Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Esther

Esther

12-01-2010 om 17:54

Streng? hyves!

Onze dochter van 11 (bijna 12) kreeg het ene na het andere 'vriendje' op hyves erbij. Als er gevraagd werd, wie zijn al die vriendjes dan, was het ow die ken ik via die en die of van het sporten of van school of nou ja ga zo maar door! Tot ik het op een dag echt zat was tot ik opeens ruim 350!!! 'vrienden' zag.

Ik heb haar voor het blok gezet of alle 'onbekende' vrienden ervan af of haar hele hyves verdween. Het gemopper van maar maaaaaaaaammmmmm al mijn vriendinnen (die ik ook allemaal persoonlijk ken) hebben zoveel vriendjes, heb ik van de baan geschoven.
Ze heeft een week de tijd gekregen om naar de 150 vrienden te gaan en tot aan de grote vakantie moet ze dit getal behouden! Gisteren was het zover en ze staat nu op de 149 vriendjes.

Ben ik nu zo streng? Of is dit nu echt de 'mode'?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Maar

Het is wel mode hoor. Hier ook veel vriendjes van zoon met meer dan 300 vrienden, daar steekt zo'n met zijn 60 vrienden ofzo maar schril bij af. Maar ik vind het ook wel prima zo. Van mij mag ie ook geen vrienden van vrienden (van vrienden van etc.) accepteren. Dat is vragen om gedonder.

Gelukkig heeft ie ook nog niet bedacht dat ie zo zijn vriendenkring zou kunnen uitbreiden, hij vindt het ook wel best zo geloof ik.

nicky

nicky

12-01-2010 om 21:07

Terecht

Hallo Esther,

ik had al hyves voor mijn zoon er ook op wilde.
ik heb hem op voorhand al gewaarschuwd met al die zogenaamde vrienden voor het hoge cijfer.
Hij begrijpt dat (is 10 jaar) en heeft er vrede mee.
Tuurlijk heeft hij ook vrienden die hij een keer IRL heeft gezien, maar goed, het is ook een leerschool

het wordt zo veel overzichtelijker en uiteindelijk leuker op hyves. je dochter zal er snel aan gewend zijn.

groetjes
Nicky

Kaaskopje

Kaaskopje

12-01-2010 om 22:31

Netwerken

Mijn dochters zijn inmiddels een stukje ouder dan jouw dochter en ik heb me in het begin ook iets meer beziggehouden met wat ze deden, maar ik weet hoe het werkt met hyves dus ik heb me nooit zo'n zorgen om de hoeveelheid 'vrienden' gemaakt. Ze zijn er zelf ook altijd wel realistisch in geweest. Ik zie wel dat ze sneller vrienden krijgen doordat ze grotere 'netwerken' hebben. Klasgenoten, iemand die ze hebben leren kennen via een klasgenoot, clubmaatjes, iemand die ze via dat clubmaatje hebben leren kennen en dat allemaal in veelvoud. Op die manier gaat het hard.

Bastet

Bastet

13-01-2010 om 18:08

Poeh....

Ik heb op hyves ook mensen die ik irl nooit zie....
Bastet

Aïda

Aïda

13-01-2010 om 21:45

Ik controleer

ook de hyves van mijn 10 jarige dochter. Als ik iemand zie dat ik denk, daar heeft ze nooit contact mee, of die kent ze helemaal niet, dan vraag ik haar ernaar en dan ze of met een heel goed verhaal komen of ze moet die gene verwijderen. En anders doe ik dat.
Ze heeft bijv ook wel eens iemand toegevoegd omdat die gene maar 1 vriend had, ze kende het hele meisje niet.

Ik zie ook dat klasgenootjes ineens mij gaan uitnodigen als vriend. Volgens mij is er een strijd bezig met wie kan de meeste vrienden verzamelen.

Puck

Puck

14-01-2010 om 10:31

Ik controleer ook

Ik ben gaan hyven toen oudste dat ook graag wilde, gewoon om te kijken wat het is en om hem in de gaten te kunnen houden. Ik merk wel dat het aantal vrienden belangrijk blijkt te zijn: hij meldt altijd dat hij meer vrienden heeft dan ik. Tot nu toe is het hier niet voorgekomen dat er vriendjes tussen zitten die hij niet IRL kent dus ik had er nog niet over nagedacht, maar ik vindt dat wel een goed criterium. En ik heb ook wel eens een krabbel of een buddypoke laten verwijderen omdat daar dingen opstonden die onnadenkend opgeschreven waren. In de krabbel stond: Hé joh doe niet zo achterlijk" o.i.d. Was verder meer als grapje bedoeld, maar iemand die niet wist waar het over ging vat dat niet zo op. De betreffende schrijver heb ik een opvoedkundige verhandeling gegeven waarom ik de krabbel weghaalde en die was het er eigenlijk mee eens en had het niet gerealiseerd. Ook een keer een buddypoke verwijderd: Jantje schopt Pietje in zijn kruis. Pardon? Het betreffende vriendje vond het maar belachelijk dat ik die weggehaald heb. Jammer dan.
Overigens zit ik vaker nu op hyves dan oudste en ook ik heb ondertussen "vrienden" die ik niet IRL ken, maar die ik wel via het forum ken.

