Echtscheiding en erna
Rienk1
14-03-2026 om 13:58
ex-vriendin vaak nieuwe vriend
Hallo,
Ik ben een man van 39 jaar. Mijn ex is 37, twee kinderen, jongens (3 en 8).
We zijn nu een jaar uit elkaar. De kinderen wonen bij de moeder, en zijn twee dagen per week bij mij. Nou hoorde ik laatst van mijn oudste zoon, dat zijn moeder een relatie heeft. Hij werd als 'een vriend' voorgesteld, maar mijn zoon had door dat het iets anders in elkaar zat. Deze vriend werd overigens direct geïntroduceerd bij hen thuis. Mijn zoon wist ook dat ze bij elkaar in bed sliepen. Van mijn ex hoor ik hier niks over. Ik hoorde ook van mijn zoon dat deze vriend vreemd tegen hem deed.
Later ging dit blijkbaar uit. Maar, niet veel later kwam er weer regelmatig 'een vriend' van mama langs. Dit heeft blijkbaar niet lang geduurd.
En nu hoorde ik laatst dat ze alweer een nieuwe vriend heeft, die daar ook gewoon thuis komt. Ex zegt hier niks over. Nu kampen mijn kinderen met gedragsproblemen, die zijn opgetreden na de scheiding, en mijn ex en ik hebben hierover gesproken, wederom geen woord over de thuissituatie ('de vrienden').
Nu hebben we in het ouderschapsplan afgesproken dat we ten allen tijde het belang van de kinderen voorop stellen, en elkaar op de hoogte houden van belangrijke gebeurtenissen in het leven van de kinderen.
In mijn ogen strookt dit niet met elkaar.
Ik heb geen jalousie tov mijn ex. Als we geen kinderen hadden gehad, en ik had haar nooit meer gezien of gesproken, dan had ik dat prima gevonden.
Ik heb gelezen dat het beter is voor de kinderen om in het jaar na de scheiding niks te doen qua daten, en eventuele partners pas voor te stellen naar een half jaar tot een jaar. Ik ben zelf niet bezig met relaties omdat ik stabiliteit en de volledige aandacht aan de kinderen wil bieden. Dit is een bewuste keuze.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties, maak ik me voor niks zorgen, of is het vreemd wat mijn ex doet. Ik kende mijn ex altijd als een redelijk persoon, maar ze lijkt helemaal omgeslagen.
Valeria
16-03-2026 om 10:22
Anoniemvoornu schreef op 16-03-2026 om 09:46:
[..]
Dat lijkt me ontzettend pittig voor je kinderen zoveel sociale contacten moeten onderhouden en daar 1 dag in de week (zaterdag) voor hebben. Wat ook de enige vrije dag met je vader is. Wonen al je vrienden en familie ook 40 kilometer verder of is reizen dan geen probleem?
Dus nauwelijks tijd met alleen vader dus? Waarom al die andere kinderen?
AnnaPollewop
16-03-2026 om 10:51
Nou kunnen we wel vinden dat die arme moeder met haar drukke zorg voor de kinderen helemaal geen tijd heeft om rustig te daten maar dat is toch niet de zorg van TO? Na de scheiding is ieder op zichzelf dus als zij wil daten en ze krijgt het niet rond kan ze een oppas vragen of de kinderen uit logeren sturen, of zoals ze nu blijkbaar doet, de heren bij haar thuis ontvangen. Moet ze zelf weten.
Als het de kinderen echt schaadt dan zal iemand er iets aan moeten doen maar dat is dan een zaak van beide ouders samen.
Het lijkt me niet dat TO zich in bochten moet gaan wringen om zijn ex meer gelegenheid te geven haar dates zonder de kinderen te ontvangen. Daten is bovendien geen noodzakelijkheid, ze zou dat ook best niet kunnen doen. Zou wel beter zijn voor haar kinderen en waarschijnlijk ook voor haarzelf.
Maar zij post hier niet, en het is haar keuze, haar verantwoordelijkheid.
Net zoals het de keuze van TO is om al dan niet aan te sturen op meer zorg voor zijn kinderen, maar daar zal de moeder toch akkoord mee moeten gaan. Hij kan wel verhuizen naar een miezerig flatje om de hoek, maar als zij dan weigert om de huidige regeling te veranderen, wat helpt dat dan?
Rienk1
16-03-2026 om 12:03
@anna. Waarom denk je dat dat beter zou zijn voor de kinderen én haarzelf?
Anoniemvoornu
16-03-2026 om 12:23
Rienk1 schreef op 16-03-2026 om 12:03:
Kinderen spreekt voor zichzelf toch? Je snapt zelf toch ook wel dat zo weinig contact met je vader hebben de band beïnvloed en de kinderen zelf. En voor je ex kan het ook fijn zijn niet alle zorg alleen te hoeven dragen. Ze is nu een alleenstaande ouder wiens kinderen 1 keer per week een nachtje gaan logeren
AnnaPollewop
16-03-2026 om 14:28
Rienk1 schreef op 16-03-2026 om 12:03:
Ik ken je ex niet en de kinderen en de omstandigheden ook niet. Maar het lijkt mij gewoon rustiger dat ze eerst maar eens met zichzelf en de kinderen op orde komt (er liggen nu al minimaal twee verbroken relaties achter haar) en dan pas kijkt of een nieuwe partner in haar leven past en zo ja, wie dan.
