Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

geheimen van een bonuszoon

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik zijn nu 8,5 jaar samen. Ik heb 1 zoon uit een vorige relatie van inmiddels 14 en hij heeft 2 zoons uit een vorige relatie van inmiddels 17 en 20. De band tussen ons allemaal is altijd goed geweest, waar ik me ontzettend gelukkig mee prijs. De jongens onderling doen niet onder voor echte broers en zij zien ons als ouders ook als stiefvader/-moeder. De jongens van mijn vriend wonen bij hun moeder, maar zijn hier wel regelmatig.

De reden dat ik hier schrijf, heeft te maken met de 17-jarige (ik noem hem hierna even "S"). Hoewel ik met beide jongens van mijn vriend altijd al een hele goede band heb gehad, is mijn band met S altijd sterker geweest. Nu S in de fase van zijn leven zit dat hij begint met uitgaan, tot laat chillen bij vrienden etc., merk ik dat des temeer. De dingen waar hij mee zit en die hem bezig houden, vertelt hij aan mij. Hij appt mij vaak nog 's avonds laat en ik zit hier in het weekend soms tot diep in de nacht met hem te praten. Over ruzies, meiden, dingen die hij meemaakt m.b.t. alcohol/roken/drugs, dat zijn moeder hem niet begrijpt, dat papa hem ook niet zou begrijpen etc.. Hoewel ik hem natuurlijk mijn eigen mening over die zaken geef, zegt hij dat ik de enige ben met wie hij echt kan praten en die hem begrijpt. Vaak zegt hij "jij bent de enige die dit weet". Hoewel ik me toegegeven best wel vereerd voel dat ik diegene ben, komt daar wel het dubbele gevoel bij mij om de hoek kijken, want hij vertelt mij ook dingen waarvan ik ze zelf absoluut zou willen weten als het om mijn eigen zoon zou gaan. Begrijp me niet verkeerd dat ik toch dit onderscheid maak, maar hoewel ik ontzettend veel houd van de jongens van mijn vriend, ben ik uiteindelijk niet hun biologische ouder.

Misschien is er iemand die in eenzelfde soort situatie zit of heeft gezeten, die tips heeft hoe hiermee om te gaan? Dit is nieuw voor mij, met mijn bonuszoon van 20 heb ik dit niet meegemaakt. Ik ben op dit moment niet van plan om iets aan mijn vriend te vertellen, omdat S er dan sowieso achter zou komen en mijn goede band met hem dan geruïneerd zou zijn. Aan de andere kant weet ik zeker dat mijn vriend woest op mij zou worden als hij later wel bepaalde dingen over S te weten zou komen en er dan achter komt dat ik dat allang wist (en hem niks verteld heb).

Groetjes Judith


Ja, dat lijkt me wel wat lastig. 
Wat doe jij met zijn info, behalve luisteren? 
Als je puur een klankbord bent, is dat natuurlijk mooi. En wellicht had hij zonder jou geen klankbord gehad en het toch niet aan zijn ouders verteld. 
Ik zou wel open willen hebben dát jij zijn klankbord bent. 
Dat zou ik wel willen delen met partner. En dat uiteraard ook weer delen met betreffende zoon. Vooraf, waarbij je aangeeft dat je vindt dat zijn vader moet weten dat jullie praten, daar hoef je zijn privacy verder niet voor te schenden. 

Ik hoor van mijn nichtje ook meer dan dat mijn zus doet. Mijn zus weet dit en we hebben de afspraak dat als het echt heel belangrijk is dat ik haar dan inlicht. Wel nadat ik dat tegen mijn nichtje heb gezegd. (Nu is dit nog nooit gebeurd, dus de dingen die ik hoor zijn niet van die aard)

wat ik altijd met mijn zoon gedaan heb is zeggen welke dingen ik met zijn vader moet delen en wanneer ik dat ga doen. Aan de andere kant stimuleer ik hem ook om die dingen zelf te vertellen. 
Als ik dan dingen ga delen is het meer dat ik het onderwerp als gespreksonderwerp aandraagt bij zijn vader met de mededeling dat zoon hier met mij over ingespeeld is en dat het verstandig is daar ook het gesprek over te openen. Dan biedt ik zoon de ruimte te delen wat hij wil terwijl vader wel weet dat ik het weet en mogelijk meer weet maar dat niet deel.

Nu is het mijn ex en bij jou je partner maar wellicht tijd ook om hem te vertellen dat zijn kind dingen met jou in vertrouwen deelt die jij niet kunt delen zonder het vertrouwen van zijn zoon te verliezen en dan mogelijk beiden het vertrouwen van zijn zoon kwijt te zijn als je het wel doet.

