Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Boeb

Boeb

25-12-2009 om 15:52

Koningin kritisch over virtuele contacten

Ach, kijk ik geloof best dat Trix nooit iets digitaals doet, ze is temslotte al bijna 100 ofzo maar ze is duidelijk nog nooit op OO geweest laat staan iets over gehoord, wat nu afstandelijker??!!! Tsk!

Boeb

DEN HAAG - Koningin Beatrix is kritisch over virtuele contacten via sms en internet. Technische vooruitgang maakt de mensen onafhankelijker en afstandelijker, zei de vorstin vrijdag in haar jaarlijkse kersttoespraak.

In moeilijke omstandigheden is echter ''tastbare nabijheid'' nodig om solidariteit en compassie op te roepen, aldus Beatrix in haar toespraak. ''Echt contact ontstaat in daden en woorden. Taal is onmisbaar bij het opbouwen van vertrouwen.''

Vroeger kende men elkaar, maar de moderne mens is volgens de koningin vooral met zichzelf bezig.

''We zijn geneigd van de ander weg te kijken en onze ogen en oren te sluiten voor de omgeving. Tegenwoordig zijn zelfs buren soms vreemden."

"Je spreekt elkaar zonder gesprek, je kijkt naar elkaar zonder de ander te zien. Mensen communiceren via snelle korte boodschapjes.''

Zonder wij-gevoel

Onze samenleving wordt steeds individualistischer, waarschuwt de vorstin. ''Persoonlijke vrijheid is los komen te staan van verbondenheid met de gemeenschap. Maar zonder enig 'wij-gevoel' wordt ons bestaan leeg."

"Met virtuele ontmoetingen is die leegte niet te vullen. Integendeel, afstanden worden juist vergroot.'' Door het internet gaat volgens de koningin ''het gemeenschapsgevoel'' verloren.

''De moderne technische mogelijkheden lijken mensen wel dichter bij elkaar te brengen, maar ze blijven op 'veilige' afstand, schuilgaand achter hun schermen."

"Wij kunnen nu spreken zonder te voorschijn te komen, zonder zelf gezien te worden, anoniem. Domweg, grofweg emoties uiten is makkelijk geworden. Op spreken zonder respect wordt niemand meer afgerekend.''

Koninginnedag

Beatrix verwees indirect naar de dramatische gebeurtenissen op Koninginnedag dit jaar, toen Karst T. zeven mensen doodreed in een poging de koninklijke bus te rammen.

''Bij rampspoed zien we plotseling hoe medegevoel wordt opgeroepen waardoor mensen zichzelf wegcijferen, aarzeling overwinnen, eigen angst of afkeer opzij zetten en alles over hebben voor een medemens in nood.''

Naastenliefde

In de moeilijkste omstandigheden kan barmhartigheid zich uiten in daadwerkelijke naastenliefde, aldus de koningin. ''Een vastgehouden hand, een stem die moed inspreekt en ogen gericht op contact kunnen de boodschap van naastenliefde indringend overbrengen.''

De kerstrede van Beatrix, die eerder op haar woonpaleis Huis ten Bosch is opgenomen, werd uitgezonden op Nederland 1 en 2 en op Radio 1.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Boeb

Boeb

25-12-2009 om 16:05

Voor mezelf

Als ik al die virtuele (en dat tussen dikke aanhalingstekens) mensen en vriendinnen/vrienden (die van digitaal naar echte vriendinnen zijn gegeaan) afgelopen 6 mnd niet had gehad weet ik niet hoe het 'overleefd'. Hoe ik er doorheen gekomen was.

Sowieso lopen virtuele contacten vaak uit op op echte contacten en ik weet dat ik daar een zeer uiteenlopende maar zeer hechte vriendekring op na heb gehouden waarvoor ik zeer dankbaar ben en ze allemaal stuk voor stuk aan mijn hart koester!

Nee, Trix, je zit helaas fout, wist je maar hoe het echt werkte, hoe het soms echt gaat, hoeveel mensen juist via de virtuele contacten weer in de echte wereld belanden (dat geldt niet voor mij want dat stond ik al) maar toch. Onze queen slaat de plang volledig mis naar mijn idee.

Boeb

Minet

Minet

25-12-2009 om 16:07

Beste bea

Het mag inderdaad duidelijk zijn dat u deze virtuele gemeenschap, genaamd OudersOnline, niet kent. Jammer, u bent toch ook ouder van een aantal kinderen, en grootouder van een nog groter aantal kleinkinderen.

