Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Kinderen en hyves

Mijn oudste is 11 en niet erg 'into' msn, hyves en dat soort dingen. Ik ook niet eerlijk gezegd.

Ivm wat vervelende akkefietjes die klasgenootjes hadden met hyves is er op school gesproken over wat zaken die je wel en niet moet doen op internet en zo. Goede zaak.

Maar uit nieuwsgierigheid ben ik ook maar eens gaan neuzen op hyves. Accounts van klasgenoten van oudste etc om te zien hoe het er daar aan toe gaat en wat de lol ervan is (goed he? een goed voorbereide internet-ouder!)

Eerlijk gezegd schrok ik nogal. Kinderen van 11 jaar met 300 'vrienden'. Dubieuzige foto's van nogal 'dellerige' basisschoolmeisjes die ogen alsof ze 18 zijn. Jongens van mijn zoons leeftijd die stoer op de foto staan met flesjes Heineken in de hand. Leerkrachten van onze eigen school die als 'vrienden' op de sites van hun leerlingen staan, en waarvan je allerlei jolige en minder jolige (vakantie) foto's kunt bekijken.

Had er met een ander vader over (die ik goed ken, en die iets meer thuis is in dit deel van internet dan ik) die mij vertelde dat ouders vaak niet echt zicht hebben op wat hun kinderen op hyves 'doen' en wat voor foto's ze er van zichzelf neerzetten (zoals die van die heineken flesjes. Ik ken de moeder van dat knulletje en kan me niet voorstellen dat ze daar blij van wordt)

Er worden klaarblijkelijk primitievige 'haat sites' op poten gezet (vandaar ook de discussie op school), dingen als een 'anti-groep-8-van-andere-dorpsschool' site, waar men zich dan bij aansluit, en waarop de andere school dan weer groepsgewijs reageert met weet-ik-veel-wat.

Op het gevaar af dat ik nu nogal Alex-ig klink....

Loop ik nou gewoon achter, en ben ik naief dat ik van dit soort dingen toch een beetje schrik? Zijn dit excessen? Of is het gewoon 'de nieuwe manier' van groepsgedrag (vroeger was er natuurlijk ook wel eens wat gelazer tussen verschillende scholen, en werd er vast ook wel eens stoer gedaan met een flesje bier of zo.) Ik vind het ook zo privacy-loos. Ook dat gedoe tussen leerkrachten en leerlingen die allemaal elkaars sites kunnen begluren & met elkaar connecten. Voor mijn gevoel 'hoort' dat niet. Of zouden die leerkrachten zich op Hyves storten om een oogje in het zeil te houden?? Ik vond het maar raar overkomen.

Zitten jullie eind-basisschool koters op hyves? En checken jullie wat ze daar uitspoken? veto-en jullie bepaalde dingen? (foto's? info?)

Ik ben benieuwd....

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marit

Marit

25-02-2009 om 10:20

10 en 6 op hyves

Mijn beide kinderen van 10 en 6 zitten op Hyves. Die van 6 doet er eigenlijk niet veel mee. Die van 10 kijkt regelmatig en krabbelt en chat ook regelmatig. Ik ken ook zijn wachtwoord en kan dus altijd kijken wie zn vrienden zijn en wat er gekrabbeld wordt. De pc staat bij ons in de huiskamer, dus ik kan vaak meekijken. Als ik merk, dat er vervelende dingen gebeuren, zou ik hem er niet meer oplaten.
Groetjes,
Marit

IngridT

IngridT

25-02-2009 om 10:33 Topicstarter

Nou pelle,

al die lollige en minder lollige foto's kon ik 'gewoon' bekijken, ik ben niet eens 'lid'.

