Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ff zo

Ff zo

25-08-2014 om 14:07

Financien veiligstellen i.g.v. scheiding

Mijn relatie met mijn moeilijke man gaat al een tijd moeizaam.

Nu houd ik door uitspraken van mijn man iets meer rekening met een echtscheiding, hoewel ik dat niet wil (voor de kinderen) en ook probeer te voorkomen.

Ik wil me nu iets meer gaan voorbereiden op als het toch tot een scheiding komt.

Mijn eerste zorg is financieel, m.n. al ons (spaar)geld. We hebben best wat, maar ik vraag me af. Stel dat man zegt dat hij wil scheiden, hoe voorkom ik dan dat hij vanaf dat moment (veel van) ons gezamenlijke geld (of dat deel van ons gezamenlijke geld dat op zijn bangrekeninigen staat) besteedt? (en dan bedoel ik dus: door het niet op de gebruikelijke manier uit te geven, maar (veel) meer).

Of hoe zorg ik ervoor dat als we straks al onze tegoeden moeten verdelen, dat gebeurt op basis van de positieve saldi op het moment dat hij zei dat hij wilde scheiden? (en niet pas maanden later als het formeel wordt)

NB Hij kan ook geld opmaken voordat hij zegt dat hij wil scheiden, maar daar ben ik veel minder bezorgd om. Maar als hij in boosheid besluit dat hij wil scheiden en dat ook doorzet, weet ik niet wat hij met het geld doet waar ik op dat moment niet bij kan, terwijl het wel van ons samen is en dus 50-50 verdeeld zou moeten worden.

Overigens: ik heb zelf ook een deel van ons gezamenlijke geld (dus rekeningen op mijn naam), maar hij heeft meer op zijn naam staan. Ik kan wel zeggen nu dat het gelijk verdeeld moet worden, maar in deze situatie weet ik niet of dat gunstig uitwerkt (of dat ruzie tot gevolg heeft of juit een echtscheiding bespoedigt).


Voorlopige voorzieningen

Je kunt via een advocaat bij de rechter voorlopige voorzieningen treffen. Daarin staan dan voorlopige afspraken, totdat vier weken later de scheiding rond is.
Als jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd is inderdaad de helft voor jou en de helft voor je ex. Zijn er verder geen schulden, zoals hypotheek?
Over verdeling van goederen zou ik pas gaan praten als jullie beiden ervan bewust zijn dat er een scheiding aan komt. Dat betekent ook, dat jij je moet realiseren dat een moeilijke man die niet meer met jou wil samenwonen, dat het dan moeilijk is om een huwelijk in stand te houden. Een echtscheiding is dan onvermijdelijk.
Als je bang bent voor dingen die mogelijk gaan komen is het wellicht beter om zelf de koe bij de horens te pakken en het gesprek over een mogelijke scheiding te beginnen.

Tsjor

kleine aanvulling

"Je kunt via een advocaat bij de rechter voorlopige voorzieningen treffen. Daarin staan dan voorlopige afspraken, totdat vier weken later de scheiding rond is."

Was het maar waar dat 4 weken later de scheiding rond is. Voorlopige voorzieningen zijn een regeling die geldt tot de echtscheiding rond is (bij de echtscheidingsbeslissing wordt een definitieve regeling getroffen) maar dat kan nog een stuk langer duren.

Die 4 weken gaan over wat anders: binnen 4 weken nadat de beslissing op het verzoek voorlopige voorzieningen genomen is, moet de echtscheidingsprocedure zijn gestart, anders vervallen de voorlopige voorzieningen.

De huwelijksgemeenschap eindigt door het indienen van het echtscheidingsverzoek. Je kan ook voortijdig opheffing van de gemeenschap vragen. En tenslotte geldt dan ook nog dat degene die als een gek aan het uitgeven slaat vlak voor de scheiding, een schadevergoeding moet betalen aan de andere partner (art 1:111 BW),

Maar goed, het vragen van een echtscheiding of voorlopige voorzieningen of het vragen van de opheffing van de huwelijksgemeenschap zijn natuurlijk eigenlijk een opmaat voor een scheiding, dus dat wil je niet. Blijft in principe over die schadevergoeding die ik net noemde, maar daar heb je weinig aan als het geld weg is. Wel kan je e.e.a. gebruiken als het tot een boedelverdeling komt, dan kan je laten zien dat hij zijn deel al heeft gehad.

