Echtscheiding en erna

Rob
21-10-2018 om 07:00
Co ouderschap en kinderalimentatie
Na een aantal weken o.a. dit forum doorgespit te hebben het volgende. Een aantal jaren geleden gescheiden en allebei voor Co ouderschap gekozen. Tot ik pardoes van de zomer een brief kreeg van een advocaat met daarin onder meer het verzoek om mijn loongegevens even door te geven. Uiteraard niet gedaan want sinds de scheiding niet veranderd en daarnaast ook nog eens in het convenant afgesproken dat ik dat bij een wijziging zou doorgeven. Hierop ook nog keurig geantwoord dat mijn ex er voor getekend heeft om ofwel via normale communicatie danwel via een mediator zaken te bespreken. Dus mijn antwoord aan de advocaat netjes afgesloten met het gegeven dat ik mijn centjes liever aan mijn kind uitgeef dan aan een advocaat.
Nu kan mijn ex niet zo goed communiceren en is het vooral eisen en commanderen en dat acht ik niet in het belang van de kleine maar goed, een tijdje stil geweest tot ik een paar weken geleden van de rechtbank een uitnodiging kreeg en van haar advocaat het verzoek om even 226 euro aan kinderalimentatie op te hoesten. Nu is de situatie zo dat we 50/50 hebben, ik alle zaken als een nieuwe fiets, een laptop voor school, kleren et cetera allemaal zelf betaal omdat ik niet bij de kinderrekening kan en dat dat in het verleden zo veel gezeur opleverde dat ik zoiets had van laat maar. Daarnaast verdiend ze een paar honderd euro meer per maand en krijgt ze alle toe- en bijslagen. Nou is mijn advocaat niet de snelste en zit ik te wachten op de doorgerekende tegeneis. Maar in hoeverre is het mogelijk dat zei mij kinderalimentatie zou moeten betalen?

Sas
22-10-2018 om 18:46
Toch werkt het zo Tsjor
Ik ben het eens dat het niet zo zou moeten gaan.
Maar de wet en de praktijk is wel zo.
Dat is soms ook de reden waarom vrouwen met kleine banen na een scheiding niet meer gaan werken. Ze vinden dat het niets oplevert. Ik zou me schamen als ik zo zou denken.
Het zou kunnen dat er ook mannen zijn die dat doen. Zelf ken ik geen mannen met kleine banen.

tsjor
22-10-2018 om 18:55
Inderdaad
Dat de wet en de praktijk wel zo is verrast me. Ik zie ook dat Rouvoet indertijd in zijn rapport wel signaleerde dat er na een scheiding nog heel wat gevechten uitbreken, o.a. over alimentatie, maar ik zie geen plan om dit te wijzigen. Terwijl het toch eenvoudig en constructief zou zijn.
Tsjor

Flavia
22-10-2018 om 19:00
Kinderalimentatie en partneralimentatie
Vooral het wegvallen van partneralimentatie zorgt ervoor dat vrouwen niet gemotiveerd zijn om financieel zelfstandig te zijn.
Daarom ben ik groot voorstander van structureel afbouwen van partneralimentatie tegen over het huidige gelijk indexeren met de kinderalimentatie.
Daar heb je elkaars inkomen niet voor nodig.
Slechts de afspraak elk jaar gaat de pa met x% omlaag tot jaar y waar het helemaal stopt.
Verder gaat de wetgever er al vanuit dat stijgend inkomen te goede komt aan de kinderen bij die ouder.

Phryne Fisher
22-10-2018 om 19:02
Is ook niet zo
Inkomensstijging is in de regel geen aanleiding voor aanpassing van de kinderalimentatie. Inkomensdaling onder de voorwaarde dat die daling niet te wijten is aan eigen schuld van de alimentatieplichtige.
Zo is het en niet anders. Volgens de wet dus. Wat je zelf afspreekt kan daar van afwijken.

Dees
22-10-2018 om 20:30
Nee
Als tijdens een huwelijk is afgestoken dat de ene partner minder zou gaan werken voor de kinderen (omdat ze nog veel zorg nodig hebben). En als na de scheiding dit blijft bestaan en op basis daarvan de alimentatie wordt vastgesteld vind ik het ook logisch dat als het moment daar is en de kinderen zelfstandiger zijn en je meer kunt werken en dus ook meer werkt dat er dan een herziening komt voor de alimentatie.