Maar dat staat los van jouw vraag.
Want voor jou geldt natuurlijk net zo goed dat je beter eerst in je rol van alleenstaande ouder kan groeien voor je op zoek gaat naar een nieuwe partner, dan is toch het risico dat je eigenlijk probeert het leven van voor de breuk voort te zetten maar met een nieuw iemand, een vervanger dus.
Maar goed, het is niet aan mij om mensen het recht op daten te ontzeggen, of te verplichten alleen te blijven. Dat moet ieder vooral zelf uitmaken.
Jij gaat niet over wat zij doet met haar leven, en als je denkt dat je kinderen er last van hebben zit er weinig anders op dan er meer voor je kinderen te zijn want dat is het enige stuk waar jij invloed op hebt. Misschien ook wel leuk om wat meer vader te kunnen zijn dan je nu bent. Zo lang zijn ze niet klein. En werken kun je nog heel lang.
linn19
16-03-2026 om 15:02
Rienk1 schreef op 15-03-2026 om 19:44:
Ik heb deze afweging gemaakt. Ik ben van plan om op korte termijn terug te verhuizen, wanneer de mogelijkheid er is.
Nou dat bied perspectief toch? Laat dit je eerste prioriteit zijn voor nu. In tegenstelling tot veel reageerders vind ik het niet het belangrijkste hoe vaak jij je kinderen ziet maar dat jij een goede band met de moeder houd.
Jullie zullen dan samen tot een goede en werkbare regeling moeten zien te komen zonder verwijten naar elkaar toe.
Of dat nu een weekendregeling met doordeweekse dag is of uitgebreide weekendregeling of co ouderschap of oudste al dan niet tijdelijk bij jou, doet er niet zo toe. Zorg dat jullie het er samen over eens zijn. Geen gedoe tussen ouders brengt ook al stabiliteit in het leven van de kinderen.
Laat het jullie gezamelijke doel zijn dat jullie de kinderen met hun gedragsproblemen helpen waar nodig en daarin gaan samenwerken.
Het dichterbij wonen bied zoveel meer mogelijkheden. Doe daar ook die positieve stappen in.
Nick90
16-03-2026 om 15:37
AnnaPollewop schreef op 16-03-2026 om 10:51:
Nou kunnen we wel vinden dat die arme moeder met haar drukke zorg voor de kinderen helemaal geen tijd heeft om rustig te daten maar dat is toch niet de zorg van TO? Na de scheiding is ieder op zichzelf dus als zij wil daten en ze krijgt het niet rond kan ze een oppas vragen of de kinderen uit logeren sturen, of zoals ze nu blijkbaar doet, de heren bij haar thuis ontvangen. Moet ze zelf weten.
Als het de kinderen echt schaadt dan zal iemand er iets aan moeten doen maar dat is dan een zaak van beide ouders samen.
Het lijkt me niet dat TO zich in bochten moet gaan wringen om zijn ex meer gelegenheid te geven haar dates zonder de kinderen te ontvangen. Daten is bovendien geen noodzakelijkheid, ze zou dat ook best niet kunnen doen. Zou wel beter zijn voor haar kinderen en waarschijnlijk ook voor haarzelf.
Maar zij post hier niet, en het is haar keuze, haar verantwoordelijkheid.
Net zoals het de keuze van TO is om al dan niet aan te sturen op meer zorg voor zijn kinderen, maar daar zal de moeder toch akkoord mee moeten gaan. Hij kan wel verhuizen naar een miezerig flatje om de hoek, maar als zij dan weigert om de huidige regeling te veranderen, wat helpt dat dan?
Ik lees niks over expliciete afspraken over daten en nieuwe relaties. Enige wat hij kan doen is zorgen dat hij er zelf meer is voor z'n kinderen.
Rienk1
16-03-2026 om 18:27
-Augusta- schreef op 14-03-2026 om 22:57:
Huh, sorry, maar dus nog maar 3 jaar geleden werd een kind geboren waar je nauwelijks zelf voor kon zorgen? En nu zijn jullie te ver uit elkaar gaan wonen.
Zonde zeg, je krijgt toch kinderen om daar zoveel mogelijk samen voor te zorgen. Desnoods niet meer als stel, maar toch wel. Je oudste zie je dus 1,5 dag per week, ook maar 1 nachtje dus? En de jongste haal je hopelijk wel al in de ochtend op, of ook niet?
Door jullie keuzes moet je verder niet allerlei eisen gaan stellen aan hoe je vindt dat de kinderen opgevoed moeten worden. Jullie wonen ver uit elkaar en je hebt ze maar één nacht per week (1,5 dag). Jammer, maar de consequentie van je werk op één zetten.
