Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Laptop/telefoon 's avonds naar beneden?? (niet op slaapkamer).

Ik ben benieuwd hoe bij jullie de regels zijn (en of er überhaupt regels zijn) wat betreft laptop/telefoon laten liggen op slaapkamer 's avonds na een bepaalde tijd...

Bij ons zijn de kinderen 13 en 17. Die van 17 is vaak nog tot zeer laat online, ondanks alle afspraken die we maken. Soms voeren we in, dat hij alles (telefoon en laptop) om 22.30 beneden moet leggen. Naar verloop van tijd sluipt het er toch weer in dat alles boven blijft. Ik word hier zo moe van, zucht 😉. Hij zegt dat hij geen 1 gezin kent waar dat een regel is, dat alles naar beneden moet.... 

Dan volgt het gesprek wederom dat als hij zélf er voor zorgt dat hij op tijd naar bed gaat, het niet nodig hóeft te zijn dat dit een regel wordt. We wijzen hem op zijn eigen verantwoordelijkheid, tegen beter weten in....Hoe doen jullie dit?

Wij hebben boven slechte wifi. Dat helpt enorm.

Groeten,

Temet

Aan mij heb je niks. Onze kinderen hebben hun devices op hun kamer. Ook 's avonds en ook al vanaf jongs af aan. De jongste (16 jr) heeft ongetwijfeld nog niet genoeg verantwoordelijkheidsgevoel en gaat ongetwijfeld ook later slapen dan goed voor hem zou zijn. En toch gaat het nu goed met hem. Ik denk niet dat het beter met hem zou gaan als hij om 22.30 zijn device beneden zou leggen. Hij heeft 1 keer 's nachts zitten gamen door de week (en dan bedoel ik om een uur of 1 of misschien was het wel later nog). Toen ben ik wel even boos geworden. Voor zover ik weet is dat de enige keer geweest. En dan heb ik het over een jongen die moeite heeft met grenzen / regels / consequenties etc.

"Ik denk niet dat het beter met hem zou gaan als hij om 22.30 zijn device beneden zou leggen."

Ik bedoel hier eigenlijk mee dat ik het leuk zou vinden als onze kinderen zich altijd slim en verstandig zouden gedragen. Maar dat ik vroeger ook best wel eens onverstandige dingen heb gedaan. En dat ik daar niet een slechter mens van ben geworden. Dus wij geven onze kinderen de ruimte om onverstandige dingen te doen en zeggen het als wij denken dat ze dat doen. En hopen dan dat ze slimmere keuzes maken .

Het moet wel echt uit de hand lopen willen wij ingrijpen.

Het is afhankelijk van het kind en van jou. Ik merk dat mijn kinderen, met autisme, in sommige opzichten braver zijn en meer aan tekstuele sturing hebben dan andere kinderen.

Een vriendin heeft een dochter, inmiddels royaal volwassen, die ze desnoods opsloot om toestanden te voorkomen. En die heeft ook weer een dochter die ze desnoods in haar kladden grijpt en opsluit. En gezien sommige van de vrienden van mijn kinderen met ADHD kan ik me er ook iets bij voorstellen. Ondanks goede afspraken zijn ze door hun impulsiviteit regelmatig de sjaak.

Dus ja, hier heeft iedereen altijd zijn eigen spullen gehouden en vast ook wel eens wat te laat doorgegaan maar het is verder goed verlopen.

Ja alles beneden. Wij allemaal als we gaan slapen. Kinderen ook. En wijzelf laten ook alles beneden. Soms denk ik wel....mmmm tricky want geen huistelefoon dus als er iets is met familie in de nacht dan is dat mogelijk een ding. Als er een kind (nog) niet thuis is neemt 1 van ons wel telefoon mee naar boven.

Devices gewoon op de kamer maar uit. Pubers 16 en 18 hebben hun slaap echt nodig en beseffen dat zelf ook goed. 

Vanaf dat de kinderen een telefoon hadden (12 jaar oud) mocht hij mee naar boven maar uit een dat is altijd goed gegaan. Alleen oudste heb ik 1 keer betrapt op appen na bedtijd.  (Raampje in de deur waardoor je licht ziet als telefoon aan is) Na een stevig gesprek is het niet meer voorgekomen. 

We hebben nog wel een huistelefoon waarop de bejaarde ouders bellen en die hebben we ook boven in de nacht voor noodgevallen die is altijd aan.

Alleen de mobiel van het werk van man blijft aan in de nacht voor mogelijke noodoproepen. Irritant is dan wel dat er sinds corona collega's nog laat werken en dan om 00.30 nog een appje sturen in een groep waar dan een ander nog op reageert en dan de vroege vogels om 5.30 alweer beginnen met appen. 

Als je je telefoon op vliegtuigstand zet heb je geen last van nachtelijke appjes.

Of gewoon niet storen instellen tussen bepaalde tijden. 

Kinderen hebben hun telefoon lang beneden gehad maar is niet meer tegen te houden helaas.

Ik heb mijn mobiel wel naast m'n bed omdat wij geen vaste lijn meer hebben. Mocht er een spoedgeval zijn in de familie wil ik wel bereikbaar zijn. Telefoon staat op niet storen tussen 22:30-7:30 uur, maar ik heb een paar contacten die hierop een uitzondering zijn en die mij midden in de nacht mogen bellen als dat nodig is. Dat kan je zelf instellen.

Wij hebben de telefoons ook zo ingesteld Granola. En dat de telefoon wel overgaat als je 2x binnen x minuten door hetzelfde nummer wordt gebeld (bv door ziekenhuis of via een andere telefoon).

Hebben we ook getest, want er is een keer gebleken dat we dat _niet _ goed hadden ingesteld en zoonlief stond toen midden in de nacht zonder huissleutel onder ons slaapkamerraam te proberen om ons wakker te maken en de rest van de buurt niet [Nadat hij dus eerst had geprobeerd te bellen].

Ik gebruik mijn telefoon ook als wekker en om mijn slaapritme te analyseren.

"Hebben we ook getest, want er is een keer gebleken dat we dat _niet _ goed hadden ingesteld en zoonlief stond toen midden in de nacht zonder huissleutel onder ons slaapkamerraam te proberen om ons wakker te maken en de rest van de buurt niet [Nadat hij dus eerst had geprobeerd te bellen]."

Offtopic, maar hebben jullie dan geen deurbel ?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.