Ook u heeft veel meegemaakt in uw leven als ouder, eerst de babytijd, uw dochters hadden ook vast dwarse buien tijdens hun peutertijd! En ging het zindelijk worden bij al die meiden vanzelf? Of had u ook graag gebruik gemaakt van de plaswekker voor die ene dochter die in de derde klas nog steeds snachts haar bed bewaterde?
En dan de juiste keus voor de basisschool voor uw meiden, het zal niet makkelijk geweest zijn.
Een zorgenkindje is ook u niet bespaard gebleven. U heeft wat afgedokterd met het meiske!
Als jongvolwassen meiden had u veel zorgen over de juiste partner, een voor een kwamen ze toch met een leuke man thuis! Helaas hield niet bij elk van hen het huwelijk lang stand, de rubriek Echtscheiding en erna had u veel zorgen kunnen besparen.
In Huis, tuin en keuken had u geweldige tips kunnen vinden voor de vele diners waaraan niet zelden meer dan 40 mensen aanschoven.
Uw relatie met Claus was ook lang niet altijd makkelijk, in welk huwelijk gaat tenslotte elke dag zonder slag of stoot voorbij? Wat was het heerlijk geweest als u anoniem, of met een nick als bv. Toosje, uw zorgen aan het toetsenbord had kunnen toevertrouwen. Onbekenden waren er voor u geweest, in alle fases van u leven als ouder.
Hoe ging het eigenlijk als u naar Lech ging, op wintersport met die kleine meiden, wist u over hoogteziekte, over virussen die toeslaan op hoogte? Wist u over wollen leggings en hemden? Wat was het simpel geweest als u vanuit Lech even had kunnen inloggen om uw zorgen met ons te delen.
Uw sexuele leven is natuurlijk, net als voor elk ander, nogal privé. Toch had ook u vast wel eens de behoefte om met onbekenden over de verschillen in libido te kunnen 'praten' Vol passie had u bij onbekenden herkenning en erkenning gekregen.

Beatrix, het is echt jammer dat deze virtuele wereld voor u zo ontzettend onbekend is, dat mag blijken uit uw kersttoespraak. Ik hoop dat uw dochters, schoonzoons en kleinkinderen de virtuele wereld wel weten te waarderen. Het kan zo ontzettend veel informatie, liefde en verbondenheid geven!

Minet

Volgens mij haal je Juliana en Beatrix een beetje door elkaar...
Verder ben ik het met jullie eens. Ook virtuele contacten kunnen zeer waardevol zijn.

Minet

Minet

25-12-2009 om 16:28

Hahahhaha

je hebt helemaal gelijk! Val ik ff door de mand.......hoe koningsgezind ben ik :s

Minet

Minet

25-12-2009 om 16:36

Rectificatie

Het mag inderdaad duidelijk zijn dat u deze virtuele gemeenschap, genaamd OudersOnline, niet kent. Jammer, u bent toch ook ouder van een aantal kinderen, en grootouder van een nog groter aantal kleinkinderen.

Ook u heeft veel meegemaakt in uw leven als ouder, eerst de babytijd, uw zoons hadden ook vast dwarse buien tijdens hun peutertijd! En ging het zindelijk worden bij al die knaapjes vanzelf? Of had u ook graag gebruik gemaakt van de plaswekker voor die ene zoon die in de derde klas nog steeds snachts zijn bed bewaterde?

En dan de juiste keus voor de basisschool voor uw zoons, het zal niet makkelijk geweest zijn.

Als jongvolwassen knapen had u veel zorgen over de juiste partner, een voor een kwamen ze toch met een leuke vrouw thuis! Gelukkig voor u is de rubriek Echtscheiding en erna nog niet van toepassing op uw zoons/schoondochters, maar mocht het zover komen, dan is daar heel veel informatie en medeleven te vinden!

In Huis, tuin en keuken had u geweldige tips kunnen vinden voor de vele diners waaraan niet zelden meer dan 40 mensen aanschoven.

Uw relatie met Claus was ook lang niet altijd makkelijk, in welk huwelijk gaat tenslotte elke dag zonder slag of stoot voorbij? Wat was het heerlijk geweest als u anoniem, of met een nick als bv. Toosje, uw zorgen aan het toetsenbord had kunnen toevertrouwen. Onbekenden waren er voor u geweest, in alle fases van u leven als ouder.

Hoe ging het eigenlijk als u naar Lech ging, op wintersport met die kleine mannen, wist u over hoogteziekte, over virussen die toeslaan op hoogte? Wist u over wollen leggings en hemden? Wat was het simpel geweest als u vanuit Lech even had kunnen inloggen om uw zorgen met ons te delen.

Uw sexuele leven is natuurlijk, net als voor elk ander, nogal privé. Toch had ook u vast wel eens de behoefte om met onbekenden over de verschillen in libido te kunnen 'praten' Vol passie had u bij onbekenden herkenning en erkenning gekregen.

