Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

De weg naar een scheiding

Ik ben sinds meer dan achtien maanden op een soort hamsterwiel. Ik woon nog samen met mijn echtgenote omdat het zo lastig is geweest on een huurwoning te vinden, zelfs voor een riante huurprijs. Ik hoop nu om eindelijk een huis te hebben gevonden als zij mij kiezen.
Mijn echtgenote besloot al een tijd geleden dat er geen toekomst was en zij zei dat zij andere relatie zou opzoeken. Voor mij en onze drie (tiener)dochters is dat erg vervelend geweest want zij is niet discreet en zij heeft alles min of meer laten vallen op zoek te genieten van een tweede jeugd. Ik ben onverschillig over de andere relaties maar wat erger is is dat zij maakt geen stappen om te scheiden.
Ik was eenverdiener de hele tijd toen de kinderen klein waren en als zij ouder werden weigerde zij om een baan te vinden. Zij werkt wel sinds een jaar maar alles wat zij verdient geeft zij uit aan zichzelf. Zij is het gewend om geen rekeningen te betalen en ik kan het niet afdwingen. Ik probeer wel om een bedrag per maand te krijgen, wat zij mij geeft dekt alleen de kosten van de auto (ik gebruik hem nooit).
Ik wilde niet snel (eenzijdig) scheiden want het verdelen van het vermogen is lastig. In een normale situatie zou ik haar uit het huis kopen maar zij is niet in staat om een woning te kopen noch te huren (geen vaste contract, gebrek aan werkgeschiedenis). Wat erbij komt is dat zij een enorme hamsteraar is en het huis is vol met allerlei dozen en vuilniszakken vol met nutteloze dingen. Zelfs als wij zouden willen verkopen dan is zelfs een taxatie lastig als zij weigert om op te ruimen.
Mijn huidige gedachten zijn om haar het huis te laten hebben (pijnlijk gezien ik de hypotheek zelfstandig betaalde). In ruil daarvan wil alle liquide middelen hebben en ik wil dat zij afstand doet van mijn pensioen. In zo een situatie ben ik nog steeds de grote verliezer maar ik kom wel vrij en mijn kinderen kunnen deeltijd met hun moeder blijven wonen. Een andere optie is om de helft van de woning te blijven bezitten maar dan ben ik nog steeds verantwoordelijk voor veel kosten als eigenaar. Ik zie geen uitweg eigenlijk behalve enorme financiële verlies lijden.
Zij is niet geneigd om ueberhaupt iets te doen aan onze situatie. Het lijkt alsof veel mannen het niet hinderlijk vindt dat zij nog met haar echtgenoot woont. Voor mij is de ervaring op apps dat vrouwen wonen met de ex als een enorme rode vlag zien. Daarom ben ik ook in een soort val want totdat ik geluk heb met een huurwoning zit ik ongelukkig nog in huis met mijn ex. 
Sorry voor het lange verhaal. Als iemand ooit in zo’n belachelijke situatie is beland dan hoor ik graag tips. Wat ik wil het meest is elders wonen, scheiden is wenselijk op termijn maar voor nu het niet worden blootgesteld aan egoïstische gedrag en onopgeruimde spullen zou een mooie begin zijn.


ze kan niet in de woning blijven als daar een hypotheek op zit. Zij zal namelijk zonder voldoende inkomen de hypotheek niet op haar naam kunnen zetten.
Wat wel kan is dat jij eigenaar en hoofdelijk schuldenaar blijft maar dat lijkt mij ongewenst. 

Ethaniel

Ethaniel

15-04-2023 om 17:37 Topicstarter

Plantenbak schreef op 15-04-2023 om 17:27:

ze kan niet in de woning blijven als daar een hypotheek op zit. Zij zal namelijk zonder voldoende inkomen de hypotheek niet op haar naam kunnen zetten.
Wat wel kan is dat jij eigenaar en hoofdelijk schuldenaar blijft maar dat lijkt mij ongewenst.

Bedankt voor de reactie, de hypotheek is afgelost. Wat niet mogelijk is dat zij een nieuwe hypotheek krijgt om mijn deel (gedeeltelijk) aan mij te betalen.

Hoi Ethaniel, je hebt een goed hart en je zal nog best van haar houden. Het siert je maar stop ermee. Zij wil scheiden dus laat haar los. Jij bent belangrijk niet zij meer. Wees er voor je kinderen maar niet meer voor haar. Als zij een nieuwe relatie heeft laat ze je vallen als een baksteen. Dat heeft ze al gedeeltelijk gedaan maar is nu in afwachting van een nieuwe lover.

 Wil je echt wakker maken man. Denk aan jezelf en vertrouw alleen jezelf. Het is niet jouw keuze geweest deze situatie die zij jou en de kinderen aan heeft gedaan. Overigens er zijn genoeg vrije sector woningen.

