Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

sita

sita

27-09-2009 om 13:10

Wat ben ik dat stomme msn zat!

Net toch weer ontploft...dochter van 12 mag een uurtje per dag achter msn maar dit geeft altijd gedoe...Nee, nog even, jahaaaa, ik moet toch even gedag zeggen, grrrrrrrrr wat weer tijden duurt...
Ik ben nu zover dat ik heb gezegd dat ik er een filter op ga zetten, maximaal 1 uur msn. Altijd in een vrij moment wordt er weer naar de computer 'geslopen'en ja hoor daar zit mevrouw weer...
Dat gepraat steeds over en met elkaar. ik weet dat dit de moderne communicatie is maar ik moet er nog steeds aan wennen. Verkering uitmaken via sms is ook zoiets...
Ik ben het even helemaal zat...En steeds er bovenop zitten ben ik ook zat, van het uur is voorbij...
Vandaar dat filter, dan gaat MSN vanzelf uit dacht ik na 60 min. Trouwens 60 min per dag is toch best veel voor msn? Alleen zegt mijn dochter dan dat ze tussendoor ook andere dingen doet...PFFFFFFFFFFFFFFF...
\Sorry maar moest even stoom afblazen...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

27-09-2009 om 13:43

Tsja

Feitelijk zeg je dat ze per dag éen uur mag communiceren met vriendinnen. Doe je dat zelf ook? Maximaal 60 minuten communiceren met anderen? En middenin een gesprek afkappen omdat je tijd om is?
Ik ga er dus honderdduizend keer soepeler mee om, hier geen maximumtijd, maar schoolwerk en huishoudelijke taakjes moeten gewoon gebeuren en mogen niet worden afgeraffeld voor msn of hyves. Daarnaast 'eis' ik gezinstijd op, en dan negeren we dus ook alle telefoon.
Waarom is MSN stom? Waarom vind je (dus) communicatie stom?
Bedenk goed, dat jij ervoor kiest om hierover de strijd aan te gaan, het hoeft niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2009 om 14:06

Dag zeggen

is inderdaad soms lastig
Mijn advies is: laat gaan. Mijn kinderen hebben msn de hele avond aanstaan en reageren als ze weer 'belangrijk zijn'. Ik begrijp eigenlijk ook nooit zo waarom een kind van die leeftijd een tijdslimiet krijgt, tenzij zo'n kind verder geen sociaal leven heeft.
Wij hadden het op een gegeven moment zo geregeld dat de kinderen hun eigen avonden kregen die ze in samenspraak moesten verdelen. Dat zorgde voor meer rust en duidelijkheid.

Maylise

Maylise

27-09-2009 om 15:09

Msn

Ik denk dat de aard van MSN zich lastig leent tot een beperking tot 60 minuten per dag.
Als ik kijk naar hoe mijn kinderen MSN gebruiken is dat ze MSN niet als hoofdactiviteit hebben. MSN staat gewoon open en daarnaast doen ze andere dingen. Op het moment dat er een interessant iemand online komt dan gaan ze in "gesprek" met die persoon. Soms zitten ze rustig een paar uur te chatten. Soms staat MSN alleen maar open en zijn ze met hele andere dingen bezig.
Informatie uitwisselen over huiswerk en afspraken maken gaat ook vaak via MSN. Meestal proberen ze uit kostenbesparing iemand eerst via MSN te bereiken en pas daarna gaan ze bellen of sms'en.

Ik zie MSN ook niet als een activiteit die beperkt moet worden. Mits ze hun huiswerk netjes maken en daarnaast ook genoeg andere activiteiten hebben zou ik MSN gebruik niet beperken. Het is gewoon een communicatie middel.

Maylise

tonny

tonny

27-09-2009 om 16:27

Onderhandelen

Toen we nog vier thuiswonende kinderen en één internetcomputer hadden, was de tijdsduur een kwestie van onderhandelen.

'k Vind msm-nen tijdens huiswerk niet bepaald efficient om een goed resultaat te bereiken, maar ja, ik ben van vroeger.