Ginny Twijfelvuur
22-10-2018 om 23:50
Ja dank je de koekoek....
‘Kosten worden naar draagkracht verdeeld. Ik begrijp ook wel dat iemand na jaren full time een periode wat minder wil werken.’
Dat begrijp ik ook prima. Maar niet over de rug van een ander. Ex kiest zelf voor teruggang in inkomen, daar hoeft Phryne toch niet voor te bloeden.

Dees
23-10-2018 om 07:13
Andersom ook
Andersom is het toch ook gebeurd? Phryne heeft jarenlang over de rug van haar ex minder gewerkt.

Alkes
23-10-2018 om 08:04
Blij
Ik ben blij dat we destijds de wederzijdse alimentatieverplichtingen op nul konden zetten. Kosten kinderen verdelen we nog steeds grosso modo. We verdienen gelukkig allebei ruim voldoende om ons niet druk te hoeven maken of de ene ouder meer betaalt dan de ander. Ik zou het echt erg onprettig vinden om financieel afhankelijk te moeten zijn en/of na jaren nog inzicht moeten geven in mijn financien.

Paddington
23-10-2018 om 08:05
Indexering
Ik weet hoe het werkt. Betekent niet dat het een rechtvaardige oplossing is. Al jarenlang betaalt mijn vriend elk jaar meer aan zijn ex, maar zijn salaris is al jarenlang gelijk gebleven. Het gevolg is dus minder financiele ruimte bij ons.
@Tsjor, dat jij het niet bij je ex wilde halen is jouw beslissing. Wettelijk gezien mag jij wel aan je ex om een bijdrage vragen voor de kinderen. Dat is niet raar. Waarom moeten de kinderen de dupe worden van jouw beslissing als hun vader ervoor kan zorgen dat het verschil kleiner zou kunnen zijn?
Ik blijf er daarom bij dat het echt niet vreemd is om na een jaar of 4 de zaken opnieuw te bekijken. Kinderen worden ouder, zaken moeten worden herzien. Of het nu gaat om de verdeling van de kosten en/of de verdeling van de zorg. Waarom moet je jarenlang je houden aan afspraken die ooit zijn gemaakt als je het gevoel hebt dat het nu anders zou moeten. Dat voelt voor mij veel meer als beklemmend dan dat we na een aantal jaar een nieuwe berekening laten doen. Dus ik ben voorstander van: stoppen met die onzinnige indexering die elk jaar moet worden uitgevoerd, maar zorg gewoon voor een nieuwe berekening na een jaar of 3/4. Ga er daarbij bij de berekening vanuit dat zodra het oudste kind 12 jaar is dat beide ouders fulltime kunnen werken. Als een van de ouders toch besluit om part-time te blijven werken, dan heeft de andere ouder daar financieel geen last meer van.

Alkes
23-10-2018 om 08:18
Paddington
"Waarom moeten de kinderen de dupe worden van jouw beslissing als hun vader ervoor kan zorgen dat het verschil kleiner zou kunnen zijn?"
Waarom zouden kinderen daar de dupe van zijn? Draait het louter om het materiele? Misschien is het voor kinderen wel heel fijn als er een potentiele grond voor conflicten tussen hun beide ouders weg is. En financiele zaken zijn vaak een bron van conflict.

Paddington
23-10-2018 om 08:44
Als ouders nog niet klaar
zijn met elkaar op emotioneel gebied dan is er altijd iets om over in conflict te komen. Dat heeft niets met geld te maken.

tsjor
23-10-2018 om 09:05
Emotioneel
Wat een drama! Alsof ik de kinderen daarmee tekort doe. Een dergelijk emotioneel zwaar argument bedaart de golven niet.
Emotioneel gezien moet je accepteren dat er vanaf het moment van de scheiding een scheiding is. Dat wil zeggen: je moet nu voortaan zelf je boontjes doppen. Dus als ik zou denken dat ik de kinderen tekort zou doen omdat er weinig geld was, dan zou ik zelf moeten zorgen voor meer geld. Bijvoorbeeld door het huis te verkopen, een kamer te verhuren etc.
Ik ben het met Alkes eens: voortdurend met elkaar in ' conflict' blijven over geld is veel slechter voor kinderen.
Tsjor

