Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Hoe gaat huren en bijstand na uitkopen?


Temet schreef op 20-11-2022 om 15:00:

[..]

Helemaal waar, maar inkomen niet opgeven bij de bijstand - want zo lees ik de posting van Ruud - is niet "zoals het kan". Het is wachten op het moment dat het uitkomt. Tot dat moment heb je geen rust, en na dat moment heb je al helemaal geen rust meer, zie ook de posting van MamaE.

Ik weet niet meer hoe rampzalig de situatie van Puinhoop is/was. Als er nu gekozen wordt voor eerst verdelen, dan aanvullende bijstand aanvragen, dan is het nadeel daarvan dat op het eigen vermogen moet worden ingeteerd voordat bijstand aan de orde komt. Nu kan je wel - dat kwam hier al eerder aan de orde - meer besteden per maand dan de bijstandsnorm, en reële kosten kun je ook maken vanuit dat eigen vermogen. Ik herhaal mijn advies om op dit punt te vragen naar het gemeentelijk beleid, maar mijn verwachting is dat je best in staat moet zijn om een nieuw huis een beetje redelijk in te richten. Gouden kranen etc zijn dan weer af te raden, want als je het te gek maakt met dat interen kan dat leiden tot een soort strafkorting op de bijstand.

Dat alles neemt niet weg dat die bijstand gewoon vervelend is, vanwege alle hoepels waar je doorheen moet springen. Het is dus toch wel aan te raden om te kijken of je niet meer kan verdienen zodat je in combinatie met alimentatie het ook zonder de bijstand kan doen.

Mijn advies aan TO: maak eens een afspraak bij het buurtteam, bureau sociaal raadslieden of hoe het bij jou in de gemeente ook heet, en laat je eens goed voorlichten over de ins en outs van uitkeringen, toeslagen, etc. Die lui hebben daar meer verstand van dan de gemiddelde advocaat, zeg ik er ook even bij.

Ja, dat ben ik zeker met jou eens: frauderen maakt je juist extra kwetsbaar. Dat dus zeker niet doen! En ook met jouw andere punt: bijstand vermijden als het enigszins haalbaar is, is de beste optie voor jezelf, inderdaad vanwege die hoepels waar je dan niet door hoeft te springen. Zeker als je al in het arbeidsproces zit, lijkt het mij minder belastend om een wat hoger inkomen te proberen te genereren dan om dat hele gesoebat met zo’n bijstandsaanvraag door te gaan, in combinatie met eigen vermogen en inkomsten. Dat is een drama! 

Zoek er inderdaad hulp en advies bij Puinhoop. Dat lijkt me de beste optie, zodat je volledig geïnformeerd keuzes kan maken.


Mija schreef op 20-11-2022 om 13:54:

[..]

Ruud geeft anders blijk van oprechte zorg voor Puinhoop en geeft een duidelijke prioriteit aan: eerst uit dat slechte huwelijk zien te komen. Ik vind de posting van Ruud dus heel relevant en ben het er mee eens. Als ik Puinhoop het advies geef meer te gaan werken, is dat alleen omdat ik denk dat het in haar eigen belang is om dat te doen. Maar als ze het om wat voor reden dan ook nog niet kan en alleen de stap uit haar huwelijk kan zetten als haar inkomen een periode aangevuld zou moeten worden met bijstand, heb ik daar helemaal geen bezwaar tegen. Ik vind het echt bijzonder om op basis van een paar berichtjes zo stellig te beweren dat iemand best moet kunnen werken: wat weten wij er nou uiteindelijk van in wat voor lastige situatie Puinhoop zich misschien bevindt?

Misschien kwam mijn sarcasme niet over, maar ik zei alleen wat Ruud zelf zei, namelijk:
"Wat andere vinden is niet relevant. Die betalen haar eten niet."

Wat natuurlijk wel een beetje raar is, als je hier nota bene advies komt opdoen.

Mija schreef op 20-11-2022 om 13:54:

[..]

Ruud geeft anders blijk van oprechte zorg voor Puinhoop en geeft een duidelijke prioriteit aan: eerst uit dat slechte huwelijk zien te komen. Ik vind de posting van Ruud dus heel relevant en ben het er mee eens. Als ik Puinhoop het advies geef meer te gaan werken, is dat alleen omdat ik denk dat het in haar eigen belang is om dat te doen. Maar als ze het om wat voor reden dan ook nog niet kan en alleen de stap uit haar huwelijk kan zetten als haar inkomen een periode aangevuld zou moeten worden met bijstand, heb ik daar helemaal geen bezwaar tegen. Ik vind het echt bijzonder om op basis van een paar berichtjes zo stellig te beweren dat iemand best moet kunnen werken: wat weten wij er nou uiteindelijk van in wat voor lastige situatie Puinhoop zich misschien bevindt?

