Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Controlerende ex


Imi

Imi

04-09-2021 om 10:45

Polkadot79 schreef op 04-09-2021 om 10:25:

ik reageer zelf eigenlijk nooit behalve als het inhoudelijk is over de kinderen.
In dit geval heeft hij het mooi gebracht dat ik problemen krijg als ik ze niet stuur.

Ik proef te veel angst bij jou. Hoezo problemen? Als hij niet weggaat en moeilijk doet, bel je de politie.

tsjor schreef op 04-09-2021 om 10:12:

Kun je niet gewoon weg gaan dadelijk, met de kinderen, zodat je er over 2 uur niet bent? En dat snel berichten aan de instanties die erbij betrokken kunnen zijn (wijkagent bijvoorbeeld).
Eventueel alleen vriend thuis, dan kan het escaleren, maar dan kan er ook ingegrepen worden door de wijkagent bijvoorbeeld.
Het klinkt alsof jullie wel heel veel gereageerd hebben op sms-jes van hem, een hele avond, tot diep in de nacht?

Tsjor

Door te reageren houd je dit gedrag in stand. Het is 'n illusie om te denken dat je er met hem uit gaat komen door te reageren. Voor meneer is dat getreiter via SMS en mail een hobby op zich geworden. 

Polkadot79

Polkadot79

04-09-2021 om 10:47 Topicstarter

tsjor schreef op 04-09-2021 om 10:12:

Kun je niet gewoon weg gaan dadelijk, met de kinderen, zodat je er over 2 uur niet bent? En dat snel berichten aan de instanties die erbij betrokken kunnen zijn (wijkagent bijvoorbeeld).
Eventueel alleen vriend thuis, dan kan het escaleren, maar dan kan er ook ingegrepen worden door de wijkagent bijvoorbeeld.
Het klinkt alsof jullie wel heel veel gereageerd hebben op sms-jes van hem, een hele avond, tot diep in de nacht?

Tsjor

Ja hij bleef sturen, ik heb 3 keer getracht normaal zakelijk uit te leggen dat een vakantie een vakantie is en de laatste twee weken de laatste twee weken zijn. Na 3 keer zakelijk en korte  uitleg ben ik gestopt en is hij verder gegaan. Het heeft toch nooit nut ik wordt standaard uitgemaakt voor slechte moeder en dat wat ik doe niet goed is voor de kinderen. Is iets waar je aan gewend raakt. Ik weet heel zeker als ik niet reageer hij het via de kinderen hun telefoon zo gaat proberen 

Polkadot79

Polkadot79

04-09-2021 om 10:48 Topicstarter

Imi schreef op 04-09-2021 om 10:45:

[..]

Ik proef te veel angst bij jou. Hoezo problemen? Als hij niet weggaat en moeilijk doet, bel je de politie.

Ja is ingebakken doordat hij me ooit heeft aangevallen voor de deur en mijn keel dicht heeft geknepen.

Polkadot79 schreef op 04-09-2021 om 10:47:

[..]

Ja hij bleef sturen, ik heb 3 keer getracht normaal zakelijk uit te leggen dat een vakantie een vakantie is en de laatste twee weken de laatste twee weken zijn. Na 3 keer zakelijk en korte uitleg ben ik gestopt en is hij verder gegaan. Het heeft toch nooit nut ik wordt standaard uitgemaakt voor slechte moeder en dat wat ik doe niet goed is voor de kinderen. Is iets waar je aan gewend raakt. Ik weet heel zeker als ik niet reageer hij het via de kinderen hun telefoon zo gaat proberen

Leg dat in het vervolg gewoon één keer uit. Da's meer dan genoeg en iemand van goede wil begrijpt het dan ook wel. 

Of je het nu één, drie of 20 keer uitlegt, hij blijft toch wel doorgaan en is het toch nergens mee eens. 

Verder lijkt deze situatie me onwerkbaar, zeker als hij de kinderen ook betrekt in zijn getreiter.

Polkadot79

Polkadot79

04-09-2021 om 10:51 Topicstarter

A12345 schreef op 04-09-2021 om 10:45:

[..]