Ik herken het vanuit mijn laatste relatie! Ik had ook zo’n vertrouwensband met zijn zoon, destijds 16, en soms vond ook ik dat best lastig. Toch heb ik nooit iets, wat hij mij in vertrouwen vertelde, aan zijn vader doorverteld. Nu waren het ook geen erg schokkende zaken, dus wat dat betreft was het ook niet nodig.

Wel is mijn partner ooit even boos geweest op mij, omdat ik bijv wel wist dat zoon rookte. Z’n vader kwam daar een jaar later zelf achter en baalde daar enorm van (understatement 😅) en vertelde mij dat hij zijn zoon had betrapt met een sigaret. Hij zag duidelijk aan mijn reactie dat ik dit al wist, waarop hij in eerste instantie best boos werd, maar na een gesprek hierover snapte hij wel dat ik zijn zoon niet wilde ‘verraden’ ivm onze vertrouwensband. 

Ik denk dat je best zelf goed kunt filteren wat je wel/niet aan z’n vader moet vertellen, toch?

Vertel het zijn vader onmiddelijk!!! Straks gebeurt er wat. Zwangerschap, overdosis, dronken achter het stuur en dan krijg jij de schuld omdat jij het wist maar er niets aandeed. In het ergste geval kan stiefzoon zeggen dat jij toestemming had gegeven en dat jij zei dat vader niets hoefde te weten. Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Daarnaast zou ik als ouder woest zijn als mijn partner iets achterhield wat mijn biologische kind aangaat. Zou echt wel een reden voor echtscheiding zijn. 

Besef dat de jongen 20 is  en dat hij dus het recht heeft om geheimen te hebben voor zijn ouders. Geef hem zelf advies als jij denkt dat hij gevaar loopt, maar neem hem serieus en vertel zijn geheimen niet door.
Feit dat hij je bonuszoon is en jij zou willen weten wat er speelt als het je eigen kind zou zijn, mag niet leidend zijn. Ik snap dat je positie een beetje lastig is maar ga uit van vertrouwen: hij kiest er voor dit met jou te delen en respecteer dat.
Tenzij je zeker weet dat er acuut gevaar dreigt en een van de ouders iets zou kunnen uitrichten.

Pippeltje schreef op 23-08-2022 om 11:38:

Besef dat de jongen 20 is en dat hij dus het recht heeft om geheimen te hebben voor zijn ouders. Geef hem zelf advies als jij denkt dat hij gevaar loopt, maar neem hem serieus en vertel zijn geheimen niet door.
Feit dat hij je bonuszoon is en jij zou willen weten wat er speelt als het je eigen kind zou zijn, mag niet leidend zijn. Ik snap dat je positie een beetje lastig is maar ga uit van vertrouwen: hij kiest er voor dit met jou te delen en respecteer dat.
Tenzij je zeker weet dat er acuut gevaar dreigt en een van de ouders iets zou kunnen uitrichten.

Hij is geen 20 hij is 17!!!! Als die 20 was was er geen probleem. Maar hij is gewoon nog een kind dat bescherming nodig heeft!!!

Mona-xxx schreef op 23-08-2022 om 11:17:

Vertel het zijn vader onmiddelijk!!! Straks gebeurt er wat. Zwangerschap, overdosis, dronken achter het stuur en dan krijg jij de schuld omdat jij het wist maar er niets aandeed. In het ergste geval kan stiefzoon zeggen dat jij toestemming had gegeven en dat jij zei dat vader niets hoefde te weten. Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Daarnaast zou ik als ouder woest zijn als mijn partner iets achterhield wat mijn biologische kind aangaat. Zou echt wel een reden voor echtscheiding zijn.

Ben jij serieus??? Het is een bijna volwassen jongen he. Die hebben altijd dingen waarvan ze niet willen dat ouders dat weten. Alleen als er acuut gevaar dreigt.

Mona, overdrijf niet zo. De jongen is bijna 18; je hebt als ouder niets te vertellen dan.

Veel beter is de vertrouwensband in stand houden die hij nu met een verstandige volwassene heeft. Als die wegvalt is het nog veel erger.

Mona-xxx schreef op 23-08-2022 om 11:41:

[..]

Hij is geen 20 hij is 17!!!! Als die 20 was was er geen probleem. Maar hij is gewoon nog een kind dat bescherming nodig heeft!!!

Jeetje zeg Mona, schreeuwen en dramatisch doen hoeft toch niet? We weten allemaal niet eens om wat voor zaken het nu precies gaat. Misschien is er niet echt iets bij dat bescherming nodig heeft. 

Een klankbord zijn en een vertrouwensband hebben is ten slotte ook heel wat waard voor hem.

Lastig dilemma! Ik vond er voor het overige wel goede tips tussen zitten.

Pippeltje schreef op 23-08-2022 om 11:44:

Mona, overdrijf niet zo. De jongen is bijna 18; je hebt als ouder niets te vertellen dan.

Veel beter is de vertrouwensband in stand houden die hij nu met een verstandige volwassene heeft. Als die wegvalt is het nog veel erger.