Ethaniel schreef op 15-04-2023 om 17:37:

[..]

Bedankt voor de reactie, de hypotheek is afgelost. Wat niet mogelijk is dat zij een nieuwe hypotheek krijgt om mijn deel (gedeeltelijk) aan mij te betalen.

Dan kun jij het huis behouden voor de kinderen en haar uitkopen. Je zal alimentatie moeten betalen en verder zal ze in haar eigen onderhoud moeten voorzien. En een eigen huis moeten zoeken. Ik denk wel dat je daarin stappen moet gaan ondernemen. Hier ga je aan onderdoor.

Ethaniel

Ethaniel

15-04-2023 om 18:31 Topicstarter

Ruud1971! schreef op 15-04-2023 om 17:55:

Hoi Ethaniel, je hebt een goed hart en je zal nog best van haar houden. Het siert je maar stop ermee. Zij wil scheiden dus laat haar los. Jij bent belangrijk niet zij meer. Wees er voor je kinderen maar niet meer voor haar. Als zij een nieuwe relatie heeft laat ze je vallen als een baksteen. Dat heeft ze al gedeeltelijk gedaan maar is nu in afwachting van een nieuwe lover.

Wil je echt wakker maken man. Denk aan jezelf en vertrouw alleen jezelf. Het is niet jouw keuze geweest deze situatie die zij jou en de kinderen aan heeft gedaan. Overigens er zijn genoeg vrije sector woningen.

Bedankt voor de reactie. Ik hou niet meer van haar en ik wil echt scheiden. Zij ook, maar zij maakt geen stappen om dat te verwezenlijken. 
Als ik probeer om zsm te scheiden dan wordt alles verdeeld. Het huis moet worden verkocht maar haar troep betekent ver onder de marktwaarde. Idealiter koop ik haar uit maar ik heb geen garantie dat zij zal vertrekken zonder veel (juridische) gedoe. In een gewone situatie zoudt bijna iedereen vertrekken met de helft van het vermogen en gewoon een nieuwe leven beginnen. Ik begrijp niet hoe zij nog onder dezelfde dak blijft wonen terwijl zij duidelijk een andere leven wil (en heeft).

Wat ik echt wil is dat zij of vertrekt of haar spullen in een opslag doet opdat wij kunnen verkopen. De reden waarom ik radeloos ben is dat er geen middelen zijn voor mij om haar te dwingen überhaupt iets te doen. Zij komt weg met onacceptabele gedrag en ik zie geen manier om een normale scheiding af te dwingen. 
Als er wel een manier is om iemand te pushen dan hoor ik het graag. Ik voel mij machteloos, ik heb alles gedaan voor het gezin en ik wil normaal scheiden maar zij is volstrekt onlogisch bezig. 

Ethaniel

Ethaniel

15-04-2023 om 18:41 Topicstarter

Pief schreef op 15-04-2023 om 18:15:

[..]

Dan kun jij het huis behouden voor de kinderen en haar uitkopen. Je zal alimentatie moeten betalen en verder zal ze in haar eigen onderhoud moeten voorzien. En een eigen huis moeten zoeken. Ik denk wel dat je daarin stappen moet gaan ondernemen. Hier ga je aan onderdoor.

Uitkopen is zeker logisch maar zij moet wel al haar spullen meenemen  (alle opslagruimte en onze voormalige slaapkamer is bomvol). Wat ik zie  gebeuren is dat ik het geld overmaak en dat zij vertrekt gewoon niet. Ik ben het helemaal met je eens dat uitkopen logisch is maar zij moet meewerken. Wat bizar is is dat zij zegt vaker dat wij zouden moeten verkopen. En ik zeg, dan koop ik het dan maar dat is dan weer een ding voor haar. Wij hebben het niet over een rationele situatie. Ik zit heel logisch in elkaar. De reden om haar het huis te geven is om een uitweg te hebben en dan ben ik veel armer maar ik kan ten minste met een schone lei beginnen. Alimentatie en het vermogen delen accepteer ik als een verwachte consequentie van scheiden.

Heb je wel advies gevraagd aan een advocaat wat de mogelijkheden zijn. Denk dat je toch het initiatief moet nemen om haar te dwingen. Ze heeft veel woorden maar eigenlijk is het een zielig hoopje mens die het niet meer overziet. Tenminste zo'n indruk krijg ik. Heb hoop scheidingsverhalen gelezen maar dit verhaal ken nog niet. Hoop dat iemand hier de gouden tip heeft. Succes maar denk echt aan jezelf.

