Echtscheiding en erna
Mark83
18-11-2025 om 18:37
Ik heb mijn zoon nog nooit gezien..
Ik weet het even niet meer dus wil even mijn verhaal kwijt.
5 jaar geleden werd mijn ex zwanger. Het was niet gepland maar wel welkom. Toen zij 14 weken zwanger was hebben wij ruzie gekregen en heb ik haar in mijn boosheid geblokkeerd. Daar kreeg ik vrijwel gelijk spijt van en heb haar geprobeerd te bellen. Niets meer van haar vernomen.
Ben een rechtszaak gestart voor erkenning, gezag en omgang.
Ondertussen werd onze zoon geboren maar mocht hem tijdens het onderzoek van de RvdK nog steeds niet zien omdat moeder zich onveilig voelde.
4 jaar later de uitspraak;
Ik mocht hem erkennen, gezag werd afgewezen en er werd begeleid omgang geadviseerd.
Ondertussen had mijn ex een vetzoekschrift ingediend voor kinderalimentatie. Daar heb ik uit frustratie geen verweer voor ingediend. De KA werd veel hoger dan geëist.
Omdat ik er boos om was omdat ik mijn zoon nog niet gezien had heb ik ook niet gereageerd op het LBIO waardoor er beslag werd gelegd op mijn loon.
Vorige week zou onze 1e begeleide omgangsmoment zijn. Moeder heeft omgangshuis verteld dat zij het nog steeds niet veilig acht en dat ze mij niet vonsistent en betrouwbaar vind en dat zij een bodemprocedure zou starten om alsnog omgang af te wijzen of op te schorten.
Omgangshuis heeft daar niets mee gedaan omdat zij moeder niet kunnen dwingen om onze zoon erheen te brengen. Terwijl het wel in de beschikking staat.
Wat moet ik nu? Zelf een kort geding aanspannen of wachten op het verzoekschrift van mijn ex. Ik heb mijn kind nog nooit gezien, hij is nu 5 jaar en het zal nu nog langer gaan duren.
Wie weet hoe lang dit kan gaan duren? Ik voel me radeloos.
Temet
24-11-2025 om 14:13
Dus die alimentatie klopt gewoon ook voor de afgelopen jaren? Ja, dan is er dus niks aan te doen inderdaad.
Als je wel woonlasten had, en die ook kan aantonen, dan is het waarschijnlijk toch de moeite waard. Maar ja, dan moet je dus wel met informatie over de brug komen. Dat is sowieso altijd het geval in alimentatiezaken, dus ook als je in de toekomst het bedrag ooit zou willen laten aanpassen: je moet wel je huiswerk inleveren.
En dat zij het geld niet nodig zou hebben... jouw kind is het enige kind in Nederland dat van de lucht leeft en voor wie de kaboutertjes de kleren en schoenen maken, begrijp ik?
Verder: ik vind het dan wel weer opvallend dat je nu uit frustratie over de teleurstelling rond die alimentatiezaak ook maar meteen besluit het erbij te laten zitten als het gaat over de omgang met je kind. Maar goed, misschien als je er een paar nachten over geslapen hebt, dat je dan die twee dingen los van elkaar kan koppelen.
Izza
24-11-2025 om 14:14
Als 3 nieuwe advocaten en de rechtbank dit hebben berekend en vastgesteld waarom zou het dan niet kloppen? En waarom zou een nieuwe herberekening dan geen optie zijn? Bestaat de kans dat het gewoon klopt? Uiteindelijk kosten al die rechtszaken je ook een vermogen.
De vraag is natuurlijk wat is veel geld? Betaal jij werkelijk honderden euro's voor maar 1 kind?
Waarom woon je trouwens op een geheim adres? Als je zaken echt geheim wilt houden kan je beter naar het buitenland verhuizen.
Saar76
24-11-2025 om 14:35
Mark83 schreef op 24-11-2025 om 13:10:
Nou 3 advocaten gesproken en geen van allen kunnen me helpen met de kinderalimentatie omdat ik volgens mijn financiële gegevens de draagkracht heb. Haar advocaat heeft het via de trema normen berekend en de rechter heeft het verhoogd per 1 januari 2025, die 6%. En omdat ik op een geheim adres zit is de rechter ervanuit gegaan dat ik geen woonlasten heb omdat ik dat niet heb aan kunnen tonen.
