Alles Digitaal Alles Digitaal

Alles Digitaal

tetie

tetie

15-06-2009 om 21:23

Zoon zeurt steeds om te mogen nintendoën...hoe doen jullie dat?

Hallo,

Onze zoon van 7 is echt nintendo verslaafd aan het worden. Zodra hij uit school komt vraagt hij of hij mag ds-en. Ik wil altijd dat hij eerst gaat spelen, dus ik heb op een gegeven moment gezegd dat hij om 17.00 uur mag. Probleem is nu dat hij alleen nog maar zit te wachten tot het tijd is en eigenljk niet speelt zoals ik graag wil. Soms speelt hij wel met het buurjongetje, maar zodra hij door heeft dat het bijna 17.00 uur is dan gaat hij direct naar huis. In de weekenden is het ook de hele dag vragen.....
Laatst had ik gezegd op de camping dat hij pas mocht ds-en als de zon onder was. Vervolgens heeft hij de hele dag maar rondgehangen en gewacht en gevraagd of de zon al onder ging. Ik begin me mateloos te irriteren aan dat gezeur en weet niet zo goed wat ik nu zal doen. Ik heb geen zin straks in de zomervakantie dat hij er de hele dag om vraagt. Hoe doen jullie dat?

bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

15-06-2009 om 21:34

Twee opties

1) direct uit school laten nintendo-en, en in de vakantie direct 's ochtends, de rest van de dag dus niet meer. Hij hoeft er dan dus niet op te wachten of om te zeuren.
2) beperken tot bijv. alleen de zondag, de rest van de week is het geen optie.

Linda99

Linda99

15-06-2009 om 21:57

Hier

Wij hebben een simpele regel: DS en Wii worden alleen gebruikt bij slecht weer en dan maximaal een uur. En heel soms de DS als we op grote-mensen-visite zijn of bij een lange autorit. Gezeurd wordt er bijna nooit...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-06-2009 om 22:04

Computerkaartjes

Onze kinderen (jongste is ook 7) krijgen eens per week een aantal 'computerkaartjes'. Ieder kaartje is goed voor 15 minuten computer of DS'en. Ze krijgen er 24 per week, dat is bijna een uur per dag. Aan hen om ze er in een paar dagen doorheen te jagen, of er de hele week mee te doen.
Grote voordeel: geen gezeur meer 'dat ze echt nog niet kunnen stoppen, want ze zijn bíjna bij het volgende level'). Willen ze toch nog niet stoppen, prima, kost ze weer een kaartje. En op = op. Werkt hier uitstekend, geeft ook duidelijkheid en rust aan de kinderen.

toja

toja

16-06-2009 om 09:22

2 uur per week

Hier hebben we een limiet van 2 uur per week. Ingaande op zondag. Zelf in te vullen voor wii-en of ds-en. Hier wordt het meestal verdeeld in 4x een half uur. Ze bepalen het zelf.
Sinds we dit hebben ingesteld hebben we geen gezeur meer. Op is op.

*bella*

*bella*

16-06-2009 om 09:35

Regels nodig?

