Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

geen inzage bankrekening minderjarige

Hallo, Ik ben benieuwd of hier iemand is die mij wat meer kan vertellen.
De situatie is als volgt: vier jaar geleden zijn de vader van onze nu 15-jarige zoon gescheiden en sindsdien hebben wij co-ouderschap. Normaal verloopt dat goed, mede omdat ik me veel schik in het doen en laten van mijn ex.... Maar onze zoon gedeid goed en dat is het belangrijkste! Nu het volgende: gister ontving ik een uitnodiging vd gemeente ivm een rechtmatigheidsonderzoek mbt mijn bijstandsuitkering... Dus, logisch, ik moet alle bankafschriften ed meenemen... Zo ook van mijn , minderjarige zoon. Nu weet ik van mijn zoon dat hij sinds een jaar of twee een bankrekening heeft, geopend samen met zijn vader. Ik heb zijn vader gevraagd om de bankgegevens/afschriften maar volgens hem heb ik daar geen recht op omdat mijn ex hem heeft geopend... Maar het lijkt mij toch niet meer dan normaal dat ik als moeder ook inzage heb ik het financiële gebeuren van mijn zoon? Iemand hier die hier iets over zeggen kan? Alvast bedankt, groetjes, inkieding


Moni

Moni

08-02-2015 om 19:39

Ik weet alleen hoe het hier ging

Beide kinderen hadden al voor hun 12e een ing-rekening. Die konden wij inzien via telebankieren. We hadden daarvoor één account.
Daarna heb ik een extra account geopend. Oudste was toen 17. Op dat account kon ik automatisch zien: eigen rekening, en/of rekening, jongste rekening. Om ook toegang te krijgen tot rekening van oudste had ik toestemming van oudstenodig.
Jouw kind is onder de 16. Volgens mij hoeft jouw zoon daar geen toestemming voor te geven. Vader ook niet.

Bel de bank!

Angela67

Angela67

08-02-2015 om 19:39

als het moet dan moet het

1. Ik weet niet of ik je nu helemaal goed begrijp: "k heb zijn vader gevraagd om de bankgegevens/afschriften maar volgens hem heb ik daar geen recht op omdat mijn ex hem heeft geopend... ". "zijn vader" is hier toch dezelfde als "mijn ex"?

2. Degene die zegt dat geen recht hebt zal toch wel wel moeten meewerken anders mag hij zelf de gemeente bellen . Je vraagt het toch niet voor jezelf? Gewoon zeggen dat jij ook niet zit te wachten op moeilijk doen dus als het aan jou lag hoefde je het ook niet te hebben maar je moet nu eenmaal . . . etc.

gr Angela

Inkieding

Inkieding

08-02-2015 om 19:52 Topicstarter

idd wat warrig..

Wat een snelle reacties, super!! Inderdaad was mijn tekst niet erg duidelijk, sorry... Zal proberen het wat helderder te vertellen.
Na onze scheiding heeft de vader een bankrekening geopend voor onze zoon... Onze zoon heeft dus nu een rekening die op zijn naam staat. Nu heb ik die gegevens nodig vd gemeente maar ik weet niets over de rekening, geen nummer en zelfs niet eens bij welke bank. Volgens de vader heb ik geen recht op inzage omdat hij (de vader) heeft getekend voor die rekening.
En dat is iets wat mij zeer vreemd lijkt aangezien we toch ook allebei verantwoordelijk zijn voor onze zoon??

Hortensia

Hortensia

08-02-2015 om 19:53

is wel mogelijk.

Mijn ex is er in geslaagd een spaarrekening die alleen op naam van onze, toen nog minderjarige, oudste zoon stond, buiten mijn weten om volledig leeg te zuigen (géén gezamenlijke rekening dus, echt alleen op naam van oudste, de rekening zou als hij 18 wordt verdeeld worden tussen hem en daarna geboren broers en zussen). Dit kon alleen omdat hij wettelijk vertegenwoordiger was als ouder, dus ik vermoed dat jij als wettelijk vertegenwoordiger op zijn minst gewoon erbij kunt als jij kunt aantonen dat jij de moeder bent van dit kind.