Ik denk alleen als die vader er achterkomt dat zijn vrouw dingen voor hem over zijn eigen kind verborgen houdt het een bom onder de relatie wordt.

nee hoor, dat hoeft niet Mona.
Je kunt toch uitleggen dat hij dingen in vertrouwen verteld heeft en dat je je band met hem niet wil beschadigen zodat hij zijn -zelf gekozen-vertrouwenspersoon behoudt?
Zoals ik al zei: het wel door vertellen maakt dat de jongen bij niemand meer terecht kan voor zijn gevoel.

Mona-xxx schreef op 23-08-2022 om 11:52:

[..]

Ik denk alleen als die vader er achterkomt dat zijn vrouw dingen voor hem over zijn eigen kind verborgen houdt het een bom onder de relatie wordt.

Echt? Wow, helemaal zelf bedacht? Of zou het misschien zijn waarom TO hier post?

Misschien is er iemand die in eenzelfde soort situatie zit of heeft gezeten, die tips heeft hoe hiermee om te gaan? Ik ben op dit moment niet van plan om iets aan mijn vriend te vertellen, omdat S er dan sowieso achter zou komen en mijn goede band met hem dan geruïneerd zou zijn. Aan de andere kant weet ik zeker dat mijn vriend woest op mij zou worden als hij later wel bepaalde dingen over S te weten zou komen en er dan achter komt dat ik dat allang wist (en hem niks verteld heb).

TO, ik zou met bonuszoon bespreken dat je het heel fijn vindt dat hij zoveel vertrouwen in jou heeft. Maar dat er misschien wel dingen zijn waarvan jij vindt dat vader het moet weten. Dat jij dat soort geheimen niet voor je wil houden omdat je je a. in dat geval zorgen maakt over bonuszoon en b. je zorgen maakt over je relatie. Hij kan niet van je vragen om je relatie op het spel te zetten. Ook al omdat hij jou dan kwijtraakt als bonusmoeder . Ik denk wel dat je die grens moet trekken bij zaken die echt mogelijk levensbedreigend zijn/crimineel. Dus roken, dat zou ik voor me houden. Ook als het om wiet gaat. Zelfs experimenteren met drugs zou ik denk ik niet vertellen. Als het begint te lijken op een verslaving weer wel. Zo ook met drinken. Af en toe dronken worden, dat moet kunnen. Met drank op rijden dan weer niet. Dat soort dingen zou ik wel eerst met de zoon bespreken, dat doe je denk ik ook. Als je denkt, dit kan echt niet, dan zou ik bij bonuszoon aangeven dat je dit wil bespreken met vader, maar dat je liever hebt dat hij dat zelf doet. Je kunt nog aanbieden om daarbij te zijn als hij dat prettig vindt. En tegelijkertijd zou ik aan de vader wel laten weten dat jij die praatpaal bent, en onder welke omstandigheden je wel en niet vertelt wat er door bonuszoon besproken wordt.

Jonagold, ik had het niet beter onder woorden kunnen brengen.Zo doe ik het ook met de zoon van mijn partner (al is die wat ouder). 

Jonagold schreef op 23-08-2022 om 11:59:

[..]



TO, ik zou met bonuszoon bespreken dat je het heel fijn vindt dat hij zoveel vertrouwen in jou heeft. Maar dat er misschien wel dingen zijn waarvan jij vindt dat vader het moet weten. Dat jij dat soort geheimen niet voor je wil houden omdat je je a. in dat geval zorgen maakt over bonuszoon en b. je zorgen maakt over je relatie. Hij kan niet van je vragen om je relatie op het spel te zetten. Ook al omdat hij jou dan kwijtraakt als bonusmoeder . Ik denk wel dat je die grens moet trekken bij zaken die echt mogelijk levensbedreigend zijn/crimineel. Dus roken, dat zou ik voor me houden. Ook als het om wiet gaat. Zelfs experimenteren met drugs zou ik denk ik niet vertellen. Als het begint te lijken op een verslaving weer wel. Zo ook met drinken. Af en toe dronken worden, dat moet kunnen. Met drank op rijden dan weer niet. Dat soort dingen zou ik wel eerst met de zoon bespreken, dat doe je denk ik ook. Als je denkt, dit kan echt niet, dan zou ik bij bonuszoon aangeven dat je dit wil bespreken met vader, maar dat je liever hebt dat hij dat zelf doet. Je kunt nog aanbieden om daarbij te zijn als hij dat prettig vindt. En tegelijkertijd zou ik aan de vader wel laten weten dat jij die praatpaal bent, en onder welke omstandigheden je wel en niet vertelt wat er door bonuszoon besproken wordt.

Precies, zo ging het bij mij destijds ook, vader hoeft echt niet alles te weten en ik kon ook prima zelf filteren van wat ik mijn partner wel of niet moest vertellen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.