Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Hyves laat google los op gebruikersgegevens

Kwam onderstaand bericht tegen op Webwereld.nl. Wel belangrijk om te weten als je kinderen (of jezelf) op een Hyve-account hebben!!

---------------------------------------------------------

Hyves zal vanaf eind januari Google toestaan om persoonlijke pagina's van gebruikers te indexeren. Wie niet meewil, moet zich afmelden.

"Als je op je achternaam gevonden kan worden via de Hyves zoekmachine, ben je vanaf 30 januari ook vindbaar op je achternaam in Google", schrijft Raymond Spanjar, oprichter van Hyves. Dat geldt voor gebruikers die bij de optie 'wie mag het zien' hebben aangegeven dat alle hyvesgebruikers de achternaam mochten zien. "Hyvers met een afgeschermde achternaam, zijn natuurlijk ook na 28 januari niet vindbaar in Google."

Het vindbaar maken in Google gaat via een opt-out systeem. Iedere gebruiker die heeft aangegeven op achternaam vindbaar te willen zijn binnen het sociale netwerk wordt automatisch in de Google-index opgenomen. Gebruikers kunnne deze optie op hun profielbeheerpagina uitschakelen.

Als tegenprestatie voor het doorzoekbaar maken van de profielinformatie voor de zoekgigant krijgen hyvers de mogelijkheid hun eigen zoekresultaat te beïnvloeden. Standaard wordt dat zoekresultaat: "(...) is lid van Hyves. Meld je aan bij Hyves of log in om meer te bekijken!" Spanjar belooft dat iedereen naar eigen eer en geweten zijn eigen zoekresultaat kan veranderen.

Eind 2007 kwam Facebook in opspraak nadat het sociale netwerk ongevraagd meer van het privéleven van gebruikers weg gaf dan oorspronkelijk werd gedacht. Via het advertentieprogramma Beacon werden er ongevraagd persoonlijk toegesneden advertenties getoond op pagina's van gebruikers.

Verschillende privacywaakhonden sloegen alarm na de introductie van dit systeem en eigenaren van een Facebook-profiel kwamen massaal in opstand. Ook werd Facebook aangeklaagd.

Beacon was aanvankelijk opgezet als een opt-out system, maar afmeldingen bleken stroef te verlopen. Facebook gebruikers moesten alle 44 deelnemende site bezoeken om zich uit te schrijven. Het sociaal netwerk wijzigde later zijn beleid en biedt nu een een algemene opt-out knop om de hele applicatie in een keer uit te schakelen.

Hyves was niet beschikbaar voor commentaar over de mogelijke privacy-gevolgen van de Google indexering.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

18-01-2009 om 15:48

Heb het meteen aangepast

bij mezelf, nu nog bij zoon en man....thnx!

Starry Night

Starry Night

18-01-2009 om 23:36

Maar...

... als je googlet op mijn naam kom je me toch al tegen. Gewoon omdat mijn naam op de site van het zangkoor staat waarin ik zing en daar staan ook nog groepsfoto's op waar ik op sta. Enneh... de site van mijn werk, sta ik ook met naam, achternaam en functie op. Als mensen voortaan mijn Hyves vinden via google, dan openen ze een account dat zegt: dit profiel is niet voor iedereen zichtbaar (of zoiets).

Wat precies is hier erg aan...? Ik sta trouwens ook in het telefoonboek, o jee.

Sandra

Sandra

19-01-2009 om 15:40

Beetje naief

Ik snap het probleem niet helemaal. Zijn er dan echt hyvers die denken dat ze onvindbaar zijn (en hun privacy gewaarborgd) omdat google niet in hyves zoekt? Lijkt mij toch een tikje naief...

Starry Night

Starry Night

19-01-2009 om 21:41

Kinderen

Ik vind Hyves voor kinderen veiliger dan bijv. MSN, met dien verstande dat je het als ouder wel moet begeleiden en hen moet wijzen op de gevaren. Geen enkele internetuiting is wat dat betreft zo veilig als Hyves, omdat je als Hyvende ouder constant met je neus op hun escapades zit. Zo zag ik onlangs dat mijn dochter (11)vrienden was geworden met iemand die ik niet kende en zij ook niet. Ze'vond het profiel zo leuk'. Waarop ik kon uitleggen dat je beter niemand kunt toelaten in je Hyveskring die je niet echt kent.