En zoals anderen al zeiden: communicatie en erbij blijven is voor veel mensen belangrijk.

tonny

sita

sita

27-09-2009 om 16:39

Goed om te horen...

Dat ik het misschien best iets mag laten gaan..Maar tot nu toe was het vaak zo dat nadat MSN uit ging de telefoon werd gepakt en het communiceren zo gewoon doorging, met als gevolg hoge rekeningen...
Ik heb op zich ook geen moeite met het communiceren maar ik ben bang dat het huiswerk maken inderdaad zo wat in het gedrang komt en ook dat alle interesse gericht is op de computer en er zo weinig "sociale'tijd overblijft zeg maar. Terwijl die er toch al zoveel minder is vind ik, en dat mis ik ook wel wat...
Loslaten schijnt toch wel het toverwoord te zijn )

Sociaal+msm

Als mijn 15 jarige maar een uur per dag op msm zou mogen zou ze ook geen sociaal leven meer erbuiten hebben. Via msm lopen de afspraken...het staat gewoon 'aan' en soms praat je (zeg een 20 minuutjes) en dan houd je weer op en wacht je op anderen, soms staat ie uren aan zonder er gebruik van te maken en lakt ze nagels, maakt huiswerk en kijkt t.v.
Maar als er sociaal 'iets' gedaan moet worden wordt dat via msm afgesproken. Ijsje eten, winkelen, samen huiswerk maken, bij iemand langs, sporten, werkelijk ál die afspraken worden via msm gelegd. Natuurlijk wel met mensen die ze echt kent (van school of muziek of buurt). Wil je zelf 'iets'doen en niet alleen dan ga je even msm-en om iemand te vragen mee te gaan.
Zo lopen de sociale netwerken van pubers tegenwoordig gewoon. Net als wij vroeger eeuwig belden met allerlie vriendinnnen en vrienden.
groeten albana

Annet

Annet

27-09-2009 om 17:56

Geen maximale tijd maar wel een uiterste tijd

Toevallig deze week een presentatie meegemaakt van Mijn kind online op de school van dochter (brugklas).
De suggestie werd gedaan om gelijk maar met alle aanwezige ouders af te spreken dat er ná 21.00 uur geen msn meer aan mocht. Dat vond ik wel een mooie afspraak.
Daarnaast zou ik afspraken maken over het huiswerk, taken in huis, andere activiteiten, etc.

Maylise

Maylise

27-09-2009 om 18:24

Huiswerk

Je kan de afspraak maken dat tijdens huiswerk maken MSN uit moet als ze hierdoor worden afgeleid. Die afspraak heb ik ook met mijn kinderen. Wel is het soms dat mijn dochter simultaan met een vriendin huiswerk maakt en dat ze dan overleggen via MSN. Dat is ook prima. Tijdens echt leerwerk moet MSN dan wel uit maar dat doet ze uit zichzelf wel.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

27-09-2009 om 19:51

Albana

Even onderons: Het is msN. Ik dacht eerst dat je een typefout maakte maar je doet het consequent

Hier wel

Hier hebben we wel beperkte msn tijd.
het liep namelijk de spuigaten uit bij middelste dochter,ze deed haar huiswerk niet meer,ze sportte niet meer,ze zat nooit meer eens gezellig bij het gezin,ze sprak niet meer af met vriendinnen.
ze zat alleen maar te msn -en.
nu mag ze anderhalf uur per dag( nadat haar huiswerk af is),en gelukkig sport ze weer,het gaat op school goed en doet ze ook weer heel veel andere leuke dingen.
jongste dochter is 12 en zij mag een uur per dag,ze zit soms drie keer per week een half uurtje op msn,het boeit haar (nog?)niet zo.

Maximaal communiceren?kaatje?

als je kind maar 1 uur op msn mag,dan communiceren ze toch niet maar 60 min. per dag?
communiceren doe je ook in het gezin,op school,op de sportclub,en via je mobiel ,niet alleen per msn.

mirreke

mirreke

28-09-2009 om 13:00

Hier ook anderhalf uur

maar dat komt onder andere omdat oudste met haar broertjes twee computers deelt.
Ik ben wel blij met dit draadje trouwens, je krijgt zo weer een ander gezichtspunt. Idd, msn is communicatie, dochter maakt ook alle afspraken via msn, en doet onderwijl ook van alles.

