Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Donderdag zitting - mixed feelings

Alleen even mijn hart luchten.

Donderdag hebben we de zitting voor de voorlopige voorziening. De inzet is onze huurwoning en een iets andere regeling voor de kinderen. Wie mijn topic heeft gevolgd, weet dat er veel aan vooraf is gegaan.

De afgelopen dagen voel ik me ontzettend rot. Er gaat vanalles door me heen. Enerzijds de wanhoop al op voorhand als ik de woning niet toegewezen krijg. Ik zit nu met de kinderen bij mijn moeder, maar de situatie is onhoudbaar en tast de (mentale) gesteldheid van mijn moeder ernstig aan. Eigenlijk moet ik hier weg, maar ik zou niet weten waarheen.

Tegelijkertijd druist het in tegen al mijn principes om de vader van mijn kinderen op straat te laten zetten. Hij heeft hier namelijk niemand. 

Dit is echt een zaak met alleen maar verliezers.


Oef, dan duren twee dagen best lang als je moet wachten.
Betekent het echt dat je ex op straat komt als jij het huis toegewezen krijgt? en denk je dat hij dan ook wel gaat als hij nergens heeft om heen te gaan? Geen vrienden of familie? 
Succes met wachten, maar denk maar zo: je bent al maanden bezig met stressen, bedenken hoe je het wil en kijken hoe je hem meekrijgt, daar komt hopelijk donderdag een einde aan als een onafhankelijke rechter beslist. 

Het is niet jouw beslissing. En de beslissing wordt genomen op basis van de wet. Daar kun je misschien wat rust aan ontlenen. Als je niet in het huis mag, is dat zo. Dan moet je iets anders verzinnen. Als je wel in het huis mag, moet hij iets anders verzinnen. Alle uitkomsten zijn pijnlijk maar er gaat in ieder geval een beslissing komen. Alleen al die duidelijkheid gaat je iets geven. 
Ik snap dat je spanning voelt. Voel je je wel veilig? Of ben je ook bang voor wat er kan gebeuren als hij uit het huis moet? 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

01-03-2022 om 06:56 Topicstarter

Rhonda schreef op 28-02-2022 om 23:03:

Oef, dan duren twee dagen best lang als je moet wachten.
Betekent het echt dat je ex op straat komt als jij het huis toegewezen krijgt? en denk je dat hij dan ook wel gaat als hij nergens heeft om heen te gaan? Geen vrienden of familie?
Succes met wachten, maar denk maar zo: je bent al maanden bezig met stressen, bedenken hoe je het wil en kijken hoe je hem meekrijgt, daar komt hopelijk donderdag een einde aan als een onafhankelijke rechter beslist.

Hij is niet van hier en heeft inderdaad geen vrienden en familie. Ik heb hem vaak aangemoedigd om een netwerk op te bouwen, geprobeerd hem mee op sleeptouw te nemen. Maar hij zei altijd dat hij genoeg had aan ons (het gezin). Dus hard gezegd heeft hij ook niet echt moeite gedaan. Maar ik kan mijn gevoel niet uitschakelen. Ik maak me er meer druk om dat hij nergens heen kan, dan dat ik eigenlijk ook geen plek heb. Mijn moeder houdt dit niet lang meer vol. 

Hij kan vast ergens een kamer vinden of zo, maar dat is niet wat ik voor hem wens. Ik heb wel al in mijn aanvraag voor de vovo geschreven dat als ik het huis krijg, ik hem altijd de gelegenheid geef om met de kinderen in huis te zijn. Een x aantal avonden per week en om de week het hele weekend (twee nachten). Ik ga dan naar mijn moeder.

MevrouwKrul

MevrouwKrul

01-03-2022 om 07:04 Topicstarter

Mija schreef op 01-03-2022 om 00:12:

Het is niet jouw beslissing. En de beslissing wordt genomen op basis van de wet. Daar kun je misschien wat rust aan ontlenen. Als je niet in het huis mag, is dat zo. Dan moet je iets anders verzinnen. Als je wel in het huis mag, moet hij iets anders verzinnen. Alle uitkomsten zijn pijnlijk maar er gaat in ieder geval een beslissing komen. Alleen al die duidelijkheid gaat je iets geven.
Ik snap dat je spanning voelt. Voel je je wel veilig? Of ben je ook bang voor wat er kan gebeuren als hij uit het huis moet?

Ik probeer het feitelijk te houden inderdaad. Dat ik bij de rechter sta om voor mezelf op te komen, is al heel wat meer dan ik ooit heb gedaan.

