Echtscheiding en erna

jip
11-05-2016 om 20:04
Kind wil weekend niet naar vader
Mijn kind is vorige week een week bij zinn vader geweest.
Daar zijn wat heftige dingen gebeurd waardoor kind aankomend weekend niet naar vader wil. Kind staat wel open voor gesprek met vader om over de gebeurtenissen te praten. Het voorstel was dat kind dan 1 dag zou gaan zodat hij 1 op 1 met zijn vader kan praten.
Het vertrouwen van kind zal teruggewonnen moeten worden en ik denk dat dit een goede stap kan zijn.
Vader eist echter dat kind "gewoon" het hele weekend komt van weekend is volgepland en het komt heus goed. Met andere woorden we doen alsof er niks aan de hand is, terwijl hij heus wel weet dat hij fout is geweest.
Kind wil hier echter niks van weten en ik ga hem niet dwingen om te gaan.
Ik weet nu al dat dit een rel gaat worden aan de deur en dat wil ik niet voor andere kind, welke
stappen kan ik nemen om ervoor te zorgen dat kind even een weekend afstand kan nemen?
Kind is 14.
Ik ga verder niet uitwijden over wat er gebeurd is maar neem van mij aan dat het heftig genoeg is geweest voor kind om dit te willen.
Groetjes Jip

Leen13
11-05-2016 om 20:10
Samen praten
Mijn ex heeft er soms een hekel aan, maar dochter en ik gaan in zo'n geval samen bij vader 'koffiedrinken' om even mee te maken hoe vader er in staat. Excuses komen nooit, geen erkenning van fouten, behalve stilzwijgend en in zijn gedrag. Dus daar sturen we ook niet op aan. Zelfs niet op een gesprek. Maar dan kan een kind wel weer even een 'normaler' gevoel opdoen.
En anders zou ik een mail sturen, in ons geval dan: dochter komt volgende keer weer.
Dan kan ex op zijn kop gaan staan, maar hij snapt toch wel waarom er dan even 'pauze' is, je hoeft het er niet in te wrijven. We spreken wel af wanneer, welke datum, weer wel.
En soms is dat dan ook alleen maar even samen eten en geen weekend.
Op dit moment zijn de weekenden en de paar dagen logeren in de vakantie ook over want dochter heeft teveel eigen dingen en vader is te heftig over haar haarkleur, schoolkeuze en wat niet al, dus het blijft beperkt.
Als we gaan, gaan we op het moment samen.

jip
11-05-2016 om 20:20
Al geprobeerd AnneJ
Helaas ex gaat niet akkoord dat kind niet komt en wil het niet snappen.
Ik heb gemaild dat kind 1 dag wil komen.
Antwoord wat ik terugkrijg is:Kind heeft niks te willen,omgangsregeling is opgelegd door rechtbank, einde discussie en tot vrijdag.
Daar kan ik het mee doen. Dus jij zou gewoon andere kind meegeven en klaar?
In principe staat vader in zijn recht natuurlijk maar ja als kind niet wil houd het voor mij op.

Hortensia
11-05-2016 om 20:36
voet bij stuk
Omgang is heel belangrijk en moet onder bijna alle omstandigheden ook door blijven gaan. Maar als er bepaalde dingen gebeuren die echt niet kunnen en het kind even een time-out wil, moet dat kind het krijgen. Of dat hier terecht is, kan ik niet oordelen, maar jij zegt er zelf bij dat het niet je intentie is om je kind helemaal weg te halen, maar dat het weer opgebouwd moet worden. Vader walst daar overheen.
Als ik afga op wat jij vertelt is er inderdaad wel iets gebeurd dat rechtvaardigt dat kind even afstand neemt. Maar dan wel het gesprek aangaan daarna. Liefst met een derde erbij, vooral als vader een houding heeft van "niks aan de hand". Die intentie lijken jullie wel te hebben.
Eventueel kan kind op het moment van halen misschien bij een vriendje zijn of zo, met de toezegging/belofte dat hij (als hij dat wil) op de laatste dag écht wél komt om te praten en dat het nooit de bedoeling is het kind helemaal bij hem weg te houden.
Hopelijk was dit een incident en kan de band tussen vader en kind weer opgebouwd worden!
Als vader een zaak wil maken, staat het recht waarschijnlijk aan zijn kant. Want "in het belang van het kind" wordt helaas niet altijd uitgelegd "in het belang van het kind", is mijn eigen bittere ervaring. Hoewel de leeftijd van het kind waarschijnlijk wel in zijn voordeel is want kind zal dan ook gehoord worden. Maar zal hij dat ook echt gaan doen als kind echt maar één dag komt?