Maar je zit maar met samengeknepen billen te wachten op mogelijk onheil. Is het niet handiger om maar gewoon op de man af te vragen wat hij nou eigenlijk wil?

Sterkte ermee

Temet

overigens

Even naar aanleiding van het bovenstaande: als je man begint als een gek geld uit te geven/schulden te maken moet jij dus wel tijdig in actie komen, gelet op de termijn van art 1:111: zes maanden.
En nu ik het nog eens bekijk vraag ik me af of dit nu gaat om zes maanden voor de scheiding of zes maanden voor het verzoek tot opheffing van de huwelijksgemeenschap (los van de scheiding). Sorry voor de verwarring, vraag het aan een advocaat die verstand heeft van scheidingen.

Groeten,

Temet

Hortensia

Hortensia

26-08-2014 om 10:43

stof tot nadenken

Je geeft al duidelijk aan dat je man niet de makkelijkste is. Toch wil je zelf geen scheiding vanwege de kinderen.

Scheiden schaadt kinderen, maar een ouder die "moeilijk" is kan minstens zoveel schade aanrichten. Ik weet niet welke vorm van "moeilijk" jouw man is, maar achteraf besef ik pas hoeveel schade mijn "moeilijke man" heeft aangericht bij de kinderen (en mij), en denk ik: scheiden is verschrikkelijk, maar eigenlijk had ik het al eerder moeten doen en niet "voor de kinderen" op het zinkende schip moeten blijven zitten.

Ik kan niet over jouw situatie oordelen en wil je geen scheiding aanpraten, maar als ik het zo lees zal het er niet leuker op worden. Een nóg moeilijker man, en nóg meer schade. Wat denk je wat zo'n man aanricht als hij de kolder in zijn kop krijgt en op zijn voorwaarden een scheiding erdoor dramt, plus dan nog het financiële aspect!

Dat raakt de kinderen ook, zeker weten!

Ik raad je dan ook aan zelf het heft in handen te nemen en stappen te ondernemen, voor het nog erger wordt en er nog meer schade wordt aangericht. Niets doen is in deze fase géén optie.

Begin eens met een advocaat.

Begin

Temet, bedankt voor de betere toelichting. Ik was te snel.

Hortensia: 'Begin eens met een advocaat.' Ik zou zeggen: begin eens met een gesprek met je man. In angstige spanning afwachten, daar word je zelf in elk geval niet beter van en de relatie ook niet.

Tsjor

Hortensia

Hortensia

26-08-2014 om 10:59

Tsjor

Dat is de beste stap, eerst met je man praten.

Maar ik proef tussen de regels door dat dat in dit geval een beetje lastig kan zijn.

Klopt dat, Ff zo?

stand van zaken

Je kunt in elk geval een financiele stand van zaken opmaken. Afschriften en gegevens bij elkaar leggen zodat je zonodig kunt aantonen dat je man geld heeft weggemaakt.

Angela67

Angela67

26-08-2014 om 13:30

je eigen deel . .

. . . van het geld zou ik stukje bij beetje doorsluizen naar een rekening waar hij het bestaan niet van weet. of doe jij dan precies wat je niet wil dat hij doet?
dan is bewijzen bijhouden verstandiger inderdaad, dus elke maand schermprintje maken van de saldi.
gr Angela

Ff zo

Ff zo

27-08-2014 om 09:00

Hortensia

Ja, je begrijpt het goed, over dingen praten gaat moeilijk met mijn moeilijke man (zie ook mijn draadje over Wat moet ik met mijn moeilijke man).

Op zich logische en goede gedachte, maar of het bij mijn man goed uitwerkt is altijd de vraag.

Ff zo

Ff zo

27-08-2014 om 09:01

Temet

Bedankt.