Mijn ex heeft dat geld niet eens nodig. En dan roept ze wel dat het is omdat ze wil zien dat ik me verantwoordelijkheid kan nemen maar het is gewoon een geldwolf.
Ben voor nu even helemaal klaar met deze situatie. Ik heb ook geen zin om te reageren op dat verzoekschrift om de omgang te wijzigen. Ze gaat dit toch nog jaren uitstellen.
Je valt hier direct in jouw valkuil, reageren vanuit emotie en wantrouwen:
- Alimentatie is niet voor jouw ex, maar voor jouw kind.
- jouw keuze om een geheim adres te gebruiken is de reden dat het bedrag zo hoog is ingesteld, dit is een consequentie van jouw eigen gedrag. Daar kun je jouw ex geen schuld van geven, en dat maakt haar geen geldwolf.
- niet reageren op de situatie over de omgang is ook weer een impulsieve actie vanuit emotie.
Als je echt een rol wilt spelen in het leven van jouw zoon, zal je hier mee aan de slag moeten. Je zegt dat je je leven wil geven? Wil je ook aan jezelf werken? Dat zegt namelijk meer over wat voor vader je zal zijn.
Alias1
24-11-2025 om 14:40
ik vind het zo knap dat mensen hier nog inhoudelijk reageren, terwijl het steeds dezelfde reacties zijn. Zowel van TO (ex is alleen maar negatief en als iets een beetje tegenzit gaat de kont finaal tegen de krip) als van de reageerders (ga aan je zelf werken!).
Lexus
24-11-2025 om 16:01
Alias1 schreef op 24-11-2025 om 14:40:
ik vind het zo knap dat mensen hier nog inhoudelijk reageren, terwijl het steeds dezelfde reacties zijn. Zowel van TO (ex is alleen maar negatief en als iets een beetje tegenzit gaat de kont finaal tegen de krip) als van de reageerders (ga aan je zelf werken!).
OT Ja is het knap? Ik zie mijzelf terug in de relatie met een cluster b persoonlijkheid (ja met diagnose, maar dat wist ik pas later): je kan er niet bij dat iemand zichzelf zo tegenwerkt en je wil met redelijke argumenten uitleggen dat het veel prettiger leven is als iemand die redelijkheid wel aan de dag legt. Ik ben er door schade en schande achter gekomen dat sommige mensen nu eenmaal een heel andere opvatting van redelijkheid hebben waar niet aan te tornen valt. Wat mij wel goed doet, is te zien, dat het niet meer dan logisch en menselijk is dat je die mensen wilt helpen (ik heb het heel lang stom van mijzelf gevonden dat ik dat deed), maar dat je soms tegen een muur praat ook al bedoel je het nog zo goed. Dus geen kritiek op de mensen die het nog steeds proberen, maar ik heb geleerd dat er soms geen andere weg is dan het proberen te staken, ook al gun je die ander (en zeker zijn kind) alle goeds.
mana_sutiyuq
24-11-2025 om 16:20
Nou 3 advocaten gesproken en geen van allen kunnen me helpen met de kinderalimentatie omdat ik volgens mijn financiële gegevens de draagkracht heb. Haar advocaat heeft het via de trema normen berekend en de rechter heeft het verhoogd per 1 januari 2025, die 6%. En omdat ik op een geheim adres zit is de rechter ervanuit gegaan dat ik geen woonlasten heb omdat ik dat niet heb aan kunnen tonen.
Mijn ex heeft dat geld niet eens nodig. En dan roept ze wel dat het is omdat ze wil zien dat ik me verantwoordelijkheid kan nemen maar het is gewoon een geldwolf.
Ben voor nu even helemaal klaar met deze situatie. Ik heb ook geen zin om te reageren op dat verzoekschrift om de omgang te wijzigen. Ze gaat dit toch nog jaren uitstellen.
En dit jaar gaat de alimentatie met 4.6% omhoog.
En het gaat bij alimentatie ook niet om wat je EX nodig heeft, maar waar het kind behoefte aan heeft, en die behoefte is afhankelijk van het inkomen van beide ouders.
Bij een kind waarbij 1 ouder veel verdiend is de behoefte hoger: duurdere kleding, duurdere sporten etc. Sparen voor grote uitgaven, denk beugeltraject, laptop voor studie, en studiekosten.
Ze gaan er vanuit dat dat geld ook aan het kind besteed zou worden als de ouders bij elkaar zijn.