Hortensia
11-05-2016 om 20:37
overigens...
Ik ga dan wel uit van ontoelaatbaar gedrag van vader.
Niet een puberruzie of zo waarbij vader even uit zijn slof schoot. Maar echt iets dat verder gaat. Het is jouw goed recht om die details voor jezelf te houden.

Leen13
11-05-2016 om 20:40
Kind is veertien jaar
De meeste rechters snappen heus wel dat je een veertienjarige niet kunt dwingen naar de andere ouder te gaan, met name vanwege dramatische voorvallen.
Vader blaast gewoon hoog van de toren. Inderdaad, zorgen dat kind even weg is als vader komt. En je rug recht houden.
Als je bang bent voor gedoe zorg je dat er andere mensen bij zijn, buren, vrienden of familie, dan houdt hij zich hopelijk wel in.
Niet teveel onderhandelingsruimte geven. Tenminste, naar eigen inschatting. Als ik hier vader een vinger geef gaat het van kwaad tot erger.
Speelt hij op? Dan wordt het pauze, geen onderhandeling of gesprek. Eerst kalmeren en dat kost gewoon tijd.

Leen13
11-05-2016 om 20:43
Andere kind
Zoon was altijd al beter met zijn vader, dus die gaf ik in zo'n geval wel mee. Echter mijn kinderen hadden altijd een mobiel. Als het alsnog hommeles werd, bijvoorbeeld vanwege gedoe met dochter, was er een mogelijke uitweg. Gelukkig nooit gebruik van hoeven maken maar anders haalde ik zoon ook terug.

jip
11-05-2016 om 20:43
Hortensia
Ik weet nog zonet niet of vader het recht aan zijn kant krijgt als het een zaak word.
Los daarvan wil ik dat juist voorkomen en proberen het zo op te lossen dat ze idd weer iets op kunnen bouwen. Vader blijft echter star en antwoord niet op mijn mail dat kind echt even niet wil.
Op deze manier duwt hij kind alleen maar verder van zich af. Vriendin van vader speelt ook een grote rol in het geheel.
Zo lastig dit maar denk dat ik morgen afwacht en dan nog een keer meld dat kind njet komt en of hij nog wil dat hij maandag wel komt om te praten.
Maar ik weet haast zeker dat het een rel gaat worden en dat wil nou juist niet.

Leen13
11-05-2016 om 20:45
Op tijd
Je kunt beter op tijd je rug recht houden en de fall out accepteren, dan een slopende affaire tegemoet gaan. Er komen nog moeizame jaren aan, want echt, een puber gaat op eigen benen met eigen wensen en dat gaat zich steeds meer onttrekken aan de rechterlijk afgesproken omgangsregeling.
Hoe eerder vader dat beseft, des te beter.

jip
11-05-2016 om 20:48
AnneJ
Kind heeft ook een mobiel maar die is vorige ingenomen evenals laptop want kind had al via via geprobeerd contact met mij te krijgen en helaad heb ik hem niet persoonlijk gesproken en hoorde ik pas bij terugkomst het ware verhaal.
Kind wilde heel graag naar huis maar bad geen enkel communicatie middel tot zijn beschikking omdat vader ook wel doorhad dat hij dan opgehaald zou worden.
Ik heb herhaaldelijk geprobeerd contact te krijgen via vader maar werd afgehouden. Vader had ook gezegd dat ik het met hem eens was en ik hem niet kwam halen wat dus niet zo was.

jip
11-05-2016 om 20:52
Hortensia
Het was zeker ontoelaatbaar bedrag van zowel vader als vriendin. Die wel voortkwam uit puberruzie maar dit is echt over de grens gegaan.