Ik denk dat Hyves een slechte naam heeft omdat voor veel mensen zo'n beetje de enige sport lijkt 963 'vrienden' te maken. Maar daar ben je zelf bij. Ik vertel mijn kinderen (nu ze op een leeftijd zijn dat ze nog naar me willen luisteren) dat je beter overzicht kunt bewaren. Voorlopig werkt het. Toen mijn zoon pas werd uitgenodigd door een schoolgenoot met wie hij niets heeft en die hij amper kent zei hij: even kijken hoeveel vrienden hij heeft. Dat bleken er teveel naar zijn zin. Hij voelde zich meteen inwisselbaar, voelde aan dat die jongen alleen daar op uit was en weigerde de uitnodiging. Prima houding, wat mij betreft.

Voordelen van Hyves en kinderen dat ik tot dusver zie:

1. Open vizier, iedereen is herkenbaar als zichzelf en dus ook direct aan te spreken op wangedrag.
2. Als ouder kun je vrij goed in de gaten houden wat je kind uitvoert, doordat alles zichtbaar is (daartoe moet je natuurlijk wel zelf een Hyvespagina openen). Alleen in de gesloten mailbox kun je niet kijken, maar in hun MSN of hotmailadres ook niet, dus dat is lood om oud ijzer.
3. Vreemden kunnen niet op de pagina van je kind komen, omdat je kunt instellen (en natuurlijk ook moet doen) dat het profiel alleen zichtbaar is voor gemaakte vrienden.

vlinder

vlinder

20-01-2009 om 02:57

Starry

Ben ik niet met je eens dat hyves veiliger is dan msn.
Msn berichten kan je altijd nalezen, en bij hyves wordt de chat niet opgeslagen naar mijn idee, dus is ook niet te controleren.
Op hyves kunnne ze zelf ook van alles weer verwijderen hoor, voordat jij het ook maar gelezen hebt.

groetjes Vlinder

Starry Night

Starry Night

20-01-2009 om 10:24

Msn

Maar doe je dat ooit, msn-berichten nalezen? Ik niet. Bovendien: hoe moet dat dan? Niet zolang geleden iets bijzonder naars meegemaakt rond msn. Een vriendinnetje van mijn dochter dat verschrikkelijk werd uitgescholden door een ander vriendinnetje ("slettebak") en te horen kreeg dat mijn dochter gezegd had dat ze haar eigenlijk helemááál niet aardig vond. Later bleek dat die troela (het zogezegd scheldende vriendinnetje) haar wachtwoord had laten lekken aan de een of andere puber, die het vervolgens leuk vond om mensen uit haar vriendenkring te gaan stangen. Gevolg: mijn dochter's vriendinnetje helemaal van slag (11 jaar, ze is echt een aantal dagen beschadigd geweest), de vriendschap bijna op zijn reet (want er was een daadwerkelijk alibi nodig om ons te laten geloven dat dat vriendinnetje écht niet achter die teksten zat, dat alibi had ze gelukkig). Maar waar het me vooral om gaat: de betreffende dialoog was niet te bewaren of op te slaan, begreep ik. Wel geprobeerd natuurlijk, als 'bewijs'. Nou kan dat onhandigheid zijn, maar voilá, de gemiddelde mens is bijzonder onhandig op de computer.

Ik hoef niet iedere scheet van mijn kinderen te controleren, maar ik vind het wel prettig overzicht te houden met wie ze contact heeft.

En wat een feit blijft: via msn kunnen allerlei vieze mannetjes zich voordoen als leuke 14-jarige knul. Op Hyves moet je daar toch heel wat meer moeite voor doen, en nogmaals: ik wil niet hebben dat ze mensen in hun vriendenkring zetten die ze niet persoonlijk kennen. En die vrienden, die kunnen ze niet voor mij verborgen houden.

Starry Night

Starry Night

20-01-2009 om 11:43

Ja, maar

"als je zomaar mensen toelaat is het gevaar op msn en hyves hetzelfde. Ook bij msn kun je alleen vrienden toevoegen. Ook bij hyves kun je vrij algemeen en onbekend blijven en jezelf voordoen als iemand anders."