Dat er van uitgegaan wordt dat jij draagkracht hebt heb je aan jezelf te danken door niet te reageren en gegevens achter te houden zoals je adres en daarmee je woonlasten.
Je gaat nu weer het zelfde gedrag vertonen wat je al in de problemen hebt gebracht, wil je het anders zul je anders moeten reageren, dus wel constructief op het verzoekschrift wijziging omgang reageren.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je had. Wil je het anders, zul je dus anders moeten doen.
linn19
24-11-2025 om 17:07
Zolang jij elke stap die je zet blijft zien als willen winnen van moeder zal alles kansloos zijn wat je onderneemt.
Je schiet toch weer in de slachtofferrol en geeft moeder weer de schuld.
Blijf je op deze manier bezig is het beter dat je je zoon nog niet ziet want je gaat ook dat dan niet volhouden en brengt dan alleen maar verwarring en chaos in zijn leven.
Ga eerst maar eens een mantra op je koelkast hangen en elke dag hardop tegen jezelf zeggen:
"ik heb er een bende van gemaakt en ga mijn verantwoordelijkheid nemen door niet meer de moeder de schuld te geven maar zelf de gevolgen van mijn eigen daden dragen".
Theofora
24-11-2025 om 17:11
Stel vast dat je bij de eerste de beste tegenslag voor de zoveelste keer afhaakt en je door je emoties laat leiden (in plaats van ‘je leven te geven’). Vraag daar hulp bij. Leer je einddoel voor ogen te houden en je ego te hanteren.
linn19
24-11-2025 om 17:24
Mark83 schreef op 24-11-2025 om 13:13:
En dat advies over geen dure cadeaus neem ik wel ter harte, kan ik niet eens meer betalen. Dit jaar misschien helemaal geen cadeaus met de feestdagen.
En dan zeker tegen je zoontje als jullie contact zouden hebben zeggen: "Ja papa heeft geen geld meer want mama heeft al het geld van papa afgepakt".
Mark83
24-11-2025 om 19:26
Ik vind het nogal jammer dat jullie compleet voorbij gaan aan het feit dat er een beschikking ligt voor begeleid omgang. Mijn ex heeft zich daar maar aan te houden maar daar hebben jullie het niet over. Als zij moeite heeft met omgang tussen mij en mijn zoon moet zij daar wellicht hulp voor zoeken. Ik wil daarbij helpen door ouderschapsvemiddeling en mediation te accepteren. Vanmorgen toen ik een advocaat aan de telefoon had vertelde hij me dat er een kans bestaat dat als moeder zich vast blijft houden aan het advies van de Raad, dat de rechter de raad kan vragen of zij daar nog zo instaan. En dat er dan een kans bestaat dat ik moet kiezen voor hulpverlening of dat begeleid omgang wordt afgewezen. Er ligt al een beschikking. Ze weet precies waar ze mee bezig is. Wat een rare zooi. Ongelooflijk dat ze ze hiermee wegkomt en gewoon weer een rechtszaak kan starten om dit allemaal uit te stellen.
Ik betaal 244,- kinderalimentatie per maand + de schuld van achterstallige kinderalimentatie. En dat is niet erg maar ik zie hem niet terwijl dat wel mijn recht is. Mijn zoon weet niet eens van mijn bestaan af.
Theofora
24-11-2025 om 20:13
Ja, rot voor je. Maar dat verandert niks aan het feit dat je een flinke puinzooi hebt op te ruimen. Dus begin daar nou maar gewoon mee.
linn19
24-11-2025 om 20:19
Mark83 schreef op 24-11-2025 om 19:26:
Ik vind het nogal jammer dat jullie compleet voorbij gaan aan het feit dat er een beschikking ligt voor begeleid omgang. Mijn ex heeft zich daar maar aan te houden maar daar hebben jullie het niet over. Als zij moeite heeft met omgang tussen mij en mijn zoon moet zij daar wellicht hulp voor zoeken. Ik wil daarbij helpen door ouderschapsvemiddeling en mediation te accepteren. Vanmorgen toen ik een advocaat aan de telefoon had vertelde hij me dat er een kans bestaat dat als moeder zich vast blijft houden aan het advies van de Raad, dat de rechter de raad kan vragen of zij daar nog zo instaan. En dat er dan een kans bestaat dat ik moet kiezen voor hulpverlening of dat begeleid omgang wordt afgewezen. Er ligt al een beschikking. Ze weet precies waar ze mee bezig is. Wat een rare zooi. Ongelooflijk dat ze ze hiermee wegkomt en gewoon weer een rechtszaak kan starten om dit allemaal uit te stellen.
