Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Co ouderschap 110km

Hallo allemaal,

Er zijn al een heleboel draadjes over dit onderwerp echter heeft die van mij net een andere draai.
Ik heb hier nog geen vergelijkingsmateriaal in kunnen vinden. 
Ik heb 3 kinderen van 14, 12 en 3. De 2 oudste zijn van papa 1 en gaan om het weekend naar hem. De jongste is van papa 2 en wij hebben een week om week co ouderschap, ingaande op vrijdag.


  Nou wil ik graag verhuizen 110km verderop, naar de omgeving waar ik vandaan kom en waar mijn partner woont. 
Mijn 2 oudste kids vinden het een fantastisch idee, zullen daar naar school gaan (middelbare school) maar dit topic gaat vooral over m’n jongste. 

Het idee is om te blijven werken in de plaats waar ik nu woon. Op deze manier kunnen we het co ouderschap in stand houden. Dit is 1:10u met de auto en qua verkeer route prima te doen. Mijn jongste kan ik op die manier elke dag naar school brengen, zelf naar m’n werk gaan en haar na school/BSO/speelafspraken weer ophalen en mee naar huis nemen, 1:10u terug in de auto.  

Ik lees overal dat een co ouderschap veranderd bij een (voorgenomen) verhuizing maar in deze situatie lijkt dit me helemaal niet nodig en kunnen wij een week om week co ouderschap blijven hanteren. 
Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Dat er nog allerlei haken en ogen aan zouden kunnen zitten en het in theorie heel mooi klinkt maar in de praktijk anders zou kunnen uitpakken besef ik me. Vandaar ook mijn vraag hier


Dus je woont dan 110 km. van je werk af? 

Werk je 5 dagen per week? En wat als je ziek bent? Dan moet je wel ruim een uur op en neer om je kind naar school te brengen. 

Dus je kind moet dan bijna 2,5 uur per dag in de auto zitten? Dat is 10 procent van de totale tijd op de dag, waarin hij geen andere dingen kan doen! Dat kun je 'm toch niet aandoen...

Wat vindt de vader van dit kind ervan?

Ga als proef eens een paar weken elke dag ruim een uur in de auto rijden voor je aan je werk begint en ook weer ruim een uur om naar huis te gaan. Ik denk dat je dan vrij snel snapt hoe slecht dit plan is

Tijgeroog schreef op 13-05-2023 om 21:47:

Dus je kind moet dan bijna 2,5 uur per dag in de auto zitten? Dat is 10 procent van de totale tijd op de dag, waarin hij geen andere dingen kan doen! Dat kun je 'm toch niet aandoen...

Heb je er over nagedacht hoe vroeg je kleuter straks uit bed moet en hoe laat hij/zij er in ligt? Er komt straks nog zwemles, sport, clubjes, kerstdiner op school etc etc bij. 

Wij rijden deze afstand naar opa en oma met een 3 jarige en 5 jarige en zij vinden dit altijd een lange zit. Als dat 5 dagen zou moeten terwijl al moe door school dan is het helemaal niet fijn lijkt me. 

En met wat pech is er file of zijn er omleidingen en zit je langer in de auto.





Wat een egoïstisch idee. twee weken per maand iedere dag je kind 2,5 uur in een auto zetten omdat jij bij papa 3 wil zijn. En als hij naar school gaat? Doe je dat dan ook in de woonplaats bij papa 2? Gaat ie dan in jouw weken vijf dagen naar de naschoolse opvang? Dan kan hij dus nooit met vriendjes spelen, ziek uit school komen, dat soort dingen. 
en weet je nog van toen je oudsten op de basisschool zaten dat ze er om de haverklap vrij hebben? Studiedagen, zieke leerkrachten, extra vrije dagen, noem het maar op. 
om nog maar over de verspilling van benzine en het milieu te zwijgen. 

Je puber kinderen vinden het een fantastisch idee? Ik geloof er niets van. Of verhuis je naar de stad waar hun vader woont?

En papa 1? Als de pubers in een andere stad zo hun sport, vrienden en bijbaan hebben, gaan/willen ze dan nog om het weekend naar papa1? Nemen jij ook de kosten voor het reizen naar papa 1 op je (en de reistijd of gaan ze met OV)?

Met betrekking tot de jongste is het natuurlijk waanzin om te denken dat co-ouderschap op 110 km gaat werken. Arm kind om dagelijks zo'n tijd in de auto te moeten zitten.
Werk jij dagelijks 8 uur? Hoe laat moet je kind op en hoe laat komen jullie thuis? Wie brengt de jongste zo naar zwemles, sport, feestjes, vriendjes etc in jullie week?

En wat betekent het voor de oudste twee dat jij doordeweeks altijd zo ver weg zit? Ze kunnen zich vast prima redden op die leeftijd, maar jij bent dus altijd op behoorlijke afstand.