Ik voel me wel veilig. Wat ooit is gebeurd kwam echt door alle spanningen. Maar ik hoop gewoon echt dat hij iets vindt vanuit waar hij zijn leven weer kan opbouwen. 

En als ik het huis niet krijg....tja...Dan weet ik het ook niet. De situatie bij mijn moeder is echt niet lang meer houdbaar, vooral niet voor haar. Ze vlucht steeds vaker naar boven of naar buiten of zo, omdat ze de drukte van twee kinderen niet aan kan. Op onze vrije woensdag en in het weekend ga ik zo veel mogelijk met ze weg, maar dat is ook niet goed voor ze, omdat er door de weeks al zo met ze gesleept wordt. En ik heb gewoon geen moment voor mezelf. Ik ben met de kinderen, aan het regelen of in bed tussen mijn kindjes omdat ik niet in de woonkamer even tv kan kijken of zo. Mijn moeder kijkt haar eigen programma's en ik vraag al zo veel van haar, dat ik die routine niet ook nog wil afnemen.

We hebben allebei geen geld voor particuliere huur of om te kopen en maar 3 jaar inschrijftijd. Het is gewoon heel zuur allemaal.

Jouw zorg voor je ex pleit voor je. Maar is ook tegen je. Het is zijn probleem dat hij in al die jaren niets heeft ondernomen om ook een stukje eigen leven op te bouwen met vrienden/kennissen. Vwb huis is het goed dat een rechter erover zal beslissen. Sterkte de komende dagen!

MevrouwKrul

MevrouwKrul

01-03-2022 om 09:02 Topicstarter

Chiquita schreef op 01-03-2022 om 08:30:

Jouw zorg voor je ex pleit voor je. Maar is ook tegen je. Het is zijn probleem dat hij in al die jaren niets heeft ondernomen om ook een stukje eigen leven op te bouwen met vrienden/kennissen. Vwb huis is het goed dat een rechter erover zal beslissen. Sterkte de komende dagen!

Dat klopt. Het is een patroon van mij wat ik echt moet doorbreken.

Ik hoop dat dit patroon wel voor mij pleit in de rechtszaal. We hebben beiden een voorstel ingediend m.b.t. de omgangsregeling. Dat van mij gaat heel erg uit van de kinderen en wij beiden als ouders verantwoordelijkheid nemen voor hun welzijn. Dus beiden leveren we in. Zijn plan draait vooral om zijn gemak, waarbij ik drie keer per week moet rijden zodat hij zijn dochter kan zien, en in het weekend bepaalt hij wanneer ze na een nacht slapen thuis komt, afhankelijk van hoe ze eet (dit gaat over de jongste van net 1 die nog borstvoeding krijgt). Deze twee plannen staan echt symbool voor hoe ons huwelijk maar óók de scheiding verloopt. 

Feit is dat hij echt geen vrienden of familie heeft. Feit is dat ik weliswaar mijn moeder heb, maar dat de aanslag op haar gezondheid te groot is om dit nog te blijven doen. Feit is ook dat ik nu nog steeds de spil van het gezin ben en de kinderen veel meer bij me heb (en nee, ik houd ze niet bij hem weg). De uitspraak kan echt alle kanten op.

MevrouwKrul schreef op 01-03-2022 om 09:02:

[..]

Dat klopt. Het is een patroon van mij wat ik echt moet doorbreken.

Ik hoop dat dit patroon wel voor mij pleit in de rechtszaal. We hebben beiden een voorstel ingediend m.b.t. de omgangsregeling. Dat van mij gaat heel erg uit van de kinderen en wij beiden als ouders verantwoordelijkheid nemen voor hun welzijn. Dus beiden leveren we in. Zijn plan draait vooral om zijn gemak, waarbij ik drie keer per week moet rijden zodat hij zijn dochter kan zien, en in het weekend bepaalt hij wanneer ze na een nacht slapen thuis komt, afhankelijk van hoe ze eet (dit gaat over de jongste van net 1 die nog borstvoeding krijgt). Deze twee plannen staan echt symbool voor hoe ons huwelijk maar óók de scheiding verloopt.

Feit is dat hij echt geen vrienden of familie heeft. Feit is dat ik weliswaar mijn moeder heb, maar dat de aanslag op haar gezondheid te groot is om dit nog te blijven doen. Feit is ook dat ik nu nog steeds de spil van het gezin ben en de kinderen veel meer bij me heb (en nee, ik houd ze niet bij hem weg). De uitspraak kan echt alle kanten op.

