Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Fatima

Fatima

05-11-2009 om 18:44

Hyves vraagje

Ik heb mijn kinderen geleerd om niet te reageren op mailtjes die niet duidelijk in het Nederlands zijn en er vreemd uitzien. Ik heb ze ook laten zien hoe die er uit zien. Nu krijgen ze regelmatig mailtjes zonder plaatje van Hyves, maar de mailtjes zijn wel via Hyves verstuurd. Ik vind het vreemd dat Hyves er geen logo in zet. In de tekst staat dan bijvoorbeeld het volgende:

Hey X,

Al gezien?? Ziet er niet best uit...
Kijk dan!

Mzzl,
Y

Dit bericht is verzonden vanuit Hyves.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fatima

Fatima

05-11-2009 om 18:49

Advertentie

Het blijkt dus een advertentie van Hi te zijn. Waarom laat Hyves dit toe en waarom zijn die mailtjes niet duidelijker. Het ziet er uit als spam of een virus en daar moet je dus niet op klikken.

Maxime.M

Maxime.M

05-11-2009 om 19:12

Meteen leren

Hoi,

Het is inderdaad vreemd dat hyves dit toelaat, maar net als jij heb ik mijn kinderen gewoon geleerd geen berichtjes te openen die niet echt van een vriendje zijn. (dus andere teksten, geen ondertekening enz)
Ik heb mijn kinderen zo afgericht dat ik laatst even snel via msn een leuke pagina aan mijn zoontje wilde laten zien. Ik typte hem kijk eens: en daarna de link van de pagina.
Mailt hij me terug, mam, ben jij dit? ik krijg een beetje vaag berichtje (het lukt dus wel die opvoeding

Maxime

Fatima

Fatima

05-11-2009 om 22:12

Wel van een vriendje

Die mailtjes zijn dus wel van een hyvesvriend. De naam van hun vriend staat er ook onder. Mijn kinderen konden ze ook wel doorsturen naar anderen maar dat mocht niet van mij. Ze mochten het wel testen via mijn Hyves account.

Mailtjes via hyves

Wij hebben op de computer mailwasher staan. Hier in zie je je mail bij de server. Al onze mailaccounts komen daar op binnen, dus alle mail, ook die van de kinderen van Hyves zien wij dus eerst. Op die manier hebben wij controle over wat zij wel of niet zien of krijgen

Starry Night

Starry Night

20-11-2009 om 16:58

Wat ik me afvraag

Tot welke leeftijd doe je dat...? Aan de ene kant ondersteun ik goede controle, zeker met betrekking tot internetgedrag. Maar aan de andere kant: wanneer wordt het een inbreuk op hun privacy? Wat vinden jullie?

Fatima

Fatima

20-11-2009 om 20:16

Mailtjes bekijken

De mailtjes naar mijn kinderen komen voor mij gewoon zichtbaar binnen. Als mijn kinderen dat niet meer op prijs stellen hoop ik dat ze oud genoeg zijn om dat aan te kunnen.

Nu lijkt het wel net of die mailtjes verkeerd zijn. Daar gaat het mij niet om. Ik begrijp niet waarom hyves mailtjes stuurt zonder plaatje, zonder herkenbare hyvesafzender enzovoorts. Het ziet er zo uit als spam of als mailtjes met een virus. Daar gaat het mij om.

Zo lang

zo lang ze bij ons in huis wonen houdt ik toch een beetje controle op het internetgebruik van d ekinderen. Je hoort te veel slechte verhalen...

reina

reina

22-11-2009 om 10:33

Rivala (ot )

"zo lang ze bij ons in huis wonen houdt ik toch een beetje controle op het internetgebruik" dan hoop ik voor jullie dat ze niet op hun 25e nog steeds thuis wonen, dan wordt deze regel toch wat moeilijk om te handhaven Mijn ervaring is dat de controle vanzelf afneemt naarmate ze ouder worden, zoals het met de controle op andere zaken ook gaat.

