Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Ideale afspraak over gebruik ipod, pc etc

Hallo,

Zoals de titel van het draadje al aangeeft ben ik op zoek naar de ideale best werkbare afspraak over het gebruik van de iPod, de pc en mobiele telefoon door mijn kinderen. Met name de iPod en de telefoon zijn dingen waar we thuis veel strijd over hebben. In mijn ogen zit mijn zoon van 13 veel te veel met zijn neus op zijn iPod/ telefoon. Het stoort mij mateloos, niet alleen hoe lang hij er op wil zitten, maar ook het feit dat hij dan niet aanspreekbaar is, geen normaal woord kan zeggen, snel geïrriteerd reageert ( en ik dan ook weer natuurlijk). Ik merk dat hij er zoveel andere zaken door laat liggen, ik vind het echt een verarming, maar afijn, als ik dat van te voren had geweten was de ipod en de blackberry er nooit gekomen, ik heb me duidelijk nietngoed gerealiseerd wat de impact van die apparaten is.

Het liefst zou ik beide dan ook verbieden. ik snap ook wel weer dat helemaal verbieden misschien ook weer een stapje te ver gaat. Daarom zit ik al een tijdje te broeden op een huisregels eigenlijk over het gebruik van de iPod en telefoon. Hoe doen jullie dat thuis, tips?

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel

Merel

26-01-2013 om 09:54

Laat ze meedenken

Hier werkt toch vaak een 'officieel' gesprek heel goed. Aan de eettafel zitten met het hele gezin en het probleem aan de kaak stellen. "Ik vind dat je wel heel veel op die ipod zit en dan ook nog eens helemaal niet leuk reageert' (vaak doe ik het nog even voor ook) klinkt suf, maar dan pak ik de ipod en ga even net zo zitten doen. Stel me eens een vraag zoon... en dan net als zoon reageren. Vaak moeten ze daar wel om lachen, dat ik ze zo raar nadoe. En dan vraag ik ze hoe we dit kunnen verbeteren, en dat ik echt wel snap dat ze vaak op de ipod en telefoon willen zitten. Ik merkt dat mijn kinderen zich beter houden aan een regel waar ze zelf over meegedacht hebben.
Hier zitten ze dus ook veel op ipod/telefoon/ipad (17 jaar en 14jaar) maar doen niet onaardig of ongezellig, of ze melden even 'wacht even mam, even iets afmaken' op een vriendelijke toon. Zoon zit vaak met ipad in de hand alsof het een stuur is (dat is een bepaald spel) en dat is eigenlijk wel komisch om te zien, hij reageert wel op mijn vraag, maar ik merk dat dat tijdens het spel heel lastig is, en hij reageert dan vlug (steeds haastiger sturend) wacht, wacht, wacht...bijna klaar
Maar goed, té veel zitten ze er hier nu ook weer niet op en ik vind dat er geen zaken moeten blijven liggen. Het kan natuurlijk ook als een versneller werken 'als je je dingen af hebt, dan mag je weer op de ipod"

Valt onder schermtijd

Hier vallen de ipods onder schermtijd. Dus per dag maximaal de afgesproken tijd. In de regel zijn we daar niet zo strikt in en blijft hun tv, pc en ipod gedrag binnen de perken.

lennest

lennest

27-01-2013 om 14:34

Keukenwekker

Bij de komst van de Nintendo ds hebben we de keukenwekker ingevoerd, oudste was toen een jaar of 6. Gaat de keukenwekker af, dan is de tijd om. Inmiddels zijn we zeker tien jaar verder en de keukenwekker wordt nog steeds gebruikt door oudste. Thuis uit school, wat drinken, iPod/telefoon erbij, keukenwekker instellen, daarna huiswerk, met keukenwekker: na een uur weer een kwartiertje op telefoon/iPod etc. Oudste geeft zelf aan dat dit goed werkt. Prima toch?

stiefmiep

stiefmiep

27-01-2013 om 19:41

Wat hier werkt

Nou ja, ook niet 100% van de tijd maar vooruit. Hier moet het spel op pauze en de vraagsteller aangekeken worden als tijdens schermgebruik tegen je gepraat wordt. En wanneer het geen losse vraag is maar een gesprek wordt iPod weggelegd (met scherm naar beneden hahaha). Grappig vind ik wel dat we (ouders) zelf ook moeten opletten, zelf doen we het ook niet altijd ))

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hombre

Hombre

28-01-2013 om 10:14

Beloningssysteem

We zijn hier sinds kort over op een beloningssysteem. Onder een dubbelfoto van onze twee zoons staan 2 stapeltjes van 4 kaartjes. Een stapel per zoon.

's Morgens begint het met geel: 'iPad?', bij zeer goed gedrag gaat het naar groen: 'iPad!' (lekker lang ipadden). Bij redelijk goed gedrag naar blauw: 'iPad 10' (10 minuten). Bij slecht gedrag, na waarschuwing rood: 'iPad X' (Vandaag niet iPadden).

Werkt voorlopig goed en op een of andere manier vinden de kids dat soort systemen fascinerend. Meestal wordt er gewoon geiPad.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.