Jouw antwoord is denk ik wat ik zocht. Zal het artikel nalezen. En inderdaad: moet op zoek naar een advocaat, zodat ik die vast heb als het opeens onverhoopt mis gaat.

Ff zo

Ff zo

27-08-2014 om 09:05

Angela

Het gaat mij er niet om om geld buiten zicht van mijn man te krijgen/houden. Ik wil het eerlijk 50-50 verdelen en niet sneaky iets achterhouden.

Ik zat er wel al aan te denken geld van onze gemeenschappelijke rekening langzaamaan een beetje over te heven naar mijn eigen rekening. Ik wilde dan wat contant geld storten op mijn eigen rekening, maar kwam er al achter dat je dat maar 6x per jaar gratis kan doen.

Verder kan hij als hij mijn afschriften ziet, dat natuurlijk zien en daar vragen over stellen.

Maar belangrijkste: dat gaat dan toch om peanuts vergeleken met het veel grotere bedrag dat hij heeft op een van zijn rekeningen.

Bewijs van tegoeden verzamelen (en kopietjes maken) en het artikel van Temet bekijken (+ info advocaat hoe dat werkt) is denk ik wat ik nu het beste kan doen.

Hortensia

Hortensia

27-08-2014 om 09:25

Dat vermoedde ik al.

"Ja, je begrijpt het goed, over dingen praten gaat moeilijk met mijn moeilijke man (zie ook mijn draadje over Wat moet ik met mijn moeilijke man)."

Ik dacht al dat jij dat had geschreven.

Het is heel goed om allereerst het gesprek aan te gaan met je partner. Maar uit eigen ervaring weet ik dat dat bij sommige partners onmogelijk is. Helaas...
Sterkte met alles!

Doel van gesprek

\het ligt eraan wat het doel van het gesprek is. ' Erover praten' en dan enige gelijkwaardige wederzijdsheid verwachten is waarschijnlijk moeilijk. Maar praten in de vorm van vragen of mededelingen doen zou je toch moeten proberen. Ooit zijn jullie samen begonnen, met elkaar, getrouwd, kinderen. Dat zal toch ook niet allemaal zonder enige vorm van mondelinge communicatie zijn gegaan.
\het risico van veel voorbereidingen treffen, zonder dat je elkaar vertelt waar je mee bezig bent is, dat er ongelijktijdigheid ontstaat in het proces, waardoor later juist boosheid en ruzies ontstaan.
Tenzij je het na ingewonnen advies en de nodige voorbereidingen rustig kunt wachten tot je man de mededeling doet en dan rustig kunt zeggen: oke, ik was er al op voorbereid. Dat kan natuurlijk ook.

Tsjor

convenant

Mijn ex gebruikte 'scheiding' als chantagemiddel. Maar ook ondanks dat was het handig dat ik op zo'n moment gewoon kalm bleef en voorstelde een convenant op te stellen zodat we ons een hoop advocatenkosten konden besparen.
Het is wel belangrijk dat je zelf dan al in beeld hebt hoe je denkt dat het allemaal het meest praktisch te scheiden is.
Je loopt vanzelf tegen de knelpunten aan. Maar realiseer je ook dat je mogelijke ex een eigen idee van rechtvaardigheid heeft waar je mogelijk best mee kunt instemmen.
Wat alleen een beetje lastig was was dat ex op de zittingen steeds met een paar andere 'oude' oefenconvenanten aankwam.

MoraalRidder

MoraalRidder

27-08-2014 om 15:44

Misschien snap ik het niet

Maar je wilt voorkomen dat je man geld achterover gaat drukken als jij zegt dat je wilt scheiden dus zeg je nog maar even niet dat je wilt scheiden maar ga je wel zelf alvast geld achterover drukken?

Ff zo

Ff zo

27-08-2014 om 16:39

Moraalridder

Graag al mijn postings in dit draadje goed lezen.

Dan zie je dat jouw opmerking nergens op slaat .

Je maakt diverse verkeerde veronderstellingen in dat kleine stukje tekst van je.

vlinder72

vlinder72

27-08-2014 om 19:28

Advocaat?

