Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

mama 78

mama 78

08-09-2008 om 11:35

Kids op hyves

Zitten jullie kids op Hyves? Zo ja, hoe oud zijn ze?
Mijn kind is 8 en wil dat graag, maar ik wil eerst even informeren of dat wel zo slim is...haar klasgenoten zitten er ook op, dus wil zij dat ook.
Ik heb gezegd dat ik er nog even over zou denken, eerst maar even tips verzamelen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mamavogel

mamavogel

08-09-2008 om 13:29

Hier

Ook pas een Hyves aangemaakt voor mijn dochter. Ik heb hem helemaal afgeschermd en ook de mail komt binnen in mijn E mail. We bekijken die samen.
Alleen mensen die ze kent mogen lid worden vriendinetjes oma enz

elides

elides

08-09-2008 om 13:54

Hier

hebben alle drie de kinderen hyves. (4,6,8 jr).
je kan hyves afschermen, zodat niemand het kan zien.

Sarcas

Sarcas

08-09-2008 om 21:48

Kinderbrowser

Een idee is wellicht om als extra maatregel met een kinderbrowser (bijvoorbeeld de MyBee) de Hyves-site goed te keuren, en sites van door jou goedgekeurde Hyves-vrienden. Je kind(eren) kan dan op die pagina's gewoon Hyven, terwijl ze niet naar een mogelijk verkeerde Hyves-pagina toegaan. Op deze manier kan je je kind een beetje met virtuele gemeenschappen laten omgaan, terwijl je ze toch beschermd.

Hyves is door MyBee trouwens op 12+ gezet (MyBee is maar voor kinderen tot een jaar of 11. 12+ betekent meer dat Hyves niet geschikt bevonden wordt voor kinderen in de MyBee doelgroep, zoals ook Habbo ongeschikt wordt gevonden).

S.

Hillary

Hillary

09-09-2008 om 13:31

Afschermen en controleren

Mijn kinderen (bijna 9 en 10,5) zitten er ook op. Steeds meer klasgenootjes zitten er ook op en het was uiteindelijk niet meer echt tegen te houden. Het gehele profiel is afgeschermd en de profielfoto is bijna onherkenbaar (met skihelm en shawl voor gezicht). Strikte afspraken gemaakt, klasgenootjes (ook van elkaar) en familieleden mogen ze accepteren, anderen eerst aan mij vragen. Ook mogen ze geen uitnodigingen accepteren voor hyves met veel leden, alleen hyves met bekenden, bijvoorbeeld van de klas, de school of de voetbal. De jongste werd eens uitgenodigd door een zangeres ofzo. Ze vond dit zelf heel vreemd, hoe kwam die nou bij haar? Ze kwam dus al verontrust naar me toe om het te melden en heeft deze geweigerd. Toen een klasgenootje deze mw wel had, heeft ze die gevraagd wie dat nou was en klasgenootje antwoordde: "weet ik niet, ik denk een zangeres ofzo, zoiets als K3" Raar dat ouders er niet meer bovenop zitten, dit was nog in groep 5. Kinderen hebben ook nog geen eigen e-mail adres dus alle meldingen komen bij mij binnen. Zo kan ik alles volgen.
Wat ik zelf lastig vind zijn de vriendenjagers, nu krijg ik klasgenootjes van kinderen die allemaal vrienden met mij willen zijn. Overigens houden de meeste moeders hier in het dorp ook elkaars kinderen in de gaten. Zo zag iemand dat mijn neefje een beetje rare gebruikersnaam had, iets met hooligan en een pistooltje ofzo. Komt toch wat raar over. Ze wees me daarop en toen ben ik even met neefje gaan zitten en heb eea veranderd.

tonny

tonny

09-09-2008 om 22:22

Tien

Mijn schoonzus laat haar kinderen na uitvoerige instructie op hyves (gesloten profiel) als ze tien jaar zijn. Niet eerder.

Mijn eigen kinderen zijn veel ouder, ik weet niet wat ik gedaan had in die tijd.

Het is goed dat kinderen weten wat je met hyves kunt, weten wat er mis kan gaan, naast de leuke dingen. Opvoeden met internet is onmisbaar. Je kunt allerlei beveiligingen inbouwen, zelf leren nadenken en selecteren is altijd nóg belangrijker. Je kind zal niet alleen op de gezinsPC computuren, ook op die van andere mensen, en moet weten wat te doen.
Zet alleen dingen op een site die iedereen zou mogen weten. Dingen waarvan het niet erg zou zijn als ze in de krant zouden staan.