Paddington
23-10-2018 om 09:33
Tsjor
Dat is jouw keuze. Het is ook niet persoonlijk tegen jou bedoelt, maar in het algemeen. Ik ken jouw situatie niet en kan daar niet over oordelen. Zo kan in de ene situatie 25,- per maand heel veel verschil uitmaken en bij een ander niets. Gelukkig zijn daar duidelijke richtlijnen voor.
Ik krijg ook niets van mijn ex-partner en dop mijn eigen boontjes. Dat kan ik, ondanks de berg schulden die ik er ook nog gratis bij heb gekregen van mijn ex-partner. Toch ben ik ervan overtuigd dat er genoeg situaties zijn waarbij het ten koste gaat van de kinderen als de ouders hun trots laten voorgaan.
Ruzie tussen ex-partners zal blijven bestaan zolang in ieder geval 1 van beide emotioneel niet los is. Dan maakt het niet uit of het nu een ruzie is over geld, over tijd, over zorg of zelfs over de sociale omgeving. Op zo'n moment vinden mensen wel iets om ruzie over te maken. Ik ben mij daarbij ook zeer bewust dat het in zo'n geval niet is: waar twee vechten hebben twee schuld. Helaas werkt dat bij scheidingen vaak anders.

Alkes
23-10-2018 om 13:24
paddington
Ik ken geen of nauwelijks situaties waarin de ene ouder (zal doorgaans de vrouw zijn) alimentatie weigert omdat ze daar te trots voor is en waarbij de kinderen te kort komen. Want dat laatste is wel doorslaggevend.

Phryne Fisher
23-10-2018 om 13:31
Terug naar de OP
Ik vrees dat je er bij een gerechtelijke procedure niet aan ontkomt om je financiële gegevens te delen, zonder verweer krijgt de eiser meestal gelijk. Ik zou het dan zeker ook wel opvragen van de eiser, inclusief de gegevens van diens partner en bewijzen van hun woonlasten. En dan een tegeneis formuleren inderdaad plus toegang tot de kindrekening. Dat alles natuurlijk puur zakelijk, zonder ruzie.

tsjor
23-10-2018 om 16:32
Paddington
Je doet alsof ruzies onvermijdelijk zijn en altijd voortduren (als je je emotioneel niet los hebt gemaakt) en alsof herschikkingen in de financiele regelingen zonder problemen zullen verlopen.
Ik denk dat niets minder waar is en dat een voortdurende verstrengenling van financiele kwesties het juist veel moeilijker maakt om emotioneel los te komen. Stel je voor dat iemand echt denkt dat hij met 25 euro per maand het kind tekort doe ten dat dat geld bij de ex gehaald moet worden. Dan heb je toch drama? Zeker als iemand dan niet zelf wil bedenken hoe hij/zij aan 25 euro per maand extra kan komen.
Let wel: de basis voor alimentatie is dan al berekend en afgesproken en dat deel kun je, desnoods via het LBIO ook opeisen als dat vastligt in een rechterlijke uitspraak of een convenant. Het gaat nu uitsluitend om wijzigingen die zich later voordoen. Dus ex is 50 euro per maand meer gaan verdienen en zou dus (theoretisch) 25 euro per maand meer kunnen betalen voor de kinderen (uiteraard voor de kinderen, maar wel via de verzorgende ouder).
En dat 4, 6 of 13 jaar na de scheiding. En dan ook nog eens met co-ouderschap, waarbij beiden dus evenveel zorgen.
Tsjor

Doenja
23-10-2018 om 18:13
Zwart wit
Tsjor je stelt t wel heel zwart-wit. Je komt met 50 euro per maand meer verdienen en dat daar n procedure voor gestart wordt. Echt hoe kom je daar bij. Waar is je bewijs? Ik denk dat het bijv. om veel hogere bedragen gaat, bijv. 32 uur werken tijdens het huwelijk en dan een jaar na de scheiding promotie maken en meer dan fulltime gaan werken. Welke advocaat gaat voor 25 euro meer allimentatie per maand een zaak starten?!?!? Ik ken er geen een.
Denk eens verder dan je eigen situatie. Sommige gezinnen hebben n man die t dubbel verdiend van de vrouw. Niet omdat die vrouw veel minder werkt maar gewoon omdat die man zeer gewild is in zijn vak of n goed lopend bedrijf heeft. Bij n scheiding wil je dat n poos recht laten lopen. Zo is t bij de wet geregeld. Maar denk ook eens aan iemand die na de scheiding twee jaar verlies leidt met zijn of haar bedrijf. Dat moet minimaal twee opeenvolgende boekjaren zijn, anders kun je middelen. Hoe wil je de allimentatie betalen als er geen inkomen is dn je je bedrijf op moet eten? Daarna is er nog n faillisement.
Ook lang niet iedereen kan t huis verkopen (of je hebt geen huis of je kunt niet voordeliger wonen) of meer inkomen verkrijgen als er bijv. al fulltime gewerkt wordt. De wereld is groter en diverser dan je hier telkens aanhaalt.

