Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Hoe gaat huren en bijstand na uitkopen?


Jonagold schreef op 28-11-2022 om 11:08:

[..]

Nee, dan moet je hem uitleggen hoe het makkelijker/sneller kan. En misschien moet je het hem nog eens uitleggen, maar je hoeft er niet al bij voorbaat vanuit te gaan dat zo iemand niet meer leerbaar is en hem/haar dus afschrijven. Zeker als zo iemand de rest van het werk wel gewoon goed doet. Zelfs als dat misschien wat minder snel is dan een jonger iemand het zou doen. We zullen allemaal moeten wennen aan collega's die wat ouder of minder ervaren zijn of die de een of andere beperking hebben. De werkvloer wordt steeds meer een échte afspiegeling van de maatschappij en dat lijkt mij persoonlijk een verrijking.

Ja dit dus. De een heeft veel vakkennis en expertise, de ander is weer meer digitaal onderlegd. Dan help je elkaar daarmee zodat het geheel groter wordt dan de som der delen.

Mensen die driekwart van de tijd niet op komen dagen daarentegen...ja, er zal vast het een en ander spelen, maar dat maakt nog niet dat ze iets toevoegen aan je bedrijf. Daar heeft een werkgever niks aan. 

Puinhoop

Puinhoop

06-12-2022 om 20:48 Topicstarter

Eh hai, even terug naar het onderwerp en om ook even duidelijkheid te geven: we zijn nog niet aan het scheiden. Maar ik heb vermoedens dat man best eens in de toekomst de stekker eruit kan trekken, als jongste op zichzelf gaat wonen. Misschien ook wel niet hoor, maar ik ben me gewoon vast aan het voorbereiden door info te verzamelen. Dan weet ik waar ik rekening mee moet houden. En nu met de hogere gasrekening heb ik werk aangenomen.
Ik werk voor een thuiszorgbedrijf en heb net twee nieuwe klanten, die ik beslist niet in de steek ga laten. Mogelijk in de toekomst ga ik iets anders doen en ik ga zeker eens informeren bij een verzorgingstehuis, want dat lijkt me heel leuk, maar niet nu. Die mensen zijn blij dat ze eindelijk hulp hebben.
Ik doe nu huishoudelijk werk, maar je kunt ook tuinwerk doen, betaalt beter, alleen is dat nu het seizoen even niet.

Maar wat ik tot nu toe nog niet heb gehoord, zijn ervaringen van mensen die gescheiden zijn en uitgekocht en toen zijn gaan huren. ik zou graag weten hoe zoiets in zijn werk gaat. Je hebt dan immers een vermogen: krijg je dan huursubsidie, krijg je uberhaupt een sociale huurwoning, en als je nog niet gescheiden bent, kun je dan wel aanspraak maken op een uitkering als je een huis hebt gevonden en dat huren wilt, dat soort dingen.
Bedankt voor jullie bijdragen. Grappig dat ullie denken dat ik heel veel kan. Ik heb niet zoveel zelfvertrouwen. Hoog IQ, maar daar moet je ook mee uit de voeten kunnen, he

Je krijgt geen huurtoeslag als je vermogen meer is dan 33.748 euro. 
Als je nog niet gescheiden bent, heb je geen recht op bijstand als je apart woont. Hooguit als je de scheiding hebt aangevraagd. Maar dat kan denk ik verschillend zijn per gemeente. 
Voor het krijgen van de sociale huurwoning wordt volgens mij alleen naar inkomen gekeken, waarbij dan de rekenrente van het vermogen daar wel bij wordt geteld. En ook de alimentatie. 

Bijtje82

Bijtje82

07-12-2022 om 01:24

Ik ben uitgekocht en heb een huurwoning. 
Heb een laag inkomen, maar kreeg vanwege de hoogte van de uitkoopsom ook geen huursubsidie. 
Komend jaar waarschijnlijk wel weer, want met deze prijzen gaat het rap met de spaarcenten. 

Maar zou jij willen scheiden? Snap best dat ie je oriënteert, maar ik zou dan eerder gaan voor het redden van je huwelijk.
En proberen een spaarpotje op te bouwen buiten jullie gezamenlijke rekening om. Want anders krijgt hij daar ook de helft van.
Maar nu klinkt het alsof je het zelf.ook niet meer ziet zitten.

Puinhoop schreef op 06-12-2022 om 20:48:

Eh hai, even terug naar het onderwerp en om ook even duidelijkheid te geven: we zijn nog niet aan het scheiden. Maar ik heb vermoedens dat man best eens in de toekomst de stekker eruit kan trekken, als jongste op zichzelf gaat wonen. Misschien ook wel niet hoor, maar ik ben me gewoon vast aan het voorbereiden door info te verzamelen. Dan weet ik waar ik rekening mee moet houden. En nu met de hogere gasrekening heb ik werk aangenomen.
Ik werk voor een thuiszorgbedrijf en heb net twee nieuwe klanten, die ik beslist niet in de steek ga laten. Mogelijk in de toekomst ga ik iets anders doen en ik ga zeker eens informeren bij een verzorgingstehuis, want dat lijkt me heel leuk, maar niet nu. Die mensen zijn blij dat ze eindelijk hulp hebben.
Ik doe nu huishoudelijk werk, maar je kunt ook tuinwerk doen, betaalt beter, alleen is dat nu het seizoen even niet.

