Bedankt voor je reactie, kind is inderdaad niet lid geworden, mede op aanraden van mij, maar kind wilde zelf ook niet.
Ik was niet duidelijk met mijn vraag, ik bedoelde eigenlijk, moet ik iets doen om op de een of andere manier deze vorm van pesterij (want daar lijkt het toch wel op) te stoppen en zo ja, hoe of deze maar gewoon te laten gaan. Dat was niet duidelijk van mijn kant, sorry.

Zelf

Zelf zou ik wel bellen.Internetpesterij kan een ernstig probleem zijn. Ala er een pesthyve over mij was deed ik misschien wel aangifte.
Het is niet moeilijk te achterhalen wie de groep is gestart.Meestal de beheerder, maar een beheerder kan ook de kuierlatten nemen en iemand anders (ongevraagd) als beheerder aanstellen.

groetjes Damajo

Prulletje

Prulletje

11-12-2008 om 21:43

Knopje rechtsonder op de hyve

Rechtsonder op de Hyve zit een knop: "Dit is niet OK". Ik heb geen idee wat ze ermee doen, maar het is een eerste stap. Verder zou ik proberen te achterhalen wie erachter zitten en de daders en ouders of leerkrachten aanspreken. Indien mogelijk natuurlijk.

Prulletje

Sassefras

Sassefras

12-12-2008 om 20:08

Alex

Heb je je zef wel eens verdiept in Hyves? Krijg de indruk van niet...
Je kunt een profiel op Hyves, met name die van je kinderen, volledig afschermen zodat iemand die niet je 'vriend' is niet jouw profiel, foto's, krabbels etc. kan bekijken/lezen. Maar iemand kan je dan nog wel uitnodigen 'vrienden' te worden of uit te nodigen voor een openbare Hyves, via een bericht. Als ouder heb je dan de taak om te controleren of deze uitnodigingen wel 'zuivere koffie' zijn, alvorens iemand toe te laten op de Hyves van je kind.
Houd je dit als ouders goed in de gaten, en beschik je zelf over de inloggegevens van je kind, dan loopt je kind m.i. geen risico benaderd te worden door mensen met foute bedoelingen. Mocht één van mijn kinderen plotseling inloggegevens wijzigen zodat ik geen toegang meer zou hebben tot haar site, of acceppteert zij wel zonder overleg met ons nieuwe 'vrienden', dan is het wat ons betreft meteen klaar met Hyves en dat weten ze dondersgoed.
Kwestie van duidelijke afspraken maken met je kind.
Sassefras

Annet

Annet

13-12-2008 om 11:39

Zelfde ervaring als sassefras

Dochter van elf heeft een keurig afgeschermde hyves, zonder foto in haar profiel, ook geen andere details, alleen haar voornaam.
Soms krijgt ze een uitnodiging van een ander. Die hebben dan haar naam zien staan bij één van haar vrienden (in de krabbels of bij het lijstje met vrienden). Omdat zij wel kunnen raden wie ze is (op basis van haar voornaam), sturen ze haar een uitnodiging om vrienden te worden. Die weigert ze keurig als het om een vage kennis gaat, ouder van vriendinntje, etc. Accepteren en weigeren gaat altijd in overleg met mij.
Ze heeft nu 10 vrienden op haar hyves staan en die kennen wij allemaal persoonlijk.

Nasha the first

Nasha the first

13-12-2008 om 15:54

Je snapt het echt niet he?

om toegevoegd te worden moet je toestemming hebben, die toestemming kun alleen jij als member geven, is het een vaag iemand, dan weiger je die gewoon!!!!! Krijgt ie zelfs geen bericht van....

Annet

Annet

13-12-2008 om 18:25

Kaartje kan niet, bericht wel

Alex, ik heb het net uitgeprobeerd. Het is niet mogelijk om als vage bekende mijn dochter een kaartje te sturen. Die krijgt dan het bericht dat Hyves het adres niet kan geven en dat vage bekende het adres zelf moet invullen. Een andere optie is dat Hyves aan mijn dochter vraagt om het adres.
Een bericht kan helaas wel. Ik ben het met je eens dat dat niet zou moeten mogen als je het profiel zo veilig mogelijk invult. Een uitnodiging om vrienden te worden vind ik weer wel kunnen.

Annet

Annet

13-12-2008 om 20:27

Kleine aanvulling

Je kunt niet zelf beslissen of je iemand toevoegt als vriend. Als je iemand graag als vriend wilt toevoegen, dan zul je degene moeten uitnodigen. Pas als die persoon accepteert, staat hij/zij als vriend in jouw hyves. Wil de ander dat de vriendschap wederzijds wordt, dan moet er ook vanaf de andere kant een uitnodiging gemaild worden.

Sassefras

Sassefras

14-12-2008 om 20:52

Niet zoveel mis met een bericht

Het versturen van een bericht naar een afgeschermde Hyves kan misschien vervelend zijn, maar iemand die niet tussen jouw vrienden staat, kan dan nogsteeds niet bij jouw profiel/krabbels/foto's etc.
Mochten het trouwens echt ongewenste berichten zijn, dan kan zo iemand ook nog geblokt worden (kan je zelf doen) of er kan een notificatie naar de organisatie van Hyves met: Dit is niet OK. Ik vind dat er voldoende mogelijkheden zijn om het zo 'veilig' mogelijk te maken en houden voor je kind. Jouw bezwaren zijn naar mijn mening gewoon ongegrond Alex!
Sassefras

jolien

jolien

27-12-2008 om 14:17

Ik zit ook op hyves.. en ik kijk er goed mee uit

Haai!!
Ik zit ook op hyves en ik krijg heel vaak uitnodigingen van hyvesgroepen. Ik bekijk de groep altijd even en als het bijvoorbeeld een hobby ofzo van mij is of ik vind de hyve leuk dan accepteren ik hem, van wie die ook is. en als ik hem vaag vind of ik ben er niet geintereseert in dan verwijder ik hem gewoon. makkelijk zat. Hopelijk heb je wat aan !! .
Groetjes Jolien

Jade

Jade

01-01-2009 om 14:15

"daisy",

mijn dochter zou zich niet mogen aanmelden. Bij dit soort berichtjes dan roept ze mij erbij en bekijken we het. Is het niks dan delete ze de mail.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.