Echtscheiding en erna
Rienk1
14-03-2026 om 13:58
ex-vriendin vaak nieuwe vriend
Hallo,
Ik ben een man van 39 jaar. Mijn ex is 37, twee kinderen, jongens (3 en 8).
We zijn nu een jaar uit elkaar. De kinderen wonen bij de moeder, en zijn twee dagen per week bij mij. Nou hoorde ik laatst van mijn oudste zoon, dat zijn moeder een relatie heeft. Hij werd als 'een vriend' voorgesteld, maar mijn zoon had door dat het iets anders in elkaar zat. Deze vriend werd overigens direct geïntroduceerd bij hen thuis. Mijn zoon wist ook dat ze bij elkaar in bed sliepen. Van mijn ex hoor ik hier niks over. Ik hoorde ook van mijn zoon dat deze vriend vreemd tegen hem deed.
Later ging dit blijkbaar uit. Maar, niet veel later kwam er weer regelmatig 'een vriend' van mama langs. Dit heeft blijkbaar niet lang geduurd.
En nu hoorde ik laatst dat ze alweer een nieuwe vriend heeft, die daar ook gewoon thuis komt. Ex zegt hier niks over. Nu kampen mijn kinderen met gedragsproblemen, die zijn opgetreden na de scheiding, en mijn ex en ik hebben hierover gesproken, wederom geen woord over de thuissituatie ('de vrienden').
Nu hebben we in het ouderschapsplan afgesproken dat we ten allen tijde het belang van de kinderen voorop stellen, en elkaar op de hoogte houden van belangrijke gebeurtenissen in het leven van de kinderen.
In mijn ogen strookt dit niet met elkaar.
Ik heb geen jalousie tov mijn ex. Als we geen kinderen hadden gehad, en ik had haar nooit meer gezien of gesproken, dan had ik dat prima gevonden.
Ik heb gelezen dat het beter is voor de kinderen om in het jaar na de scheiding niks te doen qua daten, en eventuele partners pas voor te stellen naar een half jaar tot een jaar. Ik ben zelf niet bezig met relaties omdat ik stabiliteit en de volledige aandacht aan de kinderen wil bieden. Dit is een bewuste keuze.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties, maak ik me voor niks zorgen, of is het vreemd wat mijn ex doet. Ik kende mijn ex altijd als een redelijk persoon, maar ze lijkt helemaal omgeslagen.
Anoniemvoornu
16-03-2026 om 20:16
Rienk1 schreef op 16-03-2026 om 19:50:
[..]
Nee die mogelijkheid is er niet, met name ook ivm het rooster van mijn ex.
Bedoel je het werkrooster van je ex? Zo ja hoe bedoel je dat dan? Je ex hoeft toch juist niets te regelen als jij de kids hebt?
IMI-x2
16-03-2026 om 20:21
[..]
Nee die mogelijkheid is er niet, met name ook ivm het rooster van mijn ex.
Ik heb het over jouw rooster, niet dat van je ex. Je ex heeft niets te zeggen over jouw werk.
Lotus_
16-03-2026 om 20:33
[..]
Omdat ik anders geen ander huis kan kopen
Dan ga je toch ergens anders op besparen (ipv tijd met je kinderen).
Rienk1
16-03-2026 om 20:35
Anoniemvoornu schreef op 16-03-2026 om 20:16:
[..]
Bedoel je het werkrooster van je ex? Zo ja hoe bedoel je dat dan? Je ex hoeft toch juist niets te regelen als jij de kids hebt?
Ik mag de kinderen niet als zij vrij is.
Schemerlampje
16-03-2026 om 20:36
Lotus_ schreef op 16-03-2026 om 20:33:
[..]
Je weet natuurlijk niet wat voor baan hij heeft, hoe duur hij nu woont etc. Niet iedereen kan zomaar makkelijk ergens op besparen.
Rienk1
16-03-2026 om 20:36
Lotus_ schreef op 16-03-2026 om 20:33:
[..]
Bedankt voor de geweldige tip, daar had ik nog niet eerder aan gedacht.
tsjor
16-03-2026 om 20:39
Weet je Rienk1, als je alle mogelijkheden hebt verkend en je bent tot de conclusie gekomen dat er geen mogelijkheid is om meer zorgtijd te maken, dan is het zoals het is. Dat betekent dan echter ook dat je de situatie zult moeten accepteren zoals die is. Jij kunt niet anders, zij kan ook niet anders. dan is dat het. Je kind zal dan toch moeten leren om dat te accepteren en misschien lukt dat ook wel. Misschien vindt hij het ook later nog heel vervelend allemaal, maar het is dan het toch het beste wat jullie onder de gegeven omstandigheden kunnen bieden.
