Echtscheiding en erna

hopeloze stiefmoeder
03-11-2015 om 10:10
Extreem veel aandacht
Mijn vriend en ik zijn sinds een half jaar samen. Contact met zijn dochter ging altijd super goed. Tot de laatste paar weken. De laatste paar weken lijkthet of zijn dochter steeds meer aandacht gaat vragen maar dan ook echt continue ook wanneer zij alleen aan het spelen is moet er nog steeds continue aandacht gevraagd worden aan papa. Ook wanneer hij even niet reageert blijft ze net zolang doorgaan totdat ze aandacht van hem gekregen heeft. Wat zij een paar maanden geleden totaal niet deed en prima zichzelf even kon vermaken. Nu komt erbij dat de laatste paar weken dat als ze merkt dat ik bij haar vader zit er meteen tussen moet zitten. Dit geld ook voor als ik tegen haar vader praat, dan wil zij ook meteen tegen hem praten. Ook als ze ziet dat haar vader mij een kus geeft moet zij meteen ook. Wat voor mij erg de indruk wekt dat ze jaloers is op de aandacht die haar vader.aann mij geeft. Voor de rest hangt ze bijna de hele dag aan haar vader. Ook tijdens het autorijden moet ze continue aandacht. Mijn vraag is dus wat ik met het extreem veel aandacht vragen moet doen. Tot nu toe voel ik me erg ongemakkelijk wanneer haar vader.mij een kus geeft e.d want ik wil haar niet het gevoel geven dat ik haar aandacht inpik. En mijn 2e vraag is of het normaal is voor een kind van 4 en half jaar om zo extreem veel aandacht te vragen.

Emine
03-11-2015 om 11:23
Uhhhh.....
...welkom in de wereld die ouderschap heet......
Het is niet abnormaal wat dit meisje doet. Ook als het jullie gezamelijke kind zou zijn, zou je dit zomaar kunnen hebben. Wel kun je zo'n kindje liefdevol leren om even te wachten als iemand aan het praten is. Als het dan ook nog een kind betreft dat haar papa maar af en toe ziet, haar papa eerst alleen had en nu moet delen, ja natuurlijk is het normaal.
Afgaand op je posting krijg ik de indruk dat je zelf een enorme strijd aan het voeren bent voor de aandacht van papa. Ik bedoel, als de dingen die je schrijft al zo'n probleem voor je zijn dat je jezelf, met pas een half jaar een relatie en een probleem dat sinds een paar weken speelt 'wanhopige stiefmoeder' noemt, dan denk ik dat je een verkeerd beeld hebt wat je echt moet bijstellen. En anders misschien moet concluderen dat je in de verkeerde relatie zit. Ik hoop dat de vader zich weinig aantrekt van jouw gedrein, anders is het wel erg zielig voor het kind.
Sorry. Nogmaals: afgaande op je posting.

Jippox
03-11-2015 om 11:31
vraag
Is de vader wel regelmatig alleen met zijn dochter, of ben jij er (vrijwel) altijd bij? Als dat laatste het geval is, zou mijn tip zijn vader en dochter meer tijd samen met z'n tweetjes te gunnen. Jullie kunnen elkaar immers ook zien als dochter bij haar moeder is.

Frezzel
03-11-2015 om 11:43
Een kleuter is geen concurrent
Ik haal uit jouw post vooral heel veel frustratie over wat in mijn ogen heel normaal gedrag is van een kleuter wiens vader in een nieuwe relatie stapt.
Het stoort me dat jij daar totaal geen begrip voor op lijkt te brengen. Hoe zou jij je voelen als je in haar schoenen stond denk je?
Als je een relatie begint met een partner die al kinderen heeft, moet dat een weloverwogen keuze zijn. Jouw vriend is een package deal: zijn dochter hoort erbij.
Zij verdient het niet om als stoorzender te worden gezien, zij verdient begrip voor wat ze voelt en geruststelling dat haar papa ook van haar blijft houden als hij een vriendin heeft.