Ethaniel

Ethaniel

15-04-2023 om 19:01 Topicstarter

Ruud1971! schreef op 15-04-2023 om 18:52:

Heb je wel advies gevraagd aan een advocaat wat de mogelijkheden zijn. Denk dat je toch het initiatief moet nemen om haar te dwingen. Ze heeft veel woorden maar eigenlijk is het een zielig hoopje mens die het niet meer overziet. Tenminste zo'n indruk krijg ik. Heb hoop scheidingsverhalen gelezen maar dit verhaal ken nog niet. Hoop dat iemand hier de gouden tip heeft. Succes maar denk echt aan jezelf.

Bedankt, misschien moet ik dat wel doen. Ik hoop deze week een huurwoning te vinden en als ik ten minste in een andere woning ben kan ik nagaan of er een weg is. 

Eens met Ruud, ga naar een advocaat en laat je inlichten over de zakelijke en juridische kant en zet de scheiding in gang. Hoe eerder je de financiën uit elkaar pulkt hoe beter.
Dat het huis niks waard is als haar troep erin staat lijkt me alleen maar voordelig want dan hoef je haar voor minder uit te kopen, zodra het huis op jouw naam staat doe je een aankondiging wanneer ze de spullen op kan halen of anders gaat het naar de kringloop/grof vuil.
Afhandelen. Klaar. En dan kun je tenminste je leven weer op gaan bouwen met je kinderen.
Leuk hoor, partners die verlaat in de puberteit komen en dan ineens wel zich los willen maken van alles en de wereld in stappen maar wel tegelijk alle financiele veiligheid en comfort willen bewaren van hun huwelijk. Maar helaas, daar misrekenen ze zich dan toch.

En als ze zich niet uit wil laten kopen kun je dat afdwingen bij de rechter. Moet je wel eerst echt gescheiden zijn, dacht ik.

Ga zo snel mogelijk naar een advocaat en in elk geval vóór je de huurwoning accepteert. Het kan zijn dat de rechter moet beslissen over wie in de woning blijft en als jij elders al onderdak hebt, kan dit in jouw nadeel zijn. Meteen actie ondernemen. Je bent te lang in cirkeltjes blijven denken, zorg dat je daar z.s.m. met een advocaat uit komt.

Inderdaad, ze gaat er echt niet opeens wel uit omdat jij weg bent. 

Ik denk dat je een andere oplossing moet zoeken. 

Je vrouw wil scheiden, maar zet geen stappen en jij wil blijkbaar inmiddels ook scheiden. Het beginnen van een relatie terwijl je nog bij je ex woont, lijkt me lastig. Hoe wil ze dat doen? De nieuwe vlam mee naar binnen nemen en zeggen 'oh ja, dat is trouwens mijn ex, die woont hier ook nog'? 
Als je niet met elkaar verder wil, dan moet dat geregeld worden. 
Zij kan jou niet uitkopen. Jij haar wel. Kan zij wel de vaste lasten van het huis betalen? 
Ik zou inzetten op dat jij haar uitkoopt. Waar ze dan naartoe gaat, mag ze zelf uitvogelen. Haar zooi is dan ook haar probleem. Zodra het huis van jou is, heeft zij niet langer het recht om daar te verblijven en ook niet om haar spullen er op te bergen zonder jouw toestemming. 

Ik zou in ieder geval actie gaan ondernemen om te kijken wat voor jou de beste optie is. Kijk eerst met een professional die al vaker met dit bijltje heeft gehakt wat de opties zijn en wat in jullie geval het meest passend is. 
Een lagere taxatiewaarde is in jouw voordeel als je haar wil uitkopen, maar in jullie beider nadeel als jullie gaan verkopen.

Ethaniel

Ethaniel

15-04-2023 om 21:20 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties, het heeft echt geholpen en ik zie mijn situatie wel helderder in hierdoor.

Pas op: Als je het huis aan je ex geeft, ziet de belastingdienst  dat als een schenking.

En ik weet niet wat jij je voorstelt bij ën normale scheiding,  maar dit soort scheidingen gaan doorgaans stapje voor stapje via (mediation en) de rechter.

Je kunt voorlopige voorzieningen aanvragen, waarmee jij in je huis kan blijven wonen totdat de scheiding rond is. Zij moet er dan uit, wettelijk. Je kan haar dan misschien helpen met het huren van een huis voor haar, want dan is ze weg en de kosten komen nog voor jouw rekening totdat de scheiding rond is. Kinderen 50/50.
Dan laat je het huis taxeren en daarna ruim je het huis op, doet alles in dozen en huurt een opslagbox voor haar of je brengt alles naar haar huis.  Ondertussen regel je met jouw advocaat de scheiding.

Eerste stap is een advocaat regelen en vragen naar voorlopige voorzieningen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.