Maar wat ik tot nu toe nog niet heb gehoord, zijn ervaringen van mensen die gescheiden zijn en uitgekocht en toen zijn gaan huren. ik zou graag weten hoe zoiets in zijn werk gaat. Je hebt dan immers een vermogen: krijg je dan huursubsidie, krijg je uberhaupt een sociale huurwoning, en als je nog niet gescheiden bent, kun je dan wel aanspraak maken op een uitkering als je een huis hebt gevonden en dat huren wilt, dat soort dingen.
Bedankt voor jullie bijdragen. Grappig dat ullie denken dat ik heel veel kan. Ik heb niet zoveel zelfvertrouwen. Hoog IQ, maar daar moet je ook mee uit de voeten kunnen, he

Je blijft een denkfout maken. Als je zelf meer dan 34.000 hebt dan krijg je geen huursubsidie en zorgtoeslag. Dan kun je namelijk van dat geld leven ook al heb je een laag inkomen. De norm voor bijstand weet ik niet, maar waarom denk je dat mensen recht hebben op overheidsgeld als ze een vermogen op de bank hebben? 

Het vrij te laten vermogen voor de bijstand is ruwweg 15.000 voor alleenstaande ouders of stellen/gezinnen, en 7600 voor alleenstaanden. Fors lager dus dan de huursubsidiegrens, maar wel weer zoveel dat je een buffer kan aanhouden voor als je wasmachine het begeeft en je fiets wordt gejat. 

Overigens, als je door extreem zuinig leven (i.c.m. lage lasten) wonder boven wonder erin slaagt iets van je bijstand over te houden en dat op te sparen, dan mag dat sparen ongelimiteerd doorgaan. Dus dan ga je als alleenstaande de bijstand in met bijvoorbeeld 7600, maar als je door sparen van je bijstand uiteindelijk 12.000 hebt, dan wordt niet je bijstand gestopt.

Ik had in mijn vroegere werk regelmatig contact met mensen die problemen hadden rond de bijstand, ik heb 1 keer (in meer dan 20 jaar) iemand meegemaakt die daadwerkelijk uit de bijstand had weten te sparen, door een combinatie van zeer zuinig leven en een toevallig heel lage huur.

Wat ik niet begrijp is dat je zo vasthoudt aan bijstand, terwijl je hele situatie enkel is gebaseerd op een hypothetische scheiding? 
Waarom niet investeren in je huwelijk, zoals iemand anders ook al schreef, ipv afwachten wat je man mogelijk gaat doen? 

Waar blijf jij in dit hele verhaal, wat wil jij? Leg je je er gewoon bij neer en wacht je af of vind je het wel best als je huwelijk strandt, omdat je er ook het liefst zou willen uitstappen maar niet kan ivm je financiële afhankelijkheid? Je zit dan juist nu in een positie alvast daarop te anticiperen door te investeren in jezelf (opleidingen/cursussen), zodat je financieel onafhankelijk bent áls die scheiding er komt. Hier al vele goeie posts gelezen waarom je juist uit de bijstand zou willen blijven. 

Als ik jou was zou ik dus alvast in mezelf gaan investeren, zoals alvast een andere baan te zoeken of meer uren te kunnen genereren. Ik lees dat je weinig zelfvertrouwen hebt, maar dat is toch geen reden om dan maar de bijstand als enige optie te zien? Klinkt harder dan ik het bedoel misschien, maar je geld zelf te kunnen verdienen geeft juist meer zelfvertrouwen lijkt mij. 

Voor een sociale huurwoning telt je vermogen inderdaad niet mee, enkel je inkomen. Voor huurtoeslag telt je EV uiteraard wél mee, want waarom zou de gemeenschap hieraan moeten meebetalen als iemand zelf een goed gevulde spaarrekening heeft? 

Mag ik vragen hoe oud je dochter nu is?

Rhonda schreef op 07-12-2022 om 08:32:

[..]

Je blijft een denkfout maken. Als je zelf meer dan 34.000 hebt dan krijg je geen huursubsidie en zorgtoeslag. Dan kun je namelijk van dat geld leven ook al heb je een laag inkomen. De norm voor bijstand weet ik niet, maar waarom denk je dat mensen recht hebben op overheidsgeld als ze een vermogen op de bank hebben?

De vermogensgrens voor zorgtoeslag is €127.582 in 2023. Daarbij geldt zowel voor huur- als zorgtoeslag dat alleen het vermogen op 1 januari van belang is.

Daglichtlamp schreef op 07-12-2022 om 12:42:

[..]

De vermogensgrens voor zorgtoeslag is €127.582 in 2023. Daarbij geldt zowel voor huur- als zorgtoeslag dat alleen het vermogen op 1 januari van belang is.

Meen je dat nou? Mijn zoon ging deze zomer naar 2000 netto en heeft nu nog maar amper zorgtoeslag. Iemand met een ton op de bank en een minimuminkomen krijgt het nog wel?

