Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

MoederB

MoederB

09-08-2020 om 10:18

Tik Tok zucht

Mijn dochter van bijna 10 heeft eigenhandig een tik tok account aangemaakt, terwijl ik dit niet goedkeurde.
Ze heeft heel veel grappig onschuldige filmpjes gemaakt, maar TikTok is niet het platform voor kinderen van die leeftijd, met alle gevaren van dien. Hoe ga ik nu hier mee om? Ik snap vanuit haar perspectief hoe leuk het is en naar mij luisteren doet ze niet.
Heb haar meedere malen uitgelegd waarom niet, maar toch doet ze het. Ze heeft het wel opgebiecht, wat ik heel goed vind. Maar wat moet ik hier nu mee aan?


Pinguïn

Pinguïn

09-08-2020 om 10:39

Er weer af halen

Ook al heeft ze het opgebiecht, ik zou het niet goed vinden dat ze het heeft. Mijn tienjarige dochter mag het ook niet. Als ze het ergens op zou downloaden zou ik het zien trouwens en zou ik het er weer afhalen. Opgebiecht helemaal fijn dus geen consequenties verder. Maar ook geen TikTok.
Dochter vertelt trouwens dat sommige klasgenoten niet meer leuk zijn om mee af te spreken omdat ze niks anders doen dan tiktok, hopelijk zijn dat er maar een paar want zo’n tiktokkende klas lijkt me echt vreselijk

Flavia

Flavia

09-08-2020 om 12:55

Tiktokjende klas

Niet alleen de klas maar ook alle andere omgevingen zitten vol met tiktokkers. Ik denk dat er maar weinig meisjes zijn die het niet hebben of hebben gehad.

Ik vind het wel heel erg leuk om te zien hoe ze samen dansjes bedenken en uitvoeren.
Dat is bij mij niet anders dan toen ze 4-5 waren alleen hebben ze nu voorbeelden erbij.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-08-2020 om 13:43

Wat is er mis mee?

Ik zie niet zo goed wat er mis mee is. Je moet ze natuurlijk wel informeren over de spelregels, alleen bekenden toelaten, oppassen met wat je zegt en doet, net als dat voor ons geldt.

ElenaH

ElenaH

09-08-2020 om 14:03

Phryne

'Ik zie niet zo goed wat er mis mee is.'

Niet? Er zijn anders berichten zat van pedofielen die meekijken en zelfs kinderen via tiktok uitzoeken.

Adelaide

Adelaide

09-08-2020 om 14:26

erafhalen en controleren

Tiktokaccount opzeggen en haar voorlopig controleren. Want ze heeft natuurlijk zo een nieuwe aangemaakt.

Handig is om voor het opzeggen wat namen of gebruikersnamen van vriendinnetjes op te schrijven dan kun je via hen controleren of je dochter er weer op is gegaan. En haar telefoon dagelijks controleren. Als ze niet naar je luistert, dan zul je weer even terug moeten naar de kleutermodus.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-08-2020 om 15:08

ElenaH

Dan moet je die kinderen dus informeren en waarschuwen.

Triva

Triva

09-08-2020 om 15:17

samen beheren en zich aan de regels houden

Mijn oudste zat met die leeftijd op hyves. Je kunt ze veel beter leren hoe ze daar mee om moeten gaan, omgaan met hun privacy en weten wat je wel en niet moet doen. Verbieden omdat je bang bent voor pedofielen?

Flavia

Flavia

09-08-2020 om 15:20

ElenaH

Pedofielen heb je overal. Je moet je kinderen wel leren alleen mensen te accepteren vdie ze ook echt kennen. Het makkelijkste is dit als ze gewoon naast elkaar zitten.
En verder de accounts op privé zetten. Voor die begeleiding ben jij als ouder verantwoordelijk.

Ik heb met die voorzorgen ook geen bezwaar tegen tiktokkers.

ElenaH

ElenaH

09-08-2020 om 15:22

Phryne

'Dan moet je die kinderen dus informeren en waarschuwen.'

Het kind luisterde niet naar haar moeder toen ze tiktok installeerde, waarom zou ze wel luisteren als haar moeder uitlegt waar ze op moet letten? Het kind is 10, heeft (gelukkig) nog geen flauw benul van de mogelijke risico's en moet dus tegen zichzelf worden beschermd.

Triva

Triva

09-08-2020 om 15:37

elenah

Nee want dan gaat ze verder iets anders stiekem doen, ga er naast zitten, neem ook tiktok en volg wat ze doet. Leert ze vele malen meer van dat verbieden omdat er pedofielen op zitten!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-08-2020 om 17:38

Eens

Ik ben het heel erg met Triva eens.
Dit is het moment om naast je kind te zitten en voorlichting te geven over veilig op internet.
Dat geldt hier trouwens ook voor Daar keek en kijk ik ook mee.

