Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Hoe gaat huren en bijstand na uitkopen?


Puinhoop schreef op 22-11-2022 om 22:35: geendiploma's, behalve een oeroud Havo en een propedeuse, dus dan kom je niet in aanmerking, denk ik.


Hallo zeg, je hebt al aangetoond dat je een uitstekend stel hersenen bezit en dat je graag wilt werken. In de zorg zitten ze te springen om mensen als jij. Serieus, ga praten bij een paar zorginstellingen, kies die waar je het beste gevoel bij hebt en maak de overstap. Begin vandaag.

Bijtje82

Bijtje82

23-11-2022 om 08:55

Ik ben het eens met de laatste reacties. Met een kleine kanttekening. 
Soms is het voor iemand moeilijk om een nieuwe richting in te slaan. Ook al heb je alles in huis om het te doen slagen.
Ik zou ook dolgraag een andere baan vinden in een hele andere sector. Ik weet dat ik het zou kunnen, maar kamp met enorme faalangst. 
Dus ja, ben het eens met bovenstaande reacties. Maar ik snap maar al te goed waar de knelpunten kunnen liggen. 

Ik denk overigens dat Puinhoop eerst eens een maanden/jaar rust moet krijgen/nemen. Eerst zelf sterker worden want je hebt hoop meegemaakt. Stapje voor stapje. Eerst weg bij die man en daarna aan jezelf werken. Merk zelf dat een scheiding er echt inhakt en ben pas net onderweg. Vooral de situatie van Puinhoop heeft al jaren geduurd en dat ga je echt niet in je koude kleren zitten. Wat heeft een werkgever aan een werknemer die overspannen thuis zit. Echt Puinhoop geduld en ga naar je gemeente voor advies.

Die gedachte begrijp ik best Ruud, tegelijkertijd is het heel fijn om juist in deze periode een positieve, nieuwe start te maken. Been there, done that.
Puinhoop, je hoeft niet onmiddellijk aan een bbl(-achtige) opleiding te beginnen, je kunt ook eerst gewoon gaan schoonmaken in een zorginstelling, en later pas aan de opleiding beginnen.

Je hebt dus een havo diploma. Je bent dus voor iedere mbo-4 opleiding gewoon toelaatbaar. Dus een mbo opleiding met 1 dag school en vier dagen werken moet haalbaar zijn.
(en als je een geschikt vakkenpakket hebt kun je zelfs kijken naar een duale hbo-v)

Ruud1971! schreef op 23-11-2022 om 09:20:

Ik denk overigens dat Puinhoop eerst eens een maanden/jaar rust moet krijgen/nemen. Eerst zelf sterker worden want je hebt hoop meegemaakt. Stapje voor stapje. Eerst weg bij die man en daarna aan jezelf werken. Merk zelf dat een scheiding er echt inhakt en ben pas net onderweg. Vooral de situatie van Puinhoop heeft al jaren geduurd en dat ga je echt niet in je koude kleren zitten. Wat heeft een werkgever aan een werknemer die overspannen thuis zit. Echt Puinhoop geduld en ga naar je gemeente voor advies.

Helemaal eens met jou: als Puinhoop ruimte voor zichzelf nodig heeft, kan ze die nemen. Maar, het is de vraag wat meer ruimte oplevert. Bijstand aanvragen en in dat keurslijf worden gedwongen, of het aantal werkuren zodanig uitbreiden dat je er net buiten kan blijven. Als het enigszins mogelijk is, zou ik voor dat laatste kiezen omdat het je zoveel meer autonomie oplevert en zoveel dwingende regels scheelt. 

En Puinhoop: jij kan volgens mij veel meer dan je denkt! Ik denk dat je verrast gaat zijn over wat jij in de buitenwereld allemaal kunt. Neem kleine stapjes. Zo groot als jij ze aankan. Maar neem ze wel en ga er niet vanuit dat het toch niks wordt met jou. Volgens mij ben jij een slimme, competente vrouw. Ga gewoon informeren bij een zorginstelling. Dan merk je vanzelf wat mogelijk is. En op basis van die informatie kies jij dan je eigen route. 