Heel lastige situatie dit. Maar ik denk dat een rechter niet meegaat in 'ik bepaal afhankelijk van hoe kind eet hoe laat ze terug gaan'. Dat is geen afspraak. Dan moet jij heel de dag thuis gaan zitten wachten totdat ze komen. Elke normale omgangsregeling heeft vaste momenten. In overleg kan daar best wat mee geschoven worden, maar niet 'ergens tussen 12 en 17 uur' breng ik haar terug. Het is geen pakketje dat je ook even bij de buren kunt afgeven.
Drie keer per week op en neer rijden is alleen in zijn belang. Ik denk dat een rechter dat ook wel ziet. Als hij zorg wil voor zijn kinderen moet hij dat ook op zich nemen, dus in de ochtend naar de opvang brengen en in de middag/avond ophalen. Je bent niet zijn taxislaaf voor de kinderen en het is ook niet in het belang van de kinderen om zo vaak heen en weer te gaan.

Leef met je mee, gedeelde smart. Ik heb morgen opnieuw zitting en dat gaat niet in de koude kleren zitten. Er is een hoop van afhankelijk. Vorige week kwam ik bij de rechtbank en bleek dat de zitting niet inhoudelijk behandeld kon worden omdat mijn ex de aangetekende post niet had opgehaald en was de dag daarvoor retour gekomen bij de rechtbank. Hij kreeg afgelopen week de stukken opnieuw met de gewone post. Als ie er morgen niet is, dan zal het wel simpel zijn. Hij krijgt er een week bij maar kind moet langer wachten. 
Dit soort dingen zuigen energie. Bij mij spelen vragen zoals; komt ie nu wel en als ie komt, komt hij dan met een advocaat of alleen. Wat krijg ik nu weer over me heen als hij er is. En uiteindelijk wat vind de rechter er van. Of de raad? Want die was in eens ook weer van de partij. 
Bij mij gaat het over andere dingen. Maar ik heb een idee van wat je meemaakt. 
Adviezen dat je de beslissing vanzelf hoort, misschien lukt het daar deels in te berusten voor nu. Je weet het nu nog niet dus piekeren heeft nog weinig zin ook al is het logisch. Probeer zoveel mogelijk bezig te zijn met wat er nu speelt en nu van belang is.
Heb je contact met de gemeente via een wijkteam of centrum jeugd en gezin? Vraag om een helpende hand. Je zit niet op van alles te wachten. Maar als je de situatie uitlegt en hoe het nu moet bij je moeder ingetrokken, niet ideaal is en niet voor langere tijd houdbaar. Misschien kan diegene namelijk toch helpen met urgentie bij de woningbouw. Je hoeft niet te overdrijven maar wellicht heb je met een extra schrijven ineens wel meer mogelijkheden.
Voelen dat je enigzins grip hebt op jouw stukje en daarmee bezig zijn is geeft meer hoop dan afhankelijk zijn van de rechter. Bovendien is je ex vast niet in twee dagen weg, waar moet ie heen? 
Hij had toch een flatje aangeboden gekregen en niet geaccepteerd? Een kamer of anders in de opvang. Dat is dan zijn zorg natuurlijk. 
🤞voor deze dagen.

MevrouwKrul

MevrouwKrul

01-03-2022 om 09:34 Topicstarter

MamaE schreef op 01-03-2022 om 09:27:

[..]

Heel lastige situatie dit. Maar ik denk dat een rechter niet meegaat in 'ik bepaal afhankelijk van hoe kind eet hoe laat ze terug gaan'. Dat is geen afspraak. Dan moet jij heel de dag thuis gaan zitten wachten totdat ze komen. Elke normale omgangsregeling heeft vaste momenten. In overleg kan daar best wat mee geschoven worden, maar niet 'ergens tussen 12 en 17 uur' breng ik haar terug. Het is geen pakketje dat je ook even bij de buren kunt afgeven.
Drie keer per week op en neer rijden is alleen in zijn belang. Ik denk dat een rechter dat ook wel ziet. Als hij zorg wil voor zijn kinderen moet hij dat ook op zich nemen, dus in de ochtend naar de opvang brengen en in de middag/avond ophalen. Je bent niet zijn taxislaaf voor de kinderen en het is ook niet in het belang van de kinderen om zo vaak heen en weer te gaan.

