Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

mei hua

mei hua

14-10-2008 om 12:23

Rare praatjes op hyves

Mijn dochter van 14 heeft een goede vriendin. Gisteren vertelde haar moeder, dat ze op hyves een heel raar bericht had gelezen. Soms kijken die ouders, om een beetje op de hoogte te blijven wat er zoal speelt.
Het bericht was sexueel getint( van onze dochter naar hun dochter) en waarschijnlijk gewoon gekkigheid onderling, maar helemaal niet handig om op hyves te zetten, dat doe je niet! Iedereen kan nl. meelezen, dat blijkt wel.Ik heb er al eens over gepraat met mijn dochter, dat je moet uitkijken wat je schrijft, maar het is kennelijk niet overgekomen. Hoe pak je zoiets nou aan? Open gesprek erover het liefst, maar de ouders van de vriendin willen liever niet dat hun dochter erachter komt dat ze wel eens meekijken. Dus dan een verhaal vertellen langs de neus weg, wat ik toch pas heb gelezen of heb gehoord? Zo dom van die kinderen... Of zeggen dat ik van iemand heb gehoord dat...en dat die persoon anoniem wil blijven Heeft iemand nog andere suggesties?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

14-10-2008 om 12:34

Hoeft niet

Mei hua:
"Het bericht was sexueel getint( van onze dochter naar hun dochter) en waarschijnlijk gewoon gekkigheid onderling, maar helemaal niet handig om op hyves te zetten, dat doe je niet! Iedereen kan nl. meelezen,"
Dat hoeft niet; tikken kunnen privé en krabbels geloof ik ook.
Als JIJ nou eens naar de hyves van vriendin kijkt?

Tinus_p

Tinus_p

14-10-2008 om 12:37

Aanvulling

Mei hua:
"Hoe pak je zoiets nou aan? Open gesprek erover het liefst, maar de ouders van de vriendin willen liever niet dat hun dochter erachter komt dat ze wel eens meekijken. Dus dan een verhaal vertellen langs de neus weg, wat ik toch pas heb gelezen of heb gehoord? Zo dom van die kinderen... Of zeggen dat ik van iemand heb gehoord dat...en dat die persoon anoniem wil blijven Heeft iemand nog andere suggesties?"
Nee. Het effectiefste is het juist, om WEL dochter direct op HAAR opmerking aan te spreken. Dan dringt pas tot haar door, dat HAAR opmerking openbaar was -als die idd openbaar was.
Als jij dat niet durft, laat het dan eens opknappen door een familielid ofzo. Is de impact mss nog groter. T mag best ff hard aankomen.

Niet mee eens alex

Onze kids houden leuke vriendschappen levend met hyves.
Wij wonen vlakbij een camping en ze leren veel kids uit andere delen van nederland kennen en dan is hyves toch echt super hoor !
en het was toch ook niet echt een pest berichtje va die dochter van mei hua gewoon een lolletje onderling.

Tinus_p

Tinus_p

14-10-2008 om 14:23

Ach ja

Alex:
"Als kinderen ergens nog te jong voor zijn moet je ze het ook niet laten doen. Voor kinderen is internet vooral een pestweb."
IK reageer zelden op Alex, maar doe het toch maar weer eens. Alex maakt twee fouten, ten eerste leest hij niet, want het ging hier niet om pesten. En ten tweede helpt wachten niet, want wat deze tiener niet in de gaten had (of mss wel, want meihua moet eerst maar eens uitzoeken of t geen prive-tik was) dat ze haar privacy te grabbel gooit. Wel; ik ken zat volwassenen die zich dit ook niet realiseren. Wachten helpt dus niet, opvoeden wel.

reina

reina

14-10-2008 om 17:25

Bespreken

Veel kinderen ( maar ook sommige volwassenen) realiseren zich niet dat je op hyves alles mee kunt lezen als je niet voldoende afschermt. Dus dát moet een kind leren, privacy, ook op hyves. Ik bespreek het regelmatig met mijn klas. Dat ook sommige ouderen het zich niet realiseren komt vaak omdat zij niet met hyves etc opgegegroeid zijn en zich niet bewust zijn van de openbaarheid van alles wat er op staat . Mijn moeder zet er ook wel eens privézaken op, die ze er dan weer afhaalt doordat kinderen of kleinkinderen haar daar op wijzen.

Afschermen

Het dubieuze van hyves is dat ook al scherm jij de hele boel af, dan nog kun je een krabbel plaatsen bij iemand die dat niet heeft en als dat jouw vriend is dan weet jij dat helemaal niet. (je kunt natuurlijk wel uitloggen zodat je kunt kijken wat dit persoon heeft afgeschermd)
Afschermen is vooral een veiligheid voor de dingen die een ander in jouw hyves zet. Je schermt er je eigen krabbels niet mee af.

reina

reina

14-10-2008 om 19:25

Lies?

Ik volg je niet helemaal. Ik kan alleen krabbels plaatsen bij 'vrienden', want ik heb zelf alles afgeschermd voor anderen, dus kan ook bij hen niet op de hyve. Wat bedoel je met 'Je schermt er je eigen krabbels niet mee af'.

