Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Fatima

Fatima

15-10-2009 om 08:53

Spellen downloaden

Wat vinden jullie er nu van dat iedereen maar alles moet downloaden tegenwoordig? Mijn kinderen zijn groot fan van Mario en Sonic en ze hebben zelf gespaard voor het spel van de Olympische Spelen wat morgen in de winkel ligt.

Nu waren er alweer klasgenoten die het spel al hebben gedownload voor op de WII. Die klagen dan dat ze Wii Sport Resort niet kunnen spelen omdat ze daar dat nieuwe onderdeel voor moeten kopen.

Waarom doen mensen dat? Waarom leer je je kinderen zulke illegale dingen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

15-10-2009 om 22:21

Hier ook

veel gedowloade spellen....tja waarom....ik weet het niet. Deels omdat ik de spellen inderdaad erg duur vind, maar ook, er zijn er zoveel, en welke zijn leuk? Dan zou je dus eerst een spel kopen, en dan blijkt hij niet zo leuk te zijn....is toch jammer. Dus hebben wij heel wat spellen...

Fatima

Fatima

16-10-2009 om 14:40

Welke zijn leuk?

Wat is dat nu weer voor argument? Je weet niet welke spellen leuk zijn? Je koopt dan dus ook geen bordspelletjes of kaartspelletjes want die kun je niet eerst illegaal proberen. Boeken koop je niet, die leen je alleen van de bieb want stel dat je boek niet leuk is.

Je kunt je toch overal inlezen over boeken, spellen en games?

Nasha 1st

Nasha 1st

16-10-2009 om 22:13

Fatima

weleens van een speel o theek gehoord? Daar kun je dus bordspellen uitproberen voor een luttel bedrag voor je het eventueel zelf koopt. Of mijn kinderen hebben het op de BSO gedaan en willen het dan graag. Beetje appels en peren vergelijken dus.....En ja, boeken leen ik alleen in de bieb ja, heb nauwelijks ruimte om al die boeken op te bergen, dus ik koop zelden.

En ja, je kan je inlezen, maar ja, zoveel mensen zoveel meningen, en of je daar dus echt wat mee kan?

maan.

maan.

17-10-2009 om 11:37

O.t. bieb

Even reageren over de biebboeken.. hier inderdaad een dochter die biebboeken leent en bij succes inderdaad andere titels van dezelfde serie aankoopt.

En een vriendin van me was jarenlang lid van de speelgoeduitleen om te ontdekken wat wel en geen leuk speelgoed was en zij heeft inderdaad weinig miskopen gedaan.

Spelletjes kopen wij hier trouwens ook pas nadat we weten hoe ze moeten (dus na ervaringen bij anderen).

Tot zover kan ik het genoemde argument helemaal bevestigen.

MAARRRRR... spelletjes downloaden ik kan me niet voorstellen dat iemand dat doet om later de legale versie te kopen? Je hebt dan toch al het spelletje..?

Maylise

Maylise

18-10-2009 om 15:24

Psychologisch

Voor veel mensen voelt het illegaal downloaden van spellen niet als illegaal heb ik het idee. Ik weet zeker dat als ik met een groepje ouders zou staan ergens die allemaal tips uitwisselen over welke spellen leuk zijn om te downloaden en hoe je dat illegaal downloaden precies moet doen en ik zou vervolgens zeggen dat ik de spellen gewoon uit de winkel steel die andere ouders gechoqueerd zouden reageren. Want dat is stelen & dat doe je niet. Terwijl illegaal downloaden ook gewoon een vorm van diefstal is. Maar zo zien veel mensen het blijkbaar niet.

Argumenten die ook hier gebruikt worden om het downloaden te vergoelijken worden niet gebruikt om andere acties te vergoelijken. Bijvoorbeeld het argument spelletjes zijn duur en dus download ik hoor je vaak. Als ik het argument zou gebruiken diamanten zijn zo duur en dus steel ik ze zouden de meeste mensen dat weer niet goedkeuren.

Het argument dat je van te voren niet weet of het een leuk spelletje is gaat dan ook al niet op. Met zoveel dingen die ik aanschaf weet ik van te voren niet of het een succes zal zijn. Waarom staan er bij mensen thuis altijd zoveel spullen te verstoffen? Omdat dingen wel eens anders worden ingeschat. De crosstrainer die nu alleen nog maar gebruik wordt als kapstok, de bladerzuiger die bij tellsel zo nuttig leek maar in de praktijk gewoon een onding is.... Maar toch als ik zou voorstellen om die crostrainer eerst maar eens te stelen voordat je vervolgens een exemplaar koopt omdat je van te voren niet weet of dan vinden mensen dat (terecht) vast heel raar.

Dus voor spelletjes geldt hetzelfde als voor andere spullen: je probeert van te voren in te schatten of het een succes zal zijn dmv recensies lezen, ervaringen van anderen, eerdere ervaringen van jezelf en voor de rest is het een gok. En soms zal dat spelletje minder leuk blijken. Dan kan je het altijd nog tweedehands doorverkopen of misschien met vrienden ruilen.

Uiteindelijk denk ik dat deze argumenten en anderen maar een pretext zijn voor een actie die door velen niet als fout wordt gezien. Het is puur een mentaliteitskwestie in mijn ogen.

Maylise

Inge M

Inge M

18-10-2009 om 22:19

Zit wat in maylisse

Ook wij zijn een jaar geleden gestart met het downloaden van ds-spellen. Afwegingen waren inderdaad de idioot hoge prijs van de spellen (nu worden speller sneller goedkoper, toen nog niet) en het niet kunnen uitproberen. Ik vergelijk een ds-spel met een computerspel. Computerspellen kun je vaak wel uitproberen, hetzij in een beperkte versie of met een maximum aantal minuten. Daarna kun je ze eenvoudig online kopen of downloaden (legaal). Dat heb ik geregeld gedaan. Een spel kost dan maximaal 15 euro ongeveer (voor kinderen).
Muziek kopen wij gewoon op cd. Muziek downloaden doen we zelden. Cd's branden met muziek van anderen doen we ook niet. Wat we wel doen is muziek online luisteren om te kijken of de cd wat voor ons is. En we zetten onze eigen legale muziek op mp3 speler of cd voor in de auto.
Een boek koop ik omdat het van een bepaalde schrijver is of omdat ik het in de boekhandel heb kunnen inzien.
Een ds-spel vergelijk ik met dit soort media.
Overigens kan ik de meeste aankopen terugbrengen naar de winkel als ze tegenvallen. Ik let er in ieder geval op dat dit kan als ik iets koop dat ik op afstand niet kan beoordelen, zoals camera, videocamera, huishoudelijk apparaat, etc.
En ja, je hebt nog steeds gelijk. Het is stelen. Ik heb het hiervoor zelden gedaan omdat ik ook vind dat je eerlijk moet betalen wat je gebruikt.
Ik denk dat ik er nooit aan begonnen was als de spellen niet zo absurd duur zouden zijn (vergeleken met wat ze bieden, dat is het verschil met diamanten) en als er online een manier zou zijn om een spel uit te proberen. Misschien dat de laatste optie (uitproberen) voor mij al voldoende was geweest om helemaal niet te beginnen aan downloaden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.