Echtscheiding en erna

JohanV76
13-10-2025 om 10:33
Her-berekenen kinderalimentatie
Sinds maart 2024 ben ik gescheiden en in het ouderschapsplan is een verdeling vastgelegd voor de kinderalimentatie op basis van ons salaris op dat moment. Nu heeft mijn ex vrouw 1,5 jaar in de ziektewet gezeten en dat was al zo toen de scheiding in gang werd gezet dus we hebben in het ouderschapsplan 2 situaties vastgelegd. Een voor de situatie dat zij in de ziektewet zat (waarbij ik dus ongeveer 85% van de kinderalimentatie betaalde) en een voor de situatie dat zij hersteld was en weer 100% salaris verdiende.
Nu is er een hoop gebeurd sindsdien.
Het bedrijf waar ex werkte is failliet gegaan maar ze zat al in de ziektewet. Na een tijdje hoorde ik via de kinderen dat ze een nieuwe baan gevonden had. Dit zou betekenen dat de tijdelijke situatie opgeheven zou worden en de permanente in werking zou treden. Ze heeft mij dus niks laten weten. Ik heb haar een bericht gestuurd dat ik begreep dat ze weer aan het werk was en dus de permanente situatie in zou gaan. Toen heb ik ook gezegd dat ik mijn alimentatie bedrag heb aangepast naar het bedrag wat in het ouderschapsplan staat. Ze heeft toen ook haar bedrag aangepast.
Door een reorganisatie op mijn werk is het werk van mijn team naar de Filipijnen gegaan en is mijn baan komen te vervallen. Ik heb een half jaar in een traject gezeten om intern of extern een andere baan te vinden waarbij mijn salaris is doorbetaald. Het is nog niet gelukt iets anders te vinden dus per 1 Oktober ben ik uit dienst en heb ik een UWV uitkering aangevraagd.
Dit heeft natuurlijk best grote consequenties voor mijn draagkracht dus het lijkt me eerlijk dat de kinderalimentatie opnieuw berekend gaat worden. Ter info.... mijn ex vrouw krijgt alle toeslagen voor de tweeling van 16 jaar oud. Dat zijn best flinke bedragen per maand aan kinderbijslag en KGB.
Ik denk dat er 3 opties zijn:
1. We zouden samen een nieuwe verdeling kunnen afspreken maar eerlijk gezegd denk ik niet dat we er samen uit komen. Als ik met de kinderen over de aanschaf van iets praat dan hoor ik alleen maar dat mama heel weinig geld heeft. Ondertussen heeft ze wel, terwijl ze in de ziektewet zat, een huis kunnen kopen van 550k en dat helemaal opnieuw ingericht.
2. Een andere optie zou zijn om naar de mediator te gaan maar volgens mij is dat best prijzig om te laten her-berekenen. Ik zou ik niet terug willen gaan naar de mediator die onze scheiding heeft afgehandeld omdat ze naar mijn mening erg partijdig is geweest.
3. Ik hoorde over het LBIO. Als ik het goed begrijp kun je daar voor €125 euro de kinderalimentatie laten (her)berekenen. Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand of dat ook bedoelt is voor mijn situatie? Wat als ex niet mee wil werken? Kan ik dan eenzijdig een lager bedrag gaan overmaken of zou ik dan via een advocaat (evt rechtsbijstand) moeten afdwingen dat de alimentatie opnieuw berekend dient te worden?

Ysenda
13-10-2025 om 11:21
Als je goed door 1 deur kunt is via het lbio een optie want dan houden jullie je daar aan.
Gaat dat niet of vertrouw je elkaar niet op langere termijn is de route bij de rechter de beste optie omdat er dan een nieuw besluit is wat het oude overruled.
Dat is bij de lbio route niet het geval.

tsjor
13-10-2025 om 11:32
Voor het LBIO moet zij wel haar gegevens ook overleggen, dus ze zal wel moeten meewerken.
Zelf veranderen gaat problemen geven, je ex kan dat dan via het LBIO laten innen en het LBIO is een stevige schuldeiser.

Temet
13-10-2025 om 11:59
Eens met de vorige berichten. Het mooiste zou zijn als jullie beiden een berekening laten maken door het LBIO en je daar ook aan houdt, maar dat kan alleen als jullie allebei openheid geven over de financiën en ook vertrouwen dat de andere kant dat doet.
Nog een aanvullende opmerking. Dat je ex weer aan het werk is, wil niet zeggen dat ze ook weer 100% van haar oude salaris verdient. Ze is niet aan het werk in haar oorspronkelijke baan, want die werkgever bestaat niet meer. Het is best denkbaar dat ze nu ergens werkt waar ze niet meer verdient dan wat ze kreeg toen ze nog ziek was.

