Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Phishingbericht ing-gebruikers

Heb net het volgende bericht gekregen van zogenaamd de ING:

" Geachte klant,

U hebt een ongelezen bericht op uw internetbankieren rekening
Bekijk uw bericht "

Vervolgens krijg je het originele inlogscherm van de ING en wordt om je gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd.

Niet op reageren , het is een fishing-bericht.

Damajo

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

30-12-2009 om 13:44

Reageer ik nooit op

want de ING kan mijn emailadres niet eens weten...krijg ze vaak op de hotmail binnen....

Kaaskopje

Kaaskopje

30-12-2009 om 14:17

Ik vraag me altijd

licht verbaasd af wie daar wél intrapt.

Guinevere

Guinevere

30-12-2009 om 14:30

Melden!

Heb je dit gemeld bij ING (de echte ING)? Dan kunnen ze een waarschuwing doen uitgaan. En de politie erop afsturen.

Gemeld

Mijn man heeft het gemeld bij ING. Hij kreeg een bericht terug met de volgende tekst:
***
De e-mail die u heeft ontvangen is niet afkomstig van de ING. Als u niet op het verzoek in deze e-mail heeft gereageerd, is er niets aan de hand. Uw gegevens zijn nog steeds veilig. U kunt, als u dat wilt, natuurlijk
altijd uw gebruikersnaam en/of wachtwoord wijzigen. Wij adviseren u uw virusscanner en anti-spyware programma's te updaten en een volledige systeemscan te laten doen.

Als u wel op de link in de e-mail heeft geklikt en uw gebruikersnaam en wachtwoord heeft ingevuld, wijzig deze dan direct na inloggen op Mijn ING. Heeft u TAN-codes of creditcardgegevens ingevoerd, neemt u dan zo
snel mogelijk contact op met onze Alarmlijn om uw TAN of creditcard te laten blokkeren. De Alarmlijn is 7 dagen per week, 24 uur per dag te bereiken op telefoonnummer: 058 212 60 00.

Op de volgende website vindt u informatie over veilig internetbankieren:
www.ing.nl/particulier/internetbankieren/veilig-internetbankieren/veilig
heid-update-mijn-ing/index.aspx

Voor verdere vragen neemt u contact op met onze Technische Helpdesk. U belt dan met 0900 1958 (10 cent per minuut). Onze medewerkers helpen u graag verder.
***
Overigens internetbankieren wij niet bij ING dus ik vraag me af wat zo'n phisher er dan mee kan zelfs al zou je erop geklikt hebben? Niks neem ik aan.

Mickey

Dan niet, nee. Maar het is ze natuurlijk om ING-klanten te doen.

Precies

Dus hopelijk zijn er niet teveel in getrapt.
We zijn wel klant overigens, maar geen internetbankieren via hen.
Ik kijk net op de ING website en daar zie ik geen waarschuwing staan, dat is dan wel weer raar.

Damajo@

Damajo@

30-12-2009 om 16:32 Topicstarter

Toch nog veel

Beroepshalve kom ik toch met regelmaat mensen tegen die de gevaren hiervan niet kennen.Vooral als het in deze vorm wordt gegoten.

Damajo

margje van dijk

margje van dijk

30-12-2009 om 16:36

Laatst

Ik had laatst zo'n e-mail die me uitnodigde om mijn IP-adres (van mijn computer) te geven ivm een ING-check. Ook melding van gemaakt en een soortgelijke mail teruggekregen als Mickey.

Op mijn werk krijgen we ook regelmatig dat soort mails, waarin om username/password gegevens wordt gevraagd.

Degenen die daar standaard intrappen zijn de hoogst-opgeleiden. Echt waar. Laatst weer: gaat er een bericht rond van de ICT-service groep in de trant van "er is een dergelijke mail gesignaleerd, ga er niet op in". Vlak daarna een hoogleraar die met 'reply all' aan de hele universiteit laat weten: "Uhm, ik heb het al gedaan, wat nu?". Altijd wat te lachen, zullen we maar zeggen

Margje

Nasha 1st

Nasha 1st

30-12-2009 om 16:47

Jeetje...

leven die mensen allemaal onder een steen dan ofzo? Dit soort dingen wordt toch vrij breed uitgemeten in de pers enzo....

Vic

Vic

30-12-2009 om 18:12

Wel eens een virus binnengehaald

Dat ik mijn pincode niemand moet vertellen weet ik wel, maar ik heb wel eens heel suf een virus binnengehaald via MSN. Kreeg ik een berichtje van een van mijn contactpersonen 'Hi Vic, wil je mijn vakantiefoto's zien?' Dus ik denk nog heel suf 'goh, D is toch niet op vakantie geweest?', en toch de link aanklikken. Het heeft twee weken geduurd voor ik weer iets kon met mijn pc Het bericht was overigens niet echt van D. Hij had het zelf ook gekregen, maar was snuggerder dan ik.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-12-2009 om 22:02

Het heeft in de krant gestaan

Er is een waarschuwing in de krant gezet. Er is dus iets mee gedaan

ilsepilse

ilsepilse

30-12-2009 om 23:41

Of tja

die nigerianen die je tonnen geld beloven dat je een erfenis krijgt....
zelfs heel rijke amerikanen trappen er in...
ik stuur dan een mail terug : keep dreaming!
lol

Nasha 1st

Nasha 1st

30-12-2009 om 23:47

Ik stuur niks terug

want dan weten ze dat je mailadres klopt en blijven ze sturen....ja, heb ook al heel wat erfenissen en zo mogen ontvangen, als ik had gereageerd dan...

Sja

Ik weet niet of wij nu zo'n superprovider hebben of dat we daadwerkelijk kans zien om ons e-mailadres niet zo verspreid te laten raken, maar wij krijgen dergelijke mails dus vrijwel niet. Vlaggetje, hoedje!

Margje

In een vrij grijs verleden werkte ik aan de UvA en ik formuleerde toen voor mijzelf de stelregel 'hoe hoger in de hiërarchie, hoe lager het benul van de apparatuur' - ik zie dat dat dus nog steeds opgaat. En jij zit toch nog wel in de betahoek, dacht ik?

Groeten,

Temet

margje van dijk

margje van dijk

02-01-2010 om 21:06

Lol, temet

De hoogleraar was niet van onze groep. Maar juist die hele hoogopgeleiden zijn af en toe zo volkomen naief, het is niet te geloven.

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.