Kaaskopje o.t.

mán al die afkortingen....zal ook wel meespelen dat mijn toetsenbord hoognodig aan een sopje toewas toen ik reageerde, ik was al blij dat de toetsen terugsprongen (ggrgrrr zeker weer een kind of echtgenoot die een glas drinken eroverheen had laten vallen)en ik geloof dat ik toen niet bepaald op dat soort lettertjes heb gelet. Ondertussen heb ik mijn vrije zondag besteed aan alle knopjes eraf halen en in een sopje te week zetten en het bord afwassen en laten drogen...daar was het trouwens prachtig weer voor niet? Dus nu doet alles het weer zoals het moet. Ja, ik weet het ook wel.MSN en SMS-en.Maar met zo'n irritant toetsenbord en dus vele fouten die erinsluipen is dat niet te doen.
groeten albana

Sociaal leven

Qua tijd is hier gewoon afgesproken dat ze wat dat betreft de vrije hand krijgt qua msm-tijd, maar dat er nog wel tijd doorgebracht moet worden met 'ons' (wij willen ook aandacht!), bij vriendinnen of vriendinnen hier, ergens naar toe, sporten etc. etc. Echte standaard hebben we daar niet voor, 't is meer natte vingerwerk en soms help ik d'r even herinneren. Als ze b.v. al 2 avonden d'r gezicht niet heeft laten zien en alleen maar boven zit vraag ik toch wel even waar ze het zo druk mee had dat ze niet eens gezellig beneden kwam zitten...Soms is daar een goede reden voor (veel-werkopdrachten van school b.v., moeilijke repetitie etc.) en soms ook niet, dan is het 'geen zin'. En dan zeg ik zoiets als : 'dan maak je vanavond maar wel zin'. En als ze opeens alleen thuis zou zitten en niet meer weg zou gaan zou ik er ook wat van zeggen. En ze weet best heel goed dat wij het niet zouden goed vinden als msn d'r enige tijdverdrijf zou worden. Dus past ze zelf wel op het binnen de perken te houden.Het is gewoon de boel zelf in balans houden of wij doen het. Simpel maar doeltreffend. Dus ik vindt dat je zulke eisen best kan stellen en anders alsnog een beperkte tijd, dan kunnen ze er schijnbaar nog niet mee omgaan.
groeten albana

Hihihi

doe ik het weer...heb ik die knopjes nu wel goed terug gedaan?
groeten albana

Hier ook 1 uur/dag

Onze twee dochters mogen elk 1 uur op de computer, inclusief msn. Dit vind ik echt wel lang genoeg voor een avond. Mijn dochters zijn erg sociaal en hebben een boel vriendinnen. Als ze, buiten school en andere naschoolse activiteiten, een uurtje met vriendinnen kunnen chatten is het toch oké? Sms mag hele tijd, buiten de etenstijden en als ze gaan slapen...

Groetjes,
Lhena

Tineke

Tineke

28-09-2009 om 18:26

Sus-anne

"communiceren doe je ook in het gezin,op school,op de sportclub,en via je mobiel ,niet alleen per msn."
Ik geloof dat ik specifiek communiceren met vriendinnen bedoel. Op school is daar weinig tijd voor, alleen tijdens de twee korte pauzes, en dan nog is er vaak weinig kans. De rest gebeurt hier toch uitsluitend via msn/hyves, nou ja, natuurlijk ook weleens tijdens afspraakjes in het weekend. Mobiele telefoons worden daarvoor niet gebruikt.
Maar hier is geen reden om de maximale tijd in te perken, het belemmert niets van wat nog meer gedaan moet worden. Overigens geldt hier wel de regel dat voor 20.30 uur afgesloten moet worden.

