Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

Zoon van 8 'verslaafd' aan nintendo ds

Mijn zoon van 8 lijkt wel verslaafd aan zijn Nintendo DS. Hij heeft altijd al moeilijk alleen kunnen spelen, als peuter al. Maar het lijkt wel alsof er nu niets anders bestaat dan die stomme Nintendo.

We hebben de regel ingesteld dat als er vriendjes komen spelen, er niet met die DS gespeeld mag worden. Hij gaat dan ook braaf buiten spelen, voetballen o.i.d. maar uiteindelijk komt hij altijd weer om dat ding vragen. Als het niet mag, dan doet hij het soms stiekem.

Kortom, het is tijd dat er regels ingesteld worden. Zodat hij weet waar hij aan toe is, en ik niet altijd die zeurende moeder ben. Maar hoe vaak per week, en hoe lang is 'goed'. Hoe doen andere gezinnen dat???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Suus

Suus

16-01-2009 om 10:22

Hier

hebben we duidelijke afspraken gemaakt over GBA-en.
Het mag elke dag een half uur, ze kunnen extra tijd verdienen met opdrachten (max 30 minuten extra)
Werk hier prima, in het begin tegenstribbelen maar nu niet meer.
Oja de GBA of in jou geval DS wordt hier niet achter slot en grendel bewaard, als ze betrapt worden op stiekem GBA-en vervalt de tijd voor die dag en de dag erna.

Guinevere

Guinevere

16-01-2009 om 10:48

Regels

Hier nog geen Nintendo DS verslaafde maar wel een 6-jarige laptopjunk. Er mag niet meer dan 1 uur per dag gegamed worden. Dat houden we in de gaten met een kookwekker. En het mag pas vanaf 17.00, als hij het die dag verdiend heeft. Dus dat betekent: éérst spelen, dan pas gamen. Bij opgelegde straf gaat er iedere keer een half uur gamen van af.
Hier komt vaak de opmerking "Pietje mag thuis zoveel op de pc als hij zelf wil". Nou, dat vind ik dan zielig voor Pietje, dat ie nooit gewoon speelt. En bij ons gelden onze eigen regels.

Emilie

Emilie

16-01-2009 om 11:11

Hier kaartjes

Ik werd ook gestoord van het 'gedoe' om die DS. We hebben toen met mijn zoon afgesproen dat hij per week 3 uur op zijn DS mag en hij mag dan zelf bepalen hoe lang en wanneer. Mijn zoon krijgt op zaterdag 14 kaartjes die allemaal recht geven op een kwartier DS-en. Ik moet zeggen:werkt heel goed. Geeft voor beide partijen duidelijkheid. Er zijn geen ruzies of gedoe meer om het wel of niet DS-sen. Bovendien leert hij op deze manier ook plannen en vooruitdenken (als ik nu de hele dag DS kan ik de rest van de week niet meer).

Hier

nog maar sinds kort nintendo ds in huis. De eerste week zat dat ding aan een ieders hand vastgeplakt geloof ik, maar nu een maandje later is het al een stuk minder. Nog wel dagelijks een poosje maar niet meer uren achter elkaar. Als onze dochter van 7 ruim op tijd klaar is 's morgens voor school mag ze er nog even op. Na schooltijd heel wisselend, afhankelijk van speelafspraken, weer en conditie (al weken kwakkelend). Zolang het niet echt te gek wordt laat ik het ook zo veel mogelijk gaan, al genoeg regels in huis.

Sandra

Sandra

16-01-2009 om 13:13

Computertijd

Onze kids hebben een uur computertijd per dag. Het is aan henzelf om te bepalen of dat op de nintendo of de pc is.

3 uur pw

Hier ongeveer hetzelfde als emilie.
Zoon mag per week 3 uur op de pc of de wii. Hij mag zelf bepalen hoe hij zijn tijd in wil delen. Ik vraag hem van te voren hoelang hij wil spelen (en wat daar het gevolg van is). En eigenlijk gaat dit prima! Hij leert op deze manier idd goed vooruitdenken en ja als de tijd op is, is die op.

Nori

Nori

17-01-2009 om 17:45 Topicstarter

Echt verslaafd

Het is altijd wel fijn om te weten dat het bij anderen ook soms zo is. Ik heb er nog over nagedacht en ik vind hem echt wel verslaafd. Hij ging vanmiddag spelen bij een vriendje en ik heb nog gecheckt of de DS thuislag. Dat was wel zo, maar zijn geheugenkaartje had hij wel meegenomen. De moeder van het vriendje weet wat voor hekel ik er aan heb als ze constant achter dat ding zitten, maar zij heeft het vandaag niet gecheckt. Hij heeft het wel eerlijk toegegeven thuis maar hij heeft meteen zijn straf gehoord. Dit is de zoveelste keer, dus hij mag een paar dagen niet op de DS.

Verder vind ik dat idee van die kaartjes wel goed. Dan kan hij zelf kiezen wanneer en hoe lang.

Is er ook iets te doen aan zeurende moeders die geen zeurende moeders willen zijn...

Sandra

Sandra

19-01-2009 om 15:44

Kaartjes

Ik vind het idee met die kaartjes ook erg goed. Ik heb gisteren voor beide zoons een stapel 'game-kwartier-bonnen' zitten maken, en ik vind het nu al geweldig werken. Ze hadden een uur computertijd per dag, we hebben dat iets teruggebracht, namelijk naar 6 uur per week. Daar staat tegenover dat we niet (meer) moeilijk gaan doen als ze bij de ander meekijken. Oudste zoon (11) had direct door wat de beste methode is: ombeurten computeren. Maar zo lang wilde zijn broertje niet wachten, dus ik denk dat het in de praktijk wel mee gaat vallen. We hebben uiteraard wel voor beiden een andere kleur kaartjes gekozen, om te voorkomen dat ze elkaars kaartjes gaan bietsen...

Jeremy

Jeremy

27-01-2009 om 22:05

Oei nori...

...dat vind ik nogal heftig, dat je je kind straft nadat-ie iets eerlijk heeft toegegeven. Helemaal omdat het daar wel mocht van de moeder in kwestie. Vermoed dat-ie de volgende keer wel 3 keer nadenkt voordat-ie eerlijk is...

Nori

Nori

02-02-2009 om 14:38 Topicstarter

Afspraak = afspraak

Je moet altijd uitgaan van het positieve, en dat heb ik ook gedaan, hem bedankt voor zijn eerlijkheid. Trouwens, zo eerlijk was hij niet, het is dat ik erachter kwam dat hij stiekem die geheugenkaart had meegenomen! We hadden een afspraak, en die is hij niet nagekomen. Voor de zoveelste keer al niet. Het houdt een keer op hoor.
Ik moet zeggen dat het systeem met de kaartjes prima werkt, hij is nu veel bewuster bezig, is eerlijk, houdt de tijd goed in de gaten etc. Ik hoef niet te zeuren, hij is nu ook met andere dingen bezig en we zijn er allebei tevreden mee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.