Zo belangrijk dat een kind leert hoe om te gaan met gekke dingen en vooral dat het leert dat het naar de ouders kan gaan als er iets naars of raars gebeurt. Met verbieden creëer je alleen maar stiekum gedrag.

Wat is er trouwens nou zo vreselijk aan dat Tiktok?

Veer

Veer

09-08-2020 om 18:30

Ja, hier ook

Verbieden werkt stiekum gedrag in de hand.

Ik zou haar wel op tiktok laten, maar ze zou samen met mij moeten zoeken en kijken naar de gevaren. En hoe je die dus omzeilt en de app zo veilig mogelijk gebruikt. Pas als blijkt dat ze dat niet kan of wil, zou ik ingrijpen en het verbieden, voor zover dat kan..

Phryne Fisher

Phryne Fisher

09-08-2020 om 18:44

Opvoeden

Veilig omgaan met digitale mogelijkheden is tegenwoordig een belangrijk onderdeel van je opvoeding. Je kunt het wel verbieden, maar als je kind het dan toch doet is het aan de wolven overgeleverd. Daarbij is het ook gewoon leuk, heel normaal, en het spoort je kind aan tot creativiteit.
Het is ook niet iets nieuws of zo. Mijn dochter van 21 had tien jaar geleden al de toenmalige hype onder jonge tienermeisjes (geen idee meer hoe dat heette). Het is ook wel eens mis gegaan, digitaal pesten, maar dat kun je weer oplossen en je kind weerbaar(der) maken. Als het goed is hebben scholen er tegenwoordig ook een programma voor, en de keren dat ik ben uitgenodigd voor een voorlichting hierover zijn al niet meer op een hand te tellen.

MoederB

MoederB

09-08-2020 om 22:52

Goeie reacties

Ik dacht idd eerst verbieden, maar dat werkt averechts en de boze digitale virtuele wereld is er nu eenmaal en bedacht mij later dus ook om maar mee te kijken en de gevaren uit te leggen.
Ik kijk het letterlijk aan.

Pinguïn

Pinguïn

09-08-2020 om 22:58

Zeker wel meisjes zonder tiktok

Het is vooralsnog hier in de omgeving (groot Amsterdam) zeker niet gebruikelijk dat ieder meisje op tiktok zit, dus blijkbaar verschilt het per omgeving
Ik vind het voor negen en tienjarigen helemaal niet vanzelfsprekend dat ze hun favoriete hobby een digitale is. Ja natuurlijk moeten ze vroeg leren hoe de digitale wereld werkt en is het niet meer weg te denken maar daarin vertrouwd raken kan mi ook prima zonder tiktok. Maar ik ben ook allergisch voor duckfaces (en die zie ik bij de tiktokkende meisjes toch wel vaak) vooral bij jonge meiden dus wellicht ben ik beetje anders.

An

An

09-08-2020 om 23:34

Hier heeft bijna iedereen tiktok

Wat wij doen is zorgen dat het account op privé staat en checken met wie ze bevriend zijn (dit mogen alleen bekenden zijn), en checken wat ze plaatsen, zowel wat betreft eigen filmpjes als reacties onder andermans filmpjes. Hier praten we over, wat kan wel en wat kan niet en waarom. De meiden hier hebben er veel plezier aan. Ik zie het ook als een goede voorbereiding op alle andere vormen van social media gebruik die nog gaan komen.

Lotte

Lotte

16-08-2020 om 15:31

Laten verwijderen

Je dochter is een kind van 10 jaar en mag dus sowieso niet zomaar ergens een account aanmaken. Tiktok heeft ook zelf een leeftijdslimiet van 13 jaar. Mijn kinderen zijn (gelukkig) nog veel te jong voor dit soort media, maar ik wil ze als ze er oud genoeg voor zijn ze wel heel duidelijk maken dat Tiktok er is om geld te verdienen en niet om jou plezier te geven.

Los daarvan: op die leeftijd deed ik ook "stiekem" wat op internet. Maar dat ging dan om sites die nu allang niet bestaan en het kon omdat mijn ouders niet wisten wat je met een computer en internet allemaal kunt doen. Het heeft (gelukkig) dus geen consequenties gehad. Van tiktok weet je niet of het over een paar jaar verdwenen is en dan kan je dochter last krijgen van wat zij nu allemaal erop heeft gezet. Mijn zusje van heeft dit probleem met een site waar zij ergens in en na 2010 als 14/15-jarige stomme dingen heeft geplaatst. Heb je daar weleens over nagedacht?