Ja maar Mija, als iemand bijvoorbeeld 30.000 euro spaargeld heeft, maar even geen inkomen, dan heeft zo iemand helemaal geen bijstand nodig, want die heeft 30.000 euro op de bank. Bijstand is voor mensen die geen geld hebben, niet voor mensen die wel geld hebben maar liever op kosten van de samenleving teren.
Maar goed, Puinhoop vroeg zelf helemaal niet om advies om te frauderen, dat raden een paar anderen haar aan. 
mijn advies zou ook zijn om in plaats van poetsadressen een baan in een ziekenhuis of verzorgingshuis of kantoor te zoeken. Je betaalt dan sociale premies, krijgt doorbetaald als je een dagje ziek bent, de baas spaart je vakantiegeld, je bouwt ww op. Zie je daar een mogelijkheid toe? 
en als je een huis krijgt, dan kan je dat heus van je spaargeld inrichten. De bijstand kan natuurlijk wel moeilijk doen als (hypothetisch) je een keuken koopt van 50.000 euro en dan bijstand aanvraagt. Nu zal je dat niet doen, maar je snapt vast wat ik bedoel. 
succes met alles regelen en hopelijk vind je snel een eigen huis. 

Bijtje82

Bijtje82

20-11-2022 om 20:32

Elpisto schreef op 20-11-2022 om 13:23:

[..]

Binnen de lijntjes ja. 20k ergens parkeren hoort niet binnen of op die lijntje en is ook nog eens gigantisch dom.

Ja idd wel enigszins binnen de lijntjes..

Bergen held verbergen lijkt mij ook niet de beste optie. 

Denk dat het voor TO nu juist het beste moment zou zijn om een betaalde baan te vinden. Er zijn zat makkelijke baantjes die genoeg betalen om in je  eentje rond te komen. 

Bij de gemeente kunt je voor veel zaken aankloppen.

Toen ik deze woning toegewezen kreeg had ik geen rooie cent. Alles ging op aan de hypotheek en vaste lasten. Heb toen van de gemeente geld kunnen lenen zodat ik kon gaan verhuizen. Aangezien ik best een behoorlijk bedrag kreeg na de verkoop, heb ik met de gemeente afgesproken dat ik het geleende bedrag in één keer terug zou betalen na de overdracht. Ze zijn hier bij de gemeente iig heel behulpzaam altijd. 


Bijtje82 schreef op 20-11-2022 om 20:32:

[..]

Ja idd wel enigszins binnen de lijntjes..

Bergen held verbergen lijkt mij ook niet de beste optie.

Denk dat het voor TO nu juist het beste moment zou zijn om een betaalde baan te vinden. Er zijn zat makkelijke baantjes die genoeg betalen om in je eentje rond te komen.

Bij de gemeente kunt je voor veel zaken aankloppen.

Toen ik deze woning toegewezen kreeg had ik geen rooie cent. Alles ging op aan de hypotheek en vaste lasten. Heb toen van de gemeente geld kunnen lenen zodat ik kon gaan verhuizen. Aangezien ik best een behoorlijk bedrag kreeg na de verkoop, heb ik met de gemeente afgesproken dat ik het geleende bedrag in één keer terug zou betalen na de overdracht. Ze zijn hier bij de gemeente iig heel behulpzaam altijd.


Wat zijn makkelijke baantjes? Alleen vrouwen hebben een "baantje", mannen hoor je dat nooit zeggen. 

Bijtje82

Bijtje82

21-11-2022 om 02:02

wil40 schreef op 21-11-2022 om 00:07:

[..]

Wat zijn makkelijke baantjes? Alleen vrouwen hebben een "baantje", mannen hoor je dat nooit zeggen.

Pfft.. lekker denigrerend weer.

Maar ja, een baantje...

Echt, sommige mensen zitten hier alleen maar om het bloed bij mensen onder de nagels vandaan te halen. Reageren om een tegenreactie uit te lokken. Terwijl je precies weet wat er bedoeld wordt. 

Het enige wat je nu doet is provoceren, mijn post negatief wegzetten om jezelf geweldig te vinden. Misselijk makend. 

Misschien kun je TO van passend advies voorzien.

Bijtje82 schreef op 21-11-2022 om 02:02:

[..]

Pfft.. lekker denigrerend weer.

Maar ja, een baantje...

Echt, sommige mensen zitten hier alleen maar om het bloed bij mensen onder de nagels vandaan te halen. Reageren om een tegenreactie uit te lokken. Terwijl je precies weet wat er bedoeld wordt.

Het enige wat je nu doet is provoceren, mijn post negatief wegzetten om jezelf geweldig te vinden. Misselijk makend.

Misschien kun je TO van passend advies voorzien.

Dat passende advies aan TO gaf ik reeds op 19/11. Ik stelde mijn vraag aan jou niet provocerend bedoeld. Als je als alleenstaande na een scheiding je eigen broek moet ophouden is dat, zeker in de huidige tijd, lastig. Ik merk het in mijn directe omgeving. Huren zijn hoog, energieprijzen zijn hoog, zorgpremie, kortom, de vaste lasten zijn pittig. Als je een "baantje" hebt, is het gewoon moeilijk rondkomen. Ik dacht dat je een parttime baan bedoelde met het woord baantje, ook nog eens een "makkelijke". Wat moet dat zijn om rond te komen? 

