Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Meditaties bijhouden in app

Ik wil een meditatieroutine gaan opbouwen. Omdat de Fitbit app me heel erg heeft geholpen om in beweging te komen, zou ik ook iets dergelijks voor meditaties willen.

Ik heb inmiddels een abonnement genomen op Headspace. Hele fijne meditaties maar de app is niet zo helder en stimulerend qua doelen stellen en registeren. Althans, als het er is, kan ik het niet vinden.

Wat ik zou willen:

  • doelstelling aantal minuten mediteren per dag kunnen ingeven
  • meditaties registreren
  • zien hoeveel minuten je nog open hebt staan voordat je doel is bereikt
  • statistieken over langere periodes

Is er iets dergelijks in Headspace wat ik simpelweg nog niet heb gevonden? Of kan ik dat dat in een andere app doen? Ik weet dat Fitbit ook een premium abonnement heeft waar meditaties in zitten maar dat vond ik ten opzichte van HS nogal duur en bovendien hoor ik over HS altijd hele goede verhalen. Iemand ervaring met FB Premium?

Goh, ik mediteer al zo'n 35 jaar. Gewoon omdat het zo fijn is. Soms een half uur soms een uur en soms tien minuten. Afhankelijk van hoe goed het voelt. De boel zo bijhouden komt mij zo contradictoir aan het doel van meditatie voor: mindfull worden in je lijf en leden. 

Whatever floats your goat hoor en als jij je er fijn bij voelt moet je het vooral doen maar ik begrijp niet waarom een mens een app nodig heeft. Je kan toch gewoon gaan zitten en je ogen dicht doen? 

Eventueel op weg geholpen door mooie aanwijzingen die er bestaan bijvoorbeeld:


https://www.youtube.com/watch?v=aTIV9djESbY&t=21s

Mija

Mija

29-03-2021 om 19:14 Topicstarter

Jij kan vast veel beter mediteren dan ik en hebt kennelijk geen structuur en extra motivatie nodig? Fijn voor jou! Maar buiten dat staat de meetlat leggen langs andermans meditatiewensen in mijn woordenboek ook niet bepaald onder ‘mindfulness’. 

Maar Mija: Ik zit helemaal niet in een paradigma van 'beter mediteren'. Ik zit juist op het standpunt: meid het is niet zo'n big deal, ga gewoon lekker zitten en doe je ogen dicht, geniet van het moment en van gewoon zijn. Meer hoeft niet. 

Voor sommige mensen is mediteren makkelijker dan voor anderen. Net zoals de een van nature heel muzikaal is en een ander van nature heel sportief kan zijn. Ik ben nu een jaar of drie bezig met mediteren en vind 't lastig om daar continuïteit in te houden. Ik moet er echt wel iets voor doen. Het gaat inderdaad niet om tijdsduur of hoe vaak, maar ik kan me voorstellen dat een app of whatever steun kan bieden bij het opbouwen van continuïteit. Ik zou het liefst deelnemen aan een groep, dat stimuleert mij heel erg. (Maar ja, groepeslessen zijn tegenwoordig bestempeld als gevaarlijk zucht.) 

De optie 'zien hoeveel minuten je nog open hebt staan voordat je doel is bereikt' lijkt niet erg te passen bij mediteren, maar ik snap hem wel. In het begin moet je nog léren mediteren en dat betekent vlieguren maken. Dus inderdaad zitten om het zitten. Je verwacht van een pianist ook niet dat hij of zij vanaf dag 1 vol overtuiging de prachtigste partijen wegpingelt, die begint ook met domweg toonladders. Meters maken.

Mija

Mija

31-03-2021 om 13:54 Topicstarter

Het gaat mij om structuur en routine opbouwen. Lijkt me gebruikelijk, helemaal niet controversieel. In kloosters vallen ze immers ook niet te pas en te onpas spontaan in meditatie of gebed. De meest gebruikelijke manier van structuur en routine creëren is het aanwijzen van vaste tijden. Zou dat dan ook niet mindful zijn? Of een cursus doen, een groep als stimulans: ook gekunsteld en niet spontaan?

Voor mij is er een verschil tussen de praktijk van meditatie en de 'inhoud' van meditatie. Ik snap dat meditatie op zichzelf niks 'is' en niks 'voorstelt'. Maar zonder een structurele meditatiepraktijk, vaak gebaseerd op gewoonte, is dat voor de meeste mensen niet te verinnerlijken. Ik heb verder ook geen heel verheven idee van meditatie. Het is vooral belangrijk voor mijn geestelijke gezondheid. Aangezien mijn hoofd veel te vol loopt, weinig natuurlijke aandrang tot loslaten heeft en nauwelijks geneigd is tot discipline, zie ik het op dit moment als een gezonde gewoonte om aan te werken. Zie het als geestelijke hygiëne.

Ik heb gemerkt dat structuur aanbrengen met vaste tijdstippen niet bijzonder goed bij past. Wat wél bij me past: een doel stellen en dat dan gedurende de dag naar bevinden flexibel invullen. Zo doe ik het bijvoorbeeld ook naar tevredenheid met wandelen en huishouden. Ik kies dus geen vaste tijdstippen als uitgangspunt maar vaste dóelen. Dat is een manier van structureren waarvan ik heb gemerkt dat die voor mij beter werkt en spontaner aanvoelt. Qua mindfulness-gehalte zie ik deze benadering voor mezelf dan ook eerder als meer mindful dan mediteren op een vast tijdstip, voor een vastgestelde tijdsperiode. Het zal de aard van het beestje wel zijn. 

Ik hoop nog steeds op de gouden tip voor een app! Ik weet dat het op papier ook kan maar daar zit die ongedisciplineerdheid me dan weer in de weg. Dat gaat maar een paar dagen goed .... Ook welkom is een tip voor een activitytracker, smartwatch of sporthorloge anders dan Fitbit die dit ook kan. De Fitbit is oud en gebutst en er moet toch een keer wat anders komen. De Fitbit Sense heeft veel pro's maar ik hik nog tegen dat dure abo aan. 

Ja ik snap je wel maar wat ik dan zou hebben is dat juist het moeten in de weg van mijn plezier in meditatie zou gaan zitten. Daarom zeg ik altijd tegen mensen: spreek gewoon met jezelf af dat je een kwartier per dag gaat zitten en verder niks. Maar goed, jij moet het natuurlijk doen zoals jij het fijn vindt. veel plezier in ieder geval

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.