emma43

emma43

14-01-2010 om 11:27

Hyvesvrienden

Als mijn dochter en ik de laatste paar jaren flinke ruzie hebben gehad was dat altijd over hyves.Ik heb zelfs haaar hyves een keer verwijderd,dan sta je gigantisch voor schut bij je vrienden.Nu is het wel zo dat je heel veel vrienden hoort te hebben.Mijn dochter is nu bijna 15 en nu ga ik dat een beetje loslaten.Maar mijn dochter weet ondertussen ook wel wat ze wel en niet moet plaatsen op hyves.Ze weet ook dat ze niet iedereen toe hoeft te voegen.
Vooral jonge kinderen die pas beginnen met hyves,hoeven vind ik,nog geen vage kennissen toe te voegen.Ik heb het echt lang gecontroleerd en vrienden verwijderd.
Ik vind dat je best streng mag zijn met hyves.Vooral als je kind foto's plaatst ,haar w.w.w invult enz.
vooral als je dochter een profielfoto plaatst,gaan daar snel onbekende jongens op reageren,dat mag je als ouder best in de gaten houden ,vind ik.Mijn dochter vroeg ze in het begin meteen als vriend.Hoe meer vrienden hoe populairder.Nu is ieder kind anders,maar ik heb hyves voor mijn dochter best wel een tijdje eng gevonden.

Bastet

Bastet

14-01-2010 om 12:13

Pelle

Ik controleer natuurlijk wel,ook bij mijn zoon van 12,maar ik heb niet als regel dat ze iemand irl moeten kennen.Mijn zoon kent ook mensen via bepaalde hyves,over reptielen of over muziek.Iets anders dan forummen,wel vergelijkbaar.Uiteraard weet hij dat hij geen adresgegevens en tel.nrs moet uitwisselen.
Groetjes,bastet

kiek

kiek

16-01-2010 om 07:32

Hier geen hyves

mijn dochter zit op een andere site waar ze vriendinnen kan maken, gosupermodel, en niet al dat gedoe met hyves. In het begin wilde mijn dochter ook hyves maar toen hebben we eens goed gesproken over hoe pedofielen graag contact willen maken. Misschien een beetje extreem, maar ik vind dat als je je kind bloot stelt aan de gevaren van internet, je deze gevaren ook goed moet bespreken. Aansluitend heb ik mijn dochter laten zien wat ik over bepaalde personen jaren later nog naar voren kan toveren. vervolgens heeft mijn dochter besloten om geen msn en hyves te nemen. Als ze iemand wil spreken, dan pakt ze maar de telefoon.
Een aanrader voor als je kind op internet gaat: chatroom van Helen Vreeswijk Misschien kun je het als ouder eerst even lezen om te kijken of je dit aan je kind wilt laten lezen...
kiek

Puck

Puck

16-01-2010 om 21:11

Kiek waarom?

Kiek, waarom wel gosupermodel en geen hyves? Je hebt toch hoop ik niet de illusie dat daar geen creepy figuren rond dwalen? Ik zie het verschil niet tussen "vrienden"-sites. Ik vind het overigens prima en niet overdreven om je kind ook de gevaren van internet goed duidelijk te maken.

kiek

kiek

17-01-2010 om 10:50

Omdat ....

via hyves je allemaal aan elkaar verbonden linken krijgt waarbij veel mensen al hun gegevens neerzetten. Jij kunt zorgen dat je een afgeschermd profiel hebt op hyves, maar als je "vrienden" alles en nog wat over zichzelf neerzetten dan ben je nog eenvoudig te traceren. Op gosupermodel wordt dit meer in de gaten gehouden. Daardoor moet je om te traceren toch wat meer moeite doen.
En ja, ook op gosupermodel zitten 15e jarige meisje met een hele zware stem, grijs haar en een badjas, helaas.
kiek

