Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Pelle

Pelle

03-12-2008 om 16:49

Wie helpt er mee? antwoord op doorstuurmailtjes!

Ik stuur vaak een antwoord als mensen doorstuurmailtjes sturen (over gevaarlijke virussen enzo of over vermiste kinderen of gevaren op hyves of gevaarlijke snoepjes op het schoolplein) en helemaal als ze de BCC knop niet kennen (huh dat is toch een winkel?).

Wie kan de onderstaande mail aanvullen of nog beter maken zodat we die allemaal kunnen gebruiken en als iedereen dat zou doen dan zijn deze mailtjes over een paar maanden de wereld uit:

Het linkje is de link die ik vond bij het desbetreffende voorbeeld, misschien is dit op een andere manier op te lossen zodat je daar zelf niet naar hoeft te googlen?

Les 1: Stuur nooit een mailtje door als daarom gevraagd wordt.
Les 2: Google altijd op een deel van de tekst van het mailtje wat je zou moeten doorsturen. In dit geval vind je dan bijvoorbeeld: http://www.websonic.nl/pctips/hoaxes/hoax_waarschuwingvankassahallmark.php
Les 3: Stuur nooit een mailtje door als daarom gevraagd wordt.
Les 4: Als je echt perse een mailtje wilt doorsturen doe dat dan zo dat men niet alle mailadressen van elkaar ziet. Gebruik dus de BCC knop ipv AAN.

P.S. Deze tekst mag je OOK terugsturen als iemand JOU een doorstuurmailtje stuurt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
(Janneke)

(Janneke)

03-12-2008 om 17:07

Stuur ze ook altijd terug

Laatst kreeg ik weer een mailtje over mijn msnaccount..wat ik moest doen, anders werd alles verwijderd als ik niet reageerde!
Dit heb ik teruggestuurd:

Hoi....,

Je hoeft me dit soort mail niet meer te sturen...het is een hoax! >> Een nepbericht.
-Je kunt het alleen al zien aan de titel! Er staat een spellingsfout in (verwijdert moet met een D, en acount moet met dubbel c)
(verder heeft sms niets met MSN te maken...dus die hele titel klopt al niet)
-Alle mail waarin gevraagd wordt deze naar zoveel mogelijk mensen te sturen is NEP.....MSN/Hotmail heeft mijn emailadres...zij kunnen mij zo benaderen (als dat nodig is)
-dit soort berichten zijn er in omloop om zoveel mogelijk emailadressen te verzamelen...om ze zo te gebruiken voor spam. Dus als je al iets nodig vind om door te sturen....stuur het dan door met alle emailadressen in de BCC-vakje, zodat het voor anderen niet zichtbaar is.

De intentie is heel lief van je hoor...en ik snap het wel. Maar mij hoef je niet meer te 'waarschuwen' hoor......er is ook nog nooit iets van uitgekomen...van al die doorstuurmail. Heb jij al eens iets meegemaakt?

Groetjes Janneke

kaatje1972

kaatje1972

03-12-2008 om 17:07

Mijn inbreng

Hallo allemaal!

Ik wil hierbij iedereen bedanken die me ooit kettingmails gestuurd heeft gedurende al die jaren, want dankzij jullie:

1. Ben ik nog steeds aan het wachten op het geld wat Bill Gates aan het verdelen is.

2. Heb ik al mijn spaarcenten gestort op de rekening van die Amy Bruce, een arm kind die zwaar ziek was .... al zo'n 7000 keer. (raar, dat kind is sinds 1995 nog steeds 8 jaar oud...).

3. Mijn gratis NOKIA GSM is nooit aangekomen en ik heb mijn gratis overnachtingen bij Disneyland ook nog steeds niet gekregen.

4. Heb ik mijn naam zo'n 3000 keer in een lijst toegevoegd en zo een of andere bedreigde eekhoornsoort gered.

5. Wist ik zo'n 187 keer dat MSN Hotmail mijn account zou wissen.

6. Heb ik het recept om nooit vrijgezel te zijn en gelukkig te zijn voor de rest van mijn leven (het volstaat om de naam van een persoon op een papiertje te schrijven terwijl je heel hard aan hem/haar denkt en ondertussen 3 keer aan je reet krabt terwijl je achterstevoren Keltische volksliederen zingt).

7. Is me zo'n 300 jaar ongeluk bespaard gebleven en ben ik zo'n 67 keer gestorven omdat ik die verdomde kettingmails niet heb doorgestuurd.

Jullie zijn allemaal super, BEDANKT !!!!!

LET OP: Als je dit bericht niet binnen 10 seconden doorstuurt aan minstens 15.000 mensen zal er morgen om 17.30 uur een dinosaurus je hele familie komen verslinden.

Let op, HET IS ECHT WAAR !! 't Is niet om te lachen ... IK HEB HET ZELF MEEGEMAAKT !!!!!

ALS JIJ DIE KETTINGMAILS OOK ZO BEU BENT, STUUR DAN DIT BERICHT DOOR EN HOPELIJK IS DIT DAN OOK DE LAATSTE KETTINGMAIL DIE JE OOIT ZAL ONTVANGEN!!

--------------------

Bovenstaand mailtje kreeg ik via Hyves en nadat ik hem had doorgestuurd naar iedereen (haha, weer zo'n doorstuurmailtje krijg ik ze beduidend minder vaak !

groetjes kaatje1972

(Janneke)

(Janneke)

03-12-2008 om 18:28

Hihi kaatje

Die tekst van jou is ook leuk! Ik ga een kopietje even opslaan, voor als ze mijn tekst beu zijn)

Want helaas...het is altijd maar van tijdelijke aard, na een paar maanden krijg je alle zooi weer in je mailbox.