hopeloze stiefmoeder
03-11-2015 om 11:47
antwoord
Het is niet dat ik het voor mijzelf een probleenn vind. Alleen ben ik bang dat ze het misschien ziet als dat ik haar aandacht inpik en op zo manier een afkeer van mij krijgt wat totaal niet de bedoeling is. Omdat. Ik erg goed kan met zijn dochter en het ook zeker eenn schat vind. Als ik de indruk heb gewekt dat ik zelf een strijd voer om de aandacht van mijn vriend is dat totaal niet de bedoeling want dat is het voor mij ook niet. Zelf heb ik geen kinderen en dus vandaar ook de vraag of dit normaal is. En idd voel ik mij op zo,n moment hopeloos omdat ik niet wil dat zijn dochter een afkeer van mij krijgt en ik ook niet weet wat ik op zo,n moment moet doen. Juist omdat ik erg gek ben op zijn dochter. Verder hebben hun ook momenten met alleen hun samen waar ik niet bij ben omdat ik van mening ben dat omdat ze haar vader weinig ziet ook wat quility time moet hem door moet brengen.

Moederdochter6
03-11-2015 om 12:07
@hopeloze stiefmoeder;
Ik snap je gevoel en idd het is niet dat jij het vervelend vind maar dat je niet wil dat het kind denkt dat je tussen hun staat.
Hier precies hetzelfde met mijn vriend zijn zoon.
Alleen is dat gedrag nog extremer.
Ik heb ook een dochter van 6 en hij word in maart 3.
Als we met zijn 4 e op pad gaan is hij heel erg vervelend.
Hij huilt en wil alleen papa een hand geven naast papa lopen papa moet de auto deur open doen papa , papa ,papa tuurlijk kan dit een fase zijn en natuurlijk doen kinderen zo maar het helpt de sfeer niet gezellig te houden.
Mijn dochter zegt zelf pff mama ik loop veen door ik wil zijn gehuil niet meer horen.
Het erge vind ik ook dat hij vaak toneel speelt en huilt en dramt en dan zit hij naast papa en dan lacht hij zo van Haha heb ik lkkr voor elkaar. ze weten dondersgoed wat ze doen ook al zijn bijna 4.
En ik vind het heel vervelend.

Moederdochter6
03-11-2015 om 12:10
Oh en daar was mijn verhaal al weg...
Ik vind het heel vervelend dat hij zich niet kan ontspannen.
En op sommige momenten kan hij heel leuk spelen met mijn dochter.
Maar buiten dagje weg of de speeltuin slaat het weer om.
Verlatingsangst denken we... Mijn vriend en zijn ex zijn nu bij een psycholoog en hopen hem op deze manier verder te helpen.
Er zijn ook mer dingen aan de hand geweest.
Zo is zijn moeder ernstig ziek geweest tot 2 x toe.
En is nu pas weer een beetje aan het op krabbelen.
En een scheiding als je klein bent hakt er ook erg in.
Alle kinderen hebben een zware dobber als ouders gaan scheiden.
Mijn dochter is nu pas weer een beetje d'r zelf

Jippox
03-11-2015 om 12:10
nou moederdochter6
Als je je stiefkind zo vervelend vindt, heb ik echt, echt maar 1 advies: blijf vooral helemaal uit de buurt van dat kind en spreek alleen met je partner af op momenten dat het kind bij de andere ouder is. Daar doe je echt iedereen het meeste plezier mee.

hopeloze stiefmoeder
03-11-2015 om 12:14
Re moederdochter 6
Dankje je snapt erg goed hoe ik het bedoel en wat ik erbij voel. Ik heb het hier ook met mijn vriend over gehad en hij heeft met mij afgesproken het in de gaten te zullen houden. Heb hem ook uitgelegt hoe ik me daarbij voel en dat het helemaal niet negatief bedoelt is tegenover zijn kind. Mijn vraag is ook aan jou hoe jij met die situatie,s omgaat omdat ik dat niet weet wat ik in zulke situatie.s moet doen?