Door te reageren houd je dit gedrag in stand. Het is 'n illusie om te denken dat je er met hem uit gaat komen door te reageren. Voor meneer is dat getreiter via SMS en mail een hobby op zich geworden.

Ja daar ben ik ook achter, maar wat is de beste manier? Ik ben met name bang voor gedoe, scènes van hem, of advocaten die voor hem gaan dreigen. Als ik het uitspreek weet ik hoe suf het klinkt maar hij is tot alles in staat.

Imi

Imi

04-09-2021 om 10:53

Zet de meldingen van je e-mail eens uit, dat geeft al veel rust. Lees zijn mails 2x per week en reageer alleen als JIJ het wilt. Door steeds te springen wanneer hij "spring!" roept, speel je zijn spelletje mee. Stop daarmee. Zorg dat jij voor hem saai en oninteressant wordt.
N.B. hij vindt al jouw reacties leuk, vooral de boze, verdrietige en verontwaardigde reacties. Dus als je reageert, doe dat dan traag, kort en zakelijk, dat is veel minder leuk voor hem.

Als hij klaagt dat niet een van zijn twee keuzes gekozen hebt, schrijf je over een paar dagen: Ik ben duidelijk geweest, dit weekend was nog vakantie.
En verder niets. Stop met discussiëren. Antwoordt hij, en wil je daarop antwoorden, wacht dan weer 2 of 3 dagen. Haal het tempo eruit.

Imi

Imi

04-09-2021 om 10:54

Polkadot79 schreef op 04-09-2021 om 10:48:

[..]

Ja is ingebakken doordat hij me ooit heeft aangevallen voor de deur en mijn keel dicht heeft geknepen.

Heb je een raam op de eerste verdieping? Dan kun je daardoor praten.

Polkadot79

Polkadot79

04-09-2021 om 10:55 Topicstarter

A12345 schreef op 04-09-2021 om 10:50:

[..]

Leg dat in het vervolg gewoon één keer uit. Da's meer dan genoeg en iemand van goede wil begrijpt het dan ook wel.

Of je het nu één, drie of 20 keer uitlegt, hij blijft toch wel doorgaan en is het toch nergens mee eens.

Verder lijkt deze situatie me onwerkbaar, zeker als hij de kinderen ook betrekt in zijn getreiter.

Situatie is ook onwerkbaar. Sta op de.wachtlijst voor een psycholoog gezien hij dit al 6 jaar volhoudt. Ik wil gewoon gescheiden leven zonder controle of dwang. En niks wat de instanties zeggen wat ik het beste kan doen helpt. Afgelopen week zeiden ze dat het wellicht beter was een advocaat er bij te halen om alles te laten herschrijven zodanig dat er geen speld tussen te krijgen is. Vraag me alleen af of dat werkt, want daar zal hij neem ik aan ook in kunnen tegenwerken

Imi

Imi

04-09-2021 om 10:55

Polkadot79 schreef op 04-09-2021 om 10:51:

[..]

Ja daar ben ik ook achter, maar wat is de beste manier? Ik ben met name bang voor gedoe, scènes van hem, of advocaten die voor hem gaan dreigen. Als ik het uitspreek weet ik hoe suf het klinkt maar hij is tot alles in staat.

En wat dan nog? Hij probeert jou onder de knoet te houden, en nu sta je dat nog toe ook. Maak je los van hem. Hap niet meer op zijn provocaties.

Polkadot79

Polkadot79

04-09-2021 om 10:57 Topicstarter

A12345 schreef op 04-09-2021 om 10:39:

Ik zou beginnen met het contact op een lager pitje zetten. Contact met 'n ex, die vader is van je kinderen, hoeft alleen over de kinderen en dan ook nog eens alleen over praktische zaken of iets dringends. Je hoeft niet over elk wissewasje contact te hebben over de kinderen. Door steeds te reageren, geef je hem z'n zin en z'n lolletje. Niet reageren, dan wordt dat minder waarschijnlijk. Je bent ook niet verplicht om op elke scheet van hem te reageren.