Ik zit hier niet om mensen uit te lokken, of te provoceren, integendeel, ben al bijna 20 jaar een zeer gematigd forumlid. 

Bijtje82

Bijtje82

21-11-2022 om 10:08

wil40 schreef op 21-11-2022 om 08:55:

[..]

Dat passende advies aan TO gaf ik reeds op 19/11. Ik stelde mijn vraag aan jou niet provocerend bedoeld. Als je als alleenstaande na een scheiding je eigen broek moet ophouden is dat, zeker in de huidige tijd, lastig. Ik merk het in mijn directe omgeving. Huren zijn hoog, energieprijzen zijn hoog, zorgpremie, kortom, de vaste lasten zijn pittig. Als je een "baantje" hebt, is het gewoon moeilijk rondkomen. Ik dacht dat je een parttime baan bedoelde met het woord baantje, ook nog eens een "makkelijke". Wat moet dat zijn om rond te komen?

Ik zit hier niet om mensen uit te lokken, of te provoceren, integendeel, ben al bijna 20 jaar een zeer gematigd forumlid.

Ik vond jouw reactie op mijn post alles behalve vraagstellend. Maar goed ''t zal.

Wat ik meegekregen heb is dat de gemeente vaststelt hoe je om moet gaan met vermogen. Stel: je hebt 30.000 overwaarde op je bankrekening staan. Dan heeft de gemeente een rekensom: zoveel geld mag je uitgeven aan de herinrichting van je nieuwe woning, zoveel per maand voor levensonderhoud dus na x aantal maanden kun je alsnog bijstand aanvragen.
Maar zoals eerder al gezegd: vraag het de gemeente, want gemeentes hebben een grote mate van vrijheid op dit gebied. Elke gemeente kan andere regels hebben.

Tsjor

Mijn dochter kreeg voor haar schoonmaakwerk in een zorginstelling 13,50 per uur. Dat is meer dan het minimumloon en meer dan gemiddeld voor ongeschoold werk. Een baan in loondienst is altijd aantrekkelijker als het om laag betaald werk gaat. 

MMcGonagall schreef op 21-11-2022 om 10:59:

Mijn dochter kreeg voor haar schoonmaakwerk in een zorginstelling 13,50 per uur. Dat is meer dan het minimumloon en meer dan gemiddeld voor ongeschoold werk. Een baan in loondienst is altijd aantrekkelijker als het om laag betaald werk gaat.

Precies en daar zoeken ze flink personeel in. En dan kun je zomaar boven bijstandsniveau komen dat lijkt me het meest wenselijke. 

dan

dan

21-11-2022 om 13:44

MMcGonagall schreef op 21-11-2022 om 10:59:

Mijn dochter kreeg voor haar schoonmaakwerk in een zorginstelling 13,50 per uur. Dat is meer dan het minimumloon en meer dan gemiddeld voor ongeschoold werk. Een baan in loondienst is altijd aantrekkelijker als het om laag betaald werk gaat.

En naarmate je er langer werkt en je nog niet aan het einde van je loonschaal zit, stijgt je uurloon nog iets. En anders soms nog door aanpassingen in de CAO. Vaak zijn de secondaire arbeidsvoorwaarden ook aantrekkelijk. 

dan schreef op 21-11-2022 om 13:44:

[..]

En naarmate je er langer werkt en je nog niet aan het einde van je loonschaal zit, stijgt je uurloon nog iets. En anders soms nog door aanpassingen in de CAO. Vaak zijn de secondaire arbeidsvoorwaarden ook aantrekkelijk.

Zeker, ze heeft dat werk twee maanden gedaan en kreeg al een brief dat ze was aangemeld bij het pensioenfonds.

Puinhoop

Puinhoop

22-11-2022 om 22:35 Topicstarter

Dames, laten we elkaar niet in de garen vliegen! Allemaal hartelijk bedankt voor genoemde tips. Ik heb idd wit schoonmaakwerk. Zwart werkenwil ik beslist niet en geld verzwijgen evenmin.
Wel zou ik best in een verzorgingstehuis willen werken! Als dat kon, werken en leren, fantastisch! Kantoorwerk lijkt me ook prima, maar ik heb geendiploma's, behalve een oeroud Havo en een propedeuse, dus dan kom je niet in aanmerking, denk ik.
Een kennis vanme zei ookal: rustig werken, zodat je het volhoudt. Die heeft twee adressen per dag en komt met kinderopvangerbij net boven bijstandsniveau uit.
Ik verdien met poetsen ook 13,50 per uur trouwens.
Maar ik kijk ook wel eens naar winkelwerk, lijkt me ook leuk en ze zoeken veel in mijn stad.

Nou zeg je probeert het niet eens? Waarom zou je niet in aanmerking komen voor werk in een zorginstelling? Ga eens serieus kijken. 1 dag in de week leren en 4 dg werken bijvoorbeeld. Blijf uit die bijstand zodat je al je geld mag houden! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.