Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Kan ex verplichten halen of brengen

Sinds 3 jaar zit ik in een lastige situatie. Mijn ex heeft gezin verlaten en is direct gaan inwonen bij zijn vriendin 100 km verderop. Een lastige scheiding die er op volgde is vorig jaar eindelijk er door. Alleen is het omgang met mijn jongste kind lastig. De twee oudsten wonen op kamers en er is geen contact meer met hun vader. 
Mijn jongste is twaalf en gaat 1 x in de twee week een weekend naar zijn vader. Tenminste dat staat in het ouderschapsplan. Gebeurt ook vaak dat hij extra hier is omdat ex op reis is oid. 
Communicatie met ex is slecht. Heeft alleen maar oog voor zichzelf. Hiervoor haalde en bracht hij mijn zoon altijd en ik kon het tegemoetkomen omdat ik later een relatie heb gekregen met iemand die half uur dichterbij woont zodat daar de overdracht kan zijn. 
Nu eist hij van mij dat ik hem ga halen of brengen omdat hij geen auto van de zaak meer heeft en dus extra kosten daardoor maakt . 
Kan hij dit van mij eisen? 
Voor ervaringsdeskundigen… hoe doen jullie dat als kind ouder wordt en met sporten , bijbaantjes , feestjes enz . 
Ik wil hem dat niet ontnemen maar ben bang dat ex mij straks ouderverstoting voor de voeten gaat gooien 


Nu eist hij van mij dat ik hem ga halen of brengen omdat hij geen auto van de zaak meer heeft en dus extra kosten daardoor maakt .

Misschien kun je hem vragen of hij denkt dat het voor jou gratis is om 200 km te rijden. Misschien valt dan het kwartje. 

Lijkt me niet meer dan logisch dat de een haalt en de ander brengt.

Hoe is de treinverbinding? Met 12 jaar is een reis met het OV vaak te doen, na een keer samen oefenen.

Sas-OO schreef op 26-03-2023 om 15:26:

Hoe is de treinverbinding? Met 12 jaar is een reis met het OV vaak te doen, na een keer samen oefenen.

Blijft natuurlijk het probleem wie de kosten betaald. Staat hij open om het halen en brengen fifty-fifty te delen?

Ajnat

Ajnat

26-03-2023 om 15:38 Topicstarter

Rhonda schreef op 26-03-2023 om 14:52:

Nu eist hij van mij dat ik hem ga halen of brengen omdat hij geen auto van de zaak meer heeft en dus extra kosten daardoor maakt .

Misschien kun je hem vragen of hij denkt dat het voor jou gratis is om 200 km te rijden. Misschien valt dan het kwartje.

Aangegeven , helaas ziet hij dat niet . Ziet alleen maar dat het hem geld kost. 

Ajnat

Ajnat

26-03-2023 om 15:40 Topicstarter

Caroline80 schreef op 26-03-2023 om 15:11:

Lijkt me niet meer dan logisch dat de een haalt en de ander brengt.

En waarom logisch . Het is zijn keus toch dat hij 100 km van zijn kind gaat wonen ? Moet ik daarom 200 km rijden ? 

Ajnat

Ajnat

26-03-2023 om 15:45 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 26-03-2023 om 15:27:

[..]

Blijft natuurlijk het probleem wie de kosten betaald. Staat hij open om het halen en brengen fifty-fifty te delen?

Het gaat me niet eens om de kosten hoor . Het gaat me meer om mijn tijd dat de vrijdagavond of zondagmiddag weg is . Ik heb verder de volledige zorg over de kinderen wat ik met liefde doe. Maar heb echt wel soms tijd nodig om bij te tanken. Ik denk dat ov verbinding ok is maar heel eerlijk gezegd vind ik dat zelf nog spannend om hem dat alleen te laten doen. 

he getverdemme! Sorry geen oplossing maar wat baal ik toch van dit soort vaders! Bah! sterkte ermee, over twee jaar kan je kind wellicht wel alleen met de trein.

Getver, het is zijn keuze toch om verderop te gaan wonen. OV vindt ik een lastige, dus jullie zoon moet met het OV omdat hij hem niet wilt halen/brengen. Dus eigenlijk maakt hij dan zijn probleem het probleem van jullie zoon.  Jouw kost het ook geld en tijd toch om te rijden? Ik wil niet te verbitterd over komen maar een tipje: leg alles goed vast, bewaar email en app gesprekken want ik hoop natuurlijk niet dat er in de toekomst nog meer problemen komen, maar dan heb je alles iig al vastliggen. Heb je een mediator, die het convenant heeft opgemaakt  die je kunt bereiken en dit kunt bespreken om evt ellende te voorkomen?

je tweede vraag hoe als ze ouder worden: dan gaan ze minder of niet meer tenzij de ouder waar ze niet wonen heeft geïnvesteerd in de relatie en dat blijft doen maar vrijheid biedt.
Maar 100 km verder is wel een ding dat zeer belemmerend werkt.

Je eerste vraag: wat staat er in je convenant? Staat daar vader haalt en brengt zou ik 'm daar eerst op wijzen en als hij het anders wil dat via de rechter geregeld kan worden.
Staat er in dat jullie het halen en brengen delen dan is dat de regel.