Ik denk dat jij bij de bank wel inzage kunt krijgen omdat jij de ouder van dat minderjarige kind met die rekening bent.
Probleem is wel dat je vaak voor afschriften moet betalen en dat is denk ik niet handig in jouw positie. Vraag het toch maar, want het scheelt volgens mij per bank. Ga eens met een filiaal van die bank in gesprek.

Kan je kind zelf internetbankieren met die rekening? Dan is het volgens mij helemaal makkelijk want dan kunnen jullie samen de afschriften downloaden.

Ik vraag me wel af: maakt het uit of de rekening wel op de naam van je zoon maar verder op het adres van je ex staat? Hoe telt dat mee, qua bijstand? Stel dat iemand in de bijstand zou zitten en de ex had buiten haar weten om een rekening op naam van hun kind geopend waarvan hij niet wil dat zij het weet?

Hortensia

Hortensia

08-02-2015 om 19:57

aanvulling

Jij hoorde dus van de gemeente dat die rekening er was? Ik zou daar zeker de situatie uitleggen. En dan maar hopen op een beetje begrip.
Verder ben ik er niet zo'n voorstander van om kinderen te confronteren met jouw problemen, maar ik zou het wel aan je zoon uitleggen dat je de gegevens nodig hebt (desnoods de brief van de gemeente laten zien waarin dit staat), dat papa niet wil meewerken maar dat je het toch echt moet weten om grotere problemen (korten en boete) te voorkomen.

Niet logisch

Vraag het de bank waar de rekening loopt.
Volgens mij is die rekening van je ex. Ten gunste van jullie zoon, dat wel, maar voor zijn rekening en risico en op zijn adres. Dat betekent ook dat die spaarrekenig helemaal niet meetelt voor je bijstandsuitkering.

Moni

Moni

08-02-2015 om 20:02

De vraag is dus wat voor rekening het is

Als het een spaarrekening is, staat die op naam van een ouder tot kind 18 is. Dan heb jij geen inzage en heeft het ook geen invloed op jouw financiën.
Als het een betaalrekening is op naam van je kind, heb jij wel recht op inzage.
Je kind hoef je hier niet mee te belasten.

Maar....

....is er echt om die rekening gevraagd of heb je een brief gekregen waarin staat dat je bankafschriften moet laten zien, ook van eventuele rekeningen van kinderen? Als het heel moeilijk is zou je ook nog kunnen overwegen om alleen jouw afschriften te overleggen. Niet dat dat helemaal oke is, maar ik vrees dat als je de situatie uitlegt, je dan heel veel vertraging op gaat lopen. Als je gezamelijk vermogen met je kind niet meer is dan bijna 11000 euro, dan is het sowieso geen probleem. Denk je dat dat erop staat?

Inkieding

Inkieding

08-02-2015 om 20:07 Topicstarter

niet best...

Whow.... fijne actie van jouw ex.... :-S

Zou graag naar de bank stappen om te vragen hoe en wat maar heb geen idee bij welke bank ik moet zijn...
Ik zou mijn zoon kunnen vragen maar het liefst laat ik hem er buiten... Internetbankieren is hij nog niet machtig maar buiten dat wil ik hem er niet tussenin plaatsen en dat zou ik dan,voor mijn gevoel, wel doen. Deze week is hij ook net bij zijn vader dus voor de afspraak bij de gemeente gaat t lastig worden....

Maar wat ik dus wel van Julie begrijp is dat ik wel degelijk recht heb om inzage in de rekening van mijn zoon?

Nee

Dat begrijp je verkeerd volgens mij.
Je hebt geen inzage.

Ik vermoed dat Miriam gelijk heeft.

Ik denk dat Miriam gelijk heeft: die rekening is van je ex, al is die dan afgesloten voor je zoon. Als ik een abonnement op de Donald Duck aanga met de bedoeling dat blaadje aan zoon ter beschikking te stellen maakt dat nog niet dat zoon abonnee is. Dat idee. Maar ik zou zeggen: bel de bank, en vraag het na. En leg e.e.a. uit aan de bijstandsmeneer of -mevrouw.

Groeten,

Temet

Inkieding

Inkieding

08-02-2015 om 20:15 Topicstarter

wat snel!!