En daar is dus een taak voor jou als opvoeder weggelegd. Hyves heeft net zoveel potentieel gevaar in zich als iedere andere plek op internet, natuurlijk. Maar het allergrootste gevaar schuilt toch heus in die anonimiteit. Je bent baas op eigen Hyves en laat dus zelf toe wie je wilt. Met dit verschil dat ik iedere toegevoegde 'vriend' van mijn kinderen gratis en voor niks op mijn overzichtspagina gepresenteerd krijg. Ik hoef er niets anders voor te doen dan mijn eigen Hyvespagina openen. Dat geldt niet voor msn en al was dat niet zo: de nicks zouden me niets zeggen. Als mijn dochter echter vriendschap sluit met 'Jill', dan denk ik meteen: who the f*** is Jill......?

"Zo weet ik van kinderen die een hyves aanmaken óver een ander kind, met alle schadelijke pestgevolgen van dien."

Absoluut vreselijk en smerig, maar het blijft niet onopgemerkt en kan worden aangepakt. En bovendien kun je in dat geval sowieso iedere klier die het in zijn hoofd heeft gehaald 'vrienden' te worden met zo'n smerige Hyves even heel stevig aan de tand voelen, zowel leerkracht als ouder. De bewijzen liggen in zo'n geval voor het oprapen.

"Met msn leren dat ze alleen mensen mogen toevoegen die in het dagelijks leven hun vrienden zijn is eigenlijk hetzelfde."

Ja. Als je ervan uitgaat dat datgene wat jij adviseert blindelings wordt opgevolgd wel, ja. Maar bijvoorbeeld mijn dochter zit vol met jamaren en 'dit was anders'. "Pas t'rop dat je met niemand mee naar binnen gaat!!!" "Ja maar die meneer had jonge hondjes...." (ja, echt gebeurd, meneer deugde gelukkig).

Het gaat mij om de controle, de vinger aan de pols.

Starry Night

Starry Night

20-01-2009 om 12:37

Alex

"Hyves net zo onveilig als een donkere steeg of park om 2 uur 's nachts."

Een donkere steeg achter een grote schutting met een deurtje dat alleen open gaat voor vrienden.

"Gezien het hoge aantal profielen hebben inmiddels veel Hyvers meer dan één profiel. Eén die de ouders wel mogen zien en één of meerdere niet."

Kijk, en dáár heb je een punt. En je maakt mij ook niet wijs dat de gemiddelde mens rond de 500 vrienden heeft. Je kunt dus stellen dat een heleboel mensen (en dan m.n. jongeren schat ik zo) heel dom met Hyves omgaan. Je kunt dan twee dingen doen. 1. Roepen dat het gevaarlijk is, een donkere steeg om twee uur 's nachts waar alle pooiers en loverboys en andere ongure types zich verzamelen om jouw telgje te grazen te nemen en dat je dat dus onder geen beding wilt hebben. Of 2. je erkent dat het je toch niet zal lukken je opgroeiende kinderen van internet weg te houden, if you can't beat them, join them. Bewandel samen dat internetpad, wijs op de gevaren en houd hun gedrag in de gaten (en dat kan dus in verhouding heel makkelijk op Hyves).

Hoe meer je neurotisch gaat doen en gaat verbieden, hoe sneller ze hun toevlucht zullen gaan nemen tot geheimzinnigheid.

Starry Night

Starry Night

22-01-2009 om 00:48

Verbieden

Enkel met verbieden ben je er inderdaad niet, omdat het niet nodig is en omdat dat een bij voorbaat verloren strijd is. Alleen al omdat ze werkstukken voor school op de computer moeten maken. Je denkt toch niet dat ik tijd heb daar constant als een politieagent naast te gaan staan?

Maar volgens mij dwalen we nu af van Hyves

Starry Night

Starry Night

22-01-2009 om 14:42

Nou...

Het probleem is meestal niet dat mensen niet met elkaar in een ruimte kunnen vertoeven, maar dat je wel wat anders te doen hebt dan de hele tijd rond de computer dralen en kijken of wat daar gebeurt wel in de haak is. Hetgeen me overigens ook nog eens dé manier lijkt om juist een slechte verhouding met je huisgenoten te krijgen Althans: als mijn echtgenoot me contstant op zo'n irritante manier in de gaten ging lopen houden, dan nam ik alleen om die reden al subiet een minnaar. Om te zieken.

In één zin: vertoon van wantrouwen werkt juist bedrog en stiekem gedrag in de hand. Vertrouwen stimuleert verantwoord gedrag.

"Wat moeten ze toch eigenlijk altijd opzoeken voor school op het internet? Zijn de lesboekjes onvolledig en staan er in de schoolbieb geen informatieve boeken meer?"