JohanV76
13-10-2025 om 16:04
We kunnen niet echt goed door 1 deur (hebben geen contact) maar het is toch logisch dat het opnieuw berekend moet worden aangezien ik mijn baan kwijt ben en een UWV uitkering krijg? Toen ik nog wel mijn baan had betaalde ik €785 per maand en zij €133. Dat vond ik ok omdat ik best wat meer verdiende. Zoals gezegd krijgt ze alle toeslagen voor de kinderen en voor haar is dat gewoon extra inkomen... er gaat niks meer dan het alimentatie bedrag naar de kinderen.
Toen ze weer aan het werk was betaalde ik €632 en zij €287. Dit is ook hoe het nu is. Ze heeft niet gezegd hoeveel ze nu verdient maar als het minder zou zijn had ze er zeker weten een punt van gemaakt. @Temet... ze verdiende bij haar vorige baan echt niet zo veel... het is ook heel goed mogelijk dat ze nu meer verdient toch?
Wat ik me afvraag is of de gegevens die we dan beiden naar het LBIO zouden sturen ook voor de ander zichtbaar zijn. Van mijn kant geen probleem trouwens... het is vrij simpel... het bruto bedrag van mijn uitkering is dat ik voorheen netto per maand kreeg. Dat scheelt echt een hoop geld per maand.
edit: ik heb een stuk gevonden in het ouderschapsplan wat hier betrekking op heeft:
https://tweakers.net/i/IJ2AZjN9HXXIt2GXdlPIEoojB6Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IrkpzLR7mT6DBVKJOJYYMzz7.jpg?f=user_large

Temet
13-10-2025 om 16:31
Ik neem aan dat de gegevens voor beide partijen zichtbaar zijn, want hoe weet je anders hoe die berekening tot stand is gekomen.
Ja, het kan dat je ex nu meer verdient dan eerst, maar het hoeft niet, wilde ik maar zeggen. Als ze nu weer aan het werk is na een tijd ziek te zijn geweest, is de kans denk ik aanzienlijk dat haar inkomen er niet enorm op vooruit is gegaan.
Dat jij een herberekening wil omdat jouw inkomen is gedaald, is ondertussen logisch.
Je kan niet zomaar een procedure beginnen, je moet eerst even kijken of je er samen uit kan komen, maar als dat niet lukt zou ik niet te lang wachten met het starten van een procedure. Het kan namelijk best wel even duren voordat zo'n zaak door de rechter wordt behandeld en tot die tijd zit je nog aan de oude alimentatie vast.

tsjor
13-10-2025 om 17:53
'https://www.ouders.nl/forum/echtscheiding-en-erna/her-berekenen-kinderalimentatie#5'
Hier staat dat je kunt kiezen, jij vult voor allebei in, of ieder krijgt een eigen formulier. Bij de uiteindelijke berekening zul je wel wat gegevens van elkaar zien, in elk geval de draagkracht denk ik.
Ik zou toch contact met haar opnemen en een bericht sturen waarin je aangeeft wat je huidige situatie is, dat je een herberekening wil, dat je hoopt dat het net zo goed gaat als de vorige keer. Dat er twee mogelijkheden zijn: LBIO, kost 125, biedt aan dat te betalen. Of de rechter, griffiekosten, advocaat?
Ik vind de bedragen enorm! 918 euro voor twee kinderen, plus kinderbijslag, plus eventueel kindgebonden budget. Is kinderalimentatie nu niet een verkapte vorm van partneralimentatie? Stel dat de kinderen 18 worden, dan krijgen ze dus 458 euro per maand overgemaakt door de ouders. Joepie!

Ysenda
13-10-2025 om 19:08
tsjor schreef op 13-10-2025 om 17:53:
'https://www.ouders.nl/forum/echtscheiding-en-erna/her-berekenen-kinderalimentatie#5'
Hier staat dat je kunt kiezen, jij vult voor allebei in, of ieder krijgt een eigen formulier. Bij de uiteindelijke berekening zul je wel wat gegevens van elkaar zien, in elk geval de draagkracht denk ik.
Ik zou toch contact met haar opnemen en een bericht sturen waarin je aangeeft wat je huidige situatie is, dat je een herberekening wil, dat je hoopt dat het net zo goed gaat als de vorige keer. Dat er twee mogelijkheden zijn: LBIO, kost 125, biedt aan dat te betalen. Of de rechter, griffiekosten, advocaat?
Ik vind de bedragen enorm! 918 euro voor twee kinderen, plus kinderbijslag, plus eventueel kindgebonden budget. Is kinderalimentatie nu niet een verkapte vorm van partneralimentatie? Stel dat de kinderen 18 worden, dan krijgen ze dus 458 euro per maand overgemaakt door de ouders. Joepie!
Het heeft alles te maken met de inkomens van de ouders.
Die bedragen kunnen nog hoger liggen.
Er is een minimum maar geen maximum aan alimentatie.

JohanV76
14-10-2025 om 08:35
Voor de duidelijkheid... we hebben 3 kinderen maar de oudste is al 18. Die staat op mijn adres ingeschreven en daar heb ik korte tijd de toeslagen voor gekregen. De tweeling staat bij mijn ex ingeschreven en daar krijgt zij dus alle toeslagen voor. De oudste krijgt 1/3 van het bedrag op zijn rekening gestort per maand en betaalt zelf zijn zorgpremie etc.

anoniemn
14-10-2025 om 08:47
Ysenda schreef op 13-10-2025 om 19:08:
[..]
Het heeft alles te maken met de inkomens van de ouders.
Die bedragen kunnen nog hoger liggen.
Er is een minimum maar geen maximum aan alimentatie.
Klopt ze gaan ervanuit dat kinderen nooit achteruit mogen gaan daar zijn die bedragen op gebaseerd. Alsnog is het wel erg veel hoor, wij gaven iig toen we samen waren nooit zoveel uit aan de kids voorheen voor alleen verblijfsoverstijgende kosten.