Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Privacy?

Vorige week ontving ik een mail van een mij totaal onbekende studente, die wilde dat ik een enquete invulde, omdat ik een kind had tussen de 10 en 19 jaar. Ik mailde haar terug hoe ze aan mijn mailadres en de informatie over mijn kind kwam. Het blijkt dat ze het onderzoek doet voor Vinea (organisator van jeugdreizen). Ik heb inderdaad een brochure aangevraagd daar, dus nu sta ik in het bestand. Op zich vind ik het niet zo'n enorm drama, maar helemaal netjes is het niet. Of mogen ze zo'n studente die gegevens zomaar geven? Moet ik het toch even melden? Of lekker laten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Melden

Ik persoonlijk zou het wel melden! Je gaat er niet vanuit dat als je een folder aanvraagt, je meteen in een bestand komt. Nu is het een 'onschuldige' student, wie weet waar ze hun bestand aan verkopen als ze daar geld ruiken?

Zeker melden

Hoi Stoepkrijt,

Ik zou het zeker melden en je verbazing neerleggen bij die firma. Wat die firma doet is niet netjes en in het kader van de wet op de privacy not done.

Zie je het al voor je dat OO onze gegevens aan studenten geeft voor een of andere enquete?

En die student zelf is ook aardig naief, je kunt nu eenmaal niet zomaar (ook al krijg je een pakketje aangereikt) gegevens van mensen gebruiken.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-04-2010 om 00:13

Kleine lettertjes

Wat veel gebeurt is dat in de kleine lettertjes staat dat er gegevens uitgewisseld worden met derden. Als je bevestigt dat je informatie wilt hebben van in dit geval Vinea dat bevestig je ook dat je toestemming geeft voor het doorsluizen van jouw adres naar derden. Ik zou dus naar die kleine lettertjes zoeken. Als ze er zijn dan vrees ik dat je verweten kan worden dat je dan zelf maar beter op had moeten letten. Als ze er niet zijn heb je denk ik zeker een punt.
Je moet áltijd de algemene voorwaarden goed doorlezen voor je iets bestelt of aanvraagt via internet.

dc

dc

20-04-2010 om 19:08

Voor vinea

als ze het onderzoek doet voor die organisatie, dan is er niet eens sprake van gebruik door derden. Dan hebben ze gewoon een student ingehuurd.

In elk geval zou ik me er niet druk om maken. Gewoon de organisatie bellen en vragen om uit het bestand verwijderd te worden. Dat moeten ze doen als je dat vraagt.

Pennetje

Pennetje

22-04-2010 om 08:48 Topicstarter

Tja...

Ik heb nog eens gekeken, maar ze melden niet mij het aanvragen van een brochure dat je in een bestand komt dat ze voor derden kunnen gebruiken. Die student doet wel onderzoek voor Vinea, maar gebruikt haar mailadres van de hogeschool waaraan ze studeert.
Het was ook een beetje de toon waarop het ging, mijn achternaam is zeg maar Van der Stoepkrijt en ze had dat van der weggelaten, lekker ongeinteresseerd. En toen ik haar een heel aardig mailtje had gestuurd met de vraag hoe ze aan mijn mailadres kwam, kreeg ik een mailtje terug dat begon met "Hallo". Beetje raar. Nou ben ik wel vrij ouderwets in het aanspreken van mensen die ik niet ken, ik zou nooit een mail aan een onbekende met hallo of hoi beginnen. Maar ik ben ook geen 20 meer

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.