Ik betaal 244,- kinderalimentatie per maand + de schuld van achterstallige kinderalimentatie. En dat is niet erg maar ik zie hem niet terwijl dat wel mijn recht is. Mijn zoon weet niet eens van mijn bestaan af.
Je wil het maar niet snappen he.
Je blijft er maar een gevecht van maken tussen jou en moeder.
Terwijl het gaat om het welzijn en veiligheid van jullie zoon.
Daar hoeft moeder geen hulp voor want zij IS al die veilige en stabiele basis voor zoon.
Kansloos Mark als je zo blijft denken.
Nick90
25-11-2025 om 03:21
linn19 schreef op 24-11-2025 om 20:19:
[..]
Je wil het maar niet snappen he.
Je blijft er maar een gevecht van maken tussen jou en moeder.
Terwijl het gaat om het welzijn en veiligheid van jullie zoon.
Daar hoeft moeder geen hulp voor want zij IS al die veilige en stabiele basis voor zoon.
Kansloos Mark als je zo blijft denken.
Moeder doet toch precies hetzelfde? Zij houdt de vader weg van hun kind en is zo te lezen ook niet uit op een oplossing, zij heeft het belang van het kind dus ook niet hoog zitten en biedt dus ook geen veilige of stabiele basis want ze handelt uit eigenbelang en wraakzucht. Dit is gewoon ouderverstoting wat die moeder doet.
linn19
25-11-2025 om 06:21
Nick90 schreef op 25-11-2025 om 03:21:
[..]
Moeder doet toch precies hetzelfde? Zij houdt de vader weg van hun kind en is zo te lezen ook niet uit op een oplossing, zij heeft het belang van het kind dus ook niet hoog zitten en biedt dus ook geen veilige of stabiele basis want ze handelt uit eigenbelang en wraakzucht. Dit is gewoon ouderverstoting wat die moeder doet.
Dit schreef Mark eerder:
"Nee mijn zoon wordt niet uit huis geplaatst. Dat heb ik dus geroepen tijdens de laatste zitting waardoor de rechter heel boos werd en zei dat moeder de enige stabiele factor is in het leven van mijn zoon. De Raad heeft tijdens het onderzoek geconcludeerd dat mijn zoon zich goed ontwikkeld, school en de GGD tevreden zijn dus een uithuisplaatsing is helemaal niet aan de orde."
Nog steeds volhouden dat het ouderverstoting is gebaseerd op wraak en eigenbelang van moeder? Dat houd bij de raad en de rechter geen stand. De raad heeft al geconcludeerd dat het met zoon goed gaat en de rechter heeft Mark terecht gewezen dat moeder de enige stabiele factor is in het leven van zoon.
Mijn tip: niet zomaar wat roepen, en vooral niet met "ja maar zij...."
De raad heeft al onderzoek gedaan naar de situatie bij moeder, die is prima. Probleem zit em in dat vader hulp en advies van de raad niet wil aannemen omdat hij zijn diagnose verborgen wil houden.
Als vader mee zou werken aan onderzoek raad en die zouden tot de conclusie komen dat vader prima als vader kan functioneren en de stabiliteit in het leven van zoon niet verstoord zelfs met diagnose dan zijn er geen obstakels voor omgang met zoon is er niks aan hand en kan omgang opgestart worden zelfs met dwangsommen bij niet nakomen.
Mark kan dus gewoon via het recht omgang proberen te krijgen.
Zolang Mark niet wil meewerken blijft onduidelijk voor de raad en de rechter hoe vader die stabiele en veilige situatie van zoon gaat garanderen met zijn gedrag en diagnose en zal de wijzer niet naar het positieve uitslaan voor Mark omdat belang van kind voor hun leidend zijn.
Moeder heeft ten alle tijden het recht om haar zorgen via rechter kenbaar te maken.
Kimdekim
25-11-2025 om 07:02
Mark83 schreef op 24-11-2025 om 19:26:
Je zegt eerder dat je je leven wil geven voor je zoon maar een hulpverleningstraject gaat je te ver?
Er ligt een beschikking ja, maar je ex heeft het recht om daar juridisch iets aan te doen. Blijkbaar vinden de 3 advocaten die jij hebt gesproken dat ze ergens toch een goede zaak heeft.