Omgaan met internet (en met hyves) is net zoiets als omgaan met het gewone verkeer, buiten.
Binnenhouden uit veiligheidsoverwegingen is onzin. Kinderen moeten leren met risico's om te gaan op www.

tonny

Bijtje

Bijtje

09-09-2008 om 23:26

In de gaten houden

Ik zie bij kinderen nog wel eens niet afgeschermde krabbels. En dan lees ik regelmatig de opmerking: "Wie ben jij eigenlijk?" Dus er zijn veel kinderen die lukraak iedereen uitnodigen en lukraak uitnodigingen accepteren. Dan ben je als ouder niet goed bezig, qua voorlichten en qua in de gaten houden.
Ook hier heb ik de wachtwoorden en wordt het eerst aan mij gevraagd of iemand uitgenodigd of geaccepteerd mag worden. Alles komt eerst in de gewone mailbox en die bekijk ik regelmatig. Dat beseffen de kinderen trouwens niet, en dat hoeft ook niet. Ik lees niets, kijk alleen of er geen rare dingen zijn.

Hillary

Hillary

11-09-2008 om 09:40

Hyves zijn alleen bekenden

Dat is nou juist het grappige met hyves. Dit is geen site om virtuele vrienden te zoeken. Je onderhoudt daar het contact met bekenden.
Mijn dochter heeft bijvoorbeeld bijna dagelijks even contact met oma nu ze beiden hyves hebben. Oma woont 200 km verder en die ziet ze niet zo vaak. Of ze regelt zelf haar oppas als wij weg moeten. En nee dat is dan geen onbekende, maar een van de tienermeisjes die ze op haar hyves heeft, zoals nichtje, buurmeisje, zusje van vriendinnetje, begeleidster van voetbalkamp etc.
Jong geleerd is oud gedaan denk ik. Nu accepteren ze nog een stukje begeleiding en bepaalde regels. Als je ze op hun zestiende opeens los laat lijkt me veel gevaarlijker. Dan accepteren ze geen ouderlijke begeleiding meer, maar ze kennen zelf de regels ook niet. Sommige dingen zijn hier een automatisme/gewoonte, zo kon je laatst op tv een nummer bellen voor iets en mijn man wees mijn zoon daar op. Zijn antwoord was: "nee hoor, ik mag geen nummers bellen van tv van mama". Goed gedrild dus blijkbaar, want zelfs toen papa het zei deed hij het niet.

Hillary

Hillary

11-09-2008 om 11:07

Dat begrijp ik ook niet

"Hyves, maar leg me dan eens uit waarom alle profielen en zeker die van kinderen dan niet op prive staan"
Alex, dat begrijp ik ook niet. Ik denk dat het onwetendheid is van de ouders.

Hillary

Hillary

11-09-2008 om 11:12

Vervolg

Opeens was het bericht al verstuurd. Het profiel van mijn kinderen is afgeschermd, van mezelf niet omdat ik het wel leuk vind om mensen van vroeger weer tegen te komen en die vinden me anders niet. Wel krabbels en foto's afgeschermd. Maar inderdaad van veel kinderen is niets afgeschermd, was me ook al opgevallen. Van sommigen zitten de ouders ook zelf niet op hyves, dus die hebben geen flauw idee hoe het werkt.
Zit te denken of het misschien een idee is om een stukje in de schoolkrant op te nemen met tips en trics, zal het eens met de directeur overleggen. Want zoiets als het voorbeeld dat ik hierboven noemde vind ik toch wel verontrustend.

marjanne

marjanne

11-09-2008 om 11:13

Samen

Je kan samen met je kind de instellingen voor hyves maken en dan haar profiel alleen zichtbaar laten zijn voor 'vrienden' . Nieuwe vrienden accepteren kunnen jullie dan ook samen doen, zo houd je een oogje in het zeil. Als jij je zelf ook als vriend aanmeld bij haar kan je ook nog mee kijken als je wilt.
Marjanne

Hillary

Hillary

11-09-2008 om 11:27

Voorbeeld van alex

In het genoemde voorbeeld is sprake van 2 meerderjarigen en daar kun je als ouders weinig tegen doen. Misschien hadden de ouders het meisje op jongere leeftijd al moeten leren omgaan met dit soort gevaren. Maar ik denk dat dit een extreem geval was. De meeste meisjes van 19 zijn toch wel wat verstandiger.