Wat een stap ga je zetten ffzo, ik had uit eerdere draadjes eerlijk gezegd gedacht dat je de stap niet zou gaan zetten. Ik wens je in ieder geval alvast erg veel sterkte de komende tijd.

Kan je niet alvast contact opnemen met een advocaat om de situatie te bespreken? Misschien weet een advocaat wel hoe je ervoor kan zorgen dat het geld niet "verdwijnt" .

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-08-2014 om 23:07

Afschriften etc.

Ten eerste kun je de afschriften stop zetten. Dus dan ziet hij niet dat je aan het sparen bent.

En ten tweede en vooral ook: is het antwoord: ik ben aan het sparen niet voldoende? Weet niet of je in gemeenschap van goederen getrouwd bent, maar als dat zo is, dan is het om het even op welke spaarrekening het geld staat, dan het toch allemaal een pot nat.

Ff zo

Ff zo

28-08-2014 om 10:31

Ginny

Eerste tip (afschriften) is een goede.

Tweede: sparen een argument?
Hmmm, moeilijk. Wij hebben relatief weinig geld op een en/of rekening en als ik wil overhevelen (door meer van ons gezamenlijke geld op een rekening van mij te krijgen) kan dat dus alleen door het over te schrijven van die rekening naar mijn rekening (maar dan ziet hij het) of door het contant op te nemen en dan te storten op mijn rekening.

Maar we sparen dus eigenlijk door alles wat we van onze eigen rekeningen NIET op de gemeenschappelijke zetten. Dus dat argument gaat niet op.

En jouw laatste zin klopt, maar het gaat erom, dat alles wat op zijn rekeningen staat, dat hij daarmee kan doen wat hij wil, zonder dat ik dat kan tegenhouden of zelfs maar in de gaten heb (tenzij ik zijn afschriften zie). En als hij dus opeens veel gaat uitgeven vind ik dat niet fijn, want dan gaat het totaal (wat 50-50 verdeeld moet worden) naar beneden en krijg ik dus minder dan waar ik recht heb (of vind dat ik recht op heb).

Tante Tiny

Tante Tiny

28-08-2014 om 10:46

Telebankieren?

Met telebankieren kan ik zien: mijn rekening, zijn rekening en de en/of rekening.
Onlangs ben ik gestart met een programma waarmee je inkomsten en uitgaven beter kunt volgen. Alle gelden komen dan bij elkaar in één programma, onafhankelijk van welke rekening.
De gegevens van vorig jaar zitten er ook in. Dit helpt enorm om te zien dat bijvoorbeeld verzekeringen of telefonie wel erg veel duurder zijn geworden.
In jouw geval zou het een mooie aanleiding zijn om het spaargeld beter weg te zetten (hogere rente of zo) en om bewuster om te gaan met geld.
Extra voordeel is meer inzicht in verdwijnende gelden en inzicht in het totaalbezit.

Ff zo

Ff zo

28-08-2014 om 11:38

Tante Tiny

Dat gaat toch niet op als het verschillende banken betreft?

En via telebankieren kan ik zijn rekeningen (bij dezelfde bank als onze en/of rekening) niet zien. Misschien kan je elkaar daarvoor machtigen. Maar afgezien van dat het sowieso zinvol kan zijn om beter inzicht te krijgen (maar ik daar nu even geen tijd en energie voor heb), lost dat mijn (potentiele) probleem van opmaken door mijn man van ons geld niet op.

Tante Tiny

Tante Tiny

28-08-2014 om 16:14

Hier wel

Tenminste, man en ik gebruiken dezelfde inlognaam en wachtwoord. Het staat op zijn naam. We zien alle rekeningen, ook die van de kinderen.
Laatst zag ik dat ik een eigen inlog hoor te hebben (ING) en die heb ik nu aangevraagd. Grote kans dat ik dan niet meer alles zie.

Het programma kan gegevens downloaden van alle banken. Maar daar moet je man het dan wel mee eens zijn.
Het opmaken los je er niet mee op, het inzicht en bewijs wel.