Dit gaat natuurlijk niet werken. Nu niet maar ook niet als het kind ouder wordt. Straks zit het op de basisschool of zelfs middelbare school. Blijf je het dan ook elke dag (in jouw week) brengen en halen? Hoe moet dat dan met het maken van vrienden, clubjes e.d.? Dat kan toch helemaal niet.
Nee, heel slecht plan en inderdaad egoïstisch als je dit door zou zetten.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

14-05-2023 om 06:59

Ik word verdrietig van dit soort berichten. Je leeft op een roze wolk, en denkt alleen aan je eigen wensen. Voor je kinderen, ál je kinderen, is dit een onzalig plan.

Als je het toch doorzet verwacht ik uiteindelijk het volgende:

Je krijgt hooguit een weekendregeling voor jongste. Let wel, kind zal dan 1x per 2 weken een weekend bij jou zijn. Niet andersom.

Bij je oudste kinderen zal de weekendregeling snel verwateren, omdat dit voor hen niet te doen is (voor jou trouwens ook niet - of was je van plan 7 dagen per week die ruim 200 km te gaan rijden?). Dan zijn ze of fulltime bij jou en zien hun vader nauwelijks meer. Of fulltime bij hun vader en zien jou nauwelijks meer.

Als ouder moet je het belang van je kinderen boven dat van jou stellen. Dus niet doen. Co ouderschap is alleen mogelijk als ouders dicht bij elkaar wonen. Liefst op loop/fietsafstand.

Hoe reageren de vaders van je kinderen op dit voorstel? En je huidige partner?

Als jij en partner dichterbij elkaar willen wonen, waarom komt hij dan niet naar jou toe? Of heeft hij ook kinderen en wil daarom niet verhuizen? In het laatste geval: tja.

Dat bedacht ik gisteren ook nog. Het kind van drie gaat bij vader wonen en komt een weekend per twee weken bij jou. Dan hoeft hij het minst in de auto te zitten en jij kan optimaal 110 kilometer verderop genieten van meneer 3. Jouw liefdesgeluk is ook belangrijk. 
als de oudsten hun tweede ouders eens per twee weken zien, kan dat natuurlijk ook voor de jongste. 

Weinig aan bovenstaande opmerkingen toe te voegen, echt een heel slecht plan. Alleen dacht ik nog, je gaat je jongste dan dus ook dagelijks naar de middelbare school brengen, over een jaar of 9? Arm kind, zit je op de middelbare school, word je door je moeder gebracht... 

Mijn zus bleef ook werken in de stad waar ze vandaan kwam, ze werkte 3 dagen waarvan 2 thuis. Ze was niet gescheiden maar 1 dag in de week pasten mijn ouders op. Dit was een afstand van 120km, m.a.w. een vergelijkbare afstand.

Mijn moeder vond het super om op te passen maar mijn neefje en nichtje maar waar ze thuis geen slaapjes meer deden overdag sliepen ze bij mijn moeder rustig nog een uur of 2 en waren ze de hele dag hangerig. Mazzel was wel dat zowel mijn zus als de kinderen daar konden eten want om 19:30 thuis komen en nog moeten eten was natuurlijk geen optie.

Mij lijkt het dus alles behalve een strak plan om je kind straks 5 dagen per week heen en weer te slingeren. 

Volstrekt idioot plan om een kind jarenlang 110 km van huis naar school te doen, zelfs al is het maar voor de helft van de tijd. Kind zal in jouw week dan elke dag naar de opvang moeten en nooit met vriendjes bij jullie kunnen spelen, want dat is veel te ver. 
Ook zwemles, clubjes, etc. Hoe ga je dat tijdtechnisch doen als je ook nog moet eten? Dat kind krijgt waarschijnlijk slaap tekort. Want als je om 7 uur al moet vertrekken naar school, zul je om 6 uur al op moeten staan en een kind van vier slaapt nog zo'n 11-12 uur per dag. Dan haal je kind om 17 uur van de opvang, dan moet je nog naar huis, eten, soms douchen en naar bed. 

Op een gegeven moment zal kind er zelf ook niet veel zin meer in hebben en eerder kiezen om bij vader te gaan wonen. 
Deze afstand is gewoon totaal niet geschikt voor co-ouderschap. Ga dan voor een weekendregeling. 

Verebeer, ik zie dat je nieuw bent op dit forum. 
Ik vind het altijd fijn om nog even iets terug te horen van iemand die hier een vraag stelt, dus bij dezen - heb je wat aan onze adviezen (of eigenlijk meer, ons advies)? Kun je er wat mee? 
Overigens komt het maar zelden voor dat alle reageerders het (zo) unaniem met elkaar eens zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.