Heel anders, het roer omgooien, zou betekenen dat de kinderen bij jou hun vaste verblijfplaats hebben, dat ze ingeschreven staan bij jou zodat jij KB en KGB krijgt, dat jij minder werkt en jouw ex meer gaat werken om bij te dragen aan het onderhoud van de kinderen. Dan kun je minder werken, kunnen kinderen bij jou in de buurt naar school en kun jij toch in je huis blijven wonen. Dit is geen advies van mij hoor, het laat alleen maar zien dat er altijd mogelijkheden zijn en dat er altijd keuzes zijn en dat de keuze die je maakt op dat moment de beste keuze is.
Rienk1
16-03-2026 om 20:53
tsjor schreef op 16-03-2026 om 20:39:
Weet je Rienk1, als je alle mogelijkheden hebt verkend en je bent tot de conclusie gekomen dat er geen mogelijkheid is om meer zorgtijd te maken, dan is het zoals het is. Dat betekent dan echter ook dat je de situatie zult moeten accepteren zoals die is. Jij kunt niet anders, zij kan ook niet anders. dan is dat het. Je kind zal dan toch moeten leren om dat te accepteren en misschien lukt dat ook wel. Misschien vindt hij het ook later nog heel vervelend allemaal, maar het is dan het toch het beste wat jullie onder de gegeven omstandigheden kunnen bieden.
Heel anders, het roer omgooien, zou betekenen dat de kinderen bij jou hun vaste verblijfplaats hebben, dat ze ingeschreven staan bij jou zodat jij KB en KGB krijgt, dat jij minder werkt en jouw ex meer gaat werken om bij te dragen aan het onderhoud van de kinderen. Dan kun je minder werken, kunnen kinderen bij jou in de buurt naar school en kun jij toch in je huis blijven wonen. Dit is geen advies van mij hoor, het laat alleen maar zien dat er altijd mogelijkheden zijn en dat er altijd keuzes zijn en dat de keuze die je maakt op dat moment de beste keuze is.
Dank voor dit bericht. Ik zie het nog even aan. Ondertussen probeer ik er het beste voor hen van te maken.
Inderdaad, de situatie is zoals die nu is. Ik kan er weinig aan veranderen. Echter denk ik dat mijn ex nooit akkoord zal gaan met het feit dat de kinderen bij mij worden ingeschreven, ivm de kb en het kgb...
Valeria
16-03-2026 om 21:00
Rienk1 schreef op 16-03-2026 om 20:53:
[..]
Echter denk ik dat mijn ex nooit akkoord zal gaan met het feit dat de kinderen bij mij worden ingeschreven, ivm de kb en het kgb...
Suggereer je nu dat ze dat niet aan hun verzorging, onderhoud, kleding, sport, hobby's... besteedt?
IMI-x2
16-03-2026 om 21:08
Rienk1 schreef op 16-03-2026 om 20:35:
[..]
Ze is elke maandag en vrijdag vrij?
linn19
16-03-2026 om 21:31
Rienk1 schreef op 16-03-2026 om 18:28:
[..]
De moeder lijkt vooral zoveel mogelijk afstand te willen bewaren.
Zijn jullie op een slechte manier (veel boosheid en wrok) uit elkaar gegaan?
Anoniemvoornu
16-03-2026 om 21:46
Rienk1 schreef op 16-03-2026 om 20:35:
[..]
Zo werkt het natuurlijk niet , nogmaals je hebt rechten als vader zijnde.. je kan zeggen dat wilt ze niet maar je moet in het belang van je kinderen denken... dus 1 keer per 2 weken vrijdag tot maandag kost je ook geen extra benzine... hoeven ze alleen maandagmorgen vroeg op en hebben ze al 4 dagen per maand minder last van moeder haar partner
-Augusta-
16-03-2026 om 22:50
Maar één keer per twee weken elkaar zien is een heel lange tijd níet zien voor de peuter (en ook als hij kleuter is) en waarschijnlijk ook voor de achtjarige. Dus in deze fase zou ik dat zeker nog niet aanraden.
Rienk, ik heb spijt van mijn reactie. Het leven is niet helemaal maakbaar. Je hebt het financieel waarschijnlijk krap (wel koophuis of daar zicht op, maar je zou graag weer in de buurt van je kinderen wonen), benzinekosten is soms even slikken. Je hebt misschien daarnaast ook verdriet dat je ex verliefd werd en niet meer wilde. En er zijn ook al zaken die je daar thuis liever anders zou zien, maar nu met afstand en de kinderen weinig zien (en sowieso: niet meer samen zijn), kun je daar niet zo veel mee. Moeilijk.