MoraalRidder

MoraalRidder

28-08-2014 om 17:22

Ah ok

Gelukkig maar.
Dus je bent getrouwd in gemeenschap van goederen en daarom mag je aanspraak maken op de helft van het geld dat hij verdient? En dat staat op een rekening waar jij niet bij kan? Maar je bent bang dat hij het gaat uitgeven zodat bij de verdeling er niet meer zoveel is als eerst?
Snap ik het zo wel goed?
Ik heb geen idee hoe dat juridisch zit. Ik weet ook niet hoe jullie het binnen je huwelijk hebben geregeld. Ik ben onder huwelijkse voorwaarden getrouwd namelijk.

Maar als je nou tegen je man zegt dat je met oog op de toekomst het financiële plaatje ff wilt in kaart brengen en daarom alle tegoeden op een rijtje. Dan weet je toch wat hij nu heeft en is het toch geregeld?

Sara

Sara

03-09-2014 om 07:32

snap t niet

Je verwacht een lastige scheiding te krijgen. Lijkt me dat je daar nu een mooie voedingsbodem voor aan t kweken bent?

Ff zo

Ff zo

03-09-2014 om 07:40

Sara

Hoezo? Licht eens toe.

Door hier op het forum een vraag te stellen?

Heb je al mijn postings in dit draadje gelezen?

Sara

Sara

03-09-2014 om 08:56

nee

Heb het misschien niet heel goed gelezen. Maar begreep dat je moeilijkheden verwacht met de scheiding, of dat iig niet kan inschatten. Als ik in jouw plaats zou staan zou ik dan al mijn energie steken in het voorkomen van een slechte relatie. Daar zou mijn zorg naar uit gaan en niet naar geld. Als ik zou merken dat mijn partner zich voor aan het bereiden was op een scheiding en dan ook nog zakelijk gezien de boel rond probeerde te krijgen zou ik me zo gekwetst voelen dat ik misschien juist wel gekke dingen zou gaan doen op financieel gebied.

Ff zo

Ff zo

03-09-2014 om 22:10

Energie

Ik steek inderdaad de meeste energie in het verbeteren van onze relatie. Therapeut gevonden.

Het andere scenario (nadenken over wat als hij plotseling scheiding wil) houdt ik wel in gedachten, maar heeft niet mijn meeste aandacht. Temet heeft laten weten wat daarbij van belang is. Is nu het belangrijkste voor mij om te weten.

En ja, dat laatste had ik ook al bedacht. Als ik "gekke" (niet oneerlijk, maar anders dan anders op financieel vlak) dingen doe, kan dat contraproductief werken. Heb daarom nog niets "geks" gedaan.

Doel therapie

Met de therapie zal je moeilijke man geen gemakkelijk man worden. Maar ik hoop dat je in de therapie een manier kunt vinden om er zelf gemakkelijker mee te leren leven. Veel sterkte.

Tsjor

Ff zo

Ff zo

05-09-2014 om 10:35

Tsjor

Dank je wel.

Dat realiseer ik me heel goed.

Bovendien ga ik ook nog eens alleen in therapie. Hij wil niet.

Maar ik wil in elk geval kijken of dat het voor mij (en mogelijk de kinderen) beter maakt (ook door tips om kinderen erin te begeleiden).

Donna

Donna

05-09-2014 om 16:46

Verstandig

Ik vind het juist heel verstandig om je met verschillende scenario's bezig te houden. Ik heb niet alles gelezen, dus ik weet niet of deze tip al voorbij gekomen is: foto's maken van de rekeningafschriften. Dat heeft een vriendin van mij uiteindelijk een ton opgeleverd: man was inderdaad aan het sluizen gegaan. Zelf ben ik gelukkig getrouwd, ik heb echt het vertrouwen en de diepe wens dat we voor altijd bij elkaar blijven. Maar ik heb mijn zaakjes goed geregeld voor het geval het anders loopt. Dan heb ik naast verdriet in ieder geval niet ook nog met financiële sores te maken. Het een (verstandig zijn) sluit het andere (romantiek) echt niet uit. In tegendeel, het zorgt voor gelijkwaardigheid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.