Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Eenzaam en teleurgesteld in scheiding

hoi,
Ik voel me heel eenzaam in mijn scheiding. Mijn man wil weg. We hadden altijd een prima relatie. Komen wel uit de tropen jaren. Ik heb altijd alle ballen hooggehouden. En nu het makkelijker wordt wil hij weg. Hij vindt ons te verschillend. De dingen die hij noemt deed hij altijd met vrienden. Maar iedereen heeft een gezinsleven gekregen. Ik ben heel teleurgesteld dat hij zijn eigen belangen allemaal voorop stelt. Het idee dat ik dadelijk de kinderen niet meer dagelijks zie. Het maakt mij kots misselijk. Dat ik vakanties van ze moet missen etc. Hoe kom ik hier bovenop. Ik wil dat dit stopt.

Voor een huwelijk heb je helaas twee mensen nodig. Als de een echt niet meer wil, dan kun je hier helemaal niets aan doen. 

Heb je relatietherapie voorgesteld? 

Ach, wat verdrietig meid. Hier ongeveer hetzelfde, alleen mijn ex ging pas toen hij "nieuwe schoenen" had.
Het is heel moeilijk te bevatten als het nooit jou keuze zou zijn en als jullie relatie goed was.
Ik kan je wel zeggen dat het goed komt met je, maar je staat pas aan het begin van het proces. Het kost tijd om het te laten bezinken, het te verwerken, en je eigen leven weer op te pakken. De verbijstering zal altijd blijven, maar verdwijnt naar de achtergrond. 
Hoelang weet je het nu? Veel sterkte. 

Boysmom123

Boysmom123

09-03-2026 om 12:49 Topicstarter

Stresskipje schreef op 09-03-2026 om 11:04:

Ach, wat verdrietig meid. Hier ongeveer hetzelfde, alleen mijn ex ging pas toen hij "nieuwe schoenen" had.
Het is heel moeilijk te bevatten als het nooit jou keuze zou zijn en als jullie relatie goed was.
Ik kan je wel zeggen dat het goed komt met je, maar je staat pas aan het begin van het proces. Het kost tijd om het te laten bezinken, het te verwerken, en je eigen leven weer op te pakken. De verbijstering zal altijd blijven, maar verdwijnt naar de achtergrond.
Hoelang weet je het nu? Veel sterkte.

Ik weet het nu 2 maanden ongeveer. Met al een jaar op en af. Hij zegt wel dat hij in twijfel blijft en hij komt daar niet uit. Dus wil rust in zijn hoofd en denk dat dit de enigste oplossing is. Hij zegt wel continue ik zal heel mijn leven voor je blijven zorgen ik hou nog heel van jou. Dus hoezo lekker dubbel. 

Ik zou toch zeker aansturen op relatietherapie. Staat je man daarvoor open? 

En is er een ander in het spel? Zo klinkt het wel een beetje... 

" Hij zegt wel continue ik zal heel mijn leven voor je blijven zorgen ik hou nog heel van jou".

Hij gelooft het vast zelf, maar ga er vooral niet vanuit dat hij zich hieraan gaat houden. Niet omdat hij een onbetrouwbare rotzak is ofzo, maar omdat zijn leven straks verder gaat, dat van jou ook, en grote kans dat dat zorgen erbij inschiet. 
Ga er maar vanuit dat jij voor jezelf moet zorgen, alles wat er dan nog van hem komt, is bonus. 

Dus hoe zwaar het ook is: lees jezelf in, regel je eigen hulptroepen, trek je eigen plan. En probeer zelf de dingen zo goed mogelijk te regelen, en verwacht van hem niets. Dan kan het alleen maar meevallen. 

Ja, mooie woorden. Dat zegt mijn ex ook. En dat doet hij ook wel, maar op een gegeven moment krijg je daar ook de schijt van hoor. Ik wel tenminste. Er ging een knop om bij mij : je gaat voor me/ons, of niet. Je gaat niet met 1 been in mijn leven blijven hangen, terwijl je verder lekker je eigen gang gaat en mij laat stikken. Dat laatste voelt hij zich schuldig over, en door af en toe "voor mij te zorgen" probeert hij dat schuldgevoel weg te poetsen. Hij maakt zichzelf en mij daarmee wijs mij niet in de steek te laten, maar dat heeft hij natuurlijk wel gewoon gedaan. En dat mag he, hij is niks verplicht. Ik wil niet eens met iemand zijn die eigenlijk wil gaan. Maar het doet wel pijn.

Laat je niet aan het lijntje houden. Trek je eigen plan, hoe zuur het ook is. Graag of helemaal niet. En hij wil dus niet graag.
Die instelling krijgen is wel heel moeilijk, als je hem niet kwijt wil,maar dit is ook niks toch?
Ik hoop voor je dat je je eigen grenzen hierin kunt trekken. 
Wat doet hij eigenlijk om helderheid te krijgen in die twijfel? Wat wil hij nou doen dan? Hoelang kan/ga jij hier nog onder lijden? Probeer de regie te pakken en niet af te wachten tot hij zich hopelijk bedenkt. Daar ga je aan kapot.

Boysmom123

Boysmom123

09-03-2026 om 13:39 Topicstarter

Mugs schreef op 09-03-2026 om 13:02:

Ik zou toch zeker aansturen op relatietherapie. Staat je man daarvoor open?

En is er een ander in het spel? Zo klinkt het wel een beetje...

Nee er is absoluut geen ander in het spel. Ik zie hem nog eerder nooit meer aan een relatie beginnen als een ander. 

Boysmom123 schreef op 09-03-2026 om 13:39:

[..]

Nee er is absoluut geen ander in het spel. Ik zie hem nog eerder nooit meer aan een relatie beginnen als een ander.

Roep dat laatste maar nooit zo hard. Mensen blijven maar heel zelden alleen. Een mens is niet gemaakt om allte zijn. En zeker mannen kiezen daar zelden bewust voor. Jij hebt ooit ook voor hem gekozen. Dus een ander kan dat oom. Je had ook nooit gedacht dat hij jou zou verlaten toch? En kijk nu eens. 

Hou je ook niet vast aan loze uitspraken als voor jou blijven zorgen. Als jullie dit doorzetten gaat het leven door. Dan is er niemand meer om voor te zorgen en zal je verder uit elkaar groeien. Zeker als er bij een of beiden nieuwe mensen komen. En van jou houden kan natuurlijk. Ik hou van heel veel mensen in mijn leven. Jij waarschijnlijk ook. Maar dat is geen partner. Het kan ook gezegd zijn uit schuldgevoel. 

Voor nu zou ik samen een goed gesprek aangaan. En kijken of relatietherapie een optie is. Die kunnen ook helpen bij het beëindigen van een relatie. Daarvoor moet je ook communiceren. En dat is wat je daar doet. Wil hij dat alles niet dan zou ik rustig het proces ingaan. Verzamel jouw eigen informatie. Zoek steun in je omgeving of online. Zijn er mensen in je omgeving gescheiden die kunnen helpen voor steun en advies? 

Boysmom123 schreef op 09-03-2026 om 13:39:

[..]

Even ter aanvulling op Izza. Hoeft niet altijd seks te zijn. Hij kan ook verliefd zijn of emotioneel vreemdgaan met bijvoorbeeld zijn collega waar die zo'n fijne klik mee heeft . Voor 95% is dat vaak de reden voor dit gedrag wat hij toont. Ga jij zitten wachten of ga jij sterk worden. Aan jezelf werken. Krijg je ook meer respect van hem.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.