Kinderen bepalen in principe zelf of ze op een hobby of een sport gaan. Geen idee hoe oud de kinderen zijn. Op zich is een sport of hobby een goed idee voor kinderen, maar als ze met tegenzin gaan, dan niet uiteraard. Ben het er ook wel mee eens dat hun programma niet propvol moet worden.

Verder belangrijk om zijn getreiter en gedreig vast te leggen. Op termijn kun je overwegen om via de juridische weg de omgangsregeling aan te passen.

Wat betreft hobbies, mee eens dat dat goed is voor de kinderen. Was ook nooit de vraag. Ze mogen van mij zelf kiezen wat ze doen alleen wordt dat niet goed bevonden en kreeg ik te horen dat ze moesten kiezen voor een door hem gekozen sport in de tijd hier

Polkadot79

Polkadot79

04-09-2021 om 10:59 Topicstarter

Imi schreef op 04-09-2021 om 10:53:

Zet de meldingen van je e-mail eens uit, dat geeft al veel rust. Lees zijn mails 2x per week en reageer alleen als JIJ het wilt. Door steeds te springen wanneer hij "spring!" roept, speel je zijn spelletje mee. Stop daarmee. Zorg dat jij voor hem saai en oninteressant wordt.
N.B. hij vindt al jouw reacties leuk, vooral de boze, verdrietige en verontwaardigde reacties. Dus als je reageert, doe dat dan traag, kort en zakelijk, dat is veel minder leuk voor hem.

Als hij klaagt dat niet een van zijn twee keuzes gekozen hebt, schrijf je over een paar dagen: Ik ben duidelijk geweest, dit weekend was nog vakantie.
En verder niets. Stop met discussiëren. Antwoordt hij, en wil je daarop antwoorden, wacht dan weer 2 of 3 dagen. Haal het tempo eruit.

Ik heb de filter voor zijn mails aanstaan en die check ik zoals gezegd idd twee keer per week. Reacties zijn van mijn kant zonder emotie maar wel met uitleg en dat is wat ik wel kan stoppen misschien. Heb altijd het idee dat hij het zonder uitleg gewoon echt niet snapt. 

Imi

Imi

04-09-2021 om 11:00

Polkadot79 schreef op 04-09-2021 om 10:47:

[..]

 Ik weet heel zeker als ik niet reageer hij het via de kinderen hun telefoon zo gaat proberen

Vertel ze van je nieuwe strategie. Leer je kinderen te antwoorden: Dat moet je met mama afspreken. En hem dan ook verder negeren als hij hierover zeurt. Dit soort zaken zijn tussen de ouders, hij moet de kinderen met rust laten.

"Zeg tegen je moeder dat...." NEE. Dat moet hij jou zelf mailen, en dan kijk jij over een paar dagen daarnaar en als het nuttig is, reageer je. Anders niet.

Polkadot79 schreef op 04-09-2021 om 10:51:

[..]

Ja daar ben ik ook achter, maar wat is de beste manier? Ik ben met name bang voor gedoe, scènes van hem, of advocaten die voor hem gaan dreigen. Als ik het uitspreek weet ik hoe suf het klinkt maar hij is tot alles in staat.

Als het echt nodig is, 1 keer duidelijk en beleefd reageren. En Thats It. 

Een rechter verwacht echt niet dat je de hele nacht door reageert op getreiter. 

Verder overwegen om op termijn zelf een andere omgangsregeling af te dwingen. Tot in detail uitgeschreven zodat discussies over weekenden in de vakantie niet meer beantwoord hoeven te worden.

Een gedetailleerd uitgeschreven regeling kan zijn nut hebben, maar is geen garantie voor rust, want hij kan altijd iets anders vinden om over te zaniken.

Je hoeft niet bang te zijn als hij een advocaat inschakelt. Waarom zijn mensen toch zo bang voor advocaten, ze kunnen niet half zoveel als mensen kennelijk denken! Als hij een advocaat in de arm neemt is dat hooguit om een procedure (over de omgang) te starten. Laat maar komen. Dan voer jij verweer.

Wat je eventueel wel al kan doen, als je dat prettig lijkt, is zelf alvast gaan nadenken over welke advocaat jij zou willen als hij inderdaad een procedure start. Dan ben je voorbereid. 

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.