Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

geen inzage bankrekening minderjarige

Er niet aan komen

#59 Dat is al aan bod gekomen. "oma mag het ook niet" is eigenlijk "oma deed het vroeger ook".
Oma's opneden spaarrekeningen zonder dat ouders er wat van wisten. Het vermogen op de rekening was (belastingtchnisch, erfrecht) van oma.
Dat betende feitelijk dat oma niet belastingvrij aan haar kleinkinderen kon schenken. Daar is kennelijk iets op gevonden: het vermogen op de spaarrekening die oma voor kind (opnaam van kind) aangaat, is voortaan niet van haar maar wordt bij de ouders opgeteld.

Vandaar dat oma toestemming moet hebben.

In die lijn lijkt het logisch dat gescheiden ouders (geen fiscale eenheid meer) toestemming van die andere ouder moeten hebben. Maar kennelijk is dat niet de gewoonte.

Een andere verandering: vroeger was er een vrijstelling voor kinderspaargeld tot ca € 2700. Dat is afgeschaft las ik. Elk Kinderspaarpotje is nu (deelvermogen) van de ouders.

#60 "Als een ongehuwde moeder haar kind laat erkennen maar alleen het gezag houdt dan heeft die erkenner niet ineens de mogelijkheid om aan de rekening van de kinderen te komen. "
Dat heeft TS ook niet. Ze weet niet eens dat die rekening bestaat.
Ze is niet in staat of bevoegd om te beschikken over dat wat ex in zijn huis achter zijn beeldscherm in elkaar peutert.

Ik proef een logica die doet alsof dat kindervermogen aan de ouders wordt toegeschreven omdat ze er feitelijk de
beschikking over hebben. Of dat met oma's kleinkindrekening kan, waag ik te betwijfelen.

Als ik zin heb dan duik ik er tussen het bamboe planten nog verder in.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-02-2015 om 18:58

Stop maar met twijfelen Miriam

De spaarrekening die mijn schoonvader voor onze kinderen heeft geopend hoort gewoon bij ons vermogen.
En weet je wat de grootste grap van al is? Ik ka. Daar gewoon bij, maar mijn man niet. Ik ben namelijk op papier degene die mijn schoonvader toestemming heeft verleend om die rekening voor onze kinderen te openen.

Dank voor de bevestiging

Inderdaad, dat idee had ik al.
Er de beschikking over hebben, erbij kunnen, is dus geen criterium.

Miriam

Volgens mij is erbij kunnen voor de bijstand dus nu net wel het criterium. Althans: juridisch erbij kunnen. Als banken nog aanvullende hordes opwerpen waar geen juridische basis voor is dan is het best denkbaar dat iemand die er in principe bij moet kunnen er feitelijk niet bij kan (in elk geval niet zonder meer).

De hamvraag is hier of de spaarrekening van een kind moet worden gezien als 'middelen' bij de ouder, dat wil zeggen of deze er redelijkerwijs over kan beschikken.

Interessant is wat er gebeurt als een ouder die gezag heeft door de bank wordt tegengehouden. Zou ik de ouder verdedigen dan zou ik zeggen dat die er niet redelijkerwijs over kan beschikken, maar ik denk dat als de sociale dienst die ouder dwingt om actie tegen die bank te ondernemen, die sociale dienst wel eens in zijn recht kan staan.

Ik heb op rechtspraak.nl overigens tevergeefs gezocht naar jurisprudentie over dit onderwerp, wat doet vermoeden dat het in de praktijk met een sisser afloopt, maar het kan natuurlijk ook dat ik niet goed heb gezocht.

Groeten,

Temet

Inkieding, hoe is het afgelopen?

Ik hoop dit draadje weer even tot leven te wekken. Ik ben namelijk (ook beroepshalve) erg benieuwd hoe dit nou uiteindelijk is afgelopen. Inkieding, kun je ons meer vertellen?

Groeten,

Temet

+ Brunette +

+ Brunette +

06-03-2015 om 20:39

Ja, ik ben ook wel benieuwd.

Als de uitkeringsinstantie weet dat er een bankrekening is, weet die waarschijnlijk ook bij welke bank. Kun je gewoon bij die bank informeren.

Ook zeer benieuwd

Ik ben van de bamboe in de sneeuw gedoken.
Ondertussen nog steeds benieuwd.
Ik vind het enkele feit dat de gemeente wel door banken opmde hoogte gesteld worden van het bestaan van kinderrekeningen, maar de ouders die er de gevolgen van dragen niet, al een kwestie waard.
Iets voor Radar of zo.

Arawen

Arawen

07-03-2015 om 20:36

Mijn 5 centen

Ik heb, na de scheiding, een Groter Groeien rekening geopend voor zoon, bij de ING. Had geen toestemming nodig van ex. Sterker nog, hij weet nergens van en dat wil ik, uit 'veiligheidsoverwegingen', graag zo houden. Ik heb dat toen ook uitgelegd aan de ING-dame achter de balie en volgens haar was dat ook geen probleem. Dat terwijl ex ook een rekening bij ING heeft,

Rekening zoon is alleen gekoppeld aan mijn rekening bij de ING, ik heb online inzage en kan er op storten. Een Groter Groeien rekening is pas op te nemen als zoon 18 wordt. Dan vraagt ING mij of dat goed is, als ik dat niet zou willen (b.v. omdat zoon tegen die tijd aan de drugs zou zijn of zo) dan gaat het geld naar mijn rekening.

Het zal vast zo zijn dat ex (met gezag) feitelijk ook het geld op de rekening aan zijn vermogen mag toevoegen, maar wat niet weet wat niet deert he. Gelukkig zijn bij ons (beiden) sociale dienst en overheidsinstanties niet in beeld.

Moni

Moni

07-03-2015 om 21:16

Arawen

Toen ik een eigen account bij ING wilde om te telebankieren, kreeg ik automatisch de en/of rekening (logisch) en de betaalrekening van mijn jongste bij dit account.
Mijn oudste was toen 16 jaar, haar betaalrekening kon ik alleen op dit account krijgen als zij toestemming gaf.
De groeirekening van beide kinderen is gekoppeld aan onze en/of rekening. Die werden beiden automatisch gekoppeld aan mijn account.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.