In de bijstand heb je sowieso sollicitatieplicht (tenzij je onder een of andere uitzondering valt waardoor werken niet haalbaar is, maar je werkt nu ook al dus dat is niet van toepassing). Dus als er zich een kans voordoet voor meer uren moet je dat accepteren. In een winkel kun je sneller meer uren maken dan als schoonmaakhulp. 
Of een zorginstelling en dan eventueel door de werkgever betaald een opleiding volgen. 
Het belangrijkste is dat je niet alles tegelijk wil doen en er ook goed over nadenkt voor je er aan begint. Misschien kun je eens een dagje ergens meelopen om te kijken of het bij je past. 

dan

dan

23-11-2022 om 12:27

Ruud1971! schreef op 23-11-2022 om 09:20:

Ik denk overigens dat Puinhoop eerst eens een maanden/jaar rust moet krijgen/nemen. Eerst zelf sterker worden want je hebt hoop meegemaakt. Stapje voor stapje. Eerst weg bij die man en daarna aan jezelf werken. Merk zelf dat een scheiding er echt inhakt en ben pas net onderweg. Vooral de situatie van Puinhoop heeft al jaren geduurd en dat ga je echt niet in je koude kleren zitten. Wat heeft een werkgever aan een werknemer die overspannen thuis zit. Echt Puinhoop geduld en ga naar je gemeente voor advies.


Ik ben het hier zeker mee eens maar de genoemde suggesties kunnen op een later moment nog van pas komen en dan kan ze eruit pikken wat het beste bij haar past. 

Ruud1971! schreef op 23-11-2022 om 09:20:

Ik denk overigens dat Puinhoop eerst eens een maanden/jaar rust moet krijgen/nemen. Eerst zelf sterker worden want je hebt hoop meegemaakt. Stapje voor stapje. Eerst weg bij die man en daarna aan jezelf werken. Merk zelf dat een scheiding er echt inhakt en ben pas net onderweg. Vooral de situatie van Puinhoop heeft al jaren geduurd en dat ga je echt niet in je koude kleren zitten. Wat heeft een werkgever aan een werknemer die overspannen thuis zit. Echt Puinhoop geduld en ga naar je gemeente voor advies.

Fijn maar niet als je daardoor moet interen op je spaargeld.

Aiden schreef op 23-11-2022 om 13:10:

[..]

Fijn maar niet als je daardoor moet interen op je spaargeld.

Ook als je daardoor moet interen op je spaargeld staat zelfzorg op de eerste plaats. Met beleid, uiteraard. 

(ot) 
Tip: Er zijn heel wat mensen die als surveillant  tijdens schoolexamens toezicht houden. Het zijn geen vaste banen maar ze kunnen aangeven welke dagen of avonden hen schikt. Voor deze mensen is dit weinig intensief werk want wat zitten en wat rondlopen of papieren uitdelen, wel een fijn extraatje.
Zoek maar op surveillant hbo of universiteit.
Juist voor ouders die de zorg dragen voor kinderen en zodoende minder flexibel zijn qua werktijden.

Pief schreef op 19-11-2022 om 14:09:

We betalen de bijstand met zijn allen. Dus ik voel me wel genaaid als mensen die wel voor zichzelf kunnen zorgen onterecht een beroep doen op de bijstand.

Er is inderdaad ontzettend veel werk. Kijk een of er wat voor je bij zit. De bijstand is echt geen pretje en in je eentje thuis zitten na een scheiding ook niet. Je kunt dan je spaargeld ook gewoon houden. Als je zelf wat verdient en je krijgt daarbij alimentatie dan zit je er veel beter bij dan in de bijstand.

Nou je wordt niet genaaid door een paar arme sloebers die net iets te veel hebben voor bijstand.

Je wordt pas echt genaaid door deze regering; door de grote bedrijven en door het handje vol miljonairs die alle geld in handen hebben.

Pippeltje schreef op 27-11-2022 om 10:17:

[..]

Nou je wordt niet genaaid door een paar arme sloebers die net iets te veel hebben voor bijstand.

Je wordt pas echt genaaid door deze regering; door de grote bedrijven en door het handje vol miljonairs die alle geld in handen hebben.

wat een zure reactie. er zijn ook miljonairs die heel hard hebben gewerkt en nog steeds hard werken. Van in de bijstand zitten wordt niemand rijk. 

Rhonda schreef op 27-11-2022 om 10:23:

[..]

wat een zure reactie. er zijn ook miljonairs die heel hard hebben gewerkt en nog steeds hard werken. Van in de bijstand zitten wordt niemand rijk.

Serieuze vraag: wat is voor jou heel hard werken?

Voor mij is dat in ieder geval niet geld verdienen met geld. Wel: een groot bedrijf leiden met alle verantwoordelijkheid voor het personeel. 

Aiden schreef op 27-11-2022 om 11:16:

[..]

Serieuze vraag: wat is voor jou heel hard werken?

Voor mij is dat in ieder geval niet geld verdienen met geld. Wel: een groot bedrijf leiden met alle verantwoordelijkheid voor het personeel.

Bijvoorbeeld Joop van den Ende. Die is niet rijk geworden door thuis te blijven, maar hij heeft hard gewerkt en risico's genomen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.