Zoveel reacties, kan er bijna niet tegen tikken op mn mobiel..

Ik heb geen idee bij welke bank de rekening loopt en ook niet om wat voor rekening het gaat... Dus het zou een spaarrekening kunnen zijn maar ook een jongerenrekening.... Ik weet het niet...
Wél weet ik dat er nooit veel op kan staan.
Ik zal het zeker toelichten bij de gemeente en hopen op wat begrip... Maar eigenlijk hoop ik daar te horen of het nu wel of niet terecht is dat ik daar niet bij kan....

Inkieding

Inkieding

08-02-2015 om 20:29 Topicstarter

gegoogled

Na wat rondneuzen op t net kwam ik onderstaande tegen:

Als ouders een spaarrekening voor hun kind'eren) willen openen en beheren, hoeven ze niet allebei te tekenen bij de bank. Er wordt immers verondersteld dat de ‘andere’ ouder op de hoogte is van het openen van de rekening op naam van het kind.

Wat wordt bedoelt met beheren? Betekent dit ook geld afhalen?

Dit is een netelige kwestie, ook voor de banken! In de wet staat dat ouders verantwoordelijk zijn voor het beheer van de goederen van hun minderjarige kinderen. Dit houdt andersom ook in: ouders mogen geen goederen van hun minderjarige kinderen ‘vervreemden’. De vraag is bijgevolg: wat isvervreemden en wanneer begint stelen?
Mag een ouder (of beide) de rekening van hun kinderen leeghalen? In principe is hiervoor de toestemming van de vrederechter nodig maar zo ver gaat het in de praktijk niet… Toch bouwen de banken enkele veiligheidspunten in. Veel is hierbij afhankelijk van (een goede) loketbediende… blijkt uit het verleden.

Welke maatregelen?
Voor grotere bedragen die één ouder zou willen afhalen, kan de bank ook de handtekening van de andere ouder eisen;
Dit geldt ook bij risicovolle beleggingen;
Heeft de bank vermoedens dat er iets niet pluis is dan gaan zij zich alsnog wenden tot de vrederechter;
Heeft de bank een vermoeden dat uw huwelijk er niet rooskleurig voorstaat, dat er sprake is van scheiding, dan ook kan zij om 2 handtekeningen vragen.
Ook raden ze aan om, indien het tussen u beiden niet goed zit, hen daarvan te verwittigen zodat er altijd 2 handtekeningen nodig zijn voor elke verrichting. Zeker in het geval van een rechterlijke uitspraak waardoor één van beide ouders het beheer van de goederen van het kind/kinderen heeft verkregen.
En een rekening geopend via Internetbankieren? Op alle bankenwebsites staat te lezen dat een online spaarrekening openen à la minute kan (hoe meer hoe liever zelfs!). In principe krijgt u bij het openen van een internetrekening een code meegeleverd. Deze code is alleen bekend bij de ouders tenzij ze doorspelen aan het kind (zie verder).

Wat heb je eraan?

Een vrederechter bestaat alleen in Vlaanderen. Ergo de tekst is Vlaams.

Maar wat heb jij nou precies aan die tekst?

Ik krijg de indruk dat je per se inzage wilt. Dat het je helemaal niet om een uitkering gaat.

amk

amk

08-02-2015 om 20:48

juridisch

hoort het vermogen van een minderjarig kind bij bij het vermogen van beide ouders. Als de ouders gescheiden zijn en de rekening staat op naam van het kind (heeft dus niets met degene die de handtekening heeft gezet te maken) dan wordt elk van de gezaghebbende ouders de helft toegerekend.

Dit geldt voor spaar en betaal rekeningen.

Als gezaghebbend ouder moet de bank je desgevraagd inzage geven. Maar dan moet je wel de bankgegevens hebben naturlijk.
Beide ouders hebben het recht om geld er af te halen daar moet de bank nog medewerking aan verlenen ook. Dat is de reden dat spaarrekeningen zo maar leeg geroofd kunnen worden door onwelwillende ouders.

Geloof ik niks van

Zie de uitleg van Temet

Ik denk dat je de situatie van voor de scheiding en na de scheiding niet door elkaar moet halen.