Minet

Minet

28-09-2009 om 18:27

Geen beperking

wij hebben nog nooit een beperking op iets gezet. Onze kinderen hebben zoveel dingen waar ze plezier aan beleven dat het nog niet is voorgekomen dat ze zichzelf langer dan enkele dagen in iets verloren. Alleen de X-box was ooit zo geweldig toen ze hem net gekregen hadden, dat ze daar een hele kerstvakantie mee doorgebracht hebben. Voor ons geen punt, omdat we wisten dat er vanzelf weer aandacht zou komen voor andere zaken.

Kaatje

hier was die reden er wel duidelijk,dochter kon de vrijheid van onbeperkt msn-en niet aan.
overigens blijft dochter vaak een uur na schooltijd nog op het plein hangen om bij te praten met vriendinnen.
en hier gaat (voor deze ene dochter dus)de pc pas áan om 20.30 uur,nadat het huiswerk af is,haar schooltas gepakt is en haar lunch klaargemaakt is voor de volgende dag
en zo heeft iedereen zijn eigen redenen om onbeperkt msn-en wel of niet toe te staan.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-09-2009 om 20:05

Albana

Blijf jij maar lekker msm´en hoor, het sop is het knopje niet waard in dit geval

May

May

28-09-2009 om 20:16

Vroeger uren aan de telefoon

Is het echt zo anders dan vroeger? Ik kwam uit school en hing vervolgens nog een uur met mijn vriendinnen aan de telefoon die ik op school net gezien had...

emma43

emma43

28-09-2009 om 20:40

Hier toch ook beperking

anders zit dochter hele avonden op msn.Met vrienden, maar ook klasgenoten die ik geen vrienden noem.10 gesprekken tegelijk,ik vind het geen ontspanning.Als ze dan meteen in bed duikt,laat ze de gesprekken niet los en blijft piekeren.Vroeger zat ik inderdaad ook uren met een vriendin aan de telefoon,maar dat was dan 1 persoon en wel een vriendin.Maar nu bv ,vriendin a heeft ruzie met b en dochter probeert te bemiddelen.hele avond mee bezig,krijgt ze zelf ruzie met b omdat ze haar geen gelijk geeft,a boos omdat dochter met b aan het msn en is.Ga zo maar door.En dochter ligt weer halve nacht wakker.Dus 's avonds om half 9 gaat de computer voor haar uit.
MSn vind ik leuk voor vakantievrienden en familie die verder weg woont,maar ik zou het liefst klasgenoten niet op msn zien.Maar dan mist ze inderdaad veel,omdat afspraken ook via msn gemaakt worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-09-2009 om 00:16

Emma

Dat je je dochter beschermt door haar een tijdje voor bedtijd van de computer te halen is verstandig. Ik doe dat niet, maar het is zondermeer verstandig. Dat jij de lol en het nut van msn niet begrijpt is een beetje cru gesteld jouw probleem en niet dat van je dochter. Zíj vindt het wel leuk om 10 gespreksvenstertjes tegelijk open te hebben staan van klasgenoten. Geweldig toch eigenlijk die techniek van tegenwoordig? Ik vind het al druk als ik voor de gein met allebei mijn dochters msn. (Ja érg en die zitten nog wel in hetzelfde huis!)

Uiteindelijk een weg gevonden

Ik herken de strijd die het kan leveren. We hebben uiteindelijk een weg gevonden.
Dochter van 12 en een van 14 deden samen met een computer. We hebben de strijd opgelost door deze bij hun te leggen. Loslaten koste ook moeite, ze kwamen met hun klachten naar ons. Ze moesten zelf voor een schema zorgen. Eerst was er ruzie over, tot ze ontdekten dat ze toch een ander dagritme hadden en zelf de manier vonden om samen met de computer te doen.

Mijn jongste heeft dit jaar voor haar verjaardag een laptop gekregen en het gaat nu vanzelf. Het valt me erg mee te zien hoe vaak ze msn gebruiken, vaak is het in combinatie met telefoon of muziek. Ook als er vrienden bij zijn gaan ze soms op msn en gaat het met telefoons tegelijkertijd. Ik heb verbaast staan kijken hoe snel dat gaat en met hoeveel tegelijk.

Het internet gaat om 21 uur uit. In het weekend laten we het op aanvraag langer aan.