Starry Night

Starry Night

22-11-2009 om 13:18

Vind het toch moeilijk

Want ik heb nu al (mijn dochter is 12) dat ik feitelijk vind dat ik niks te maken heb met de inhoud van haar mails aan vrienden (en mails van hen aan haar). Ik benadruk dus altijd dat ze het me echt moet vertellen als ze het gevoel heeft dat iets niet helemaal in de haak zou zijn (tot dusver doet ze dat nog, maar ik verbeeld me niks), maar haar mails lezen.... Ik vind het toch vergelijkbaar met haar dagboek lezen.
Althans... ik schrijf het nu dus heel stellig, maar hoewel ik het aan de ene kant zo stellig wel voel, zeurt er ook een stemmetje in mijn achterhoofd dat ze nog beschermd moet worden en 'opgevoed' op internetgebied.
Ik vind het dus werkelijk heel lastig.

Moeder van L

Moeder van L

22-11-2009 om 18:04

Het kan snel misgaan met mail of hyves

Kind zit in brugklas. Alle kinderen hebben mailadres via school en werken veel met laptop. Eén kind (Jantje) was al 2 weken ziek.
Klasgenoot mailt rond: Jantje is dood!
Gelukig was er een oplettende ouder die de mail van kind ziet. Deze ouder heeft de school gebeld. Conrector heeft na het controleren van de feiten de klas opgezocht (na een prive onderhoud met de dader) om uit te leggen welke mail ze in hun mailbox hadden. Gelukkig was de booschap vers en hadden ze nog niet gewerkt met laptop. Ze kregen dus eerst te horen dat de boodschap niet waar was, voordat ze 'm kregen.
Toch was de impact op de klas groot. Mijn kind had er nog lang last van, een beetje zoals na een bijna-ongeluk. Daar kun je ook nog lang van natrillen.
Als ouder was ik blj dat een andere ouder zo alert gereageerd had. Zelf lees ik ook de mail van kind. Dat weet kind en hij vond het nooit zo prettig. Nu begrijpt hij helemaal waarom het op deze leeftijd toch goed is. Hij heeft er nu geen moeite meer mee.
Dader is erg geschrokken van de impact van zijn mailtje. Twaalfjarigen hebben nou eenmaal niet een compleet beeld van de mogelijke gevolgen van een actie.

Starry Night

Starry Night

22-11-2009 om 21:58

Heb iets dergelijks meegemaakt

Een jongen in de klas van mijn dochter (toen groep 8) die rond had gemaild of gehyved dat hij met een mes een einde aan zijn leven ging maken. Bleek een grapje, niemand lachtte, een meisje in de klas van mijn dochter is totaal overstuur geweest en de juf heeft het ook zeer hoog opgenomen.

En toch

denk ik dat dit een kwestie van opvoedenis. ALs ouder moet je je kinderen in de gaten houden met wat ze doen op internet. Hoe oud ze ook zijn!

Starry Night

Starry Night

23-11-2009 om 17:17

Ja, eens

In de gaten houden wat ze op internet doen. Maar houdt dat volgens jullie ook in: al hun mails lezen én alle krabbels op Hyves? Dat is een dagtaak en bovendien geef je daarmee zo'n enorm motie van wantrouwen af, dat je het omgekeerde zou kunnen bereiken van wat je wilt: dat ze dingen stiekem gaan doen. Niks zo makkelijk bijvoorbeeld dan een Hyves onder een valse naam beginnen via een geheim hotmailadres.
Ergens zeurt achterin mijn hoofd een stemmetje dat je met vertrouwen ook een boel bereikt... Ik ben het op zich wel met jullie eens, hoor, maar... nou ja, er zit wel een keerzijde aan.

