Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

*madelief*

*madelief*

30-08-2009 om 08:27

Mijn kind wil op hyves, hoe werkt dit?

Mijn dochter van bijna 9 wil op hyves, omdat ze op die manier contact kan blijven houden met haar vakantievriendinnetjes. Ik heb alleen geen idee hoe hyves werkt. Dus: "WIe kan mij hier meer over vertellen"?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

30-08-2009 om 12:07

Als je dan gaat hyven en je dochter ook, zet dan wel je pagina op slot. Bij instellingen kun je de optie vinden waarbij alleen vrienden de hyves pagina kunnen zien. Zeker bij kinderen wel zo handig/veilig.

Nasha 1st

Nasha 1st

30-08-2009 om 12:51

Yep

eerst zelf een....pas toen ik een beetje doorhad hoe het zat heb ik er 1 voor zoon gemaakt....berichten van hem komen op mijn mail binnen, zo houd ik een beetje overzicht op wie hem toevoegt of gekke krabbels neerzet. Soms verwijder ik dan zo'n tiep meteen! Het is niet moeilijk, eigenlijk best eenvoudig, even goed lezen en kijken....

Nasha 1st

Nasha 1st

30-08-2009 om 12:51

Yep

eerst zelf een....pas toen ik een beetje doorhad hoe het zat heb ik er 1 voor zoon gemaakt....berichten van hem komen op mijn mail binnen, zo houd ik een beetje overzicht op wie hem toevoegt of gekke krabbels neerzet. Soms verwijder ik dan zo'n tiep meteen! Het is niet moeilijk, eigenlijk best eenvoudig, even goed lezen en kijken....

Starry Night

Starry Night

30-08-2009 om 14:42

Bijkomend voordeel

Bijkomend voordeel van zelf Hyven is dat je op speelse wijze je kind een beetje in de gaten houdt en kunt waarschuwen voor bepaalde dingen die op jullie pad komen. Zo nodigde mijn dochter ooit iemand uit die ze helemaal niet kende 'omdat ze zo'n leuk profiel had'. Ik zag dat meteen op mijn hoofdpagina (daar kun je de acties volgen die je 'vrienden' ondernemen, van het plaatsen van foto's tot het maken van vrienden aan toe) en kon toen uitleggen dat het slimmer was slechts vrienden toe te laten die je werkelijk kent en vertrouwt.

Op deze jonge leeftijd zijn ze nog ontvankelijk voor je goede raad. Uit ervaring kan ik je vertellen dat dat over een jaar of drie voorbij is. Maar bepaalde adviezen heb je er dan maar mooi al ingegoten. Veel dom gedrag komt namelijk voort uit argeloosheid merk ik, niet uit kwade bedoelingen.

Starry Night

Starry Night

30-08-2009 om 14:44

Oh ja

Advies van Linda vind ik ook een essentiƫle: alles alleen zichtbaar voor je vrienden.

Nasha 1st

Nasha 1st

30-08-2009 om 14:53

Klopt

dat hebben wij ook, alles alleen voor vrienden....

Inge M

Inge M

30-08-2009 om 22:26

Instelling op 'iedereen' om uit te proberen

Je eigen pagina zou ik wel instellen op 'voor iedereen'. Op die manier kunnen jij en kind zien wat er allemaal te vinden is op hyves bij anderen. Dan kun je hem vragen: zou jij willen dat iedereen dit kan zien over jou.
Zoek bijvoorbeeld eens op dezelfde voornaam, kies kinderen van vergelijkbare leeftijd uit. Klasgenootjes kunnen ook heel leerzaam zijn. Zo leert hij wat wel of niet slim is.

Starry Night

Starry Night

31-08-2009 om 14:36

Inge

Aangezien ikzelf gaarne Hyve, maar erg op mijn privacy gesteld ben, zal ik dat nimmer doen. Alleen vrienden kunnen mijn Hyves zien, met als gevolg dat ik niet bij niet-vrienden kan gluren. Dat heb ik nog nooit gemist, eerlijk gezegd. Mijn kinderen missen die nieuwsgierigheid ook. Als ze nieuwsgierig zijn naar iemand, dan nodigen ze hem of haar uit als vriend.

Volgens mij kun je je kinderen sowieso wel duidelijk maken waarom het niet prettig is dat de hele wereld je foto's, krabbels en wiewatwaartjes kan zien. Ik adviseer hen ook liever te mailen dan te krabbelen.

Inge M

Inge M

31-08-2009 om 15:21

Ik houd ook van privacy

Ik heb dan ook een hyves-account aangemaakt met als speciaal doel eenmalig te kijken bij anderen. Op die account staat verder niets over mij op.
Zelf heb ik helemaal geen behoefte aan hyves. Ik hoef zeker niet te kijken bij anderen uit nieuwsgierigheid.
Natuurlijk kun je dit ook uitleggen aan kinderen zonder voorbeelden. Maar met voorbeelden wordt het toch een stuk duidelijker en echter wat mensen voor rare en persoonlijke dingen krabbelen.

Starry Night

Starry Night

31-08-2009 om 21:06

Eh...

Mja, maar bij vrienden zie je soms ook de raarste krabbels. Daarvoor hoef je toch niet een eigen openlijke Hyves aan te maken om bij vreemden te spioneren? Het nut daarvan ontgaat me.

Zelf niks met Hyves doen, maar alleen gebruiken om bij anderen te kijken neigt overigens in mijn optiek wel naar nieuwsgierigheid Hoe dan ook vermoed ik dat de meeste mensen toch wel een Hyves hebben omdat ze het op enigerlei wijze leuk vinden zo'n pagina te hebben en bij te houden.

Inge M

Inge M

31-08-2009 om 23:16

Eenmalig nut

De account is alleen gebruikt om kind mee te laten kijken naar pagina's van andere kinderen tijdens het leerproces: wat kun je met Hyves en wat moet je niet willen (zowel klasgenoten als vreemde kinderen). Dat lukte alleen met een 'voor iedereen' pagina. Kind heeft hier veel van geleerd. Laten zien helpt beter dan waarschuwen.
Zelf heb ik geen enkele behoefte pagina's te zien van anderen.

Starry Night

Starry Night

31-08-2009 om 23:23

Oh, maar dat ben ik met je eens

"Laten zien helpt beter dan waarschuwen."

Alleen hoef je daar echt geen nepaccount voor aan te maken

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.