Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Hanneke

Hanneke

25-05-2009 om 17:27

Website bouwen, welk programma?

Hallo,

Onze zoon van 10 wil heel graag zelf een website leren bouwen. Nu worden er héél veel programma's aangeboden. Wie kan mij vertellen wat voor kinderen een goed programma is? Ik zie bijvoorbeeld dat de loi een cursus voor kinderen heeft waarbij ze met html een site leren bouwen, het voorbeeld zag er heel leuk uit. Er zijn natuurlijk ook heel veel gratis programma's, maar het voordeel van zo'n loi is dat het om iets "echts" gaat en dat er een diploma aan vasthangt. Voor onze zoon is dat de motivatie om er serieus mee aan de gang te gaan en niet na twee weken af te haken. Ik heb alleen geen flauw idee of html handig is of juist helemaal niet.

Alvast bedankt voor het meedenken,

Hanneke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Website

html zelf inkloppen vind ik eigenlijk een ramp maar het geeft wel inzicht. De cursus van de LOI ken ik niet. Je zou ook kunnen kijken of seamonkey met NL-taalpakket iets voor hem is. Je bouwt dan met de composer webpagina's ongeveer zoals je in word een pagina zou maken. In word kan het ook (opslaan als html). Wel moet je ook ruimte op het web regelen en de boel uploaden. Een alternatief is misschien de cursussen bij www.kellerhuis.com - Mijn dochter heeft die ooit gedaan. Zij was toen ongeveer 10 jaar oud, begeleiding via mail/forum was super. Cursusinhoud is zo te zien wel aangepast.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

27-05-2009 om 12:34

Dr oetker of zelf koken

Als je pudding wilt leren maken, kun je een pakje van Dr Oetker nemen of zelf koken vanuit een kookboek.
Het eerste geeft snel een leuk resultaat, het tweede leert je echt koken. Als je verder wilt met koken, heb je dus meer aan zelf doen.

Het zelfde geldt voor websites maken. Pakketten geven snel een leuk resultaat, maar de techniek erachter is óf lastig te doorgronden óf een rommeltje. Als je op den duur meer ervan wilt weten, heb je er meer aan om html te leren denk ik. Maar dan heb je wel minder snel resultaat.

Hanneke

Hanneke

27-05-2009 om 15:00

Html geeft inzicht?

Hoi,

Alvast bedankt voor jullie reactie. Myar, ik ga ook jouw andere tips bekijken. Maar je geeft ook aan dat werken met html wel inzicht geeft. En Ellen, jij zegt dat je van zelf doen meer leert dan van allerlei pakketten.
Bij de LOI zeggen ze dat ze niet met een bepaald programma werken maar dat de kinderen alles gewoon zelf moeten doen, waarbij gewerkt wordt met html. Dat lijkt dan toch wel goed als ik jullie zo hoor?
Ik vind het lastig want zelf ben ik hier helemáál niet in thuis (misschien moet ik maar gewoon met hem meedoen).

Vriendelijke groet,

Hanneke

Ellen Wouters

Ellen Wouters

27-05-2009 om 19:54

Ja, html leren is dus goed. Dat wil zeggen, als je serieus iets wilt leren over websites. Daarom kwam ik ook met die vergelijking.

Met een pakket iets bouwen, is net als pudding maken met een pakje. Je hebt heel snel resultaat, maar je leert er niet van koken.

Zelf html leren kost meer tijd. Meer doorzettingsvermogen. Je kunt niet onmiddellijk allerlei fancy bewegende dingetjes maken. Maar je leert wél echt iets over de techniek van een website.

Heeft je zoontje niet zo'n lange aandachtsspanne, geen doorzettingsvermogen, of wil hij meteen in een kwartier resultaat zien, dan moet je misschien niet aan html beginnen.

Programmatje

Een website heeft plaatjes en linkjes en tekst etc. Wil je dat zelf in html typen dan is dat veel typewerk, lastige commando's (engels) en secuur werken (een letter verkeerd en er komt iets anders uit). Voor een 10-jarige met veel doorzettingsvermogen en een moeder die met evenveel doorzettingsvermogen meedoet wel te doen. En ja - je krijgt dan wel echt inzicht in wat er gebeurd omdat jij dat zelf zo getypt hebt. Voor een 10-jarige die dat allemaal minder boeiend vind en gewoon pagina's wil vullen met zijn teksten, beelden etc. (kan ook heel leerzaam en creatief zijn) is html dan minder geschikt.

hanneke

hanneke

31-05-2009 om 10:38

De denkmolen

Ok, dat is helemaal duidelijk.
We gooien we hier in de groep. Hij wil vooral graag gewoon van alles op zo'n site kunnen zetten.
Wíj vinden het ook belangrijk dat hij inzicht krijgt zodat hij er uiteindelijk meer aan heeft.
En het zou ook niet verkeerd zijn als hij eens ergens moeite voor moet doen.

Bedankt voor het meedenken.

Hanneke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.