Ajnat

Ajnat

26-03-2023 om 20:47 Topicstarter

Johannaatje schreef op 26-03-2023 om 17:06:

Getver, het is zijn keuze toch om verderop te gaan wonen. OV vindt ik een lastige, dus jullie zoon moet met het OV omdat hij hem niet wilt halen/brengen. Dus eigenlijk maakt hij dan zijn probleem het probleem van jullie zoon. Jouw kost het ook geld en tijd toch om te rijden? Ik wil niet te verbitterd over komen maar een tipje: leg alles goed vast, bewaar email en app gesprekken want ik hoop natuurlijk niet dat er in de toekomst nog meer problemen komen, maar dan heb je alles iig al vastliggen. Heb je een mediator, die het convenant heeft opgemaakt die je kunt bereiken en dit kunt bespreken om evt ellende te voorkomen?

Ja vindt ov ook lastig hoor. Ook omdat ik het heel spannend vind om hem alleen en dan vooral vrijdagavond op pad te sturen. 
Goede tip om alles te bewaren. Heb al veel ellende gehad en ben bang voor de toekomst. 
Heb de scheiding via advocaat moeten regelen maar daar kan ik altijd contact mee opnemen wat ik hiermee moet 

Ajnat

Ajnat

26-03-2023 om 20:55 Topicstarter

Ysenda schreef op 26-03-2023 om 17:13:

je tweede vraag hoe als ze ouder worden: dan gaan ze minder of niet meer tenzij de ouder waar ze niet wonen heeft geïnvesteerd in de relatie en dat blijft doen maar vrijheid biedt.
Maar 100 km verder is wel een ding dat zeer belemmerend werkt.

Je eerste vraag: wat staat er in je convenant? Staat daar vader haalt en brengt zou ik 'm daar eerst op wijzen en als hij het anders wil dat via de rechter geregeld kan worden.
Staat er in dat jullie het halen en brengen delen dan is dat de regel.

Er staat niets over in het convenant en nu spijt dat ik dat toen niet heb vast gelegd. Toen was er geen discussie erover en bracht en haalde hij onze zoon . En nu dus opeens meldt hij dat hij het wel genoeg vindt en dat ik hem maar moet halen of brengen . 
Dus terug naar het ouderschapsplan als hij het anders wilt .

Vader steekt weinig energie in zoon. Zelfs de weekenden dat zoon daar is gaat ex met vriendin op stap met foodtruck en laat zoon bij zijn schoonfamilie achter. Het moeilijke dat ik zie het verdriet van zoon dat hij niet wordt gezien door zijn vader . Dat maakt het lastiger als hij steeds meer zijn eigen dingetjes krijgt . Dat de band met zijn vader helemaal verdwijnt . En waar ligt dan de balans tussen zoons eigen leven en band met zijn vader

Ajnat schreef op 26-03-2023 om 20:55:

[..]

Er staat niets over in het convenant en nu spijt dat ik dat toen niet heb vast gelegd. Toen was er geen discussie erover en bracht en haalde hij onze zoon . En nu dus opeens meldt hij dat hij het wel genoeg vindt en dat ik hem maar moet halen of brengen .
Dus terug naar het ouderschapsplan als hij het anders wilt .

Vader steekt weinig energie in zoon. Zelfs de weekenden dat zoon daar is gaat ex met vriendin op stap met foodtruck en laat zoon bij zijn schoonfamilie achter. Het moeilijke dat ik zie het verdriet van zoon dat hij niet wordt gezien door zijn vader . Dat maakt het lastiger als hij steeds meer zijn eigen dingetjes krijgt . Dat de band met zijn vader helemaal verdwijnt . En waar ligt dan de balans tussen zoons eigen leven en band met zijn vader

Die balans ligt ten alle tijde volledig bij zoons eigen leven! Het is vaders taak als volwassene in de relatie om voor die band te zorgen en daar energie in te steken.

Het enige dat jij kunt doen over een paar jaar is je zoon stimuleren naar zijn vader te gaan of contact te onderhouden. Nu bij gebrek aan duidelijke afspraken zul je je ex iets tegemoed kunnen te komen door 1x per maand je zoon te brengen. De andere 3 ritten zijn dan voor hem.

Daarbij kun je behoorlijk besparen op ov als het met de trein is, dan betalen ze tot hun 19e maar 7,60 voor een hele dag treinen in de dal uren.

Begrijp ik het goed dat je ex voorheen bracht én haalde? En nu vraag je hem om jullie zoon halverwege bij jouw vriend op te halen? Is dat niet net het probleem dan?
Zou het misschien helpen als jullie niet bij jouw vriend, maar daar in de buurt op neutraal terrein afspreken?

Ajnat

Ajnat

26-03-2023 om 21:16 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 26-03-2023 om 21:04:

Begrijp ik het goed dat je ex voorheen bracht én haalde? En nu vraag je hem om jullie zoon halverwege bij jouw vriend op te halen? Is dat niet net het probleem dan?
Zou het misschien helpen als jullie niet bij jouw vriend, maar daar in de buurt op neutraal terrein afspreken?

Nee zit anders. Eerst haalde en bracht ex zoon uit stad waar ik nu woon . Doordat ik een relatie heb gekregen met man die een half uur dichterbij woont bij ex spreken we op parkeerterrein daar af en is de overdracht dus scheelt ex een uur reistijd. Nu wil hij dat ik zoon helemaal naar zijn woonplaats breng of haal 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.