Moederdochter6
03-11-2015 om 12:21
Re hopeloze stiefmoeder
Ja precies het iis heel belangrijk om erover te blijven praten.
Ik loop altijd even weg.
En soms zeg ik zelf ook tegen zijn zoontje als je zo blijft doen dan word het niet gezellig in huis.
Het is veel leuker om met zijn allen plezier te maken.
Dan zegt ie ja en Gaat weer verder.
Mischien is het fijn las je vriend ook tegen zijn dochter zegt ik hou heel veel van jou, maar papa geeft ook veel om papa zijn vriendin. En je raakt me echt niet kwijt.
Weet niet hoe lang het speelt mischien waait het weer over....
Bij zijn zoon is het vrij heftig en komen we er niet meer alleen uit daarom hebben we hulp gezocht.
Ik wil ook dat hij het fijn heeft als ik er ben.

hopeloze stiefmoeder
03-11-2015 om 12:21
Re moederdochter 6
Mijn vriend wil dit ook in de gaten houden juist zodat we haar kunnen helpen en begrijpen waarom ze zo doet. Mijn vriend zei ook dat het de leeftijd kan zijn. Maar dat het is ook dat het kind bij zijn ex misschien te weinig aandacht krijgt en het.misschien op zo,n manier hoopt te compenseren. Nogmaals is dit totaal niet als dat ik het gedrag van.zijn kind als vervelend of.negatief ervaar. Een nieuwe vriendin vaan je vader is ook lastig. De reden waarom ik dit op het forum plaats is juist alleen omdat ik haar wil helpen.

Jippox
03-11-2015 om 12:23
afstand nemen
Kind heeft blijkbaar veel behoefte aan aandacht. Je geeft al aan dat het kind de vader weinig ziet. Dus het beste wat de vader doen kan is het kind in die beperkte tijd zoveel mogelijk positieve aandacht te geven. En het beste wat jij kunt doen is wat afstand nemen en ze de tijd samen te gunnen.
Dat kan door niet alle tijd dat kind er is, ook aanwezig te zijn. En door als je er wel bent, letterlijk je een beetje op de achtergrond te houden. Laat het kind maar contact met jou opzoeken als het daaraan toe is.

hopeloze stiefmoeder
03-11-2015 om 12:24
Re moederdochter 6
Dit is ook wat ik aan mijn vriend heb vooorgesteld dit uit te leggen en samen vooral dingen.te doen soms met mij soms zonder mij. Ook komt voor dat ik soms in het weekend een nachtje bij familie slaap en daar overdag ben zodat hun tijd hebben voor hun tweetjes.

Moederdochter6
03-11-2015 om 12:25
Ik geef hem en zijn zoon ook tijd alleen.
En dat wil ik voor mij en en dochter ook.
We gaan samen een dagje lkkr iets doen en lkkr zwemmen en eten in de avond lkkr met zijn 2e.
Mischien is dat ook iets...
Laat hem samen met zijn dochter een middag weg gaan en ga dan na afloop samen eten

hopeloze stiefmoeder
03-11-2015 om 12:37
Re moederdochter 6
bedankt voor de tip! Nog een vraagje ex van mijn vriend belt steeds op in haar weekend om langs te komen met hun dochter. Ik heb gezegd dat ik het geen probleem vind als zijn dochter komt in de weekenden dat ze bij haar moeder is. Maar dat ik het wel verwarrend voor zijn dochter vind als zij hier dan ook de hele middag is en doet alsof ze eigenlijk niet uit elkaar zijn. Daarbij komt dat ik mij dan ook niet op mijn gemak voel. Ook omdat zijn en ik niet goed met elkaar overweg kunnen. En ze het moeilijk vind hem met mij te zien. Is het raar dat ik het verwarrend voor zijn dochter vind en mag ik dat van mijn vriend vragen ? Nogmaals gaat niet om zijn dochter die is altijd welkom.

Moederdochter6
03-11-2015 om 13:20
Je zou het idd kunne zeggen.
Het is van zijn ex ook wel een beetje vreemd...
En idd natuurlijk mag ze komen maar dan gaat papa even wat met haar doen en hoeft zijn ex er niet bij te zijn lijkt me. Snap dat je het vervelend vind, voor zijn dochter wel fijn papa te zien.
Maar begrijp zeker dat als ze een hele middag er bij blijven ent wel vreemd is.
Zeg dan ze wil je graag zien ik breng haar even en ik kom haar straks weer ophalen.
Wij hebben week op week af.
Ze is een week bij papa en zijn vriendin, hij werkt fulltime en is dus ook veel afhankelijk van zijn vriendin.
Bij mij is ze altijd bij mij behalve 2 dagen die ik werk, dan word ze naar school gebracht door mijn vriend blijft ze over op school en haal ik haar zelf weer uit school.
Als ze bij haar vader is bel ik eigenlijk 2/3 x per week. Ga nooit langs.
Alleen bij bijzondere dingen zoals gister kijkjes bij zwemles.
Iets van school of zoiets.