Bijtje82

Bijtje82

07-12-2022 om 12:50

Daglichtlamp schreef op 07-12-2022 om 12:42:

[..]

De vermogensgrens voor zorgtoeslag is €127.582 in 2023. Daarbij geldt zowel voor huur- als zorgtoeslag dat alleen het vermogen op 1 januari van belang is.

Ik dacht voor zorg en huur toeslag 30 en 50k. Had zelf 60k, maar zou geen recht hebben op toeslagen vanwege dat vermogen. Dan vind ik 127k voor 2023 wel ineens een hele grote kloof met 2022.

Bijtje82

Bijtje82

07-12-2022 om 12:51

Aiden schreef op 07-12-2022 om 12:49:

[..]

Meen je dat nou? Mijn zoon ging deze zomer naar 2000 netto en heeft nu nog maar amper zorgtoeslag. Iemand met een ton op de bank en een minimuminkomen krijgt het nog wel?

Dat kan niet kloppen hoor.

Anders had ik mijn 60k een stuk minder hard uitgegeven. Zat er nu in met het idee dat ik onder die grens moest komen wilde ik nog ergens aanspraak op maken. Dus geen toeslag over het komend jaar en mijn vermogen aan huur en zorg opmaken.

Bijtje82

Bijtje82

07-12-2022 om 12:56

In 2023 kunt u huurtoeslag krijgen als uw vermogen op 1 januari 2023 niet hoger was dan € 33.748. In 2022 was dat maximaal € 31.747. Hebt u een toeslagpartner? In dat geval mag het vermogen van u samen op 1 januari 2023 maximaal € 67.496 zijn.

U mag aardig wat spaargeld hebben zonder dat uw zorgtoeslag in gevaar komt. U kunt in 2023 zorgtoeslag krijgen als uw vermogen op 1 januari 2023 niet hoger is dan € 127.582 (€ 120.020 in 2022).

Heel vreemd.. Ik ging uit van 50k voor zorgtoeslag. Dat heb ik nagezocht afgelopen jaar. Waar dan ineens die 127k vandaan komt is mij een raadsel.

Bijtje82 schreef op 07-12-2022 om 12:56:

In 2023 kunt u huurtoeslag krijgen als uw vermogen op 1 januari 2023 niet hoger was dan € 33.748. In 2022 was dat maximaal € 31.747. Hebt u een toeslagpartner? In dat geval mag het vermogen van u samen op 1 januari 2023 maximaal € 67.496 zijn.

U mag aardig wat spaargeld hebben zonder dat uw zorgtoeslag in gevaar komt. U kunt in 2023 zorgtoeslag krijgen als uw vermogen op 1 januari 2023 niet hoger is dan € 127.582 (€ 120.020 in 2022).

Heel vreemd.. Ik ging uit van 50k voor zorgtoeslag. Dat heb ik nagezocht afgelopen jaar. Waar dan ineens die 127k vandaan komt is mij een raadsel.

Van de site van de belastingdienst:

U mag in 2023 maximaal € 33.748 aan vermogen hebben om huurtoeslag te krijgen. Hebt u een toeslagpartner? Samen met uw toeslagpartner mag u € 67.496 aan vermogen hebben.

En voor de zorgtoeslag en kindgebonden budget:


JaarMaximaal vermogen
zonder toeslagpartner
Maximaal vermogen
samen met toeslagpartner
2023

€ 127.582

€ 161.329



Aiden schreef op 07-12-2022 om 12:49:

[..]

Meen je dat nou? Mijn zoon ging deze zomer naar 2000 netto en heeft nu nog maar amper zorgtoeslag. Iemand met een ton op de bank en een minimuminkomen krijgt het nog wel?

Box 3 vermogen is niet altijd enkel en alleen spaargeld waar je bij kunt. Alle verschillende soorten van vermogen apart benoemen in een dergelijke regeling, zou de toeslagregel onnodig extra gecompliceerd maken. Vandaar dat die grens zo hoog is.


Bijtje82

Bijtje82

07-12-2022 om 15:49

Zoem schreef op 07-12-2022 om 13:01:

[..]

Van de site van de belastingdienst:

U mag in 2023 maximaal € 33.748 aan vermogen hebben om huurtoeslag te krijgen. Hebt u een toeslagpartner? Samen met uw toeslagpartner mag u € 67.496 aan vermogen hebben.

En voor de zorgtoeslag en kindgebonden budget:


JaarMaximaal vermogen
zonder toeslagpartner
Maximaal vermogen
samen met toeslagpartner
2023

€ 127.582

€ 161.329



Ja dat is dezelfde info die ik al gaf. Maar ik heb nav het verwacht te ontvangen vermogen uitgezocht hoeveel spaargeld ik mocht hebben en kwam toen uit op 30 en 50k voor zorg en huur. 

Aangezien ik ruim 60k kreeg heb ik tot ruim onder 30k moeten zakken aan vermogen. Want spaargeld van minderjarige kinderen telt ook mee. En geloof me, dat is best veel voor een zuinig iemand.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.