Nog een voorbeeld: bij de spaarrekening die oma opent tbv het kind, hebben de ouders ook geen inzage. Het vermogen van die rekening hoort bij oma.

Inkieding

Inkieding

08-02-2015 om 20:53 Topicstarter

niet alleen dat...

Allereerst, die tekst komt idd van een Vlaamse site maar zoveel zal de wetgeving toch niet verschillen vd Nederlandse? Maar misschien vergis ik mij...

Het gaat mij om beide issues.... Punt 1 weet ik uit het verleden hoe moeilijk de gemeente kan doen en dat snap ik in dit geval... Wie weet heb ik allemaal 'zwart' geld doorgesluisd naar de rekening van mijn zoon?
Natuurlijk kan ik daar vertellen dat mijn zoon geen eigen rekening heeft maar ik voel er niet veel voor om daar te liegen...
Punt 2 ik zou het vreemd vinden wél verantwoordelijk te zijn voor eventuele schulden van mijn zoon maar geen enkele wetenschap/inzage te hebben in zijn rekening...

Moni

Moni

08-02-2015 om 20:57

M Lavell, je loopt achter

Wat jij beschrijft was vroeger zo. Nu moeten ouders zelfs toestemming geven voor een spaarrekening door oma op naam van kind. Oma heeft er dan geen zeggenschap meer over. Anders is het als rekening op naam staat van oma. Dan heeft zij zeggenschap.
http://weblog.sparen.nl/rekening-openen-voor-kleinkind

Het is zijn rekening niet

Het is zijn rekening niet het is de rekening van zijn vader. Pas als hij 18 is, is de rekening echt van hem. Dan heeft zijn vader ook geen inzage meer.

Jij hoeft je nergens druk om te maken.

Nou inderdaad

Dan loop ik achter.

Maar daarmee is het antwoord op de vraag van TS ook gegeven.

Als vader een rekening geopend heeft tbv zoon zonder medeweten van moeder, dan kan dat alleen maar een rekening op de naam van vader zijn. Anders had moeder ook toestemming moeten geven en dus van het bestaan van de rekening geweten etcetera.

Moni

Moni

08-02-2015 om 21:03

Waar lees jij dat de rekening van zijn vader is?

Ik lees alleen dat de rekening samen met zijn vader geopend is. Dat moet ook voor een betaalrekening van een kind. Daar moet een ouder voor tekenen. Maar dan staat de rekening wel op naam van een kind. En heeft de andere ouder ook inzage.

Dat kan niet waar zijn

Het kan niet waar zijjn dat oma van beide ouders toestemming moet hebbeb, terwijl vader zonder toestemming van moeder een rekening kan openen. Als bij toestemming van een ouder die van de andere verondersteld wordt, zelfs als de ouders gescheiden zijn, dan zou dat voor oma ook op gaan.

Katniss

Katniss

08-02-2015 om 21:10

Nee hoor

Ik heb gewoon een rekening voor mijn dochter geopend zonder handtekening van vader. Hij zou volgens mij wel inzage kunnen hebben via internetbankieren, als hij dat zou willen.

Moni

Moni

08-02-2015 om 21:12

Ik zeg niet dat beide ouders toestemming moeten geven

Niet voor de rekening door oma en niet voor de jongerenrekening.
Hier was één ouder voldoende om een jongerenrekening te starten.
Maar de gegevens van de jongerenrekening kwamen automatisch op de accounts van beide ouders voor telebankieren.
Voor de 16-plusser was dat niet zo.

amk

amk

08-02-2015 om 21:13

een link

http://financieel.infonu.nl/belasting/134360-belasting-vermogen-minderjarig-kind-bem-clausule.html

Bijna onder aan.

Om je belastingaangifte goed te kunnen doen heb je dus inzage nodig want je moet de helft opgeven. Hetzelfde voor dit geval omdat dit deel ondanks dat er geen handtekening van moeder onder staat het wel deels tot haar vermogen gerekend wordt.

En dan wordt het verhaal lastig, want als het te hoog is moet moeder interen, maar voor welk deel, en wat als vader bijspaart?

Dat weet de bank toch ook?