Afspraken maken

Toen d ekinderen bij ons Hyves wilden, hebben we duidelijke afspraken gemaakt, anders mochten ze geen eigen hyvessite hebben.
Een van die afspraken was dat wij controle houden over die sites, en daar waren ze het mee eens (ja tuurlijk anders mochten ze ergeen zal er nu gerroepen worden).
Maar ze weten dat er gevaren zijn op internet en roepe ons zelf als ze iets niet vertrouwen of iemand willen uitnodigen/accepteren.
Je kan ze natuurlijk ook het vertrouwen schenken door hen te vertrouwen dat ze zich aan de afspraken houden.
Ze mogen sowieso niet zonder toestemming op de computer.

Daarnaast hebben we MY BEE erop gezet, een kinderbrowser, waarmee ze alleen op sites kunnen komen die door ons ouders zijn goedgekeurd, en dit moet met een wachtwoord dus kunnen ze zelf geen sites toestaan.

Maylise

Maylise

26-11-2009 om 22:00

Loslaten

Toen mijn dochter een paar jaar geleden op hyves en facebook wilde mocht dit van mij. Ze was toen 10 jaar en zat in groep 6. De computer thuis staat in de huiskamer en er zit ook een filter op waardoor ze niet zomaar overal bij kunnen. Bovendien ben ik er ook bij aanwezig. Ik heb toen samen met haar hyves en facebook aangemaakt. Een eigen email adres had ze al wat langer. Ik ken ook haar wachtwoorden. Ik keek regelmatig samen met haar mee wat ze deed op hyves/facebook en wie ze accepteerde als vrienden enzovoorts.

Nu is ze 13 en zit in de brugklas. Ik vind dat ik haar nu wat meer moet loslaten op dat gebied. Sterker nog ik heb geen keuze daarin. Op de middelbare school hebben ze ook computers en tijdens bepaalde tijden ('s middags na de lessen) wordt het ICT lokaal open gezet en mogen de leerlingen daar ook hun mail checken. Bovendien gaat ook regelmatig naar vrienden toe en die hebben ook computers. En er zijn internetcafés en vriendinnen met mobieltjes me internet. Ze kan misschien thuis geen rare dingen doen omdat wij controleren maar buitenhuis heb ik er nu veel minder controle op. Als ze zou willen zou ze makkelijk een nieuw email adres aan kunnen maken of een nieuwe hyves onder een valse naam of weet ik veel. Dus nu vertrouw ik er maar op dat ze inmiddels wel weet wat wel en niet kan.

Ik heb zelf ook en profiel op zowel hyves als facebook en ben ook "bevriend" met mijn dochter. Ik kan dus wel zien wie zij als vrienden heeft en de openbare berichten. privé berichten lees ik niet. Ik weet nog wel steeds haar wachtwoorden maar controleer niet meer.

Verder praat ik regelmatig met haar over internet en hyves/facebook. Ze weet dat ze nooit adres gegevens neer moeten zetten, alleen mensen moet accepteren die ze echt kent en geen foto's mag plaatsen waar ook anderen op staan die daar geen toestemming voor hebben gegeven. Omdat ik haar profiel wel kan zien zie ik ook wel foto's ze plaatst. Als ze een foto in bikini of zo zou plaatsen zou ik haar die ook weg laten halen. Vroeger keken we ook wel samen naar profielen van haar vriendinnen en als er dan iets raars was dan vroeg ik haar wat zij daar van vond of waarom ze dacht dat ik dat raar vond.

Ik lees haar privé mail en berichten niet want dat vind ik net zo privé als post.

Wel probeer ik mijn dochter er goed van te doordringen dat alles wat je op hyves/facebook plaatst zelfs met een beschermd profiel uiteindelijk door meer mensen dan alleen je vrienden gelezen kan worden. ouders bijvoorbeeld die meekijken of vrienden die meekijken met vrienden. Ik weet van verschillende vriendinnen van mijn dochter dat ze elkaars inlog gegevens hebben en dus op elkaars profiel kunnen kijken. Je weet nooit wie er mee kijkt.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.