Beatrix, het is echt jammer dat deze virtuele wereld voor u zo ontzettend onbekend is, dat mag blijken uit uw kersttoespraak. Ik hoop dat uw zoons, schoondochters en kleinkinderen de virtuele wereld wel weten te waarderen. Het kan zo ontzettend veel informatie, liefde en verbondenheid geven!

Guinevere

Guinevere

25-12-2009 om 22:10

Royalties online

Is er dan geen forum voor mensen van koninklijken bloede? Of kunnen we hier bij OO geen rubriek toevoegen speciaal voor Trix?
Ik vind die kersttoespraak in elk geval niet getuigen van diepgaand onderzoek naar de virtuele wereld. Het getuigt eerder van angst voor het nieuwe. Ik geef toe dat er virtueel veel korte en oppervlakkige communicatie is, maar dat is echt niet overal zo. Hier bij OO in elk geval niet. Ook heb ik het idee dat ik hier veel bijleer waar ik in de echte wereld van profiteer.
En voor veel mensen is de virtuele wereld een uitkomst, zeker voor mensen die aan huis gebonden zijn. Onze oude dag zal er beslist anders uitzien dan de oude dag van eenzame mensen van vroeger. Zaten/zitten ze dagenlang te wachten totdat er iemand langs komt om mee te babbelen, dat gaat ons niet gebeuren lijkt me. Even online een bingo'tje spelen met je vriendin die 300 km verderop woont, geweldig.

Boeb

Boeb

26-12-2009 om 19:06

*giggle*

AMSTERDAM - Het sociaal internetnetwerk Hyves biedt koningin Beatrix aan voor haar een account te openen. 'Dan kan zij in haar kersttoespraak van 2010 vertellen of haar sociale leven er op voor- of achteruit is gegaan'.

Dat zei Raymond Spanjar, een van de oprichters van Hyves dat in vijf jaar tijd is uitgegroeid tot een van de populairste Nederlandse sites.

Spanjar reageerde op de traditionele kersttoespraak die de vorstin vrijdag hield. Daarin toonde zij zich bezorgd over de individualisering van de samenleving en kritisch over virtuele contacten.

'Persoonlijke vrijheid is los komen te staan van verbondenheid met de gemeenschap. Maar zonder enig wij-gevoel wordt ons bestaan leeg. Met virtuele ontmoetingen wordt die leegte niet gevuld, integendeel', aldus de koningin.

Generaliserend

'Ik vond het erg generaliserend. Ik kan mij voorstellen dat zij bezorgd is over anonieme communicatie op internet, maar dat is wat anders dan communiceren via vriendensites', aldus Spanjar.

Uit een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam (UvA) in 2007 kwam volgens hem naar voren dat actief zijn op Hyves juist leidt tot betere sociale contacten. Mensen zagen elkaar daardoor juist vaker offline en hadden ook een betere band.

'Natuurlijk zitten er ook nadelen aan onlinecommunicatie. Vluchtige berichten leiden soms tot een gejaagde gemoedstoestand. Maar dat is iets waar wij als moderne samenleving mee moeten leren omgaan.'

'Je ziet in het algemeen bij de iets oudere generatie dat die veel minder actief is op sociale netwerken. Die zeggen al snel: ik spreek liever met iemand in levende lijve', aldus Spanjar.

Balletmama76

Balletmama76

27-12-2009 om 14:14

Steun geven...

...kan soms helaas alleen via internet/SMS omdat je te verre uit elkaar woont.

Mijn ex en zijn nieuwe ex hebben enkele weken geleden hun relatie beeindigt. Een keuze die voor haar duidelijk de beste was, omdat hij met haar nog erger omging dan met mij toen.

Nu woont zij 500km verderop, dus effe langs gaan en een soepje brengen en een knuffel geven was geen optie, wel kon ik haar via email en sms de nodige pep-talks geven als zij zich down voelde.

Zij zei ook, dat ik de enigste was, die haar begreep, omdat ik natuurlijk goed weet, hoe onzere ex in elkaar zit.

Wij hebben trouwens allebei veel baat bij deze contact. Ik weet nu echt, dat het nooit aan mij gelegen heeft wat hij deed en ook niet aan haar - het is gewoon zijn karakter om zo te zijn.

Maar zonder internet was deze hele goede contact waarschijnlijk nooit ontstaan.

Beo

Beo

27-12-2009 om 15:38

Lage drempel

Het internet en virtuele contakten. Ik ben er heel blij mee. Het is namelijk ontzettend laagdrempelig. Ik mail en krabbel nu met mensen van vroeger, die ik lang niet heb gezien. Ik heb nog contakt met ex-collega's die ik anders uit het oog verloren zou zijn. Allemaal mensen die ik niet zo snel zou bellen. Net als het voorbeeld van Balletmama. Zij zou de ex van ex ook best telefonisch kunnen steunen. Maar dat doe je niet zo snel. Een mailtje wel. Ik vind het geweldig. Ik kan me het leven zonder virtuele contakten niet meer voorstellen.