Leen13
11-05-2016 om 20:52
Ach toch
Ik hoop dat je deze situatie goed bespreekt met je zoon en dat hij ook zonder mobiel de weg naar huis kan leren vinden en dat jij hem wel helpt.
Ik had met mijn kinderen de afspraak dat ze altijd konden weglopen, bij ons niet alleen vanwege vader maar ook vanwege dreigende uithuisplaatsing, en dan zich melden bij een volwassene met een mobiel of ze even naar huis konden bellen. Dan zou ik ze ALTIJD ophalen, waar ze ook waren.
Vanaf zeer jonge leeftijd prentte ik ze ons huisnummer in mijn mobiele nummer en gelukkig hebben ze een bijna fotografisch geheugen.
Ik heb ook weleens een kind in huis gehad waar ik mijn nummer op zijn enkel schreef en in briefjes tussen zijn spullen stopte en naar zijn mail stuurde.

Hortensia
11-05-2016 om 20:53
Jip
ZOals ik al zei: je doet het goed, door kind aan te moedigen e.e.a. weer op te bouwen. Het zou jammer zijn als je je kind toch dwingt te gaan om een rel te voorkomen. Voor de lieve vrede, is, zo weet ik nu, de slechtste manier om zoiets af te handelen. Feitelijk val je je kind af en neem je hem dan niet serieus.
Afschuwelijk dat zijn laptop en mobiel zijn ingenomen.
Een rel heb je eigenlijk al: die laptop en mobiel en een kind dat gevangen zat bij de andere ouder.

Egel
11-05-2016 om 20:57
niet ertussen zitten
Met mijn ouders vroeger (co-ouderschap, vanaf 12 na verhuizing woonde ik wel meer bij één ouder en verder zo'n omgangsregeling) was er een soort van stilzwijgende afspraak dat je nooit mag dreigen naar de andere ouder te gaan en dat je problemen die je hebt moet oplossen waar die zijn.
Het was later misschien niet alleen maar stilzwijgend.
Ik moest ook echt niet proberen een beetje te gaan zitten klagen over de andere ouder. Dat was mijn probleem voor dat andere huis.
Ik vind dat een heel goed en prettig uitgangspunt. Zo kun je bij ruzies niet telkens zwalken tussen de ouders en op die manier ook machtsmiddelen krijgen als puber.
Het heeft natuurlijk wel grenzen beide kanten op. Je schrijft dat het wel heftige voorvallen waren.
Ik was een tijdje niet altijd gelukkig met de ruzies bij mijn vader en alle kritiek die hij me gaf. Toen ik 16 was, was mijn vader een keer zo opgefokt en zo gefocust op mijn chagrijnige blik, dat hij me (tijdens zwemmen bij een meertje) een harde klap in mijn gezicht gaf.
Toen ben ik opgestaan, en heb ik heel bewust, gemeen, gezegd dat ik 'naar huis' wilde. Ik denk dat hij wel wist wat ik bedoelde. Ik verbrak de regel.
Ik heb thuis (bij vader) mijn spullen gepakt en ben op de trein terug gestapt, een dag te vroeg. Ik wist dat mijn moeder er niet voor zou zijn (hield erg van kinderloze weekenden, maar hield ook van die afspraak) maar ik kwam op een leeftijd dat je echt haast zelf bepaalt waar je slaapt.
Wat dat betreft vind ik 14 nog een beetje jong (niet dat 16 dus het uitgangspunt moet zijn alleen maar omdat ik dat toen meemaakte), maar het is dan helemaal afhankelijk van de voorvallen. Bij fysiek geweld zou ik kind sowieso wel laten kiezen. Maar in veel andere gevallen dus niet.
Tegelijk is je zoon ook wel op een leeftijd om zijn vader hier bijvoorbeeld over te mailen. Hij kan laten weten wat hij zo erg vond en waarom hij alleen maar even een middagje op bezoek wil komen en dan zelfs alleen maar om te praten. Als ik gescheiden zou zijn, zou ik daar denk ik niet tussen gaan zitten.

