Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

12-11-2008 om 21:35

Runescape

Ik dacht dat ik vanmiddag al een berichtje hierover had geplaatst, maar ik kan het nergens vinden, dus nog maar een poging....
Wie is er bekend met het spelletje Runescape?
Mijn zoon (7) is er helemaal dol op, maar het gaat mij een beetje boven mijn pet. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik me er nog niet echt in heb verdiept, omdat dit soort spelletjes mij niet echt interesseren. Maar ik weet dat je met dit spelletje online in contact kunt komen met andere spelers. Daarom vraag ik me af of ik naief of nalatig ben als ik me er niet meer in ga verdiepen. Vandaar dus mijn vraag: wie kent Runescape en zijn er 'gevaren' aan verbonden in de vorm van online pesterijen e.d.?
Alvast bedankt,
Lelie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Suzanne

Suzanne

13-11-2008 om 07:29

Net nog een rechtzaak over geweest

Mijn zoon heeft ook lange tijd Runescape gespeeld, de laatste tijd niet meer. Hij heeft zelf geen last gehad van pesterijen, maar die kunnen zéker voorkomen! Lees maar, zoon beetje in de gaten houden met dit spel kan geen kwaad:
Runescape-dieven veroordeeld tot werkstraf
De rechtbank in Leeuwarden heeft twee jongens veroordeeld die virtuele spullen hadden gestolen van een 13-jarige jongen. De uitspraak schept een belangrijke precedent voor digitale diefstal.
Vorig jaar dwongen twee jongens uit Leewarden een plaatsgenoot tot het overdragen van virtuele items uit het spel Runescape. Onder andere een zwaard en amulet, door de jongen aangeschaft met zijn bij elkaar gespeelde credits werden overgedragen onder bedreiging van een mes. Ook schopten de jongens het slachtoffer. Zij zijn nu veroordeeld tot werkstraffen van 160 en 200 uur met één respectievelijk twee maanden voorwaardelijke jeugddetentie.
Waardevolle spullen
Advocaten van de daders betoogden dat virtuele spullen niet echt bestaan en daarom niet als 'goed' kunnen worden beschouwd volgens de letter van de wet. Alleen het stelen van een goed is strafbaar in het Wetboek van Strafrecht. Het OM bepleitte echter dat de spullen waarde vertegenwoordigden en dat de eigenaar er niet meer over kan beschikken, en dat dat het tot diefstal maakt. De rechter blijkt het daar nu mee eens.
Jurisprudentie
Die uitspraak zorgt voor interessante jurisprudentie waarbij het stelen van virtuele spullen voortaan strafbaar kan worden, al speelt ook het gewelddadige karakter van de diefstal in dit geval een belangrijke rol. In Nederland zijn dieven van digitale goederen tot op heden altijd vrijgesproken. Zo was er vorig jaar een zaak tegen een jongen die voor 4000 euro waarde aan spullen had gestolen uit chatsite Habbo Hotel. Toch is de jongen niet veroordeeld voor diefstal.
Virtueel goed
De uitspraak stelt virtuele goederen nu vast als een goed. Dat zou kunnen betekenen dat ook een veroordeling van vernieling van een virtueel item niet ondenkbaar is. Juristen dringen al jaren aan op meer wetten omtrent digitale misdrijven.

rosa

rosa

13-11-2008 om 08:07

Veranderd

Volgens mijn dochter (lange tijd fanatiek speelster geweest en nog soms) kan dat overdragen zoals hierboven beschreven nu niet meer. Runescape speelt dus in ieder geval wel in op dat soort problemen.
Verder is van belang het password niet aan vriendjes te vertellen.

rosa

Niet voor kinderen

Runescape is zeker niet voor kinderen onder de 12 jaar. Net als world of warcraft. Deze keer ben ik het eens met Alex eens. Verslavend en gewelddadig. Ga het eerst zelf eens spelen, dan kan je ervaren hoe het werkt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.