Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Dochter heeft last van scheiding.

Ja hoor, dat kan wel. Een nieuw gezin vormen. Ik zie de tweede man van mijn moeder echt als mijn vader. Hij kwam kort na de scheiding, ik was toen 10, bij ons wonen. Zal best dat het niet vaak zo goed gaat, maar het kan dus wel. Ook met de 3 kinderen van hem heb ik een heel goed contact.

TrefleQ schreef op 14-02-2026 om 13:50:

Ja hoor, dat kan wel. Een nieuw gezin vormen. Ik zie de tweede man van mijn moeder echt als mijn vader. Hij kwam kort na de scheiding, ik was toen 10, bij ons wonen. Zal best dat het niet vaak zo goed gaat, maar het kan dus wel. Ook met de 3 kinderen van hem heb ik een heel goed contact.

Nee, want je bent geen kerngezin, hoe lief en leuk je je stiefouders ook vind.

Het is niet hetzelfde. Het kan goed zijn zeker maar wel anders.

Nou ja zeg. Laat mij mijn gevoel beschrijven en mijn eigen woorden kiezen. 

Laura-X schreef op 13-02-2026 om 13:41:
[..]. Maar ik zou zo graag weer samen willen zijn als een soort nieuw gezin. Kan dit dan echt niet?

Als soort nieuw gezin.Dat zeg ik. Dat hebben wij gevormd. Samen. Mee-opgevoed, huiswerk, schoolmusical, ziekte, houden van, zorgen voor. Echt als biologisch vader, beter en fijner zelfs. Dat kan dus wel. Wij hadden/hebben dat.

Fijn als jij voor jezelf praat Ysenda. Dat doe ik namelijk ook. Als antwoord op de vraag van Laura-X: het kan wel.

tsjor schreef op 13-02-2026 om 14:13:

'Je vriend moet het vooral niet persoonlijk nemen, dit komt niet doordat hij zijn best niet doet of doordat hij niet aardig is.' Dit, en het kan ook zijn dat je dochter graag de grenzen wil uitproberen en dat je vriend dan de klos is, liever hij dan haar vader of moeder. Vooral de combinatie dat ze graag heeft dat hij weer komt terwijl ze ook baalt van zijn bemoeienis is bijzonder. Misschien is het omdat ze dan eindelijk weer iemand heeft waarop ze boos kan worden? Kan ze die emotie ook rustig uitproberen. Dan zouden je vriend en jij het moeten zien als een spel, een leerproces.

Laura X; De vraag; "Wanneer komt hij weer" kun je niet perse opvatten als 'ha fijn, hij komt weer'. Dit kan net zo goed het tegenovergestelde betekenen : 'Wanneer komt die klier weer" of een meer neutrale gedachte/gevoel erbij. Pas op dat je niet hoort wat je horen wil, maar vraag haar ernaar.

Ik vind overigens de vraag of ze haar tanden niet eerst moet poetsen niet de vraag van een nieuwe partner die probeert zich niet met de opvoeding te bemoeien. Dus misschien dat je dat nog beter met hem moet bespreken.

Laura X zegt: 'Ze vind het wel altijd leuk als hij komt. En vraagt ook regelmatig: waar is ....? Ik heb hem al een tijdje niet gezien.' Het is niet altijd zo dat iemand het omgekeerde bedoelt van wat hij/zij zegt. Bovendien vinden kinderen het ook belangrijk dat het goed gaat met de ouder.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.