Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Hoe gaat huren en bijstand na uitkopen?


dan

dan

27-11-2022 om 12:35

Aiden schreef op 27-11-2022 om 11:16:

[..]

Serieuze vraag: wat is voor jou heel hard werken?

Voor mij is dat in ieder geval niet geld verdienen met geld. Wel: een groot bedrijf leiden met alle verantwoordelijkheid voor het personeel.


Wat voor mij ook onder hard werken valt is dat mensen bijvoorbeeld meerdere banen  hebben om het hoofd boven water te kunnen/willen houden. 

dan schreef op 27-11-2022 om 12:35:

[..]

Wat voor mij ook onder hard werken valt is dat mensen bijvoorbeeld meerdere banen hebben om het hoofd boven water te kunnen/willen houden.

Hard werken begint al op school. Ik heb vanaf de basisschool hard gewerkt, na een laag advies voor de middelbare school heb ik had gewerkt om die school met goede cijfers te halen, met werken en leren ben ik opgeklommen door iemand met een hbo+ diploma. Daar krijg ik nu ook naar betaald. Ik ben niet rijk maar hoef niet meer dan 32 uur te werken en mijn man 36 uur dan om rond te kunnen komen. Ik ken iemand met dezelfde achtergrond als ikzelf, hij is ondertussen partner bij een accountantskantoor en verdient een dikke boterham met 40 uur werk. Ja die man heeft hard gewerkt en verdient zijn dik belegde boterham 100%.

Iedereen die werkt betaalt mee aan de voorzieningen, zoals de bijstand. Ik denk ook dat het draagvlak voor de bijstand flink onder druk komt te staan als er mee gefraudeerd wordt. Sowieso wordt het lastig de komende tijd. Teveel mensen maken gebruik van de bijstand en te weinig mensen werken om dit te betalen. Steeds meer mensen zijn met pensioen.

Pief schreef op 27-11-2022 om 13:19:

Iedereen die werkt betaalt mee aan de voorzieningen, zoals de bijstand. Ik denk ook dat het draagvlak voor de bijstand flink onder druk komt te staan als er mee gefraudeerd wordt. Sowieso wordt het lastig de komende tijd. Teveel mensen maken gebruik van de bijstand en te weinig mensen werken om dit te betalen. Steeds meer mensen zijn met pensioen.

Het probleem is niet de bijstand, het probleem is dat pensioen, of beter gezegd, de vergrijzing.

Ondertussen zou het helpen als werkgevers wat soepeler zouden worden en meer mensen 'met een vlekje' zouden aannemen. En daarvoor zou het dan weer helpen als die idioot lange doorbetaling met reïntegratieverplichtingen voor de zieke werknemer zou worden ingeperkt. Maar goed, we dwalen af.

Temet schreef op 27-11-2022 om 13:26:

[..]

Het probleem is niet de bijstand, het probleem is dat pensioen, of beter gezegd, de vergrijzing.

Ondertussen zou het helpen als werkgevers wat soepeler zouden worden en meer mensen 'met een vlekje' zouden aannemen. En daarvoor zou het dan weer helpen als die idioot lange doorbetaling met reïntegratieverplichtingen voor de zieke werknemer zou worden ingeperkt. Maar goed, we dwalen af.

Het is een gedeeld probleem, alleen arbeidsongeschikten zouden in de bijstand kunnen zitten, er is werk genoeg. Dus kun je werken moet je werken en niet je hand ophouden. Daarnaast speelt inderdaad ookmde vergrijzing, dit was overigens al bekend toen ik kind was, waarom er toen geen geschikte maatregelen zijn is duidelijk, dan hadden ze maatregelen moeten nemen die effect hebben op hun eigen generatie dat was politiek onverkoopbaar. Nu ligt de rekening bij de mensen geboren in de jaren 70-2022.

Decembermamma schreef op 27-11-2022 om 14:21:

[..]

Het is een gedeeld probleem, alleen arbeidsongeschikten zouden in de bijstand kunnen zitten, er is werk genoeg. Dus kun je werken moet je werken en niet je hand ophouden. Daarnaast speelt inderdaad ookmde vergrijzing, dit was overigens al bekend toen ik kind was, waarom er toen geen geschikte maatregelen zijn is duidelijk, dan hadden ze maatregelen moeten nemen die effect hebben op hun eigen generatie dat was politiek onverkoopbaar. Nu ligt de rekening bij de mensen geboren in de jaren 70-2022.