Hier nog maar pas nintendo´s. Wat ik me dus afvraag, gaat het altijd ´mis´ zonder regels? Zijn er meer mensen zonder regels?
Ik wilde het hier dus eerst proberen zonder vaste regels, juis omdat ik ook wel bang was dat als ik teveel ging reguleren het te aantrekkelijk zou gaan worden. Ik zie mijn zoon iid een hele dag lang wachten omdat hij pas om 18.00 uur mag bijv. Lijkt me vreselijk.
Of vinden jullie dat erg onverstandig het zonder regels te doen?
Hier ook geen vaste regels over tv bijv. Juist omdat ik niet wil dat ze bijv iedere dag kijken. Als ik het ga proportioneren, dan willen ze ook echt die ´portie´, lijkt me zo.
Ik houd het wel in de gaten, hier wordt bijv best nog wel gewoon gespeeld. (was ik wel bang voor) Zoon legt hem ook weg bijv voor een goed boek.
Klinkt goed, maar ik zie ook de enorme aantrekkingskracht, bij veel kinderen maar ook bij die van mij. En het geirriteerde gedrag bij het moeten stoppen bijv. (moeten stoppen hier dus alleen tot nu toe in situaties waarin dat ook echt moest vanwege naar bed gaan of weg oid) Daar kan ik echt niet tegen, dreig dan ook met de nintendo voor die dag weg te doen als ze niet netjes stoppen, dreigen is tot nu toe genoeg.
Ben dus niet onverdeeld blij met die dingem, en vraag me af hoe het verder gaat. En hoe ik er dus zelf verder mee om wil gaan.
Maar hoop dus vooral door niet teveel regels dat ze hem zelf aan de kant leggen, lijkt me beter?? Heb overigens nog niet gemerkt dat ze meer dan een uur spelen per dag hier, maar eigenlijk is daar ook niet zoveel tijd voor meestal. Maar iid, die zomervakantie.....
Oh ja, en het grootste bezwaar tegen de nintendo is voor mij nu toch wel dat er minder kans op verveling is. Haha, veel ouders ,hoor ik zo, vinden dat juist een zegen, maar ik vond het juist zo fijn dat mijn kinderen zich wel eens verveelden. Kwamen de leukste dingen uit voort. Da´s nu dus voorbij....

Brenda129

Brenda129

16-06-2009 om 09:40

Anti ds dagen

Hier hebben we 3 vaste anti DS dagen in de week. En die gelden dan ook voor de gewone computer en de WII.
En daar houden ze zich zonder zeuren aan. Ook als er een vriendje is die op de WII wil dan krijgt hij van de kinderen te horen dat het niet kan want het is anti DS dag
De overige dagen wisselt het per keer. Soms zitten ze er uren achter en soms helemaal niet of een half uurtje.

Hier

DS hebben we niet (en die komt er ook niet want ik denk dat ik dan ook hetzelfde probleem heb) maar zoon (bijna 7) kan heel erg zeuren over de playstation.

We hebben nu de regel dat hij woensdagmiddag en vrijdagmiddag een uurtje op de playstation mag. En dan dus verder de hele week niet. Nu het mooie weer er weer aankomt vergeet hij het vaak of speelt hij gewoon liever buiten, maar dan mag hij het dus niet op een andere dag inhalen. Anders heb ik hem alsnog op een regenachtige middag de hele tijd achter de playstation

Ik heb

alleen de afspraak met zoon dat als er een vriendje komt er alleen het laatste half uur ge WIIt mag worden....mits er eerst wat anders gedaan is. Meestal komen ze dan ineens erachter dat het al zo laat is .zo zijn ze aan het spelen. Dit heb ik gedaan omdat er toen "vriendjes" alleen voor de WII wilden komen en die kwamen toen niet meer.....
Met zoon alleen verdr geen afpraken, hij heeft gonoeg interesses om ook andere dingen uit zichtzelf te doen dus dat gaat nog steeds vanzelf, al jaren.
Dochter mag altijd op de WII als ze wil want die doet dat soms een keer op een woensdag met een aantal vriendinnetjes als een wedstrijd.

maan.

maan.

16-06-2009 om 10:44

Weinig problemen

Hier weinig DS-problemen. In het begin was de DS wel érg populair natuurlijk het is nieuw, maar al snel bleek de 'verslaving' mee te vallen.

Ik vond de tip om 'anti-ds-dagen' in te voeren wel érg goed (misschien dat we dat hier met internet maar eens gaan invoeren?).

Wat een vriendin deed was ook een handige oplossing: vaste momenten afspreken waarop de DS mag worden opgeladen.. is ie te snel op dan heb je tot aan het volgende oplaadmoment gewoon péch. (en ja dan stellen ze de kleuren wat minder fel in.. weer wat minuutjes gewonnen..)