Lotte

Lotte

16-08-2020 om 15:33

Die site

Is overigens een die nu vandaag nog veel wordt gebruikt en waar mijn zusje het wachtwoord van kwijt is en het niet verwijderd krijgt...

Piep

Piep

16-08-2020 om 16:22

Lotte

Dat is juist de reden dat je kinderen voor moet lichten en mee moet kijken in plaats van verbieden. Zodat ze leren wat ze wel en niet kunnen doen. Mijn kinderen hadden al jong en eigen youtubekanaal. Ze lieten mij de filmpjes zien en ik gaf aan wat ze wel en niet konden plaatsen en waarom. Toen ze later een mobiel kregen keek ik in het begin ook mee mt bv whatsapp.

Als pubers 14 of 15 zijn kun je echt niet meer de hele dag meekijken en dan moeten ze dat wel geleerd hebben.

Joris

Joris

16-08-2020 om 19:51

Meekijken als opvoeding

10 jaar lijkt me dan rijkelijk laat als het daarom gaat. Dan zijn ze niet meer de hele dag thuis en ik geloof niet dat als ze bij vriendjes of vriendinnetjes zitten ze toezicht hebben van de ouders.

Ik heb helaas een dochter van bijna 14 die nogal eens stomme dingen op Instagram zet wat dan door iemand wordt uitgeprint en per brief naar mij en de dansstudio wordt gestuurd. En dan zit mijn dochter al zeker een jaar of 3 internet en zit mijn vrouw al vanaf het begin overal mee te kijken en is ze er zelf ook actief.

Ik weet niets van dat mijn kinderen op tiktok zitten maar ik druk ze wel allebei op het hart: scherm je accounts op internet af, tel tot 3 als je iets post en laat geen onbekenden toe als volger. Helaas zal ik wat betreft mijn nu 11-jarige zoon ook al moeten accepteren dat hij dat misschien (stiekem) niet doet "want die en die uit mijn klas hebben duizenden volgers en zijn beroemd en dat wil ik ook".

Dita

Dita

03-01-2021 om 22:37

Kinderen gebruiken het hier ook

De kinderen zijn hier al in de fase dat ze zelfstandig accounts aanmaken op sociale media, zucht...
Op tiktok zitten ze ook. Het meeste wat ze daar zien vind ik overigens prima. Maar ik kijk desondanks toch mee en ik zie vaak dansende meisjes voorbij komen met kleding zo kort dat de billen zichtbaar zijn. Of “grappige” volwassenen die iets vertellen over seksualiteit en relaties. (Waarvan de kinderen die “grappen” nu nog niet lijken te begrijpen”.)
Verbieden is lastig maar ik denk er soms wel over om dat te doen. Maar hoe doe je dat in een naatschappij waar alle kinderen van 8-9 jaar al op tiktok lijken te zitten en sommige klasgenootjes zelfs naar de Tiktok dans class van de dansstudio gaan...

Bij een was ik erbij toen er een eerste filmpje werd geplaatst, en daar kwam gelijk de melding van tiktok dat het account op prive kan worden gezet. Dat vind ik dan wel positief. De kinderen willen natuurlijk graag gezien worden maar het lijkt me geen meerwaarde hebben dat dat ook kan. (Los van de risico’s)

Janneke

Janneke

04-01-2021 om 17:37

Straffen

Als mijn 10 jarige dochter stiekem wat download (afgezien van een spelletje) krijgt ze straf. Onlangs had ze stiekem snapchat geïnstalleerd. Ik merkte het doordat er steeds bericht binnen kwamen. App is meteen verwijderd en ze mocht voor straf 2 dagen niet op haar mobiel. Ze heeft sinds een jaar tiktok. Maar ik controleer wel regelmatig haar account. Sowieso mag ze alleen klasgenoten als vrienden hebben en filmpjes moeten eerst door mij of door mijn man goedgekeurd worden. Is misschien streng, maar ze mag blij zijn dat ze al met 10 op tiktok mag.

Anoniem

Anoniem

19-01-2021 om 22:17

Privacy is aangescherpt

Ik las in het nieuws dat alle tiktok profielen van kinderen beneden de 16 jaar nu zijn afgeschermd? Dat zouden toch alle media moeten doen?

