Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Zoon Tiktok laten verwijderen

Zoon (2007) heeft Tiktok ontdekt en die volgezet met filmpjes waarop hij gaat bellen en plagen. Hij heeft onder meer de kindertelefoon gebeld om te zeggen dat hij gehandicapt is en wordt gepest, en de Domino’s om een pizza calamiteiten te bestellen. 
De andere ouder en ik weten niet goed wat we hiermee moeten. Zoon hebben we aangesproken en die denkt dat “iedereen” dit doet. Ik persoonlijk vind deze filmpjes/geluidsopnames niet netjes. 
Moeten we zoon zijn Tiktok met filmpjes laten verwijderen?

Natuurlijk.
gr Angela

Ja, dit is absoluut niet normaal en ook niet iets dat 'iedereen' doet. En als wel 'iedereen' het doet is het nog steeds geen rechtvaardiging om het zelf ook te doen.
Het is belachelijk, asociaal en onwaardig. Niet netjes vind ik zeer eufemistisch uitgedrukt. Daarbij heeft zoonlief gewoon te luisteren dus hij zal het weg moeten halen als jullie dat vinden. Daarbij is hij blijkbaar nog te onvolwassen voor tiktok dus ik zou die hele app voorlopig maar even achterwege laten. Uiteraard ook uitleggen dat dit soort dingen niet grappig zijn, maar ook kwetsend kunnen zijn en dat het terug te vinden is op internet voor andere mensen, dat hij daar later in zijn leven last van kan krijgen.

Niet leuk, niet doen dus. Je klinkt wat onzeker. Je mag best je waarden en normen opdringen op deze leeftijd.

Dagobert

Dagobert

08-08-2021 om 16:45 Topicstarter

We hebben inmiddels een streng gesprek gevoerd met onze zoon. Hij heeft Tiktok nu ook van ons moeten verwijderen. De filmpjes/accounts van anderE accounts zijn te zien zonder in te loggen en zijn filmpjes waren niet bewerkt dus die app heeft toch geen meerwaarde voor hem. De twijfel was omdat wij onderling onenigheid hadden over het verwijderen van tiktok omdat het lastig zou zijn kinderen van sociale media weg te houden.

Dagobert

Dagobert

08-08-2021 om 16:46 Topicstarter

Hij heeft trouwens ook toegegeven dat hij voor inspiratie zocht op internet en onder andere de pizza calamiteiten niet zelf heeft bedacht

Waarom kan je dit topic op Viafora niet zien?

Ja laten verwijderen en goed gesprek aangaan. De normen op tiktok en instagram vervagen enorm maar zelf het goede voorbeeld geven blijft het beste naar mijn mening. Dat anderen het doen betekent niet dat hij het ook mag doen.

Je zoon heeft gelijk met dat “iedereen” weleens een geintje heeft uitgehaald. Maar niet met dat dat structureel gebeurt om er een collectie filmpjes van te kunnen laten zien. 
De pizza calamiteiten kende ik al. Tiktok bestaat uit maar weinig unieke inhoud. Vaak maken gebruikers elkaars filmpjes na met steeds hetzelfde dansje of dezelfde grap.

Bilyana schreef op 16-08-2021 om 12:04:

Je zoon heeft gelijk met dat “iedereen” weleens een geintje heeft uitgehaald. Maar niet met dat dat structureel gebeurt om er een collectie filmpjes van te kunnen laten zien.

De pizza calamiteiten kende ik al. Tiktok bestaat uit maar weinig unieke inhoud. Vaak maken gebruikers elkaars filmpjes na met steeds hetzelfde dansje of dezelfde grap.

PoolMetUitkering schreef op 09-08-2021 om 19:19:

Waarom kan je dit topic op Viafora niet zien?

Omdat dit volgens mij niet op een gedeelde pijler staat

Dagobert schreef op 08-08-2021 om 16:46:

Hij heeft trouwens ook toegegeven dat hij voor inspiratie zocht op internet en onder andere de pizza calamiteiten niet zelf heeft bedacht

Die ken ik ook. Weet hij wel wat een uitkering en zwart werken echt zijn? Dit is niet bepaald humor voor 14-jarigen namelijk. Los daarvan goed dat je je zoon tiktok hebt laten verwijderen. Het internet staat al vol met genoeg rotzooi en je zoon kan er problemen mee krijgen omdat hij herkend kan worden in de “grappige” films.

”Iedereen doet of mag het” is voor mij geen geldig argument. Ik ben ook een kind geweest en als ik dit probeerde had ik het misschien over maximaal vijf personen of zelfs helemaal niemand. Volgende keer als je zoon het zegt moet je hem maar laten komen met namen en dan controleren of hij de waarheid spreekt. Wedden dat hij dan nooit meer hiermee komt!

Durya schreef op 20-11-2021 om 12:31:

”Iedereen doet of mag het” is voor mij geen geldig argument. Ik ben ook een kind geweest en als ik dit probeerde had ik het misschien over maximaal vijf personen of zelfs helemaal niemand. Volgende keer als je zoon het zegt moet je hem maar laten komen met namen en dan controleren of hij de waarheid spreekt. Wedden dat hij dan nooit meer hiermee komt!

De meeste kinderen halen weleens kattenkwaad uit. Maar als hij structureel andere mensen lastig valt om filmpjes te maken (en ja, kindertelefoon bellen als grap en de pizzeria bellen als grap is lastig vallen), dan gaat het de verkeerde kant op.

Doet hij dat alleen met TikTok, dit gedrag, of ook in de klas en op andere plaatsen?

A12345 schreef op 02-12-2021 om 19:51:

[..]

De meeste kinderen halen weleens kattenkwaad uit. Maar als hij structureel andere mensen lastig valt om filmpjes te maken (en ja, kindertelefoon bellen als grap en de pizzeria bellen als grap is lastig vallen), dan gaat het de verkeerde kant op.

Ik denk zelf net als Durya ook niet dat heel veel anderen exact hetzelfde gedrag vertonen. Juist dat het eerder is dat het kleine aantal dat het wel doet erg opvalt.

Structureel filmpjes maken van dat je iemand pest en die verspreiden via Tiktok gaat sowieso niet de goede kant op. Spreken leeftijdsgenoten elkaar hier tegenwoordig niet meer op aan? Ik heb als kind ook weleens kattenkwaad uitgehaald op internet maar dan schreven mensen (meestal klasgenootjes) iets naar mij als: wat ben je aan het doen? Vind je dat niet raar om dat te schrijven?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.