En die verhalen over die anti-andere school etc toestanden die hoorde ik dus van oudster (want dat was dus in de klas besproken. Op het e bord, dus duidelijk te volgen voor iedereen, inclusief de namen van de opstarters van het geheel)

Ingrid

Janeway

Janeway

25-02-2009 om 12:45

Hyves en zoeken

Nu is het zo dat je bij hyves geen kinderen onder de 16 kan zoeken.. Ook op naam lukt dat niet en onder de 16 dus ook niet..
Hier ook 2 kinderen op hyves.. Een van 10 en een van 6, ze doen er verder niks mee.. Maar alle mail van hyves komt bij mij binnen.. Uitnodigingen voor vage hyves enz enz worden direct verwijderd, uitnodigingen van kinderen die ze niet goed kent, vraag dan aan haar wil je die of die als vriend? worden gelijk verwijderd.. Kortom hier heb ik de hyves touwtjes in handen.. Als ze ouder wordt, tja dan zouden we dat wat losser moeten worden.. Voor nu is dit goed..

Jade

Jade

25-02-2009 om 15:51

Hyves.

"Zitten jullie eind-basisschool koters op hyves? En checken jullie wat ze daar uitspoken? veto-en jullie bepaalde dingen? (foto\'s? info?)"

Mijn dochter is 10 (dus nog niet helemaal een eind-basisschoolkoter, maar heeft sinds ruim een jaar Hyves (mijn zoon van 14 is net begonnen, eerder had hij er geen behoefte aan). Profiel is geblockt voor onbekenden.

Ik check zeker wat ze uitspoken (zo ben ik al eens achter een slecht cijfer van mijn zoon gekomen, die hij ons niet had verteld) en ik veto de informatie die erop komt. Ze hebben foto´s erop staan, die hebben we samen uitgezocht. En degenen in hun vriendenlijst kennen ze ook daadwerkelijk.

V.w.b. de haatsites tegen andere scholen dat herken ik hier gelukkig niet. De enige "haatsite" waar mijn zoon op zit is zoiets als: ´Ik vind school niet leuk´. Er is zelfs een fan-Hyve aangemaakt van hun concierge, da´s dan wel weer leuk

Jade

Jade

25-02-2009 om 15:54

Janeway,

"Nu is het zo dat je bij hyves geen kinderen onder de 16 kan zoeken."

Oh?? Dat wist ik niet eens.

Da´s in ieder geval mooi dat dat niet kan.

IngridT

IngridT

25-02-2009 om 16:04 Topicstarter

Huh?

'Nu is het zo dat je bij hyves geen kinderen onder de 16 kan zoeken.. Ook op naam lukt dat niet en onder de 16 dus ook niet'

Hoe kan het dan dat ik door als niet-hyver gewoon op voornaam te zoeken in no time de halve klas van mijn oudste heb opgespoord, inclusief hun profielen?? Hebben ze dan allemaal over hun leeftijd gelogen of zo? Toen ze hun account aanmaakten?

Ingrid

Lynna

Lynna

25-02-2009 om 19:26

Onder de 16?

Zoonlief van 14 kan ik wel vinden, dochter van 12 niet. Geen idee waar dat in zit.

De kinderen hebben hyves, ik dus ook. Ik krijg meldingen van welke hyves ze lid worden en welke kinderen ze toevoegen. Regelmatig vraag ik ze wie dat dan zijn en ze kennen ze altijd. Ook lees ik vaak hun krabbels.

Indertijd toen ze gek waren van Habbo hotel was ik daar ook regelmatig te vinden. Vonden ze trouwens best stoer, ik had heel wat meubels en was druk aan het ruilen met hun vrienden.

Op hyves mogen ze trouwens geen duidelijke foto van zichzelf zetten en niet te veel over zichzelf prijsgeven. Dat gaat goed.

Annet

Annet

25-02-2009 om 19:54

Goed afschermen

Op sites van vrienden/vriendinnetjes kun je inderdaad goed zien hoe erg het kan zijn. Bij anderen is het weer heel onschuldig.
Mijn dochter is 11 (groep 8) en zit ook op hyves. Haar profiel is alleen haar voornaam. Nergens staat haar leeftijd gemeld of haar woonplaats. Ook haar school mag ze nergens invullen. Haar profielfoto is een plaatje (heel schattig beest) en geen foto. Ze hyvet alleen met vrienden (en niet met vienden van vrienden). Ze voegt alleen vrienden toe na toestemming van mij.
Op deze manier gebeuren er geen vervelende dingen. Geen onbekenden die haar benaderen, etc. Wel gewoon leuk kletsen en elkaar grappige plaatjes sturen.
Maar ik zie inderdaad ook de zwaar opgemaakte klasgenoten zwoel in de camera kijken met vermelding van naam en schoolnaam en woonplaats. Te weinig controle dus van de ouders.