Heb dochter van 14 deze kwestie voorgelegd. Zij zegt: "TikTok heeft veel content die niet geschikt is voor tienjarigen en schokkend kan zijn. Bovendien zetten zulke jonge kinderen alles op openbaar en dan kunnen ze heel nare reacties krijgen en later ook veel spijt hebben. En als je per ongeluk iets verkeerd zegt, zorgt cancel culture ervoor dat je je account wel verwijdert na alle scheldpartijen. Het is echt niet een gezonde omgeving voor een tienjarige." 

massi schreef op 21-01-2021 om 12:54:

Heb dochter van 14 deze kwestie voorgelegd. Zij zegt: "TikTok heeft veel content die niet geschikt is voor tienjarigen en schokkend kan zijn. Bovendien zetten zulke jonge kinderen alles op openbaar en dan kunnen ze heel nare reacties krijgen en later ook veel spijt hebben. En als je per ongeluk iets verkeerd zegt, zorgt cancel culture ervoor dat je je account wel verwijdert na alle scheldpartijen. Het is echt niet een gezonde omgeving voor een tienjarige."

klinkt als een dochter die heel goed weet hoe tiktok werkt. Al lijkt mij dat dit niet alleen een tiktok probleem is maar een maatschappelijk probleem.

Anoniem schreef op 19-01-2021 om 22:17:

Privacy is aangescherpt

Ik las in het nieuws dat alle tiktok profielen van kinderen beneden de 16 jaar nu zijn afgeschermd? Dat zouden toch alle media moeten doen?

Je vergeet dat dit onder druk is gebeurd. Tiktok is vrij nieuw waardoor er veel kritiek op komt (net als Clubhouse) en bij andere media als Facebook en Instagram doen we alsof het normaal is dat een 8-jarige er publiekelijk op staat. Daarnaast wil Tiktok de indruk wekken dat zij heel goed voor de kinderen zorgen. (Wat niet zo is. De app staat vol met reclame en billenschuddende dames. Als je iets report lijkt er geen actie ondernomen te worden.) 

Dita schreef op 03-01-2021 om 22:37:

Kinderen gebruiken het hier ook

Maar hoe doe je dat in een naatschappij waar alle kinderen van 8-9 jaar al op tiktok lijken te zitten en sommige klasgenootjes zelfs naar de Tiktok dans class van de dansstudio gaan...


Wat doen die kinderen in zo’n dansklas? Populaire Tiktokdansjes nadoen? Lijkt mij saai voor zo’n kind dat waarschijnlijk al snel heel de dag door hetzelfde dansje op de telefoon voorbij ziet komen. 

Hier (ouder dan 10 jaar) weten ze wel wat Tiktok is maar blijft het bij af en toe erop kijken. Er wordt thuis weleens gepraat over wat er voorbij komt en dat is niet erg positief. (Mijn kinderen vinden Tiktok “aandachtstrekkerij” en kijken ernaar als ze zich willen verwonderen over welke rages met de filmpjes er nu zijn. Ze hebben me weleens filmpjes getoond waar ik me dan bij afvraag of de ouders van de plaatsers het hebben goedgekeurd.) 

ArianeI schreef op 16-03-2021 om 01:02:

[..]

Je vergeet dat dit onder druk is gebeurd. Tiktok is vrij nieuw waardoor er veel kritiek op komt (net als Clubhouse) en bij andere media als Facebook en Instagram doen we alsof het normaal is dat een 8-jarige er publiekelijk op staat. Daarnaast wil Tiktok de indruk wekken dat zij heel goed voor de kinderen zorgen. (Wat niet zo is. De app staat vol met reclame en billenschuddende dames. Als je iets report lijkt er geen actie ondernomen te worden.)


Ik herken dat sociale media sites door kritiek wat “strenger” lijken te worden. Voor het aanmaken van accounts is tegenwoordig meestal verificatie op een 06-nummer nodig, toch? Het voorkomt iig een hoop gedoe tussen de kinderen onderling die zo minder makkelijk 20 fake accounts kunnen aanmaken. 

 Anderszijds herken ik ook dat als er een keer wat gebeurt je het niet weg gemodereerd krijgt. Oudste zat als kind op Hyves waar ik (als ouder) weleens bij Hyves zelf klachten heb ingediend over wat zij toegestuurd kreeg en daar is altijd, met een bericht met toelichting, door Hyves op gereageerd en actie ondernomen. 

Ik weet niet hoe dat bij Tiktok zit maar het is in ieder geval geen relatief kleine site met een actief Nederlands moderatieteam zoals Hyves. Dus ik zou daar zeker niet aannemen dat het wel goed zit. 



kan je dochter niks beters doen ze is bijna 10 het is niet goed dat kinderen op media zitten 

soms kan wel maar niet te vaak je moet met je dochter goede afspraak over die tiktok 

Dan moet je die kinderen dus informeren en waarschuwen.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.