Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Wie kent maple story?? (sarcas/jolijt/cobi?? anderen??)

Zoon van 11 is door vriendje enthousiast gemaakt. Het is zo'n on-line computerspel, zo'n virtuele wereld waarin je helemaal los kunt gaan. niet echt mijn ding, maar ik wil ook niet perse als een niet-met-de-tijd meegaande moeder roepen dat we daar niet aan beginnen. Maar ik ben bang dat het een beetje lijkt op 'runespcape' waar ik hier in het verleden nog wel eens nare verslaverige verhalen over hoorde. Voor ik hem toestemming geef eea te downloaden...paar vraagjes...

Is dit iets voor een 11 jarige?

Is het inderdaad zo'n semi verslavend gebeuren waar je elke dag minstens 3 keer moet inloggen om bij te blijven?

Is het betrouwbaar te downloaden? (ik heb een gezonde aversie tegen vreemde download acties, zie in gedachten mijn pc alweer kuren krijgen)

Dank!

Ingrid

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jujube

Jujube

29-09-2008 om 10:15

Hier

Zoon (nu 15) heeft in een ver verleden Maple Story gespeeld (ook op ongeveer 11-jarige leeftijd geloof ik). Wat ik me er van kan herinneren is het een braaf spel. Of je zoon 'verslavingskenmerken' gaat vertonen weet ik niet. Een vriendje van zoon was er heel veel mee bezig. Zoon een stuk minder. Maar wij hebben dan ook redelijk strakke regels t.o.v. computergebruik. Runescape heeft hij ook gespeeld, was ook een leuk spel. Gewoon met mate laten spelen, dan is er niets mis mee.
Groet,
Jujube

Sarcas

Sarcas

30-09-2008 om 15:31

Over online spellen

IngridT schreef:
„wie kent Maple Story”

Ik had er wel eens van gehoord, maar weet er weinig details over. Ik heb zojuist even gekeken. Wat mij het eerst opvalt is dat de website gruwelijk slecht vertaald is.
‚Je beste friend komt langs en denkt dat je personage “leet” is en wilt het uitproberen. Volgende dag zul je inloggen om je vriends progres te checken en ontdekken dat je personage uitgekleed van alle items is.’
Maar dat ter zijde.

Maplestory heeft een Pegi rating van 7+. Er komen ‚uitingen van geweld’ in voor. Het ziet er uit als zo’n typisch Aziatisch online spel. Het basisspel is gratis, en tegen bijbetaling kan je voorwerpen (kledings, wapentjes en dergelijke) kopen. Ik denk dat er met het spel zelf weinig mis is. Het is meer de vraag of je zoon zich aan enkele regels gaat kunnen houden. De verleiding kan groot zijn om via een SMSje spullen te kopen, want dat voelt niet aan als kopen met echt geld. Zaak is dus om dat soort dingen heel duidelijk uit te leggen en daar afspraken over te maken. En natuurlijk ook over de hoeveelheid tijd die er gespeeld mag worden. En die tijd bepaal jij. Vind je een uurtje om de dag genoeg, dan is dat de regel. Soms hebben dit soort spellen ook speciale evenementen, bijvoorbeeld een speciaal avontuur dat in het weekend gaat beginnen. Dan kan het leuk zijn voor je zoon om wat langer te spelen, misschien valt er als beloning voor iets een extra uurtje voor hem te verdienen...?

Nog belangrijker is dat je weet waar hij mee bezig is, dat je je er in verdiept. Maak niet de fout door te denken dat het maar een flauw spelletje is en ‚dat je er toch niets van begrijpt’. Online-games zijn het heden en de toekomst, en later zal hij ongetwijfeld andere online spellen willen spelen. Dit is een mooie gelegenheid om hem met de verkeersregels op internet vertrouwd te maken, en voor jouw om te leren wat dit soort spellen nu eigenlijk inhoudt. Laat het hem je uitleggen, toon interesse. Zie het als een nieuwe sport, een nieuwe hobby, een nieuwe interesse die hij heeft, en jij bent nieuwsgierig! Op deze manier is zijn internetten niet iets dat in een hoekje van de kamer gebeurd en waarvan je eigenkijk geen idee hebt wat ie doet, maar iets dat gedeeld kan worden.
„Nog leuk geMapled?”
„Ja joh, je de Grote Boze Weet-ik-veel kwam uit de Donderbergen en dreigde de stad binnen te dringen!”
„Oei! Had hij veel Gloeiende Knorders bij zich?”
„Ja, maar die hebben we allemaal op hun kop gemept!”
„Goed gedaan zoon! Veel punten verdiend?”
„200 vette punten!”
„Hey, dan je bijna dat Rode Duivelsschild kopen dat je wil hebben!”