Gallifrey

Gallifrey

16-06-2009 om 11:04

Afkicken

Hier in huis worden best veel computespelletjes gespeeld. Ik ben dus geen tegenstander. Gelukkig gaan mijn kinderen er goed mee om: ze spellen een tijdje en gaan dan weer iets anders doen.
Het verhaal van Tetie vind ik veel ernstiger. Ze zegt het zelf letterlijk: "mijn zoon is echt verslaafd aan het worden". Uit school denkt hij direct aan de nintendo (op school misschien ook al) en hij heeft geen zin in spelen met vriendjes. Gaat het op school verder nog wel goed? Kan hij zijn hoofd er een beetje bijhouden?
Het klinkt misschien een beetje overdreven maar ik zou in dit geval de nintendo gewoon eens een maandje (om te beginnen) in de kast leggen. Dat is heus geen mishandeling. Hoe erger hij het vindt hoe beter het is dat jij deze maatregel genomen hebt.
Ik zou dit echt serieus nemen.

Wij zijn regel-loos

en dat bevalt prima.

Als het de spuigaten uitloopt dan las ik een paar 'beeldschermloze dagen' in, en dan wetne ze opeens weer prima te ontdekken wat je allemaal nog meer kunt doen dan wii-en of achter de PC. Maar eigenlijk is dat maar zelden nodig.

Overigens vind ik dat als ze met 4 of 5 man achter de wii zitten op een regenachtige woensdagmiddag dat ze erg leuk, sociaal en actief bezig zijn. Zie eigenlijk weinig redenen om daar echt grenzen aan te stellen. de kinderen weten zelf ook prima het verschil tussen 'leuk beeldschermen' en ' bij gebrek aan ideeen maar achter de DS kruipen', en als ik op eenm dergelijk moment roep dat ik liever heb dat ze even een paar rondjes om het huis gaan rennen of zo, dan snappen ze dat prima.

Algehele soepelheid hier dus, en dat bevalt prima. Ik zou gek worden van al dat gedoe met maximale tijden per dag of week. Hoe hou je dat bij? Hoe werkt dat als ze met z'n 2-en iets doen? Of als er iemand meekijkt met de ander? Nee, veel te ingewikkeld, lijkt me niks.

Ingrid

Overigens....

zou ik in het specifieke geval-teti de tip vsan Gallifrey opvolgen. Inderdaad, een tijdje weg met de DS, even afkicken....

Ingrid

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-06-2009 om 11:20

Ingridt

"Nee, veel te ingewikkeld, lijkt me niks."
Tja, als mijn kinderen het zonder regels prima zouden doen met dat computeren, dan zou dat ook mijn voorkeur hebben. Jouw kinderen gedijen blijkbaar prima onder een ´los regime´. Ik werd achter knettergek van het gezeur en gedoe én eindeloos gecomputer. Nee, dan toch echt liever regels! (en de kids voelen zich er zelf ook prettiger bij, want de computers hebben een wel érg grote aantrekkingskracht.

Yvonne

Yvonne

16-06-2009 om 12:09

Geen vaste regels hier

De ds wordt vooral gebruikt tijdens autoritten en op de camping. En ja daar moet ik het zo af en toe wat inperken anders zit vooral zoontje er het grootste gedeelte van de dag mee in zijn handen. Hij mag er dan sochtends mee tot we gaan ontbijten. En als ik hem savonds een beetje op tijd in bed wil hebben mag hij dan ook nog een half uurtje.

De Wii moet ik thuis wel eens mee opassen dat hij daar niet te lang mee doorgaat. Want daar wordt hij erg vervelend van. Maar wat daarmee helpt is de keuze van spellen voor hem beperken, alleen de 'actieve' spellen toestaan.

Geen vaste regels hier

Maar vooral mijn zoon moet ik nog wel eens beperken in zijn ds, playstation, computergedrag. Als ik het teveel vindt worden dan roep ik dus dat het 'ding' over een kwartier uit moet zijn, zodat hij nog tijd heeft om iets af te sluiten/op te slaan. Toen hij nog jonger was had hij inderdaad de neiging om met een vriendje rond te gaan hangen om te wachten totdat de computertijd in mocht gaan. Maar dan was het jammer maar helaas, niet spelen is ook níét computeren.
Minstens een uur voor bedtijd hier geen beeldschermspelletjes meer voor zoon, dan slaapt hij veel moeizamer in.
Onze dochter speelt wel regelmatig met haar ds maar niet zo lang achter elkaar, die hoef ik zelden te beperken.