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2010 om 17:11

Kiek

Ik zit zelf op Hyves en ik begrijp het probleem met Hyves oprecht niet. Om het profiel van je dochter te kunnen bekijken moet je ´vriend´ zijn, zo moet je dat uiteraard dan wel instellen. Daarnaast kun je niet zomaar iedereen te vriend maken. Daar is toestemming van de gevraagde persoon voor nodig. Als jij samen met je dochter de ´vrienden´ goedkeurt kan ze toch redelijk veilig 'hyvsen'?
De toevoeging dat op gosupermodel ook grijze 15 jarigen meelezen werkt wel een beetje op mijn lachspieren. Wat maakt het dan in vredesnaam allemaal uit of ze daar zit of op Hyves?? Ik heb net even gekeken wat voor site het is. Het ziet er leuk uit, dat is een ding wat zeker is. Maar ik zie ook dat ik mijzelf gewoon kan aanmelden en overal toegang voor heb. Ok, je kunt hulp vragen als je je ongemakkelijk voelt door een deelnemer, maar dit garandeert niet dat er nooit iets mis kan gaan.

Puck

Puck

17-01-2010 om 19:40

Met kaaskopje eens

Ik zie net als Kaaskopje niet in wat je probleem met hyves is t.o.v. gosupermodel. Als je vrienden van alles en nog wat over zichzelf erop zetten dan blijft jouw profiel nog net zo afgeschermd zoals je het zelf hebt ingesteld. Ik heb het idee dat je niet goed weet wat bij hyves de mogelijkheden tot bescherming zijn. En je kunt natuurlijk ook zelf nog ongewenste dingen verwijderen. Ik heb laatst ook bij een forummer haar forumnaam in een krabbel gezet in plaats van haar echte naam die ze op hyves gebruikt. Oeps, foutje, kan gebeuren en dan haal ik gelijk die krabbel weer weg en volgens mij had de forummer dat ook kunnen doen.

kiek

kiek

17-01-2010 om 20:55

Iedereen zijn eigen keuze,

maar ik kan via hyves makkelijker gegevens vinden van iemand. Zo had de vorige leerkracht van de school van mijn kinderen de klassenfoto's van zijn leerlingen op de site staan. Daarnaast waren er veel leerlingen die op zijn profiel stonden als vriend. Die vrienden waren voor mij wel zichtbaar, ook al kon ik het hele profiel niet lezen. Maar doordat ik wist welke school ze hadden gezeten of nog zaten, kon ik, als ik slechte bedoelingen had, al veel over ze te weten komen.
Dan zijn er altijd bepaalde kinderen die het leuk vinden om zo veel mogelijk vrienden op hun lijst te hebben en sommige ouders hebben dat niet in de gaten. Op die manier kan er heel eenvoudig iemand tussen de vrienden komen, die eigenlijk geen vriend is. Maar vervolgens wordt hij/zij wel bij vele andere toegevoegd omdat het toch een vriend van Jaapie ofzo is en dat is wel te vertrouwen. ...
Gosupermodel werkt ook met vrienden, maar de meeste zijn daar veel anoniemer. Vandaar dat ik daar minder problemen mee heb. GSM (gosupermodel) is daarnaast ook een commerciele site waar moderators achter zitten die e.e.a. in de gaten houden. Dat wil nog niet zeggen dat alles gecontroleerd kan worden, maar m.i. wordt het gevaar wel wat beperkter.
Maar, zoals de titel van mijn reactie, iedereen zijn eigen keuze. Ik zal de laatste zijn om tegen iedereen te zeggen dat ze niet op hyves moeten, het is alleen niet mijn keuze en gelukkig ook niet de keuze van mijn kids
kiek

kiek

kiek

17-01-2010 om 23:20

Pelle

ik begrijp niet zo goed waarom mijn argumenten geen argumenten zijn om mijn eigen kind niet op hyves te laten. Zoals ik al eerder aangaf: iedereen maakt zijn eigen keuze. Ik vind hyves prima voor iedereen die erop wil en ik zal niemand zeggen dat ze er niet op moeten. Maar zoals jij het formuleert, komt het over alsof mijn dochter nu op hyves moet. Dat snap ik niet. Of bedoel je te zeggen dat het geen argumenten zijn voor jou om jouw kinderen er niet op te laten. Dat kan ik namelijk begrijpen, iedereen ervaart internet op zijn eigen manier.
Hyves is volgens mij minder commercieel. bij gsm zijn sponsoren zeer aanwezig en daarnaast kun je een abonnement nemen, bellen voor `go-money`. Maar misschien kan hyves je ook geld kosten voor extra priveleges? Ik weet dat niet, ik heb me ongeveer een jaar geleden eens verdiept in hyves.