Roos

Roos

14-10-2008 om 20:59

Reina

Ik ben Lies wel niet, maar snap wel wat ze bedoelt. Je eigen pagina kun je afschermen. Maar je weet niet of de pagina van de vriend waar jij een berichtje achterlaat wel afgeschermd is. Die hoeft zijn pagina niet afgeschermd te hebben. En iedereen kan dan dus lezen wat jij schrijft bij iemand anders op zijn hyves pagina.
Je kunt alleen controleren of iemand zijn pagina heeft afgeschermd door uit te loggen en dan te kijken of je op de pagina van je vriend kan komen. Want jij bent immers vrienden met diegene, dus jij kan sowieso de pagina lezen want jij bent toegelaten.
Roos

reina

reina

14-10-2008 om 21:10

Okee

Okee, dat bedoelt ze. Ik hou er zeker wel rekening mee wat ik op hyve zet omdat je idd niet weet wie het leest en ik vind dat je dat ook je kinderen moet leren. Persoonlijke dingen stuur ik als privé- bericht.

mei hua

mei hua

15-10-2008 om 09:35

Reaktie

Bedankt allemaal voor het meedenken. Op aanraden van jou Tinus, heb ik gekeken op de hyves van vriendin en daar kon ik het dus allemaal lezen. Het idee om dochter door een andere persoon te laten inseinen spreekt me wel aan, het schrikeffect lijkt me niet verkeerd. Later kan ik nog eens een algemeen gesprek hierover aangaan met haar. Alex, dit was niet bedoeld als pesten, ik weet dat dat helaas ook heel veel gebeurt. Dit was stoer, grappig bedoeld en was zeker niet handig! Het klopt wat Reina zegt, voor ouders is dit hyves e.d. ook onbekend terrein, ik wist dat ook niet precies hoe dat gaat met afschermen enzo. Wel dat je kunt afschermen, maar niet dat je dan alleen jezelf "beschermt" Weer wat geleerd!

Sarcas

Sarcas

15-10-2008 om 15:48

Filmpjes

„Ik heb er al eens over gepraat met mijn dochter, dat je moet uitkijken wat je schrijft, maar het is kennelijk niet overgekomen. Hoe pak je zoiets nou aan? Open gesprek erover het liefst, "

Gewoon er nog een keer over praten. Mail haar, of kijk samen naar deze filmpjes (allebei heel kort).”


http://nl.youtube.com/watch?v=hOwpGF1SOQM

http://nl.youtube.com/watch?v=rvp-kZeoWW0

„maar de ouders van de vriendin willen liever niet dat hun dochter erachter komt dat ze wel eens meekijken.”

Ehm ja, jammer dan. Het is belangrijker dat je dochter even met de neus op de feiten wordt gedrukt. Trouwens, als de kids weten dat de ouders af en toe checken, dan is dat helemaal niet slecht. In tegendeel.

Sarcas

reina

reina

15-10-2008 om 18:47

O jee!

"Hyves is ene criminele organisatie" O ,jee, is mijn moeder op haar oude dag toch nog in aanraking gekomen met, zelfs lid geworden van, een criminele organisatie en ze heeft er nog plezier in ook ! En ze hyved regelmatig met haar minderjarige kleinkinderen, ma toch, foei!

Tinus_p

Tinus_p

15-10-2008 om 21:16

Goh

Alex:
"Hyves is ene criminele organisatie (..)"
Goh, heb je al aangifte gedaan?

Tinus_p

Tinus_p

16-10-2008 om 13:13

Alex:
"Angifte doen heeft geen zin in Nederland. Alles was bij wet verboden is wordt gedoogd, behalve snelheidovertredingen van minder dan 5 kilometer per uur."
Ik zou in Canada gaan wonen!

Jaha!

in canada schijnt het geweldig te zijn voor mensen als jij alex!
groeten albana

Een collega

Een collega

16-10-2008 om 22:06

En toch

Ook volwassenen gaan de fout in. Mijn collega gaat binnenkort bij ons weg om een grote reis te gaan maken. Maar dat weet nog niemand. Ik nu wel, want ze heeft haar huis te huur gezet, via een advertentie op Hyves. Ze dacht dat niemand dat zou opvallen, behalve de mensen die toevallig in de advertentie rubriek zoeken. Ze had er geen moment bij nagedacht dat die advertentie meteen op mijn Hyvepagina bij de buzz zou komen te staan. Geen ramp in dit geval natuurlijk, maar ze schrok er wel van.

Hyves en hoe het hier gaat

Zoon -10- en dochter -12- hebben alletwee een eigen hyves pagina die we samen hebben aangemaakt.
Alle mail betreffende de hyves pagina's komt bij mij binnen.
Dus ik check regelmatig of alles wel goed gaat, of ze geen vrienden van vrienden van vrienden toevoegen alleen maar om het aantal vrienden te verhogen. Meedoen aan groep hyves mag mijn zoon nog niet, mijn dochter wel.

Miek

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.