Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Hoe gaat huren en bijstand na uitkopen?


Puinhoop schreef op 19-11-2022 om 20:33:

Ehm, pardon, ik schreef toch ook dat ik wel wat verdien? Ik ben nog aan het uitbreiden van betaald werk, maar ik heb al een aantal poetsadressen die ik gewoon bij 'overig' kan opgeven aan de belastingdienst. Maar fulltime gaat niet lukken. Het is fusiek werk en 8 uur per dag is niet haalbaar voor me. Maar ik verwacht dat ik zo'n 6-700 per maand kan verdienen. Dan alimentatie erbij, en de rest mogelijk met bijstand. Ik hoor van anderen dat ze het al mooi vinden als je zelf wat verdient en dan voor de rest niet zo moeilijk doen.
Ik wil helemaal niet frauderen, ben je gek, en ik vind het logisch dat ik mijn uitkoopgeld eerst 'opeet', maar ik vroeg me af of iemand daar al ervaring mee heeft. Ik ga wel eens even bij de gemeente informeren.

Maar lieverd, poetsadresjes kun je toch niet van leven? Om te beginnen inderdaad is het te zwaar om 8 upd te halen, maar dit kun je ook niet tot aan je aow doen lijkt me. Bovendien bouw je geen pensioen op. Dit is echt hét moment om ergens een vaste baan te vinden. Bedenk eens wat je echt leuk zou vinden om te doen, of pak je oude vak weer op. Volg een cursus of ga ergens aan de slag waar je werkt en leert tegelijk. Bij ons loopt er in het verpleeghuis een project voor zij-instromers die meteen betaald aan de slag gaan en leren voor helpende niveau 2. Dat is een opleiding van een half jaar, daarna gaan ze door voor verzorgende niveau 3. En wie wil kan door naar niveau 4. Allemaal betaald door de baas.

Edit: de oudste leerling is 56, dus je bent niet gauw te oud!!

Echt, creëer een nieuwe toekomst voor jezelf!

Wat raar eigenlijk dat je daarvan niet zou kunnen leven, ik verdien er toch anders wel een paar honderd euro meer dan bijstand mee.
Ook vind ik het altijd  zo raar dat men er altijd vanuit gaat dat je het geen acht uur kunt doen. Als dat echt zo zwaar zou zijn, zou je toch eigenlijk  zeggen dat er dan maar meer per uur betaald moet worden. En andersom als het niet goed betaald, dat je het werk dan natuurlijk wel zo rustig moet doen dat je het acht uur vol kan houden. 

zolang je het wit doet met pensioen en doorbetaling als je ziek bent, prima.

Als je daarnaast nog bijstand nodig hebt: niet prima. Er is zat ander werk. Conducteur, in de zorg, whatever. 

Een beetje bijstand is iha net zo vervelend als volledig bijstand: je moet nog steeds aan alle voorwaarden voldoen en door alle gemeentelijke hoepels springen. Het is goed dat het er is, maar je leeft iha prettiger als je eruit kan blijven. Ik zou ook op zoek gaan naar beter betaald werk, de markt is nu gunstig 

Ze kan beter in de bijstand zitten en wat zwart poetshuizen zoeken. Per saldo houdt ze meer over dan een baantje. Soms is het leven overleven en moet je het beste voor jezelf kiezen. Wat andere vinden is niet relevant. Die betalen haar eten niet. TO zit opgesloten in het web van haar man vergeet dat niet. Kies voor jezelf het beste Puinhoop

Ruud1971! schreef op 20-11-2022 om 11:37:

Ze kan beter in de bijstand zitten en wat zwart poetshuizen zoeken. Per saldo houdt ze meer over dan een baantje. Soms is het leven overleven en moet je het beste voor jezelf kiezen. Wat andere vinden is niet relevant. Die betalen haar eten niet. TO zit opgesloten in het web van haar man vergeet dat niet. Kies voor jezelf het beste Puinhoop

Deze posting kun je overslaan Puinhoop, wat Ruud1971! vindt is niet relevant, want hij betaalt je eten niet.

Bizar advies Ruud. Zo bouw je niks op. Geen pensioen, niks bij ziekte etc. Dat is geen prettige uitgangssituatie. Ga dan bij een goed schoonmaakbedrijf werken als dat is wat je wil doen. Maar zoals anderen ook zeggen, er is zoveel ander werk nu. Bedenk wat je graag zou willen en ga ervoor.

Dat eten betalen we dus wel met zijn allen, bijstand is een sociale voorziening. Mensen helpen in tijden van nood. Mooi dat het er is, maar beter als je het zonder kan redden. 

Voor bijstand mag je heel weinig spaargeld hebben. Voor huurtoeslag wat meer, ongeveer 30k geloof ik. Ik zou ook inzetten op beter betaald werk/werk dat je meer uren kunt doen. 
Bijstand heeft veel regeltjes en je moet alles op tafel gooien. Ik vind de autonomie en de privacy van zelf kunnen bepalen wat ik met mijn geld doe heel veel waard. 

Zwart bijverdienen raad ik af. Als de gemeente daar achter komt, ben je fraudeur en wordt je leven erg moeilijk. Je moet dan alles terug gaan betalen, dikke schulden, nergens meer recht op. Dat moet je niet willen. Nog los van dat bijstand is voor mensen die - al dan niet tijdelijk - niet kunnen werken en geen ander inkomen hebben. Het is niet fair om bijstand plus toeslagen te krijgen van gemeenschapsgeld en daarnaast nog zelf een inkomen te verdienen.

Los van of het eerlijk is, is het onverstandig om zelf geen recht op pensioen en ww te hebben. Check wat je man heeft opgebouwd qua pensioen, als jullie zijn getrouwd is de helft voor jou. 