Stiefmam
03-11-2015 om 13:39
Re moederdochter 6
Dat is dus ook wat ik vond en tegen hem heb gezegd. Het dochtertje van mijn vriend is er om het weekend. Heb ook tegen hem gezegd dat ik het niet erg vind dat zijn dochtertje komt maar dat zijn ex dan even wat voor zichzelf moet doen. Ook dat hun contact hebben om hun dochter vind ik niet erg en juist logisch dat ze contact hebben. Maar een hele middag langs komen gaat me toch net te ver. Ook tegenover hun kind.

Moederdochter6
03-11-2015 om 13:58
Re jippox
Mischien moet je even beter lezen en niet denken dat jij alles beter weet
Heel storend

Emine
03-11-2015 om 15:03
Nou dames....
.....praat en klaag lekker samen verder. Jullie begrijpen elkaar zo goed!

Injel
03-11-2015 om 18:19
goh Moederdochter6
ik vond de reactie van Jippox eigenlijk de meest zinnige. Met stip.

Injel
03-11-2015 om 18:21
hopeloze stiefmoeder
Eerst schrijf je dat jij en je vriend sinds een half jaar samen zijn. Verderop lees ik dat je soms in het weekend een nachtje bij familie slaapt en daar overdag bent zodat hun (het is overigens 'zij') tijd hebben voor hun tweetjes.
Bedoel je daarmee dat jullie nu al samen wonen? Dat zou weg snel zijn, en dan snap ik wel dat zijn dochter daar moeite mee heeft.

Stiefmam
03-11-2015 om 18:44
Re injel
Ja klopt dat wij op dit moment idd samen wonen. Dit.Omdat ik eigenlijk altijd al daar was en nooit in mijn eigen huis. Wel hebben wij dit van tevoren voorzichtig bij zijn dochter gepolst en zelf is het ook voorgekomen dat ze het aan ons vroeg en zei dan dat ze erg leuk zou vinden.

Injel
03-11-2015 om 19:39
polsen
'Wel hebben wij dit van tevoren voorzichtig bij zijn dochter gepolst'
Dat is vast goed bedoeld geweest, maar je had toch niet echt verwacht dat een kind van 4 de gevolgen van zo'n stap kan inschatten?

Jippox
03-11-2015 om 20:45
hopeloze stiefmoeder
Dat jullie al zo snel zijn gaan samenwonen zal best een rol spelen. Bedenk dat het voor dit meisje (dat haar vader zoals je schrijft toch al niet zo vaak ziet) ook moeilijk kan zijn dat jij daar wel altijd bent. Zij 'moet' steeds weer weg, terwijl jij blijft, en zij 'valt' er opeens weer in terwijl jullie steeds samen waren. Moeilijk voor zo'n jong kind om dan te weten wat jouw plekje precies is.
Er wordt wel gezegd dat het vormen van een goed functionerend stiefgezin gemiddeld zo'n 4 tot 7 jaar duurt. Verwacht dus niet dat het zo maar even allemaal op rolletjes loopt. En nogmaals: als je het tempo van het kind volgt, gaat dat waarschijnlijk sneller dan wanneer je jullie tempo afdwingt. In de weekenden dat zij bij jullie is, gaat zij voor. Dat is haar 'papa-tijd'. Zo zou ik het voorlopig benaderen.

Moederdochter6
03-11-2015 om 22:03
Re
Er staat niet dat ik hem vervelend vind ik maak me tekst daaronder af.... staat er ook duidelijk maar goed blijkbaar mag je iets niet lastig vinden dan word je gelijk met een grote mond de grond in geboord!! Sjonge jonge wat fijn hier zeg....
Het is lastig als 1 van de kinderen van je vriend niet zijn weg kan vinden. Er staat duidelijk dat we willen helpen maar het word blijkbaar toch anders opgevat lees lkkr wat je wilt lezen dames!!

