Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Weer eens: internet op kamer

Heftige discussies hier in huis. Beide kinderen (13 en 14 jr) hebben een eigen laptop, er is wireless; dus internet op de eigen kamer is bijna niet te voorkomen - behalve dan dat het modem in de woonkamer staat en we het lampje kunnen zien flikkeren...
in principe vind ik ze te jong voor vrij internetten op hun eigen kamer, maar wat nou als het voor huiswerk is? of voor skype met hun vader? of met een vriendje in nederland??? of voor een onschuldige stripverhaaltje lezen voor het slapen gaan???
hoe doen jullie het?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

wij hebben vier kinderen ( van 12 tot 23 jaar).
ze mochten allemaal vanaf hun 10e elke dag een uur op internet,in de woonkamer,als wij er bij zijn.
vanaf hun 14e mochten ze allemaal anderhalf uur per dag,ook in de woonkamer.
rond hun 16e sparen ze zelf voor een pc of laptop en mogen ze ook internet op hun kamer.
vanaf 23.00 uur gaat de laptop of pc uit,ik vind het niet nodig dat pubers rond middernacht nog op internet zitten.
tot nu toe werkte deze regels goed,hoe dat met de jongste gaat lopen is nog even afwachten,maar zij accepteerd voorlopig nog dat ze 1 uur per dag op internet mag.
sommige ouders vinden ons superstreng,maar ik denk dat het niet goed is voor kinderen en pubers om hele dagen achter de pc door te brengen.
ieder zijn mening.

Heirthe

Heirthe

27-02-2010 om 16:18

Oei

Hier beide zoons van 11 en 13 internet op hun kamer en dat zie ik wel bij veel meer vriendjes/vriendinnetjes.
Sommige vriendinnetjes van mijn dochter van 7 hebben al een pc op hun kamer (weet niet of daar internet op zit)
We hebben er wel ouderlijk toezicht op gezet maar als ik jullie zo lees zijn wij veel te makkelijk dus..
Hoe doen jullie kids dat dan als ze willen msn-en? Daar willen die van mij toch echt privacy bij..

Neeeeeee

geen internet op slaapkamers van kinderen onder de 16.

Kinderen kunnen niet met die vrijheid omgaan en ouderlijk toezicht is absoluut noodzakelijk.

margriet steenbeek

margriet steenbeek

27-02-2010 om 17:15

Ieder kind is anders

ik denk dat het heel erg aan het kind ligt,de één kan er wel mee omgaan,de ander niet,net als met zoveel andere dingen in het leven.

Maxime.M

Maxime.M

27-02-2010 om 18:11

Hier vrij

Hier mogen ze er vrij mee omgaan, en tot nu toe gaat dat gewoon goed. Het is hier allemaal bespreekbaar echter de kinderen (12 en 15) hebben blijkbaar nog niet zo'n interesse de grenzen op te zoeken. Sexsites bezoeken ze niet, msn-en doen ze wel maar nog nooit hebben ze geruzied met anderen via msn. Tuurlijk is er wel eens een lullige opmerking over en weer gegaan maar niet meer of minder dan dat ze in een normaal gesprek zouden doen. Als ik boven kom kan ik zien wat ze doen of laten op de computer, soms kijk ik wel eens in de geschiedenis. De jongste zit nog gewoon op spelletjes sites en op youtube, en ik kan ook zien welke filmpjes hij heeft bekeken, (vaak over skateboarden en over computerspellen) en de oudste kijkt films, luistert muziek, zit veel op msn en pimpt haar hyves iedere dag op. (ze is meer bezig met het uiterlijk van de hyves dan met de inhoud)
Ze weten hier heel goed wat ze niet moeten doen op de computer en dat komt ook vaak ter sprake (wij als ouders zitten ook vaak op de computer en ik weet ook hoe al die sites werken) en spreek hardop mijn verbazing uit als ik iets eigenaardigs zie. Laatst vond ik bijvoorbeeld een site met heel veel leuke fonts (lettertypes) en keek ik eens verder op die site, bleek deze van een jong echtpaar uit de USA te zijn die ALLES over zichzelf vertelden via internet. Fotoalbums, huwelijksreis, andere reizen, huisdieren, inrichting huis, blogs. Het was gewoon een open dagboek eigenlijk. Dan vind ik het wel leuk dit aan een van mijn voorbij lopende te laten zien, met de mededeling, dat ik dit nogal bizar vind, maar blijkbaar hebben deze mensen totaal geen behoefte aan privacy. Terwijl ik mijn kinderen dus leer hun profielen af te schermen en geen privé informatie (leeftijd, woonplaats, school enz.enz) door te geven aan wie dan ook, en via internet alleen contact te hebben met mensen die waar ze in het echte leven ook mee omgaan.

Maxime

tonny

tonny

27-02-2010 om 18:43

Geen eigen internet onder de 16

Tot die leeftijd computeren op een internetPC die op een centrale plaats met enig toezicht staat opgesteld.

Biene M.

Biene M.