Alkes
23-10-2018 om 18:14
Doenja
"Bij n scheiding wil je dat n poos recht laten lopen. "
Waarom? Je bent toch gescheiden. Alimentatie is vastgesteld. Dat is het.

Doenja
23-10-2018 om 18:22
Dat bedoel ik ook
Dat bedoel ik dus ook. Allimentatie wordt vastgesteld bij de echtscheiding. En dat er n mogelijkheid is bij de wet om het daarna ook nog aan te passen kun je jammer vinden maar het is gewoon zo. Hoeveel koppels ken je waar dat gebeurt is? Het angstvallig verbergen van je inkomen of weigeren mee te werken aan n herberekening wekt argwaan op. Et voila een zaak om de allimentatie opnieuw te laten berekenen.
Mijn ex vond ook dat ik hem allimentatie moest betalen na de scheiding (en mijn bijdrage op 2x €25,- was vastgesteld). Ipv de kont tegen de krib gooien zei ik ‘ dan dien je een verzoek in’. Nooit meer wat van gehoord. Dat de stufi nu hoger uitvalt daar hoor je hem niet over natuurlijk. En zo is elk verhaal anders.

tsjor
24-10-2018 om 11:24
waar komt het vandaan?
Het bedrag van 50 euro komt voort uit de opmerking van Paddington: ' Zo kan in de ene situatie 25,- per maand heel veel verschil uitmaken en bij een ander niets.' Als je voor 25 euro extra alimentatie wil gaan zal het gaan om een verhoging van het inkomen met 50 euro.
' Sommige gezinnen hebben n man die t dubbel verdiend van de vrouw. Niet omdat die vrouw veel minder werkt maar gewoon omdat die man zeer gewild is in zijn vak of n goed lopend bedrijf heeft. Bij n scheiding wil je dat n poos recht laten lopen. Zo is t bij de wet geregeld.' Dat gebeurt toch ook bij een scheiding? Dan wordt de draagkracht berekend, wordt berekend wat er nodig is voor de kinderen, dat wordt dan de kinderalimentatie. En de rest wordt partneralimentatie. En dat wordt dan vastgelegd in een convenant.
Daarna ben je gescheiden. Terecht dat je, zoals je zelf hebt gedaan, niet direct alle papieren op tafel legt als iemand daarom vraagt. Je hebt recht op een leven-na-de-scheiding en je hebt ook recht op privacy daarna.
Stel dat iemand na de scheiding promotie maakt of meer uren kan gaan werken, dan is dat mooi. Je mag hopen dat het op een of andere manier de kinderen ten goede komt, maar in feit ga je daar niet meer over en het hoeft ook niet via jouw portemonnee te gaan. Ik weet dat het juridisch anders ligt, maar in het verleden is er een voorstel gedaan om dit anders te organiseren, en helaas is daar blijkbaar niets mee gebeurt. Het en ige wat nu nog ergens op tafel ligt is het voorstel de partneralimentatie te beperken tot 5 jaar. Ik zou ervoor pleiten dat het wel anders geregeld wordt en dat iemand niet kan vragen om een wijziging in de alimentatie omdat iemand denkt dat de ex meer is gaan verdienen.
Als het inkomen van iemand behoorlijk achteruit is gegaan, waardoor iemand niet meer aan zijn/haar verplichtingen kan voldoen, dan kun je altijd een herziening aanvragen. Dat is prima. Maar dat wordt dan aangevraagd door degene die betaalt en die wil laten zien dat hij/zij veel minder is gaan verdienen. Het inkomen van de ander hoeft dan niet eens bekend te worden.
Tsjor