Groetjes Janneke

Plien

Plien

04-12-2008 om 01:29

Ja of...

... je krijgt zo ongeveer ruzie, met je schoonzus bijvoorbeeld, die vindt dat je niet vriendelijk genoeg hebt gereageerd na weer een mailtje over een kind met vliegende beenmergtering. Reden van de bonje: man en ik hadden beiden gereageerd met de mededeling dat we het niet leuk vonden dat allerlei onbekenden nu ons mailadres bezitten.
Zucht.

Verder heb ik bijna een dagtaak aan de klasgenoten van mijn dochter die het ook nog steeds niet snappen. Ze krijgen van mij allemaal een mail terug met uitleg, zoiets als die van Pelle. Helaas zullen sommigen het wel nooit leren.

Ik voeg er wel altijd nog 1 ding aan toe:
Als je nou toch per se dingen door wilt sturen, haal asjeblieft ook die sliert adressen in zo'n doorstuurmail weg, zodat je niet eerst een halve kilometer hoeft te scrollen voordat je bij de eigenlijke tekst komt!!!

Ik stuur..........

áls het al gebeurd....(euh, jaren terug) stuur ik alleen diegene die stuurt een link naar b.v. virusallert en dan het onderdeeltje; 'wat is een hoax'. en onderaan het verzoek om mij dit soort dingen niet meer toe te sturen. geen uitleg enzo dus....
vaak kijken ze dan dus wel op die link en krijg ik een 'sorry' terug. in ieder geval werkt het. ik krijg de laatste jaren vrijwel géén hoaxes meer. een enkele keer als ik eens een nieuw 'contact' heb (b.v. collega op werk waar ik het goed mee kan vinden). de kinderen nog wel eens....die leg ik het dan dus uit. maar écht geloven doen ze me niet dus ook die laat ik meestal even kijken op virusalert. maar na een paar maand zakt die kennis schijnbaar en komt er een écht, echtte waáre waarschuwing....en willen ze die weer door sturen. nou, ja als er eens 1 doorslipt, ze kennen het verschil tussen CC en BCC wel.
groeten albana

MaximeM

MaximeM

04-12-2008 om 18:54

Ook gereageerd

Hoi,

Ik heb het ook eens gedaan, gezocht op het kernwoord uit de waarschuwingsmail die mij en vele anderen werd toegezonden. Uiteraard was het een HOAX en deelde ik dat ook vriendelijk mee aan de verzender met het verzoek voortaan dit soort mailtjes niet meer door te sturen. Resultaat: meneer was boos en zou mij NOOIT meer wat sturen, naja.... belachelijk toch. Heb ook nooit meer wat van deze persoon gehoord (zo kom je ook van je kettingmail af

Soms bouw ik een mail om, dan is ie best leuk, alleen het laatste stukje is dan stom (als je het niet naar 10 mensen doorstuurt dan...enz enz.) dan haal ik dat stomme stukje weg en stuur hem heel selectief naar een paar mensen (meestal 2 of 3) waarvan ik weet dat ze dit leuk vinden. Sommige dingen heb ik namelijk al 100 x voorbij zien komen, dus dat stuur ik gewoon nooit door

Maxime

Plien

Plien

05-12-2008 om 09:09

Dé standaardmail bestaat niet denk ik

Dit is mijn standaard tekst:

*
Niet doorsturen! Dit soort dingen zijn hoaxes, nep dus. Zie http://www.virusalert.nl/?show=hoaxes

Regel 1: Vertrouw NOOIT een doorstuurmailtje!!

Regel 2: Als je toch denkt dat het te vertrouwen is: google dan op een deel van de tekst (tussen aanhalingstekens), vaak word je dan al verwezen naar bijvoorbeeld Virusalert dat het een hoax is.

Regel 3: Stuur zo'n mailtje NOOIT door.

Regel 4: Als je zo dom bent het wel door te sturen, gebruik dan de BCC optie zodat niet iedereen alle adressen ziet. Zoals je het hieronder doet verspreid je namelijk adressen en dat geeft weer kans op virussen (die verspreiden zich vaak via adresboeken) en spam.

Regel 5: Haal alle adressen weg die al in het mailtje staan, het is erg irritant om eerst een halve kilometer door te moeten scrollen voordat je bij de boodschap komt. En daarbij verspreid je zo ook weer mailadressen (zie regel 4).

*
Maar ik pas die tekst wel elke keer aan, afhankelijk van welke doorstuurmail ik gekregen heb. Even googelen op een deel van de tekst, en dan specifiek een link erbij waaruit blijkt dat dát echt een hoax is, anders geloven ze het niet. En de meeste mensen kunnen verbijsterend slecht googelen dus die vinden het zelf niet.
En ik zet er vaak ook nog even bij waaraan ze een hoax kunnen herkennen, zodat de volgende keer hopelijk meteen de alarmbellen gaan rinkelen bij teksten als 'stuur dit door aan zoveel mogelijk mensen', of 'allergevaarlijkste virus ooit'. Al heb ik niet de illusie dat dat echt werkt, want het gaat inderdaad zoals Albana zegt: de eerstvolgende keer komt er een mail die heus echt waar is in hun ogen, en hop... daar gaat-ie weer.

maan.

maan.

05-12-2008 om 20:05

Hahaha die dinosaurus..

Ik moest erg lachen om die dinosaurusmail hihihi.

Wat wij hier doen is gewoon de zooi weggooien en regelmatig de prullenbak legen. Wel stom stom stom inderdaad dat ze alle honderdentwaalf mailadressen zichtbaar laten staan.. zelfs mijn dochter werkt in gewenste gevallen met BCC. (leuke winkel dat wel)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.