Hier geen regels

en ook geen gezeur dus
Ze gaan uit zichzelf ook gewoon spelen, voetballen e.d. omdat DS en Wii gewoon mag...zijn ze er ook niet op die manier op gefixeerd.
Ik heb wel eens het idee, dat hoe meer regels er zijn, het gezeur e.d. evenredig meegaat daarin...

Gallifrey

Gallifrey

16-06-2009 om 13:07

Nor@

Nor@: "Ik heb wel eens het idee, dat hoe meer regels er zijn, het gezeur e.d. evenredig meegaat daarin..."
Dat geloof ik niet. Misschien geldt dit nog wel voor het gewone "gezeur" maar bij verslaving-achtige reacties niet. Dat komt volgens mij echt van binnen uit. In mijn omgeving ken ik een gezin waar de ouders echt niet heel streng zijn, ze laten hun kinderen best vrij in dit soort dingen. Ze hebben nu een tijdje een WII. Een van hun zoons gaat daar prima mee om, de andere is compleet verslaafd. Dat was ie al binnen een paar dagen. Opvallend vind ik dat deze "verslaafde" jongen ook voor de WII al erg opging in verhalen en films.
Verder ken ik van mezelf dat "verslaafde gevoel" als het over spelletjes gaat. Nu waren in mijn tijd de spelletjes veel simpeler maar ik weet nog goed hoe ze me dag en nacht bezig konden houden. Ik moet er niet aan denken wat die spellen van nu voor uitwerking kunnen hebben bij iemand die daar vatbaar voor is. Een kind van 7 kan daar zelf niet tegen vechten. Vandaar mijn voorstel om de nintendo gewoon een tijd weg te leggen. En dan wel dusdanig lang dat aftellen en wachten geen optie is.

Jesse_1

Jesse_1

16-06-2009 om 13:44

Kip of ei verhaal

Zijn je kinderen niet gefixeerd omdat ze altijd mogen, of mogen ze altijd omdat ze (toch al niet) op gefixeerd zijn? (Valt in hetzelfde rijtje als: "mijn kinderen eten alles omdat ik altijd...." of "mijn baby slaapt heel goed omdat ik altijd..." etc)
Hier 3 jongens, waarvan er één uren achter de tv kan hangen, en één die uren achter de pc kan hangen (en die nu aan het sparen is voor een DS. Beware!). Daarbij staan ze vaak ook nog bij elkaar te kijken, dus bij loslaten wordt er alleen nog maar gehangen.
Ik hanteer wel één duidelijke beeldschermtijd, hierdoor wordt er eigenlijk niet gezeurd, omdat ze weten dat er voor die tijd toch niet gebeeldschermd mag worden (en daarna vrijwel onbeperkt - en zowaar, soms gaat 'ie daarna ook nog wel eens uit!). Het is in het verleden ook wel geweest dat ze gingen hangen tot het zover was, maar dat is de laatste tijd niet meer zo. Of ik zei dan: "bij hangen gaan de schermen helemaal niet aan" en dan verzinnen ze toch maar wat .
Jesse

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-06-2009 om 20:21

Nor@

"Ik heb wel eens het idee, dat hoe meer regels er zijn, het gezeur e.d. evenredig meegaat daarin..."

Nee hoor. Sinds we hier duidelijke regels hebben (de computerkaartjes dus), is er juist GEEN gezeur meer. En sommige kinderen hebben nu eenmaal duidelijke regels nodig. Zonder deze restrictie zou mijn net twaalfjarige bijvoorbeeld amper meer buiten komen, zich afmelden voor sport en afspraken met vriendjes afzeggen om maar te computeren. De computer heeft een enorme aantrekkingskracht, en daar kan hij (nog) niet goed mee omgaan. Aan ons als ouders dus om hem te behoeden voor een serieuze verslaving. En dat werkt bij hem met deze methode goed.