Heel veel mensen die gezond lijken en in de bijstand zitten, hebben minder zichtbare problematiek waardoor een vaste baan er niet in zit. Soms omdat het echt niet kan, soms omdat het misschien wel kan, maar geen werkgever ze wil aannemen. En met kleine rotbaantjes of steeds korte contractjes is het geen doen, omdat je dan zoveel regelshit rond die bijstand er bovenop krijgt. 

dan

dan

27-11-2022 om 14:46

Temet schreef op 27-11-2022 om 14:39:

[..]

Heel veel mensen die gezond lijken en in de bijstand zitten, hebben minder zichtbare problematiek waardoor een vaste baan er niet in zit. Soms omdat het echt niet kan, soms omdat het misschien wel kan, maar geen werkgever ze wil aannemen. En met kleine rotbaantjes of steeds korte contractjes is het geen doen, omdat je dan zoveel regelshit rond die bijstand er bovenop krijgt.

Ik denk inderdaad dat het erg onaantrekkelijk en ingewikkeld gemaakt worden voor sommige mensen om aan de slag te gaan. 

Temet schreef op 27-11-2022 om 14:39:

[..]

Heel veel mensen die gezond lijken en in de bijstand zitten, hebben minder zichtbare problematiek waardoor een vaste baan er niet in zit. Soms omdat het echt niet kan, soms omdat het misschien wel kan, maar geen werkgever ze wil aannemen. En met kleine rotbaantjes of steeds korte contractjes is het geen doen, omdat je dan zoveel regelshit rond die bijstand er bovenop krijgt.

Tja mijn buurvrouw doet dat dus wel met kleine baantjes, nu heeft ze er twee maar voorheen had ze 3 banen en was ze wekelijks aan het puzzelen waar ze welke uren zou werken. En het klopt ik weet ook dat er mensen zijn die nergens aan de bak komen, en geef je die wel een kans dan zijn ze vaak ook zo weg. Oud collega van mij begon voortvarend 36 uur in de eerste week de tweede week twee dagen verzuim, derde week plots twee keer ineens weg "familie crisis", geen week meer haar uren gemaakt. De klapper kwam toen ze in de drukste week van het kwartaal ineens niet verscheen "vriend uitzwaaien op Schiphol" de dag erna zou ze wel komen, maar om 14:00 kregen we haar te pakken "ben hondsberoerd".daarna nooit meer gekomen.

Temet schreef op 27-11-2022 om 14:39:

[..]

Heel veel mensen die gezond lijken en in de bijstand zitten, hebben minder zichtbare problematiek waardoor een vaste baan er niet in zit. Soms omdat het echt niet kan, soms omdat het misschien wel kan, maar geen werkgever ze wil aannemen. En met kleine rotbaantjes of steeds korte contractjes is het geen doen, omdat je dan zoveel regelshit rond die bijstand er bovenop krijgt.

Dat gaat inmiddels echt niet meer op hoor. Je moet het alleen wel willen. Elke technische werkgever zit tegenwoordig te wachten op leergierige mensen, met of zonder opleiding. De mentaliteit is ook veranderd. We maken het liefst onze handjes niet meer vies. 

Bijtje82

Bijtje82

28-11-2022 om 09:01

Decembermamma schreef op 28-11-2022 om 07:24:

[..]

Tja mijn buurvrouw doet dat dus wel met kleine baantjes, nu heeft ze er twee maar voorheen had ze 3 banen en was ze wekelijks aan het puzzelen waar ze welke uren zou werken. En het klopt ik weet ook dat er mensen zijn die nergens aan de bak komen, en geef je die wel een kans dan zijn ze vaak ook zo weg. Oud collega van mij begon voortvarend 36 uur in de eerste week de tweede week twee dagen verzuim, derde week plots twee keer ineens weg "familie crisis", geen week meer haar uren gemaakt. De klapper kwam toen ze in de drukste week van het kwartaal ineens niet verscheen "vriend uitzwaaien op Schiphol" de dag erna zou ze wel komen, maar om 14:00 kregen we haar te pakken "ben hondsberoerd".daarna nooit meer gekomen.