Beo.

Sancy

Sancy

27-12-2009 om 18:36

Hoe persoonlijk is het?

Is de tekst van de kersttoespraak geheel en al door Beatrix geschreven, of heeft JPB ook hier zeggenschap over? Ik vind het namelijk helemaal niet zo vreselijk trix, dat deel van de toespraak, maar wel erg christelijk-moralistisch. Ik vermoed dan ook een stevige vinger in de kerstpap door rouvoet en Balkenende.

Sancy

Sancy

27-12-2009 om 18:45

En ik

Ik word iedere ochtend met een gelukkig gevoel wakker naast mijn aanvankelijk virtuele contact. En ik heb, zoals één van hen zo treffend weet te zeggen, veel online vriendinnen. Niks virtueels aan, die vriendinnen. Ze weten meer van mijn dagelijkse beslommeringen dan mijn familieleden en ik heb nog nooit vergeefs aangeklopt bij ze volgens mij. En ik hoop dat zij hetzelfde kunnen zeggen over mij.

Balletmama76

Balletmama76

27-12-2009 om 23:57

Nog meer...

Mijn boven genoemde ex is Kroaat. Door de ervaringen met hem had ik een negatieve mening over Kroaten ontwikkelt.
Maar via internet heb ik nu diverse email-vriendinnen in Kroatië en mijn mening is hierdoor toch erg bijgestelt - weet nu echt, dat hij gewoon een uitzondering is.
Door email-vriendinnen in Kroatië, Duitsland en Frankrijk heb ik het voor elkaar gekregen, dat een hond uit een kroatisch asiel nu een gouden mandje in Frankrijk heeft - het is er maar 1, maar elke geredde hond is er weer een.

Toen mijn boven alles geliefde Duitse Herder terminaale kanker had, heb ik op een hondenforum veel steun ervaren, evenwel door de leidster van het asiel in Kroatië waar zij zat, voordat zij bij ons kwam. Hierdoor kwam ik ook meer over haar verleden te weten en de leidster van het asiel wist, dat deze speciale hondendame een gouden mantje had, ook al was ze niet lang bij ons.

Buurman trix is boos

De buurman van beatrix is erg boos over de kersttoespraak....hij is nooit uitgenodigd door bea voor een 'intrekkersmaal' en voor een kopje suiker mag ie ook niet aan de deur komen. En bea schijnt ook met de buurt géén enkel contact te hebben. Foei toch bea!
zie: http://weblogs.vpro.nl/oorsmeer/2009/12/27/buurman-beatrix-verbaasd/
groeten albana

Nasha 1st

Nasha 1st

28-12-2009 om 21:07

Lol....

ja Trix, daar ga je dan!

bambam

bambam

29-12-2009 om 09:42

Generatie

Kerstavond waren wij bij mijn schoonouders en toevallig hadden wij dezelfde soort discussie met mijn schoonmoeder. Zij maakte zich enorm druk over mensen die de moeite niet meer nemen kerstkaarten te sturen (beschuldiging naar mij toe of bijna nog erger; zich er af maken met een digitaal berichtje.

Mijn schoonzus en ik moesten hier hartelijk om lachen maar mijn schoonmoeder werd hier werkelijk erg emotioneel van.

Het zal ook wel niet meevallen mee te gaan met alle veranderingen...

Balletmama76

Balletmama76

29-12-2009 om 10:27

Kerstkaarten

Ik stuur mijn kerstkaarten ook nog op de oudewetse manier (maar bij TNT werkende voel ik me hierin ook moraals verplicht...
E-cards zijn leuk, maar niet zo leuk als de collectie van kerstkaartjes boven onzere eettafel - ik vind het echt een onderwerp van dekoratie in de kersttijd, staat echt reuze-gezellig!
En kerstkaarten bezorgen is ook hartslikke leuk, want daar verheugen mensen zich op! Zeker in de seniorenflatjes waar ik veel bezorg.

Ik schrijf dan ook niet alleen maar standaard zinnetjes erin, maar in elke kerstkaart komt ook nog een persoonlijk iets.

Minet

Minet

05-01-2010 om 19:54

Opgepakt door politie dankzij hyves!

Beste beatrix,
was u ook niet de werkgever van alle burgemeesters, die elk aan het hoofd staan van hun politiekorps?
Dan ga ik u nu vertellen dat uw werknemers gebruik maken van Hyves om de etterbakken op te sporen die mijn zoon en zijn vrienden zomaar in elkaar sloegen.
1 van die etterbakken was een bekende, en via zijn hyves vond de politie samen met mijn zoon de rest van het schorriemorrie!
Lang leven de netwerken op internet!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.