Lindis

Lindis

16-06-2009 om 20:30

Geen vaste regels

Wij hebben geen vaste regels voor ds'en/wii'en. Ze spelen graag op zondagochtend (jippie! lekker rustig) en verder is er geen patroon. Vooral mijn dochter wordt vervelend als ze te lang achter de ds zit en dan moet ie de kast in. Dat gaat niet zonder protest en wordt ze boos, maar ze weet donders goed waarom dat ding de kast in gaat.

En het komt vaak genoeg voor dat ze gewoon lekker gaan spelen, zonder aan de ds te denken, of dat ik ze buiten zet om daar te gaan spelen.

Lindis

Lindis

16-06-2009 om 20:32

Oh en

Als ze gaan "wachten" totdat het tijd is om op de ds te mogen spelen, word ik erg vervelend. Daar kan ik dus niet tegen en komt de ds de hele dag de kast niet meer uit.
En ja, dan kunnen zij ook erg geïrriteerd reageren.

vroegerhaddenwijgeeneenstv

vroegerhaddenwijgeeneenstv

16-06-2009 om 20:33

Aarhg

ja wat een herkenbaarheid zeg. Ik heb deze discussie nu net in het begin gevolgd en meteen Kaatjes heksevets tip ingezet. Ik vind haar altijd zo duidelijk en iets waar je ook wat mee kan.

Resultaat: 'mam, hoeveel dagen nog en over hoe lang is het zondag? Mam, ik verveel me zo. Ik weet niets te doen. Dan ga ik maar slapen. Jij zit toch ook achter de computer? ' En ook (3.00 uur sochtends: mam ik ben al wakker en ik wil nintendo spelen en jij hebt gezegd dat ik het alleen sochtens mag spelen en het is gemeen dat jij bepaalt wanneer ik ben uitgeslapen want ik ben klaarwakker).

Ik ben met hem naar de bieb geweest, wezen zwemmen en heb ook koekjes gebakken (hij heeft een miniatuur gevulde koek in de vorm van een nintendo DS gemaakt).

Ik wou dat ik in de wereld geboren was dat LEGO nog als gevaarlijk, niet fantasie stimulerend speelgoed werd gezien. Dan was ik waarschijnlijk een topmoeder.

Moeilijk hoor, ik erger me ook kapot aan de 'beeldscherm' verslaving van de jeugd. (maar de volwassenen dan?)

En grenzen moeten gesteld worden. Maar het is en blijft moeilijk. Ik vind het ook zo raar dat kinderen eigenlijk geen tv mogen kijken maar dat het aanbod ongeveer uitputtend is. Als Nicleodeon en jetix maar een klein beetje konden helpen met mijn kinderen opvoeden?

Ik hoop dat deze discussie in de volgende rubriek ook aandacht krijgt, want ik zit werkelijk ook met mijn handen in mijn haar.

Alvast bedankt, groetjes vhwgetv

Gallifrey

"In mijn omgeving ken ik een gezin waar de ouders echt niet heel streng zijn, ze laten hun kinderen best vrij in dit soort dingen. Ze hebben nu een tijdje een WII. Een van hun zoons gaat daar prima mee om, de andere is compleet verslaafd. Dat was ie al binnen een paar dagen. Opvallend vind ik dat deze "verslaafde" jongen ook voor de WII al erg opging in verhalen en films. "

Hier gaan mijn haren van overeind staan zeg! Zo veroordelend te praten hier over een ander,..bleh

k ben weg

Maylise

Maylise

16-06-2009 om 21:54

Geen regels

Ik heb geen regels over het gebruik van spelcomputers. hierdoor komt het inderdaad wel voor dat ze soms een hele middag achter de wii zitten maar ook dagen dat er niet naar wordt omgekeken. Als we net een nieuw spelletje hebben voor de wii/ps2 of de ds dan is het vaak wel zo dat ze er de eerste dagen heel veel mee spelen maar daarna ebt het wel weer weg. Het gaat vaak met vlagen. Soms is er een spel en dan is er een bepaalde level die absoluut gehaald moet worden en wat niet lukt en dan gaan ze allemaal om de beurt steeds proberen die level te halen tot het eindelijk lukt en dat duurt dan wel eens een paar dagen. Soms liggen de spelcomputers ook dagen stof te vangen.