Tja en de instellingen van anderen, daar zou ik me dus niet geroepen voor voelen om die te vragen om dat aan te passen. Maar voor anderen die dat wel doen heb ik waardering.
groet
kiek

Puck

Puck

18-01-2010 om 08:54

Kiek

Pelle zegt helemaal niet dat je dochter op hyves zou moeten. Wat Pelle probeert duidelijk te maken is dat de argumenten die jij aandraagt TEGEN hyves, geen goede argumenten zijn omdat dat voor een groot deel te ondervangen is door je eigen gedrag en instellingen op hyves. De argumenten die jij noemt om geen hyves te gebruiken gelden ook om geen gsm te gebruiken. Je meet een beetje met 2 maten en je aversie tegen hyves geeft dan de doorslag.
Zoals ik al eerder zei: je hebt je gewoon niet genoeg verdiept in de mogelijkheden tot anonimiteit van hyves. Juist dat commerciële zou voor mij eerder een reden zijn om ergens niet aan mee te doen, voor hetzelfde geld willen ze je dingen aansmeren zonder dat je er erg in hebt.
En Pelle: de naam gosupermodels doet ook mijn haren recht overeind staan, ik snap je volkomen.

emma43

emma43

18-01-2010 om 11:20

Kiek

Voorbeeld wat Pelle bedoeld.
Ik zet graag foto's op hyves,maar bedacht me een poosje terug dat ik wel erg veel vrienden had ,waarvan ik nu niet meer wilde dat ze in mijn prive leven konden gluren.dus heb ik mijn hyvespagina weg gehaald en een nieuwe aangemaakt.Nu heb ik 9 vrienden en mijn hyves staat op prive.Dat betekent dat alleen deze 9 mensen,mijn krabbels kunnen lezen en mijn foto's kunnen zien.Als profielfoto heb ik zomaar een plaatje.dus al zou mijn buurvrouw mij opzoeken op hyves,ze ziet een plaatje en verder niets.Plus dat ik niet op te sporen ben,want ik heb mijn achternaam en woonplaatst niet vermeld en alleen op voornaam zoeken is lukt niet.

kiek

kiek

18-01-2010 om 13:08

Pffff

de vraagstelling van de starter was of ze streng was om het aantal vrienden van haar dochter terug te brengen omdat men zo totaal geen overzicht heeft over wat er gebeurt en wie wie is. Ik geef daarop mijn mening en mijn visie op hyves en zeg dat ik er om die reden geen voorstander van hyves ben. Ook emma43 geeft toe op een gegeven moment geen overzicht meer te hebben over de gegevens die al haar vrienden konden inzien en dat ze daar wijzigingen in heeft aangebracht. Prima voor op dit moment en verstandig van haar, maar ik denk niet dat zij 13 jaar ofzo is. Pubers gaan daar minder verstandig mee om, althans, ik heb vroeger ook keuzes gemaakt die achteraf niet de meest slimme waren maar waar ik op dat moment niet het kwaad van kon zien.

Zoals ik al eerder zei: iedereen mag hyves zoveel hij of zij wil, maar wij zijn er geen voorstander van. Ongeacht of iemand mijn argumenten wel wat vinden of niet, het is mijn mening en die mag ik volgens mij gewoon hebben.
kiek

emma43

emma43

18-01-2010 om 16:06

Inderdaad kiek

Ik wilde alleen maar laten weten,dat als je dochter hyves zou willen,dat je die best prive kunt houden.
Verder heb ik al eerder gereageerd een paar dagen terug.Dat ging over de hyves van mijn dochter.
mijn dochter en ik hebben veel ruzie gehad over hyves ,nu is ze bijna 15 en weet ondertussen wat veilig is en welke foto's ze kan plaatsen en welke niet.

Puck

Puck

18-01-2010 om 17:03

Tuurlijk kiek

Tuurlijk mag jij je eigen mening hebben en bent daar ons absoluut geen verantwoording over schuldig, maar de argumenten die je noemde zijn geen argumenten, dat is waar ik (en anderen) op reageren.

an mien

an mien

19-01-2010 om 19:07

Afspraken

Hier hebben 2 kids 11 en 12 hyves. Voor dit mocht hebben we wel afspraken gemaakt, je mag alleen vrienden hebben die je zelf persoonlijk kent dus kinderen van school, dansen, sporten enz. geen vriendjes van vriendjes enz. Ik heb de wachtwoorden en controleer ook regelmatig.
Laatst schrok ik me wel rot ik keek zo de foto's langs tot ik een nogal oudere ietwat verwaarloosde man bij de vrienden van mijn dochter zag, dochter ter verantwoording geroepen en wat bleek een klasgenootje vond dit een leuke profielfoto, probleem opgelost en dochter wist weer dat ik haar toch af en toe controleer.

Ann mien

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.