27-02-2010 om 19:46

Wel

Mijn dochter heeft sinds haar 14e internet in haar kamer. Aanvankelijk was ik van plan daarmee te wachten tot ze ouder is, maar ze is verantwoordelijk. Ze besteedt uit zichzelf genoeg tijd aan haar huiswerk en ze is erg open tegen mij en bespreekt rare en vervelende dingen die ze tegenkomt met me. Verder is ze goed doordrongen van de basisregels van veilig internetten. Tot slot kan ik dankzij het bovenlicht van haar kamer zien dat de pc na 21.00 uur echt uit staat en als ik de kamer binnenloop zie ik direct het beeldscherm, dus een oogje in het zeil houden gaat zo ook wel.

Of mijn zoon op zijn 14e ook internet op zijn kamer mag, valt nog te bezien. In principe niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2010 om 20:20

Was hier niet aan de orde

Er was gewoon niet meer dan 1 computer in huis en die stond en staat nog steeds beneden. Vorig jaar zijn er laptops bijgekomen en die mogen ze gewoon door het hele huis gebruiken, maar ze zijn dan ook beiden boven de 16. Ik vind het nog steeds wel prettig dat het zo gegaan is. Onder de 16 had ik het niet persé verboden om op hun kamer te internetten, maar zo konden we het toch een beetje in de gaten houden.
Aan computertijden hebben wij nooit gedaan. Ik zou er zelf ook niet aan moeten denken om met een tijdsbeperking te mogen computeren.

Vaste tijd en blokkeren

Mijn dochter kan tot 22 uur internetten en haar helft op mijn pc is voor sexsites geblokkeerd. Zij is nu 14 en als ze 16 is krijgt zij een eigen pc op haar kamer wel met vaste tijd, zal dan wel wat later worden. Blokkeren doen wij dan ook niets meer. Hier werkt dit goed, in het weekend hebben wij een andere eindtijd erop zitten, dan mag ze langer.Aangezien hij dan vanzelf uit gaat hoeven wij daar niet op te letten en krijgen wij geen discussies meer.

Sarcas

Sarcas

28-02-2010 om 14:58

Internet als alledaags gespreksonderwerp

Dochter heeft vanaf jonge leeftijd een computer op haar kamer gehad. Uiteraard regelmatig gesproken over wat zij en wij zelf op internet doen, leuke en minder leuke ervaringen uitwisselen, internet gewoon als gespreksonderwerp. Hierdoor waren filters overbodig, ik heb haar spelenderwijs geleerd wat je wel en niet moet doen op internet, hoe vertekenend en onbetrouwbaar informatie kan zijn, en naadloos hierop aansluitend gelijksoortige informatie over seks op internet. En dat heet in dit individuele geval prima gewerkt. Behalve dan niet tot laat online zijn Maar toen gewoon ingesteld dat haar verbinding om een bepaalde tijd uit ging waardoor dat probleem ook opgelost was. Maar zoals met veel dingen hangt het van je kind af. Als ik zou hebben gemerkt dat ze alles op internet voetstoots voor waar of normaal zou houden, was ik strenger geweest.

S.

Jakiro

Jakiro

01-03-2010 om 12:51

Ja hoor

Dochter van 13 heeft al een jaar of 3 een eigen PC met WiFi op haar kamer.
Het computergebruik en sich is gelimiteerd, 2 dagen dat het sowieso een gedeelte mag,alle andere momenten moet ze het overleggen/vragen.
Ze mag vrij internetten en chatten en zelf bepalen wat verstandig is voor haar leeftijd. Alle MSN-gesprekken,skype-gesprekken worden opgeslagen, alle historie blijft bewaard en ik heb de afspraak met haar dat ik altijd in haar geschiedenis kan en mag kijken.
Zonder enig probleem is deze afspraak gemaakt, omdat ze zeker weet dat ze verstandig surft.
En dat is ook zo.
Jakiro

Roos Vicee

Roos Vicee

01-03-2010 om 20:21

< 15 beneden

Oudste twee (16+) hebben een eigen laptop op hun kamer. Die van mijn zoon van 16 is zo ingesteld dat hij om 22 uur vanzelf uitgaat. Oudste bepaald het helemaal zelf.
Derde van 13 heeft een oude laptop tot haar beschikking maar die gaat alleen op vaste tijden aan en ook uit. Op die tijden kan ze ook op internet maar ze mag niet online op haar kamer. Als ze wil internetten moet ze beneden in de keuken komen zitten. Wanneer we merken dat ze zich daar niet aan houdt mag ze helemaal niet meer boven laptoppen (sims3 doet ze nl ook heel veel en voor school is ze ook nog wel eens op de pc bezig met een werkstuk oid). Tot nog toe houdt ze zich er keurig aan.
Jongste van 8 zit nog amper op internet en doet dat alleen met toestemming en onder toezicht.

ozzieozzie

ozzieozzie

03-03-2010 om 20:20 Topicstarter

Controle?

Maar als ze dan internetten op hun kamer - hoe controleer je dan wat ze doen - wat mij betreft is hun kamer prive, en het controleren van historie in hun laptops is ook wel erg intrusive vind ik...
dank voor de reacties overigens - het zijn eigenlijk allemaal de argumenten die wij ook hebben - alleen het op een lijn komen lukt niet helemaal...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.