Het een sluit het ander niet uit, maar inderdaad: internet is de toekomst. Met alle kinderziektes vandien. Maar dat heeft ECHT niks met Hyves te maken volgens mij

Een tussenweg

Ik sta ook niet als een politieagent naast de computer als mijn 10 jarige zoon erachter zit. Maar de computer staat wel in de huiskamer en ik doe gewoon mijn dagelijkse dingen. Zoon roept regelmatig: "Kijk eens wat een leuk spel mam." Of "Pietje is online, mag ik even kwekken(hyves)?"
Niks gecontroleer of agenterig gedrag. Gewoon belangstelling voor de dingen die zoon interesseren en waar hij zich mee bezig houdt op internet.
Jonge kinderen die hele middagen alleen op hun kamer achter de computer zitten vind ik ook niks. En ja, soms zit hij op sites waar ik niet mee akkoord ga en dan baalt hij. Dan mag hij kiezen: of een normaal spel gaan spelen op een leuke kindersite of de computer uit. Zeker beslis ik dat, een 10 jarige kan je niet loslaten op internet. Je bepaalt toch ook gedeeltelijk welke boeken je kind leest of naar welke t.v. programma`s ze mogen kijken? Computeren/internet horen ook in dit rijtje. Controle? Ja dus.

Bastet

Bastet

23-01-2009 om 07:29

Alex(ot)

Werkstukken maken,huiswerk inleveren,opdrachten maken,opdrachten versturen,cijfers bekijken,delen van projecten doorsturen naar klasgenoten met wie je samen een project maakt,powerpoint presentaties maken,info opzoeken over onderwerpen die actueel zijn en dus niet in boeken staan....noem maar op.
Dan ben je er dus niet in een paar minuutjes.
Groet,Bastet

Bastet

Bastet

27-01-2009 om 07:21

Alex

Het onderwijs zit zo in elkaar,en geloof het of niet,ze gebruiken zelfs hun boeken nog.Het één sluit het andere namelijk niet uit.En daar kun je hevig tegen ageren,het feit ligt er gewoon.
Bastet

tonny

tonny

29-01-2009 om 22:13

Maar al dat knippen en plakken...

wat ik op school zie?

Ze lezen niet echt, ze surfen rond, zien iets, knip en plak en hup, zo maken ze een 'werkstuk'.

Misschien ben ik raar, maar met een boek voor me heb ik meer overzicht over tekst/ inzicht in tekst dan wanneer ik over pagina's scroll. Dat geldt niet voor korte stukjes, zoals hier, maar wel voor grote lappen informatie over een of ander onderwerp.
Ik heb het gevoel dat kinderen steeds minder goed de rust en concentratie kunnen opbrengen om op hun gemak goed te lezen.

tonny

Ellen Wouters

Ellen Wouters

04-02-2009 om 16:29

Werkstukken

Alex brengt het altijd zo heerlijk gechargeerd, maar af en toe heeft hij best een punt.

Wat Tonny zegt herken ik. Ik krijg heel veel essays en werkstukken te lezen, veel geknipt en geplakt, maar werkelijk tekstbegrip is ver te zoeken.
Zelf een samenvatting maken? De grote lijn ergens van kunnen oppakken? Het verschil weten tussen feiten, meningen en argumenten?
Het is voor heel veel studenten te moeilijk, en daar draagt de knip- en plakcultuur zeker aan bij.
Als je moet overtypen of overschrijven, moet je tenminste de hele tekst nog gelézen hebben. Bij Copy-Paste hoeft dat niet eens..... en gebeurt het dus ook veelal niet.
Groet, Ellen

tonny

tonny

10-02-2009 om 23:36

En wat doen we hieraan

'Zelf een samenvatting maken? De grote lijn ergens van kunnen oppakken? Het verschil weten tussen feiten, meningen en argumenten? '

Dat is toch wat ze moeten leren?
Hoe kunnen we het onderwijs zo opzetten dat dat inderdaad weer gebeurt?

tonny
(moest vroeger nog met typemachine -en typex- in de weer... en gewoon boeken uit de bibliotheek, speciaal aangevraagd; heel wat meer moeite dan het gegoogle van nu)

tonny

tonny

10-02-2009 om 23:37

Kunnen we dit onderwerp even 'overpoten'

naar ouders en school? Lang niet iedereen komt in deze computerrubriek en het onderwerp is wel boeiend.

tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.