Ik wil het allemaal blind aannemen, maar dan kan de situatie dat moeder van niks weet niet ontstaan.
De bank zal in dat geval zowel de gegevens van vader als van moeder willen hebben en op zijn minst een jaarafrekening beschikbaar willen stellen aan iedere ouder apart.

Moeder weet van niks.

onduidelijkheid

Onduidelijkheid troef. Nogmaals: bel de bank. Je weet ook niet om wat voor rekening het gaat. En Inkieding, ga er nooit vanuit dat het Belgische recht en het Nederlandse recht niet zullen verschillen op net dat puntje waar het jou om gaat, want je zal altijd zien

Overigens keek ik nog even in de uitvoeringsregels voor de bijstand van de gemeente Amsterdam. Dat is gemeentelijk beleid, maar gaat voor een deel ook over de wet zelf. Daarin stond dat tot het vermogen ook behoren de spaarrekeningen van kinderen die tot het gezin behoren. Misschien geldt iets dergelijks in jou gemeente ook. Dus behalve dat je die bank moet bellen moet je misschien ook die bijstandsmeneer of -mevrouw even bellen en vragen of dit verhaal ook geldt voor een situatie waarbij een kind de helft van de tijd bij vader verblijft en vader een rekening op naam van het kind heeft afgesloten.

Overigens: mocht dit allemaal fout aflopen in de zin dat die rekening wel bij jou vermogen zou horen, dan heeft vooral ook je ex daar last van, want dan kan jij aanspraak maken op dat geld en heeft hij feitelijk aan jou bijgedragen. Misschien dat je m even kan inseinen dat hij in elk geval tot nader order geen stortingen moet doen, want dit is natuurlijk niemands bedoeling. Maar goed, het is de vraag hoe dit afloopt. Ik denk dat jou hoe dan ook niets te verwijten valt, en mocht de sociale dienst daar anders over denken, leg je daar dan vooral niet bij neer (en meld je zo nodig hier voor tips).

Overigens meen ik mij te herinneren dat ik als rechtshulpverlener ooit eens iemand heb bijgestaan in een vergelijkbare positie. Dat was de gemeente Amsterdam. Kind woonde als ik me wel herinner grotendeels of geheel bij vader, en opa en oma van moederskant hadden een rekening op naam van het kind geopend. Vader kwam daar pas later achter en kon er vziw ook niet bij. Heeft de gemeente over alles ingelicht en ik heb er nooit meer wat van gehoord dus kennelijk liep dat goed af, maar rendementen uit zijn verleden zijn geen garantie voor jou toekomst. Ik zal eens kijken of ik een en ander nog terug kan vinden en of dat voor jouw verhaal nog nuttig is.

Groeten,

Temet

overigens

Sorry, even een mogelijk onduidelijkheidje ophelderen: die opmerking over kinderen die tot het gezin behoren staat in het gemeentelijk beleid en vziw niet in de wet zelf. Of dit een invulling is die Amsterdam eraan geeft of die algemeen landelijk aanvaard wordt, weet ik niet. O ja, de site: www.werkvoorschriftenwwb.nl

Groeten,
Temet

Moni

Moni

08-02-2015 om 21:32

Nee M Lavell

"De bank zal in dat geval zowel de gegevens van vader als van moeder willen hebben en op zijn minst een jaarafrekening beschikbaar willen stellen aan iedere ouder apart."

1 ouder is voldoende om een spaarrekening of bankrekening te openen voor kind. Ik weet niet meer of ik beide namen moest vermelden maar een handtekening van één ouder was voldoende.
Jaarrekeningen heb ik nog nooit gehad. Maar dat komt misschien omdat wij telebankieren,

Inkieding

Inkieding

08-02-2015 om 21:33 Topicstarter

Verwarring alom....

en daarom denk ik (hoop ik) dat de kortste klap zal zijn morgen contact op te nemen met het juridisch loket...

Alvast ontzettend bedankt jullie allen voor het meedenken en de genomen moeite alles hier op te tikken en soms zelfs wat uit te zoeken..
Hopelijk krijg ik morgen een eenduidig antwoord van het juridisch loket.... Vanzelfsprekend laat ik jullie weten wat hun hierover te melden hebben!,

Groetjes, Ingrid

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.