De oudste is erg sociaal en gebruikt elke vorm van communicatie om bij haar vrienden te zijn. Ik heb gemerkt dat ik me soms ergde aan msn, de telefoon en het chillen omdat ik haar miste. We hebben afspraken gemaakt om huiswerk tijd en gezinstijd in te plannen. Daaromheen is de tijd van haar.

Opbellen toch ook anders?

Ik denk dat meiden sociaal gezien anders zijn....ik ken ook amper jongens die zó lang aan de telefoon kunnen beppen (over niks eigenlijk) als meiden. En ik heb 2 jongere broers dus dan had ik dat toch moeten weten...nee, de telefoonlijn was bezet door mij of mijn moeder. Ik bel ook altijd met vriendinnen (of ze bellen mij) juist zo handig...kan je ondertussen nog tig dingen doen (strijken, pannetje schuren, aanrecht schoonmaken, plantjes water geven). Misschien is dat de clou wel...meisjes doen graag (en redelijk goed) meerdere dingen doorelkaar en jongens kunnen zich maar op 1 ding concentreren. Jongens gamen dus of doen iets anders, meiden bellen/msn-en/kijken t.v. en downloaden ondertussen hun p.c. vol met de nieuwste liedjes o, en ze sturen ondertussen sms-jes naar anderen en dat allemaal tegelijk. Was toch wetenschappelijk bewezen, dacht ik?
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

29-09-2009 om 19:25

Anders

Inderdaad, mijn dochter kan niet leeeeeven zonder MSN, mijn zoon kan prima zonder. Die computert met verve, maar MSN-t nauwelijks.

Tirza

emma43

emma43

02-10-2009 om 12:42

Kaaskopje

Je hebt gelijk,hoor.
Mijn dochter is erg gevoelig en daardoor kan ik haar erg overbeschermen.Wat ik soms niet moet doen.
Een jaar terug las ik haar gesprekken na en daardoor merkte ik dat het toch vaak fout ging,maar eigenlijk moet ze daar zelf van leren.
Zo kwam ze toen een keer thuis haar ineens negeerde i nde klas.Ik wist dat het kwam doordat dit meisje mijn dochter uitgenodigd had voor een avondje bij haar thuis voor haar verjaardag en dat mijn dochter daar niet op gereageerd had.Zo had ze ook een gesprek met een klasgenootje die een ziek hondje thuis had en er was een kans dat het hondje het niet ging halen,ineens reageerde mijn dochter niet mee en stopte het gesprek.
Ik heb toen opgebiecht dat ik haar gesprekken nalas en ben samen met haar gaan kijken,wat er fout was gegaan.
De vraag of ze naar de verjaardag van haar klasgenootje kwam ,had ze gewoon gemist.en dat andere gesprek over het hondje had ze oo kgewoon gemist.Dan gaat ze met andere gesprekken verder en vergeet gewoon een gesprek.Ik vind dit toch lastig.Zo kan ze ook erg stoer doen en zichzelf anders voordoen op msn.Het is net of ze op msn een tweede leven heeft,ik vind dat erg lastig.
Nu heeft dochter haar wachtwoord veranderd,met mijn toestemming en kan ik haar gesprekken niet meer nalezen.en ik heb het daar toch moeilijk mee.
Soms merk ik dat ze ergens mee zit en ik kan haar natuurlijk steeds minder helpen.Het loslaten vind ik toch lastig.

Maxime.M

Maxime.M

02-10-2009 om 14:32

Uitleggen

Hier ook geen beperkte msn tijd. (dochter 14 jaar) wel heb ik haar uitgelegd dat ik het niet leuk vind als ze alleen maar boven zit en niet ook eens gezellig beneden met zijn allen. Nu probeert ze het zoveel mogelijk te verdelen en iedereen is tevreden. Wel roep ik haar ruim 5 minuten voordat we gaan eten, want ze MOET van zichzelf alle msn contacten gedag zeggen omdat ze gaat eten en voorheen zaten we dan allemaal te wachten tot ze eindelijk eens naar beneden kwam.

Maxime

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.