Maar even serieus, dit delen is belangrijk. Want *als* er iets vervelends gebeurd, (en ja, er gebeurd altijd wel iets, net als bij buitenspelen. Een pesterig kind, een valpartijtje, een ruzie, een rare man of een ander akkefietje), dan wil je dat je kind jou erbij haalt omdat hij weet dat jij weet waarover hij het heeft, dat hij weet dat het je interesseert, dat je het belangrijk vindt.

„Is het betrouwbaar te downloaden? (ik heb een gezonde aversie tegen vreemde download acties, zie in gedachten mijn pc alweer kuren krijgen)”

Vanaf de officiële website kan je het prima downloaden. Maar ik, noch zij, kunnen natuurlijk garanderen dat het je computer geen kuren zal laten krijgen. Natuurlijk heb je een up-to-date anti-virus programma en een Firewall, hm?

Succes!

Sarcas

Sarcas

Sarcas

30-09-2008 om 15:36

@cobi; waarom? (ot)

cobi schreef:
„Ik ben niet zo'n voorstander van die spelen die offline doorgaan.Wat Maplestory is weet ik niet, en wil ik ook niet weten”

Hoi Cobi,
Niet als kritiek bedoeld, maar omdat ik zelf zo’n spel run ben ik nieuwsgierig naar je hoe & waarom...

Groet,
Sarcas

IngridT

IngridT

01-10-2008 om 21:35 Topicstarter

Ha, ik was mijn draadje kwijt.....

...maar hier is ie gebleven!

Dank voor de reacties. 't is maar goed dat ik zowel sarcas als alex virtueel al iets langer ken dan vandaag, dat helpt de boel weer een beetje in perspectief te brengen.

Even voor Alex: Ik ben heel goed in het verbieden van dingen. En dat doe ik ook zonder pardon als het me zo uitkomt. Maar ik ben zelf absoluut geen comouter-game-freak, en vind het een beetje simpel om alleen op basis van het feit dat ik iets niks vind een verbod uit te vaardigen naar mijn kroost.

Ik voel eerlijk gezegd meer voor de sarcas-benadering, om dit soort momenten te benutten me een beetje te verdiepen in 'wat de jeugd wil', en dat te gebruiken om er zelf wat van te leren & tegelijkertijd kind wat aan te sturen. het lijkt me redelijk gevaarlijk om op PC/multimedia gebied meer dan 2 stappen achter te lopen op je kroost.

Maarre...ten eerste heel erg bedankt dat je de moeite hebt genomen het zelfs voor me te bekijken, dit spel. Ik ben zelf niet veel verder gekomen dan de startpagina en vond het inderdaad wat goedkopig aziatisch ogen.

Maar omdat ik zoon best een lolletje gun, en ik ook het experiment wel eens wil aangaan om samen iets op te steken van het online gamen...heb jij nog goede tips voor iets kwalitatief leuks dat voor zijn leeftijdsklasse redelijk OK is? En dat bij voorkeur in het nederlands te spelen is? Of voor een matige engelsspreker te doen? En (om alex gerust te stellen) het liefst zinder al te uitgebreide chattoestanden erbij? (hoewel dat zoon op dit moment werkelijk geen bal interesseert)

Misschien dat hij dan zijn vriendjes eens kan verrassen met een leuke tip ipv andersom...Of vraag ik nou te veel?

Ingrid

Jolijt

Jolijt

02-10-2008 om 20:17

Ingrid

Geen ervaring hier. Na habbohotel, wat ze niet mochten omdat ze er op dat moment naar mijn mening te jong voor waren, maar wat we wel uitgebreid gevolgd hebben, is ze gelukkig als vanzelf de lust vergaan om dit soort dingen te spelen. Zoon speelde nog wel eens een dergelijk spel bij een vriendje (zulke strenge ouders (en bekenden) dat ik dat niet eens wilde controleren) maar kwam ook daarvan terug met de mededeling " weet je mam, het is wel heel leuk, maar voor je het weet is je middag om... zonde he??!!!)
Dus hier blijft het bij mariokart, super mario 64, mario galaxy etc.