Het verschilt ook per kind. Mijn jongste is een kind wat vaak speelt maar vrij kort achter elkaar terwijl mijn andere zoon echt uren in een spel op kan gaan.

Ik ben niet iemand van regels op dit gebied. Wel is het zo dat als ze echt verslaafd zouden lijken dat ik dan gewoon heel drastisch alles zou opbergen. Het moet geen obsessie worden. Spelen met spelcomputers is leuk en mag best vaak maar helemaal geobsedeerd er door zijn zou voor mij wel een reden zijn om in te grijpen.

Maylise

Yes pelle!

we zijn het eens!!!!!!

Ingrid (die genoeg onderwerpen weet waar we nogal verschillend over denken. Maar even goede vrienden hoor!)

Nasha 1st

Nasha 1st

16-06-2009 om 22:20

Geen echte regels inderdaad....

de Wii pakken ze wanneer ze daar zin in hebben, evenals de DS. Oudste heeft een eigen, andere 2 gebruiken die van mij of pa....dat gaat wel in overleg, omdat ze nog best jong zijn. Vaak is het even voor ze naar bed gaan....dochter speelt bij mooi weer altijd buiten. Zoons ook wel, maar minder.....

Gallifrey

Gallifrey

16-06-2009 om 22:46

Nor@

Nor@, je leest in mijn tekst iets wat ik helemaal niet bedoeld heb. Ik kan het prima vinden met het gezin waar ik het over had (goede vrienden) en ben stapelgek op hun zoontjes. De ouders zijn prima mensen en gaan hier geweldig mee om. Het enige wat ik wilde zeggen is dat het ene kind veel vatbaarder is voor dit soort "verslaving" dan het andere. En daarbij dat het me is opgevallen dat het jongetje dat zich nu zo laat meeslepen door de WII daarvoor al helemaal op kon gaan in allerlei fantasieverhalen en films. Niet meer dan dat.

Geen vaste regel

hier ook geen vaste regels voor de nintendo ds, de rest heb ik nog niet in huis
Zoon (bijna 8) kan soms weken niet naar zijn nintendo kijken en dan als het slecht weer is kan hij er dagen aan één stuk mee spelen.
Eerlijk, ik heb daar niet het minste probleem mee. Hij legt hem gerust aan kant voor zijn schoolwerk, een boek, eens met zijn zus te spelen of als de buurkinderen komen aanbellen.
En ik snap ook eerlijk gezegd niet de regel: 2 uur per week. Dan zou ik mij ook zo geen ding aanschaffen eerlijk gezegd.

Vic

Vic

20-06-2009 om 14:16

Geen regels

Ik heb geen regels voor het spelen met de DS. Dochter speelt er soms weken niet mee, en als ze een nieuw spelletje heeft soms weer uren per dag. Voor de pc heb ik wel een limiet ingesteld. Ze mag een uur per dag, en dat uur mag ze ook meenemen naar de rest van de week. Daar is ze erg gehaaid in. Ze is meerdere dagen per week bij haar vader, en die uren benut ze dan in het weekend. Het is geen buitenspeelkind, maar sinds ze zelfstandig op de fiets weg mag is ze wel wat uithuiziger en minder achter het beeldscherm.

nancy

nancy

25-06-2009 om 21:45

Regelloos

Ontaard digitaal gezin hier ! Pa en ma achter pc, dochters op hun kamer achter pc, en zoonlief op de bank met de DS, PSP of WII. Schijnbaar lukt het hier vanzelf een beetje, soms issie dagenlang bezeten van de DS, soms taalt hij er wekenlang niet naar. Autorijden staat hier gelijk aan DS spelen, het word altijd gevraagd en hij moet wel stoppen als het etenstijd ofzo is, zolang dat geen problemen geeft mag hij zijn gang gaan. Ik moet wel zeggen, als zoonlief niet autistisch was geweest had ik hem waarschijnlijk vaker buiten geschopt om lekker gezond te gaan buitenspelen maar aangezien hij de regels van het buitenspelen meestal verkeerd begrijpt met ruzie of gepest als gevolg vind ik het niet erg dat hij vaak veilig hier op de bank zit !
groetjes
Nancy

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.