Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Susan

Susan

23-12-2009 om 12:38

Nog een keer gps-geocache

Door de enthousiaste berichten hier, ben ik ook eens in de geocache gedoken. En het lijkt mij erg leuk om met het gezin te doen.

Maar...ik wil nu een GPS-apparaat kopen voor de Kerst. Hier in de buurt verkoopt geen enkele winkel ze en via internet zie ik gewoon niet welke ik moet hebben.

We zijn dus volledig nieuw bij het geocachen. Welke GPS kunnen we dan het beste nemen? Liefst een zeer gebruiksvriendelijk apparaat. Ik heb al gezocht in het archief maar daar kom ik ook niet echt doorheen...

Ben alvast erg blij met jullie hulp!

Groeten,
Susan

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

23-12-2009 om 15:49

Susan

Idd zoals Pelle al zegt: wat wil je ermee en wat is je budget. JE hebt hele simpele voor 100 euro en dat is echt een basic apparaat zonder toeters en bellen. Maar wil je er ook kaarten op kunnen hebben. Kleur of ZW-display? Kompas erbij? Touchscreen of juist niet.
Ik ben erg tevreden over onze Garmin etrex Legend. Een beetje een middenklasse model met een sterke antenne (dat is wel een aanrader als je ook in dicht bebost gebied loopt) en een optie om kaarten erop te zetten.
Verder weet ik niet wat voor telefoon je hebt, maar steeds meer mobieltjes (Puckman heeft bijv een Nokia E71) hebben ook de mogelijkheid om een applicatie aan te schaffen (paar tientjes) zodat hij als een gps-apparaat werkt. Speciaal voor Pelle: reuze handig, incl. wherigo-player en zelfs de goldmember-caches worden weergegeven.
Maar Susan, vertel wat meer over wat je zoekt, misschien kunnen we je dan verder helpen.

Susan

Susan

23-12-2009 om 17:08

Wat zoek ik?

Een schat...hahaha.

Ik had zelf inderdaad de Legend op het oog. Maar die is dan weer net boven het budget (van zo'n 200 euro). Wat is het voordeel van kaarten erop? Vast een hele domme vraag van mij.... Is dit handiger?

Ik had wel gelezen en bedacht dat een kompas erop wel erg handig zou zijn. En een intern geheugen.

Met zo'n "simpele" van rond de 100 euro. Kun je daar al goed mee starten of loop je dan meer te klooien? Is met een kaart daarom handiger?

Ik heb al een leuke cache gevonden in de buurt met eerst een puzzel op internet om de coordinaten te vinden (helemaal iets voor mijn man!) dus ben klaar om te beginnen!

Susan

Puck2

Puck2

23-12-2009 om 19:39

Voordeel van kaarten

Voordeel van kaarten erop heeft zich op vakantie bewezen. In eerste instantie leek het me niet nodig maar nu vind ik het toch wel handig. Je kunt dan bijv. kiezen voor via wegen rijden en dan kan je met de auto of de fiets in de buurt van de cache komen, soort Tomtom dus. En als je bijv. in een bos redelijk onbekend bent dan kun je ook het wegenplan bekijken. Geeft wat meer overzicht dan alleen een blanco scherm waarop je hebt aangegeven waar je auto ook al weer stond. Nu kun je dan via de kaart de route terug bepalen. Overigens (fluister) met een beetje speurwerk zijn die kaarten ook illegaal te downloaden.
De simpele Etrex vind ik persoonlijk erg gebruiksonvriendelijk. De Legend gaat daar al iets beter in worden en als ik nu zou mogen kiezen zou ik voor de Colorado of Oregon gaan (kwijl kwijl).
Kompas zit er bij mij niet op en dat heb ik nog niet gemist. Je kunt natuurlijk ook het scherm met je kompasroos gebruiken om te bepalen waar het noorden is.
Pelle heeft trouwens een gps van een ander merk, misschien kan die nog iets zeggen over de voor- en nadelen van die van haar.