Bijtje82 schreef op 19-11-2022 om 13:33:

Ach we worden al genoeg uitgeknepen. Soms mag je best een beetje flexibel zijn met de regels.

Binnen de lijntjes ja. 20k ergens parkeren hoort niet binnen of op die lijntje en is ook nog eens gigantisch dom. 

dan

dan

20-11-2022 om 13:46

Puinhoop schreef op 19-11-2022 om 20:33:

Ehm, pardon, ik schreef toch ook dat ik wel wat verdien? Ik ben nog aan het uitbreiden van betaald werk, maar ik heb al een aantal poetsadressen die ik gewoon bij 'overig' kan opgeven aan de belastingdienst. Maar fulltime gaat niet lukken. Het is fusiek werk en 8 uur per dag is niet haalbaar voor me. Maar ik verwacht dat ik zo'n 6-700 per maand kan verdienen. Dan alimentatie erbij, en de rest mogelijk met bijstand. Ik hoor van anderen dat ze het al mooi vinden als je zelf wat verdient en dan voor de rest niet zo moeilijk doen.
Ik wil helemaal niet frauderen, ben je gek, en ik vind het logisch dat ik mijn uitkoopgeld eerst 'opeet', maar ik vroeg me af of iemand daar al ervaring mee heeft. Ik ga wel eens even bij de gemeente informeren.

Is het niet mogelijk om bijvoorbeeld in een verzorgingstehuis of ziekenhuis te gaan schoonmaken? Ik denk dat bij mensen thuis schoonmaken lichamelijk zwaarder is dan in bijvoorbeeld een ziekenhuis. Ik werk zelf overigens ook niet fulltime. Maar in financieel lastige tijden is het eenvoudiger om hier, indien nodig, een bijbaan naast te zoeken. 

Jesse_1 schreef op 20-11-2022 om 11:45:

[..]

Deze posting kun je overslaan Puinhoop, wat Ruud1971! vindt is niet relevant, want hij betaalt je eten niet.

Ruud geeft anders blijk van oprechte zorg voor Puinhoop en geeft een duidelijke prioriteit aan: eerst uit dat slechte huwelijk zien te komen. Ik vind de posting van Ruud dus heel relevant en ben het er mee eens. Als ik Puinhoop het advies geef meer te gaan werken, is dat alleen omdat ik denk dat het in haar eigen belang is om dat te doen. Maar als ze het om wat voor reden dan ook nog niet kan en alleen de stap uit haar huwelijk kan zetten als haar inkomen een periode aangevuld zou moeten worden met bijstand, heb ik daar helemaal geen bezwaar tegen. Ik vind het echt bijzonder om op basis van een paar berichtjes zo stellig te beweren dat iemand best moet kunnen werken: wat weten wij er nou uiteindelijk van in wat voor lastige situatie Puinhoop zich misschien bevindt? 

Anonima123 schreef op 20-11-2022 om 11:58:

Bizar advies Ruud. Zo bouw je niks op. Geen pensioen, niks bij ziekte etc. Dat is geen prettige uitgangssituatie. Ga dan bij een goed schoonmaakbedrijf werken als dat is wat je wil doen. Maar zoals anderen ook zeggen, er is zoveel ander werk nu. Bedenk wat je graag zou willen en ga ervoor.

Het kan zijn dat Puinhoop de dingen in stappen doet? Ik denk ook echt dat het in haar voordeel is als ze uit de klauwen van de bijstand blijft en voor zichzelf wat gaat opbouwen. Maar als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan. 

Mija schreef op 20-11-2022 om 13:57:

[..]

Het kan zijn dat Puinhoop de dingen in stappen doet? Ik denk ook echt dat het in haar voordeel is als ze uit de klauwen van de bijstand blijft en voor zichzelf wat gaat opbouwen. Maar als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.

Helemaal waar, maar inkomen niet opgeven bij de bijstand - want zo lees ik de posting van Ruud - is niet "zoals het kan". Het is wachten op het moment dat het uitkomt. Tot dat moment heb je geen rust, en na dat moment heb je al helemaal geen rust meer, zie ook de posting van MamaE. 

Ik weet niet meer hoe rampzalig de situatie van Puinhoop is/was. Als er nu gekozen wordt voor eerst verdelen, dan aanvullende bijstand aanvragen, dan is het nadeel daarvan dat op het eigen vermogen moet worden ingeteerd voordat bijstand aan de orde komt. Nu kan je wel - dat kwam hier al eerder aan de orde - meer besteden per maand dan de bijstandsnorm, en reële kosten kun je ook maken vanuit dat eigen vermogen. Ik herhaal mijn advies om op dit punt te vragen naar het gemeentelijk beleid, maar mijn verwachting is dat je best in staat moet zijn om een nieuw huis een beetje redelijk in te richten. Gouden kranen etc zijn dan weer af te raden, want als je het te gek maakt met dat interen kan dat leiden tot een soort strafkorting op de bijstand. 

Dat alles neemt niet weg dat die bijstand gewoon vervelend is, vanwege alle hoepels waar je doorheen moet springen. Het is dus toch wel aan te raden om te kijken of je niet meer kan verdienen zodat je in combinatie met alimentatie het ook zonder de bijstand kan doen. 

Mijn advies aan TO: maak eens een afspraak bij het buurtteam, bureau sociaal raadslieden of hoe het bij jou in de gemeente ook heet, en laat je eens goed voorlichten over de ins en outs van uitkeringen, toeslagen, etc. Die lui hebben daar meer verstand van dan de gemiddelde advocaat, zeg ik er ook even bij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.