Niet alle reacties zijn even fijn (ook die eerdere van mij misschien niet), maar toch zitten er hier en daar wel waarheden in. Zoals dat de tijd dat je kinderen klein waren uiteindelijk best snel voorbij gaat. En dat het misschien toch lukt iets meer tijd met je kinderen te hebben (ik hoop het voor zowel jou als voor je kinderen).
De andere waarheid noem je zelf: 'ik mag de kinderen niet van mijn ex als zij vrij is'. Iedereen kan wel zeggen: zo werkt het niet, zeker niet als je (mede) gezag hebt. Maar zo werkt het in de praktijk vaak wel. Zij beschouwt zich als de hoofdouder, de eindbeslisser. Onterecht natuurlijk. Je kunt besluiten het niet te accepteren maar hoe dan? Ja, rechtzaken. Kost (veel te) veel, levert stress op, waarschijnlijk (al dan niet indirect) ook voor je kinderen en maakt de verhoudingen vermoedelijk ook net zo goed niet beter.
Ervaring hier thuis met de ex + kinderen van mijn man. Mijn man was degene die weg was gegaan (met mij nota bene), dus heel veel was ook wel te begrijpen. Maar ook dan: ergens houdt dat gedoe met 'het alleenrecht hebben / de enige die beslist' ook wel op. Het is haar volledig gelukt. Ik hoop dat het bij jou anders zal gaan in de nabije toekomst.
Anoniemvoornu
16-03-2026 om 22:53
-Augusta- schreef op 16-03-2026 om 22:50:
Maar één keer per twee weken elkaar zien is een heel lange tijd níet zien voor de peuter (en ook als hij kleuter is) en waarschijnlijk ook voor de achtjarige. Dus in deze fase zou ik dat zeker nog niet aanraden.
Rienk, ik heb spijt van mijn reactie. Het leven is niet helemaal maakbaar. Je hebt het financieel waarschijnlijk krap (wel koophuis of daar zicht op, maar je zou graag weer in de buurt van je kinderen wonen), benzinekosten is soms even slikken. Je hebt misschien daarnaast ook verdriet dat je ex verliefd werd en niet meer wilde. En er zijn ook al zaken die je daar thuis liever anders zou zien, maar nu met afstand en de kinderen weinig zien, kun je daar niet zo veel mee. Moeilijk.
Niet alle reacties zijn even fijn (ook die eerdere van mij misschien niet), maar toch zitten er hier en daar wel waarheden in. Zoals dat de tijd dat je kinderen klein waren uiteindelijk best snel voorbij gaat. En dat het misschien toch lukt iets meer tijd met je kinderen te hebben (ik hoop het voor zowel jou als voor je kinderen).
De andere waarheid noem je zelf: 'ik mag de kinderen niet van mijn ex als zij vrij is'. Iedereen kan wel zeggen: zo werkt het niet, zeker niet als je (mede) gezag hebt. Maar zo werkt het in de praktijk vaak wel. Zij beschouwt zich als de hoofdouder, de eindbeslisser. Onterecht natuurlijk. Je kunt besluiten het niet te accepteren maar hoe dan? Ja, rechtzaken. Kost (veel te) veel, levert stress op, waarschijnlijk (al dan niet indirect) ook voor je kinderen en maakt de verhoudingen vermoedelijk ook net zo goed niet beter.
Ervaring hier thuis met de ex + kinderen van mijn man. Mijn man was degene die weg was gegaan (met mij nota bene), dus heel veel was ook wel te begrijpen. Maar ook dan: ergens houdt dat gedoe met 'het alleenrecht hebben / de enige die beslist' ook wel op. Het is haar volledig gelukt. Ik hoop dat het bij jou anders zal gaan in de nabije toekomst.
Ik bedoelde om het weekend een lang weekend en het andere houden zoals het nu is . Dan heeft hij 4 nachten winst per maand.
-Augusta-
16-03-2026 om 22:55
..het kan natuurlijk dat een verandering van de houding van je ex toch t.z.t. verbetert, door met haar te praten/ goede vriendelijke mail(s) / iemand anders praat met haar.
Ik hoop het oprecht. Er is in feite net zoveel recht van jou om haar te zeggen dat jij niet wil dat zij de kinderen op tijdstip X ziet (nou ja, inmiddels is er natuurlijk wel een status quo).