Puck2

Puck2

24-12-2009 om 11:51

Klopt helemaal pelle

Klopt dat je de kaarten absoluut niet nodig hebt om de cache te vinden. Maar op vakantie in Frankrijk hadden wij een erg zware moeilijke route over drooggevallen riviertjes, steenlawines, etc en na 3 uur hadden we pas de cache. Dan wil je de snelste weg terug naar de auto en niet dezelfde weg terug en toen heb ik de kaart leren waarderen. Je kunt het zien als een soort extra oriëntatiemogelijkheid. En verder blijkt het soms makkelijker om op de kaart naar een cache te lopen dan achter het pijltje aan. Ook weer door de extra oriëntatiemogelijkheid.
En hoe gebruiksvriendelijk is de Maggellan, want die van de goedkoopste eTrex is prut (al wen je daar ook wel aan)
Pelle: "we hebben ze een keer samen gebruikt maar lopen met de autonavigatie is een drama, je hebt ook geen pijltje dan)." Was dat een ideetje van Pelleman soms? Puckman dacht toen we onze eerste cache gingen zoeken met een geleende gps dat het ook wel met de autonavigatie kon en dat we geen gps nodig zouden hebben. Ik heb hem nog nooit zo snel op een idee terug zien komen... Ik geloof dat de Tomtom binnen 100 meter afgedaan had ofzo.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-12-2009 om 13:22

En wij hebben...

... de hier al vaker genoemde Legend. Voldoet prima. We hebben hem tweedehands overgenomen van iemand die een mooier/uitgebreider/duurder apparaat had gekocht.
En gebruiksvriendelijkheid? De kids van tegenwoordig snappen tóch wel hoe het werkt, die hebben amper uitleg (laat staan een handleiding) nodig.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-12-2009 om 13:23

Oeps

Iets te snel op verzenden gedrukt...

Wat ik wilde zeggen: als je het niet snapt, vraag het je kinderen gewoon, de doorgronden zo'n apparaat direct (dat is hier tenminste de ervaring).

Puck2

Puck2

24-12-2009 om 15:20

Hoe makkelijk is het invoeren van coordinaten bijv?

Als ik naar de eTrex euro (???, die simpele gele) kijk dan moet je de coordinaten vrij omslachtig invoeren met iedere keer het hele rijtje van a t/m z, 0,1...9 naar beneden te toetsen met een toets aan de zijkant van de gps. Bij de Legend hebben ze dat al verbeterd naar een soort schermpje waar je met je jog-shuttle snel doorheen kunt gaan en bij de Colorado hebben ze een qwerty-touchpad.
Je kunt natuurlijk thuis wel het één en ander invullen maar als je multi's doet waar je ter plekke van alles moet berekenen dan krijg je met de eTrex volgens mij een muis-duim.
En Pelle, cachen in Frankrijk is toch van een heel ander kaliber is dan in NL. Daar niets geen verkorte routes om terug te komen bij je cachemobiel en als je (braaf in NL opgevoed) op de paden blijft dan vind je nauwelijks caches. Dwars door de weilanden, over hekjes en door het bos struinen is gangbaar (en toegestaan begreep ik). Degene die ik noemde was trouwens gewoon een regular maar hij lag gewoon een km of wat van de parkeerplaats af en was superzwaar maar zooo mooi. Terrein 3 in FR is ook heel wat lastiger dan terrein 3 in NL. http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?guid=4e5d2f2e-62f4-47bf-803f-24e5e8e30a40

Puck2

Puck2

24-12-2009 om 16:37

Ja ik volg het nog

Ha ha, ik ben idd reuze verwend met mijn gps Houden zo!
Het lijkt erop dat Pelles Maggelan dezelfde methode van invoeren van coordinaten heeft als de eTrex Euro.
En Pelle: die 2 uur is volgens mij enkele reis en voor geoefende bergbeklimmers. Wij waren niet zo gewend om over steenlawines te klauteren en door drooggevallen rotsige rivierbeddingen te banjeren. En die large loop waar ze het over hadden: met de kaart op de gps kon ik zien dat die wel erg large was: kilometertje of 7. Kijk daar bewees de kaart zijn nut Ik heb toen maar een short cut uitgepuzzeld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.