Het lastige van dat rijden, is dat het om de jongste gaat. Ex haalt de meiden samen op van het kdv en de oudste slaapt dan bij hem. O.dat de jongste nog bv krijgt, slaapt zij wel bij mij. Hij kan haar niet brengen, omdat hij met de oudste zit. Hoewel we het er beiden over eens zijn dat de jongste hooguit een keer per week bij hem slaapt, ben ik ergens ook wel bang dat de rechter bepaalt dat ze dan ook maar moet blijven slapen. 

MevrouwKrul schreef op 01-03-2022 om 09:34:

[..]

Het lastige van dat rijden, is dat het om de jongste gaat. Ex haalt de meiden samen op van het kdv en de oudste slaapt dan bij hem. O.dat de jongste nog bv krijgt, slaapt zij wel bij mij. Hij kan haar niet brengen, omdat hij met de oudste zit. Hoewel we het er beiden over eens zijn dat de jongste hooguit een keer per week bij hem slaapt, ben ik ergens ook wel bang dat de rechter bepaalt dat ze dan ook maar moet blijven slapen.

Voor de oudste lijkt het me het beste als ze bijvoorbeeld eerst drie-vier dagen bij jou is en dan drie-vier dagen bij hem. Niet steeds tussendoor wisselen.
Voor de jongste is het inderdaad lastiger. Maar drie keer per week een avond is gewoon veel gesleep en het vraagt veel tijd en energie van jou.

MevrouwKrul

MevrouwKrul

01-03-2022 om 09:43 Topicstarter

MamaE schreef op 01-03-2022 om 09:39:

[..]

Voor de oudste lijkt het me het beste als ze bijvoorbeeld eerst drie-vier dagen bij jou is en dan drie-vier dagen bij hem. Niet steeds tussendoor wisselen.
Voor de jongste is het inderdaad lastiger. Maar drie keer per week een avond is gewoon veel gesleep en het vraagt veel tijd en energie van jou.

Mijn voorstel gaat daar inderdaad vanuit. Nu zijn ze op ma, do, vrij bij vader, en om de week op zaterdag. In mijn schema is het de ene week wo, don, vrij en de andere week don, vrij, zat, zon. In mijn voorstel rijd ik ook nog wel, maar minder. Ik vind de bv dusdanig belangrijk dat ik daar ook wel extra moeite voor wil doen. Maar niet zoals het nu gaat, want dat vraagt inderdaad teveel van mij. 

Dat van die borstvoeding snap ik niet, het kind is één jaar. Je hebt ook nog zoiets als afkolven en invriezen. Ik zag zelfs een vrachtwagenchauffeur die tijdens het rijden aan het kolven is. 

Ik denk dat de kunst vooral zit in loslaten. Loslaten van je verantwoordelijkheidsgevoel voor je ex, loslaten van het idee dat alles om de borstvoeding van je jongste moet draaien, loslaten van oplossingen die je ex in staat stellen om geen eigen verantwoordelijkheid te hoeven nemen. Die gaat echt wel bewegen als hij echt gedwongen wordt. Je hebt nu nergens invloed op, dus probeer tot rust te komen, in het moment te leven, download desnoods een meditatie app om je gedachten stil te zetten of spui ze hier zodat je ze kwijt bent. 

En donderdag kijk je dan weer verder. Dan weet je waar je aan toe bent en welke acties je moet ondernemen. Komt tijd, komt raad. We denken graag met je mee!

MevrouwKrul

MevrouwKrul

01-03-2022 om 13:05 Topicstarter

Kerstin75 schreef op 01-03-2022 om 11:23:

Dat van die borstvoeding snap ik niet, het kind is één jaar. Je hebt ook nog zoiets als afkolven en invriezen. Ik zag zelfs een vrachtwagenchauffeur die tijdens het rijden aan het kolven is.

Dat hoef je ook niet te snappen. Iedereen maakt hierin zijn eigen afwegingen op verschillende gronden. En in grote lijnen zijn ex en ik het hierin met elkaar eens. 

Even voor de meelezers (ik neem aan dat Mevrouw Krul dit al weet): de kans is groot dat er niet meteen op donderdag een uitspraak komt. De rechter kan op de zitting uitspraak doen, maar kan er ook de tijd voor nemen. Ik weet niet wat de standaardtermijn is voor een uitspraak na een zitting in een procedure voorlopige voorzieningen, maar dat zal Mevrouw Krul wel van haar advocaat hebben gehoord. En de rechter zegt op de zitting waarschijnlijk ook wel wanneer er uitspraak zal worden gedaan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.