Alex

Daar zit zeker wat in. Meisjes van 11 tot 16 jaar zijn sowieso meer geïnteresseerd in oudere jongens. Jongens van hun eigen leeftijd vinden ze kinderachtig. Dus aandacht van zo`n oudere knul vinden ze mateloos spannend. Als ze 17 jaar of ouder zijn is het leeftijdsverschil weer een beetje rechtgetrokken en zullen ze niet blindelings doen wat een oudere knul opdraagt. Ik ben wel over je postings gaan nadenken. Je laat je kind van 12 ook niet alleen met de bus naar een grote plaats gaan en internet vinden we eigenlijk heel normaal. Ik heb een zoon van 9 die(nog?) geen belangstelling heeft voor msn of hyves. We hebben als gezin èèn profiel op hyves, maar hij doet er niets mee.Er staan wel foto`s van hem op. Als de belangstelling voor msn groter wordt in de toekomst ben ik toch meer allert door dit draadje. Een webcam vind ik al helemaal niet nodig. Dat zou alleen mogen als een familielid b.v. in het buitenland zou wonen en het is het enige middel tot contact. Eèn keer in de week de webcam aan voor oma in spanje, maar verder weg dat ding. In de kast in de huiskamer en niet bij mijn kind op zijn kamer.

Praten tegen scherm....

Ik heb vaak het idee dat kinderen bij msn ook niet het gevoel hebben in persoon met iemand te praten. Dat er ergens iemand op zijn slaapkamer jouw berichten zit te lezen en hoe die overkomen. Ik heb wel eens zitten meelezen met de jeugd. En schrik dan echt van wat ze neertypen ( in een vreemd soort steno ). Mijn zoon tikte laatst een krabbel via hyves met, naar mijn idee, rare taal. Toen ik vroeg:"zou je dat ook op een aansichtkaart schrijven en bij je vriend door de brievenbus gooien?" was het antwoord : "nee, tuurlijk niet." Nu was dit een bericht aan een bekend vriendje, laat staan als ze msn~èn met vreemden. Het is ook anders communiceren achter zo`n plat beeldscherm. Dat moeten ze goed beseffen. Daar hebben veel volwassenen zelfs moeite mee.

Sancy

Sancy

20-09-2008 om 19:43

Natuurlijk alex

"gelegenheid maakt de dief"
De reden voor rassenonlusten is dat er mensen van verschillende rassen bij elkaar wonen. de reden dat banken overvallen worden, is dat ze geld in huis hebben. en weet je wat de echte reden van van seksueel geweld is?
Dat is het feit dat erin iedere gemeenschap mensen van de tegenovergestelde sekse leven.
Laten we de problemen bij de wortel uitroeien: laten we de banken leeghalen en de vrouwen wegsturen.

Terpi

Terpi

21-09-2008 om 11:54

Sancy toch...

ik stem voor alle mannen eruit!
En trouwens, in de alex theorie hoeven we ons daar ook niet druk om te maken, hij vertoont aanstootgevend gedrag (praat wartaal op een openbaar forum, verkondigd aanstootgevende en kwetsende meningen) dus hem mag het zwijgen opgelegd worden. Immers, wie het gedrag vertoont moet de consequenties dragen?
Groet Terpi

Sancy

Sancy

21-09-2008 om 15:49

Nee

Ik weiger de uitzondering tot norm te maken. Mijn kind heeft die grondrechten, en mijn eventuele 'weigering' om mijn kind te waarschuwen is gerechtigd. Dat de dader dat recht niet respecteert is níet gerechtigd en daar moet hij op worden aangesproken.
Dat ik uitleg hoe de wereld in elkaar steek, is vanzelfsprekend.

Ja hoor

Mijn kind heeft een hyves pagina en was 9 jaar toen hij daarmee begon. Alles is afgeschermd en niet openbaar en alle berichten, krabbels en uitnodigingen komen in mijn mailbox terecht. We bekijken regelmatig samen zijn hyves pagina, en halen er dingen weg die wat taalgebruik betreft niet kunnen. Ook vrienden van vrienden van vrienden halen we samen weg en we leggen uit waarom.
Tot nog to gaat het prima, en we zullen de teugels steeds wat meer laten vieren.

Groetjes, Miek

Alex

Nee hoor, ik maak geen fout. Ik doe het op mijn manier en dat is niet de jouwe. Opvoeden stopt nooit. Ook niet als je de teugels laat vieren.
En ik geloof dat half Nederland nu wel heeft begrepen dat jij wil bepalen wat de maatstaf is voor de internettende bevolking.
Spring maar van je zeepkist af of richt een politieke partij op. Misschien heeft John de Mol nog een financiële bijdrage voor je in het verschiet.........

Net.log, hyves, en msn...help , mij dochter (14.5) zit er op

Hallo

Ik ben moeder (van buitenlandse afkomst) van een dochter van 14.5. Zij doet VMBO teoretische leerweg, klaas 3.Zij heeft eigen pagina op Net.log, hyves, en zij chat regelmattig op MSN.

Meeste vrienden ken ik wel, zijn zijn van school, of van de omgeving, maar.... ik kijk regelmattig naar de foto`s die daar opstaan, en zij zijn best gewaagt, voor zo kind van 14 - 15. Zij - ook mij dochter- lijken ouder uit, met korte rokjes, decoltes ect...