Sarcas

Sarcas

02-10-2008 om 20:46

Reacties

Alex schreef:
„1 Het is gewelddadig. Het kind leert dus dat met geweld dingen zijn te bereiken.”

Het spel heeft een officiële PEGI rating van 7+. Dat is het type geweld dat in de Donald Duck voorkomt. Cartoon geweld, niet expliciet. Wil je met me in discussie over de slechte invloed van de Donald Duck?

„2 Het spel heeft een chatfuncite. Dus iedere pedofiel kan je kind belagen.”

Het hele leven heeft een chatfunctie. Ergens moet je beginnen je kind te leren zich te wapenen tegen Het Kwaad in de wereld. En het liefste voordat hij op eigen houtje die wereld gaat verkennen. Een kind moet leren met de dingen in het leven om te gaan, dit hoort er bij. Met de nodige tekst en uitleg uiteraard.

„3 Het wordt gespeeld op het internet. Dus als je niet constant toezicht houdt, zit hij van de game zo op een site met content die tot zijn 16e wettelijk nog aan hem verstrekt mag worden. Daar deze sites niet de leeftijden weten van hun bezoekers is het de taak van de ouders om er voor te zorgen dat hun kind niet op die sites kan komen.”

Je hebt niet gekeken. Dit is geen browser-spel, maar een spel waarbij je een client moet downloaden. Valt, na inschrijving, prima te spelen zonder dat je eem browser of site nodig hebt.

„4 Het kan verslavend zijn.”

Het kan ook sociaal stimulerend zijn. Het kan goed voor de oog-hand coördinatie zijn. Het kan goed voor de typ-vaardigheid zijn. En als me tante een snor had kon het m’n oom zijn.
Er werd al duidelijk gesproken over het maken van afspraken over de speeltijd. Denk eens na voordat je wat schrijft.

„Als hij dat doet krijgt hij de mededeling: Registration not permitted / You are too young to register.”

Ik heb zojuist gelogen, en een geboortedatum ingevoerd waardoor ik 11 jaar ben. En ik kan gewoon gaan spelen. Wie zit hier nou te liegen?

„Gewoon zelf nadenken en je niet laten leiden door wat de ouders van de vriendjes van je zoon allemaal toestaan. Dat is anders veel minder dan hij je wilt doen geloven.”

Altijd mooi om met een waarheid als een koe te eindigen, dan lijkt wat je ervoor zegt ook een beetje waar. Dat trucje was bij de oude Grieken al oud.

IngridT schreef:
„Maar omdat ik zoon best een lolletje gun, en ik ook het experiment wel eens wil aangaan om samen iets op te steken van het online gamen...”

That’s the spirit Het doet er niet zoveel toe wat je doet op internet, het samen iets doen is hier het belangrijke. Het net zo gewoon maken om er over te babbelen als over buiten spelen, een boek, een tv serie.

„heb jij nog goede tips voor iets kwalitatief leuks dat voor zijn leeftijdsklasse redelijk OK is? En dat bij voorkeur in het nederlands te spelen is? Of voor een matige engelsspreker te doen? En (om alex gerust te stellen) het liefst zinder al te uitgebreide chattoestanden erbij? (hoewel dat zoon op dit moment werkelijk geen bal interesseert)”

Poe! Daar vraag je me wat :/ Het hangt er een beetje vanaf wat er momenteel in de mode is, in het algemeen is het een beetje lood om oud ijzer. Runescape is een gouwe ouwe ondertussen. Je schrijft dat je bang bent voor verslaving, maar dat kan in principe natuurlijk met elk spel gebeuren. Heel duidelijke afspraken over de tijd, dat is heel belangrijk. Succes

Sarcas

Sarcas

Sarcas

09-10-2008 om 18:23

So what?

Ja, en?

De Amerikaanse cultuur is wezenlijk anders dan de Nederlandse. Andere normen, andere waarden. Je vertroebelt de discussie op deze manier.

Sarcas

Sarcas

Sarcas

12-10-2008 om 21:43

*zucht*

Pffff,

Whatever.

Sarcas

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.