Met zulk soort mensen is vaak meer aan de hand. 

https://nos.nl/artikel/2454209-werkgevers-niet-happig-om-mensen-meer-in-te-zetten-ondanks-personeelstekort

Hoogste tijd dat werkgevers eens wat meer vanuit de werknemer gaan denken. Bizar dat in deze tijd zulke slechte contracten worden aangeboden. En dan nog zeggen dat ze niet aan genoeg mensen kunnen komen.

Rosa Montana, je bent me voor. In het NRC stond er laatst ook een column over. Werkgevers stellen iha hun eisen veel te weinig bij, en gaan vervolgens lopen mekkeren dat ze niemand kunnen vinden. Tja. 

Las trouwens laatst ook een verhaal van een creatievere werkgever. Een supermarktmanager die geloof ik affiches op de ramen had gehangen dat ze ouderen zocht  Waarop een gepensioneerde dame van 72 met te weinig omhanden zich prompt meldde, en nu een paar dagdelen in de week als vakkenvuller aan de slag is. 
Dat is een werkgever die verder kijkt dan haar neus lang is. Mevrouw is nog gezond genoeg? Dan kan ze best vakken vullen, ook al is ze 72. 

Temet schreef op 28-11-2022 om 09:51:

Rosa Montana, je bent me voor. In het NRC stond er laatst ook een column over. Werkgevers stellen iha hun eisen veel te weinig bij, en gaan vervolgens lopen mekkeren dat ze niemand kunnen vinden. Tja.

Las trouwens laatst ook een verhaal van een creatievere werkgever. Een supermarktmanager die geloof ik affiches op de ramen had gehangen dat ze ouderen zocht Waarop een gepensioneerde dame van 72 met te weinig omhanden zich prompt meldde, en nu een paar dagdelen in de week als vakkenvuller aan de slag is.
Dat is een werkgever die verder kijkt dan haar neus lang is. Mevrouw is nog gezond genoeg? Dan kan ze best vakken vullen, ook al is ze 72.

Ik denk dat veel werkgevers niet doorhebben dat een oudere medewerker veel vertrouwen uitstraalt. Ik zou aan zo'n vrouw bijvoorbeeld sneller iets vragen om advies. Omdat ze vaker (heus niet altijd) meer weten. Heb wel eens aan een (jonge) supermarkt medewerker gevraagd waar de paksoi lag, ze wist niet wat het was.
Bij bouwmarkten ga ik ook altijd op zoek naar de oudste medewerker, want zij weten gewoon meer over het product wat ik zoek, of wat ik wil gaan doen.
Maar goed, dit is een beetje offtopic.

Het hangt wel een beetje af van welk beroep je doet. In een supermarkt kun je inderdaad van een oudere dame eerder verwachten wat een zgn vergeten groente is, maar waarschijnlijk weet zij weer niet zoveel over de energy drankjes of bepaalde type maandverband. Wij hebben een collega van 78, prima man hoor maar op het moment dat hij de debiteuren lijst 1 op 1 gaat overtikken uit het boekhoudprogramma omdat hij het wil printen moet je je dus afvragen of hij nog wel geschikt is. 

Decembermamma schreef op 28-11-2022 om 10:43:

Het hangt wel een beetje af van welk beroep je doet. In een supermarkt kun je inderdaad van een oudere dame eerder verwachten wat een zgn vergeten groente is, maar waarschijnlijk weet zij weer niet zoveel over de energy drankjes of bepaalde type maandverband. Wij hebben een collega van 78, prima man hoor maar op het moment dat hij de debiteuren lijst 1 op 1 gaat overtikken uit het boekhoudprogramma omdat hij het wil printen moet je je dus afvragen of hij nog wel geschikt is.

Nee, dan moet je hem uitleggen hoe het makkelijker/sneller kan. En misschien moet je het hem nog eens uitleggen, maar je hoeft er niet al bij voorbaat vanuit te gaan dat zo iemand niet meer leerbaar is en hem/haar dus afschrijven. Zeker als zo iemand de rest van het werk wel gewoon goed doet. Zelfs als dat misschien wat minder snel is dan een jonger iemand het zou doen. We zullen allemaal moeten wennen aan collega's die wat ouder of minder ervaren zijn of die de een of andere beperking hebben. De werkvloer wordt steeds meer een échte afspiegeling van de maatschappij en dat lijkt mij persoonlijk een verrijking.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.