Ik vraag me serious af.... is dat onschuldig, kan dat echt geen kwaad?

Hoe moet ik haar beschermen? Weet niet zo veel van pc en internet ( ben actief op sommige forums) , hoe kan ik het beste doen.

Ps. Vorrige week heb ik haar betrapt dat zij s`nachts op msn was toen ik al sliep.... dat was om half 3 s`nachts... toen ik vroeg : wie het was, zei zij dat het broer van haar vriendeen was, die 18 is.

Maar toch.... wat doet hij met een meisje van 14.5?

Of ben ik nu een oude , ouderwetse en zeurende moeder? (ben nu 36 jaar oud)

Please, wie kan me helpen!

Groetjes! Sima

...........

Hele diepe zucht............................

Mijn dochter

Alex, dank voor je aantword!
Mij dochter chat vooral met haar vriendenetjes en vriendtjes van school 9 ook van vorrige scholen - we zijn paar keer verhuist.
Die jongens van 18 zijn : haar stiefbroer (20), broer van haar vriendenetje van haar school (18). Ik ben buitenlandse, maar zij wil heel graag mij moedertaal kunnen schrijven, dus sommige jongens en meisjes zijn ook buitenlanders - die wonen nu ook in B/NL maar kunnen mij taal.
Kan dat een kwaad?
Wat ik me ook zorgen maakt zijn de Foto`s. Zo gewaagt, met decoltes etc... Ik weet dat alle van haar vriendenen hebben zo foto`s. Heb die sites ook gezien - en het blijkt van deze tijd... maar kan dat geen kwaad?

Zij heb wel op hyves en Netlog een beveiliging: alleen voor vrienden, dus vreemden kunnen daar niet op, maar toch...

Groetjes! Sima

Mijn dochter

Zij heb inderdad vriendenen die stuk ouder zijn, zo 18,19 jaar. Zij vind hun veel leuker dan eigen leeftijd genoten.

Die meisjes ken ik personlijk, maar ik vind hun ook te oud voor haar. Helaas, zoals zij zelf zeg: het zijn haar beste vriendenen.
Dus, hoe moet ik dat oplosen? Groetjes! Sima

Geschrokken, help wat moet ik doen ;(?

Hallo

Sorry dat ik weer binnen val, maar ik ben enorm geschroken.

Zoals ik al in vorige berichten had geschrijven, mij dochter heb een site op Net.log, dat is zo iets als Hyves.

Paar dagen geleiden merkt zij dat iemand op haar inlog, terweil zij niet thuis is (school, in de tijd dat zij in de bus naar huis rijd, of gewoon met me naar de winkel is.)
Vanochten deed zij voor eerste keer sinds woensdaag - die dag was ik met haar op netlog om haar vrienden te bekijken, maar dat was heel erg kort), haar Net.log aan om haar foto`s te verwijderen....
Het blijkt dat haar profiel is verandert: staat haar volledige naam,volledige adress, en hobby: voor problemen zorgen.

Zij kon nog achterhalen waneer het is gebeurt: diensdag 23.sept.08, om 16.17. Toen was zij in de bus naar huis.

Mensen, wat moet ik doen? dat kan toch niet zomar? iemand heb haar gehekt, en haar in gevaar had gebracht.
Stel dat een van de pedofielen heb daar gekijken, of andere gekke.

Kan ik iets tegen aan doen? Kan ik iemand inschakelen? Dat kan toch niet ontstraaf baar laten?

Van mij dochter weet ik zeker dat zij heb dat niet gedaan, we wonen niet zo lang hier. Bovendien gebruik zij haar echte naam nooit - die vind zij ouderwets en niet mooi. Haar vrienden weten ook haar aderes niet, zij komen alleen via mailtjes en prive berichten in kontakt.

Ik ben echt bang, liefs zou ik het door geven aan de polietie, maar zij zouden me misschien uitlachen.

Please, wat moet ik doen volgens jullie?

Misschien zie ik spooken, maar ik ben bang om haar, het lopen genoeg gekken rond.

Groetjes! Sima

Minet

Minet

27-09-2008 om 19:07

Account sluiten

Ik zou mijn kind adviseren om alles daar te verwijderen en de account te sluiten. Laat haar alleen nog op hyves, dat is toch wat beter beveiligd!
Groeten, Minet

dc

dc

27-09-2008 om 21:03

Melden

zie:
http://nl.netlog.com/go/about/legal/view=code

Klachten?

Misbruik kan gemeld worden bij:
Netlog
E. Braunplein 18
B-9000 Gent
België
Fax: +32 70 660729
[email protected]

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.