Paddington
24-10-2018 om 12:10
Tjsor
Dus jij denkt werkelijk dat het ruzien stopt als je geen mogelijkheid hebt om een herberekening te laten doen? Dat lijkt mij heel erg kortzichtig. Daarbij krijg ik bij jou heel erg het gevoel dat jij het heel erg vervelend zou vinden als jouw ex-partner zou weten wat jouw inkomen is. Wat is daar zo erg aan?
Ruzies kunnen echt overal door worden veroorzaakt, een kind die een keer met een scheur in een broek loopt in de tijd bij de andere ouder. Maar ook dat de ene ouder naar Spanje op vakantie gaat met de kinderen en de andere ouder geen vakantie met de kinderen kan betalen.
Daarom geef ik aan dat het niets uitmaakt of je een herberekening kan laten doen. Het belangrijkste is dat je emotioneel los komt van elkaar. De ruzies die er zijn tussen ex-partner gaan zelden om de reden die wordt gegeven aan de buitenwereld.
Voor sommige mensen is het werkelijk niet mogelijk om aan € 25,- extra per maand te komen. Armoede in Nederland bestaat nog steeds. Dat jij deze mensen niet in je omgeving hebt en niet kan begrijpen dat dit werkelijk gebeurt, is fijn voor jou. Dat betekent dat jij mentaal en fysiek in staat bent om uitstekend voor jezelf te zorgen. Helaas zijn er ook groepen mensen die dat niet kunnen. Daarbij blijkt dat armoede ervoor zorgt dat je intelligentie significant minder is. Op een of andere manier neemt het gebrek aan geld zoveel breinkracht in gebruik dat men niet meer in staat is om breder te kijken en te zoeken naar creatieve oplossingen.
In mijn ogen is het daarom heel goed dat men de mogelijkheid heeft om een herberekening aan te vragen. Gelukkig zijn de meeste advocaten en rechters redelijke en weldenkende mensen en zullen ze niet iemand helpen die elke paar maanden een herberekening wil.
Aan de andere kant, als iemand emotioneel los is van zijn/haar ex-partner dan is zo'n persoon ook in staat om te bepalen of het werkelijk zin heeft om
een herberekening te laten doen. Of dat het werkelijk op dat moment de beste keuze is voor de kinderen.

Phryne Fisher
24-10-2018 om 12:21
Maar...
Ik heb toch echt altijd begrepen dat verandering in inkomen alleen niet voldoende is voor een herberekening, tenzij de alimentatieplichtige een aanpassing wil vanwege gedaalde draagkracht. En die wordt dan alleen toegewezen als de daling in inkomen niet aan zijn schuld te wijten is. Andere situatie is wellicht als de alimentatie beperkt werd door de draagkracht van de betaler en die gaat samenwonen, waardoor zijn draagkracht wellicht voldoende wordt om de behoefte aan k.a. te betalen.
Maar dus niet als je ex een leuke promotie krijgt, dat je denkt daar ook wat van mee te pikken.

tsjor
24-10-2018 om 12:23
Anders
' Daarbij krijg ik bij jou heel erg het gevoel dat jij het heel erg vervelend zou vinden als jouw ex-partner zou weten wat jouw inkomen is. Wat is daar zo erg aan? ' Ik zou het verschrikkelijk vinden als ik ook maar had moeten bedenken dat ik het inkomen van mijn ex zou willen kunnen moeten mogen zien. Ik vind dat een ongezonde binding.
' Ruzies kunnen echt overal door worden veroorzaakt, een kind die een keer met een scheur in een broek loopt in de tijd bij de andere ouder. Maar ook dat de ene ouder naar Spanje op vakantie gaat met de kinderen en de andere ouder geen vakantie met de kinderen kan betalen.' Als je denkt dat je na de scheiding nog recht hebt op dezelfde vakantie als je ex, dan krijg je inderdaad onvrede en ruzie. Als je accepteert dat het leven verder gaat, dan maak je er thuis het beste van en laat je je eigen leven niet verzieken door jaloezie.
' Voor sommige mensen is het werkelijk niet mogelijk om aan € 25,- extra per maand te komen. Armoede in Nederland bestaat nog steeds. Dat jij deze mensen niet in je omgeving hebt en niet kan begrijpen dat dit werkelijk gebeurt, is fijn voor jou.' Het is wel djuidelijk dat je niet weet wat voor mensen er in mijn omgeving zijn.
Rond een echtscheiding gaat het toch zo: eerst wordt bepaald wat ieders inkomen is en wat ieders draagkracht is. Op basis daarvan wordt bepaald wat ieder dan kan bijdragen aan de behoeften van de kinderen; en mogelijk dat er dan nog over en weer partneralimentatie moet/kan worden betaald.
Als een van de ouders niet genoeg heeft aan inkomen+alimentatie kan zij bijstand aanvragen. Als er kinderen zijn kan daar kinderbijslag, kindgebonden budget en alleenstaande-ouder-korting bijkomen, evenals zorgtoeslag en huurtoeslag. Dat zou alles bij elkaar een leefbaar inkomen moeten geven (ongeveer 2000 euro). Op het moment van de scheiding worden die berekeningen allemaal gemaakt. Dan is het toch klaar? Alleen als je moet begtalen en je inkomen daalt drastisch, dan kan het zijn dat je zelfs die 25 euro niet meer kunt missen. Daar zijn uitspraken van een rechter over, dan kan het zelfs met terugwerkende kracht op nihil worden gesteld.
Tsjor
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.