Ik klink wat hard, en geef toe dat ik gewend ben aan een goede relatie met de vader van mijn kinderen (tevens mijn man) en we deden even veel. Qua tijd: hij ongeveer 55% en ik ongeveer 45% (afgezien van school, en voordat ze naar school gingen 2 dagen kinderdagverblijf).
Maar het is altijd weer de man waarbij 'het werk het niet toelaat'. Als jullie dichterbij hadden gewoond was een verdeling van: zij 4 dagen, jij 3 dagen al zo veel beter. Na schooltijd misschien opvang, een grootouder, NSO, of als dat zou kunnen jij en dat je 's avonds vanuit huis werkt (maar dat kan met jouw werk misschien niet en dat snap ik dan weer wel)
Ja, en vlak daarna werd ze dus verliefd op een ander. Ik zet mijn werk niet op één, maar ik kan niet anders, hier kan ik niet teveel over uitweiden. Als ik de keuze had gehad, dan was ik direct op loopafstand van mijn kinderen gaan wonen, maar dat was niet mogelijk.
Ik zit erg krap bij kas, dus ik kan het me niet veroorloven om continu te rijden, aangezien ik geen kindgebonden budget krijg.
En ja, als er dan domweg (door een aantal mensen) gezegd wordt dan moet je de kinderen vaker ophalen, of in de buurt gaan wonen, terwijl ik dat geprobeerd heb, daar schiet ik weinig mee op. Zonde werk ben ik nog verder van huis, en daarmee de kinderen ook.
Rienk1
16-03-2026 om 18:28
linn19 schreef op 16-03-2026 om 15:02:
[..]
Nou dat bied perspectief toch? Laat dit je eerste prioriteit zijn voor nu. In tegenstelling tot veel reageerders vind ik het niet het belangrijkste hoe vaak jij je kinderen ziet maar dat jij een goede band met de moeder houd.
Jullie zullen dan samen tot een goede en werkbare regeling moeten zien te komen zonder verwijten naar elkaar toe.
Of dat nu een weekendregeling met doordeweekse dag is of uitgebreide weekendregeling of co ouderschap of oudste al dan niet tijdelijk bij jou, doet er niet zo toe. Zorg dat jullie het er samen over eens zijn. Geen gedoe tussen ouders brengt ook al stabiliteit in het leven van de kinderen.
Laat het jullie gezamelijke doel zijn dat jullie de kinderen met hun gedragsproblemen helpen waar nodig en daarin gaan samenwerken.
Het dichterbij wonen bied zoveel meer mogelijkheden. Doe daar ook die positieve stappen in.
De moeder lijkt vooral zoveel mogelijk afstand te willen bewaren.
Lotus_
16-03-2026 om 19:14
Rienk1 schreef op 16-03-2026 om 09:00:
[..]
Zeker, en dat is ook de bedoeling. Zoon heeft al aangegeven meer bij mij te willen zijn. Maar de afstand is echt een probleem, hij kan hier niet zomaar komen na school.
Ik probeer echt veel te doen voor mijn kinderen, contact met vrienden die ook kinderen hebben, kinderen van m'n zusje, kinderen van neven en nichten, jonge neefjes. Ik zorg ervoor dat ze contact hebben met mijn kinderen.
Oke maar waarom begin je dan steeds over je werk terwijl dat niet het probleem is, maar de afstand?
Rienk1
16-03-2026 om 19:17
Lotus_ schreef op 16-03-2026 om 19:14:
[..]
Oke maar waarom begin je dan steeds over je werk terwijl dat niet het probleem is, maar de afstand?
Het probleem is het werk (kost tijd) én de afstand. Mijn kinderen kunnen niet zomaar even langskomen / ik kan ze niet zomaar even binnen een paar minuten van school / opvang halen...
Lotus_
16-03-2026 om 19:20
Rienk1 schreef op 16-03-2026 om 19:17:
[..]
Het probleem is het werk (kost tijd) én de afstand. Mijn kinderen kunnen niet zomaar even langskomen / ik kan ze niet zomaar even binnen een paar minuten van school / opvang halen...
En hoezo is het geen optie om minder te werken?
IMI-x2
16-03-2026 om 19:27
Toen ik scheidde, werkte ik fulltime (40 u) en ik bleef dat doen. Ik had co-ouderschap en werkte de ene week 35 u en de andere week 45 uur. Is zoiets niet af te spreken met je baas? Dat geeft je meer ruimte voor je kinderen.
Rienk1
16-03-2026 om 19:50
IMI-x2 schreef op 16-03-2026 om 19:27:
Toen ik scheidde, werkte ik fulltime (40 u) en ik bleef dat doen. Ik had co-ouderschap en werkte de ene week 35 u en de andere week 45 uur. Is zoiets niet af te spreken met je baas? Dat geeft je meer ruimte voor je kinderen.
Nee die mogelijkheid is er niet, met name ook ivm het rooster van mijn ex.
Rienk1
16-03-2026 om 19:50
Lotus_ schreef op 16-03-2026 om 19:20:
[..]
En hoezo is het geen optie om minder te werken?
Omdat ik anders geen ander huis kan kopen