Stiefmam
03-11-2015 om 22:27
Re jippox
Dankje voor je advies. Ik weet dat het best eenn tijdje duurt voordat allles goed loopt. Het is dat ik het tot die tijd ook gemakkelijker wil maken voor haar. En dat ze het naar dr zij heeft en.het fijn vind bij ons. Want ik zou het heel erg vinden als ze met tegenzin zou komen.

Hollie H
04-11-2015 om 12:45
Moederdochter 6
..Ik ben het inderdaad met je eens dat als je ook maar ìets vervelend vind aan de situatie met stiefkind dat je meteen afgesnauwd wordt hier. Ik vind dingen ook wel eens vervelend, ook aan mijn eigen kind maar dat mag ik waarschijnlijk al helemaaaaaal niet vermelden op dit forum. Vind ik ook jammer omdat je soms op deze manier je probleem niet echt kan bespreken en je er dus alsnog niet uit komt. Je hebt er trouwens wel een paar tussen die gewoon opbouwend ingaan op wat jij voelt, dus geef de moed niet op Moederdochter 6

Paddington
04-11-2015 om 13:04
Super
dat je ondanks het snelle samenwonen zoveel aan je stiefdochter denkt.
Hoe is jouw band met je stiefdochter. Zijn er ook momenten dat jij alleen iets gaat doen met haar?
Het op bezoek komen van moeder en dochter in de weekenden dat je stiefdochter bij haar moeder is, vind ik een moeilijke.
Ik denk dat het heel verwarrend is voor je stiefdochter. Jouw keuze om dit aan te geven bij je vriend vind ik heel erg goed.
Elke relatie behoeft werk en zo ook de relatie met een stiefkind. Dit is in mijn ogen extra moeilijk als het 'weekend' kinderen zijn. De andere 12 van de 14 dagen worden ze immers opgevoed in een ander gezin met andere normen en waarden. Daarom zul je af en toe van je eigen normen en waarden moeten afstappen om de zaken gezellig te houden. Nu zal dat bij jouw stiefdochter wel meevallen, daar zij nog jong is.

Mussie
04-11-2015 om 13:36
Is het wel extreem?
Ik vraag me af of het zulk extreem gedrag is. Mijn kinderen vroegen ook continu aandacht op die leeftijd. En zoon van 13 heeft nog steeds de neiging om tussen man en mij in te kruipen als we naast elkaar zitten, en bemoeit zich met al onze gesprekken. Nou zijn z'n vader en ik gewoon samen, dus dat maakt het makkelijker. We lachen erom en zeggen tegen hem dat hij even moet wieberen omdat we samen in gesprek zijn. Maar op 4 jarige leeftijd hadden ze zeker van die fases, dat ik me gewoon af en toe verstikt voelde door die enorme behoefte aan aandacht! Ook wij zochten destijds de oplossing in een-op-een aandacht. Je kunt ze best uitleggen op die leeftijd dat je samen iets leuks doet, en daarna kan ze even zelf gaan spelen. Voor dit meiske is het natuurlijk allemaal al zo verwarrend, ik vind het om eerlijk te zijn niet gek of extreem dat ze aandacht vraagt.
En moederdochter6; je hebt het over een kind dat in maart 3 wordt. Dus hij is 2,5 en heeft heel wat voor z'n kiezen gehad als ik het zo lees. En dan stoor jij je aan 'gedram'? Ik sluit me geheel aan bij het advies van Jippox.

Leen13
04-11-2015 om 14:19
Bevestiging
Bij mijn dochter was het ook voortdurend aandacht nodig hebben en overal bevestiging van vragen of vragen of iets klopte of hoe het zat. Dat ging de hele dag door.
Dus ik vroeg aan de juf van haar 1e klas of dat wel helemaal goed was maar die meldde mij ook dat alle meisjes op die leeftijd dat deden.
Nou deed mijn dochter dat tien jaar later nog, maar dat is een ander verhaal.
Ze hebben je gewoon nodig om te groeien en om te leren en om zelfvertrouwen te krijgen.
Een moment voor jezelf met ongestoorde rust is op die leeftijd niet echt mogelijk. Dat vind je dan wel weer terug in de pubertijd.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.