Protocol op school

ik heb wel een beetje het gevoel n.a.l.v. jullie berichten hier dat die scholen die zo verbazingwekkend nog omgaan met internet/leerkrachten/leerlingen een beetje (euh behoorlijk) achter lopen.....
op de basisschool van de kinderen hier is al zeker 4 jaar geleden (dat weet ik zeker want oudste zat toen nog op de basisschool en zit nu in de 3de) in een protocol regels vastgesteld over omgang leerkrachten/leerlingen op internet.
waarin dus o.a. staat dat leerkrachten niet leerlingen mogen toevoegen aan een peer-to-peer-account (zoals msm of hyves) of vriendschappelijk mogen chatten met leerlingen. er staan nog veel meer omgangsregels in het protocol die allemaal betrekking hebben op internet. en tegelijkertijd is het pest-protocol ook aangepast aan de moderne tijd (dus er staan ook dingen in die uitvloeiselen zijn van internet en er wordt elk jaar gepraat/aandacht geschonken aan de do's en dont's op inetnet).de kinderen hebben al zeker een jaartje of 7 ook les op de computer (word,p.c. kennis en internet-kennis) de leerkrachten hier hebben wel een eigen mail-adres (op schoolsite) idem de o.r en de m.r. en er wordt nu overwogen om een groot gedeelte van de nieuwsbrieven e.d. ook digitaal te doen.(gebeurd w.s. dit jaar nog) zaken zoals voor de m.r. e.d. lopen ook al een jaartje of 4 via de mail.
maar misschien zijn ze hier in het oosten wel zeer vooruitstrevend ofzo...?
in ieder geval zou ik er meteen wat van zeggen!
groeten albana

Jade

Jade

26-02-2009 om 17:59

Het lukt mij niet,

om mijn dochter van 10 te vinden (ik ben zogenaamd geen Hyver), maar ik vind wel mijn zoon van 14 op Hyves.

M´n ene nichtje vind ik wel (is nog geen 16), de ander weer niet (12).

Da´s gek......

Misschien komt het omdat ze in hun profielnaam zgn. ´Smileys´ erin hebben verwerkt, zodat je ze niet kunt vinden op gewoon hun naam in te tikken??

In ieder geval klopt de bewering van Janeway dus niet. Ik heb gisteren alleen op de naam van mijn dochter gezocht, en die vond ik dus niet. Ik heb geen verder onderzoek meer gedaan

Nou misschien

komt dat wel door de geméleerde samenstelling van de school. deze school heeft voor het grootste gedeelte hoogopgeleide ouders uit de wijk en een gedeelte asielzoekerskinderen uit het vlakbijgelegen azc. je snapt dat er dus rekening moet worden gehouden met beide groepen. dus is er een internet-protocol en een stuk intenet en omgang in het pestprotocol (i.v.m. die kinderen van hoogopgeleide ouders die dus allemaal de p.c. als een normaal onderdeel van hun bestaan zien al járen lang), maar dat je bij zoiets als digitaal sturen van nieuwsbrieven de groep azc-bewoners niet mee kan laten doen(ze mogen niet eens een p.c. met internetaansluiting hébben). oké die kan je dan papieren brieven meegeven, maar dat zorgt dan weer voor zo'n 'verschil' in de klas. snap je? en zelfs als ze een p.c met internetaansluiting hebben (stiekum dus) zullen ze het niet opgeven/ontkennen, want je weet maar nooit of de school het verklapt niet?
groeten albana

Jade

Jade

27-02-2009 om 11:36

Vinden...

....v.w.b. mijn nichtjes daar kan ik natuurlijk niet voor spreken, maar mijn kinderen hebben hun profiel allebei op prive staan.

Nu ik dit zo schrijf zit ik me ineens te bedenken dat hij laatst ermee bezig is geweest (een nieuwe profielfoto en muziek). Vanavond maar even overhoren

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.