jip
11-05-2016 om 21:00
Hortensia en Annej
Ik ga hem zeker niet dwingen en hij js er zeker van dat hij niet wil dus gebeurt ook niet.
Klopt dat die rel er al is maar vind het zo sneu voor dochter als zij dit mee moet maken aan de deur.Hopelijk gaat het meevallen.
AnneJ ik ga zeker een briefje meegeven met mijn nummer als hij weer gaat en zijn mobiel weer word afgenomen. Is toch te gek voor woorden dat een kind helemaal afgesloten word van alles.
Helaas woont vader te ver weg om zelf naar huis te kunnen.

Egel
11-05-2016 om 21:04
dat verandert
Nu ik hoor dat vader contact blokkeert maakt dat het verhaal wel wat anders.
Het klinkt niet goed en ik ben het met anderen eens dat je je kind ook je vertrouwen niet wil beschamen.
Het blijft een beetje afhankelijk van wat er gebeurde want het lijkt mij als ouder ook bijzonder onprettig dat je niet eens meer een conflict met je kind kunt hebben, of er moet weer met de andere ouder gebeld worden die je dan misschien wel ophaalt. Zo kun je nooit eens gewoon even echt ruzie hebben met je kind omdat kind telkens wikt en weegt of hij al wil worden opgehaald of advies van mamma wil.
Ik weet het niet. In noodgevallen moet kind wel kunnen bellen of liever nog: gewoon met OV-chip de weg terug kunnen vinden.
Wat ben ik blij dat ik niet gescheiden ben zeg, het lijkt me echt een lastige situatie. Je wil je kind natuurlijk onvoorwaardelijk steunen (maar is dat soms té veel waardoor je de andere ouder in de weg zit? Of meer dan terecht dat hij meteen naar jouw huis moet kunnen?). Sterkte met het conflict!

jip
11-05-2016 om 21:06
Egel
Ik zit ertussen ja maar zowel vader als kind zijn niet goed in communicatie en ik wilde vantevorenaaangeven dat kind niet meegaat en een voorstel doen.
Daarom ben ik er vorige week ook niet heen gegaan omdat ik ook vind dat problemen daar opgelost moeten worden waar ze zijn. Ik had kind alleen wel graag even gesproken.
Als ik geweten had wat er voorgevallen was was ik meteen in de auto gestapt om hem te halen.
En ik weet kind us een echte puber,kan bloed onder je nagels vandaan haken maar vader( en vriendin) zijn de volwassene en moeten binnen de grenzen blijven. Vriendin al helemaal.

Egel
11-05-2016 om 21:06
te ver weg?
Woont te ver weg, is de reis echt heel ingewikkeld of gewoon nog nooit geprobeerd? Treinen komen bijna overal (als het binnen NL is alvast)

Leen13
11-05-2016 om 21:08
Te ver?
Leer kind met de trein en de bus reizen, zorg dat hij zelf geld bij zich heeft of een pasje met voldoende ovgeld. Voor geval van nood dan, voor je het weet moet hij dan ook van vader zelf gaan reizen, hoewel dat ook weer niet heel erg is, maar weer een andere complicatie. Dan kan hij altijd nog ter plaatse besluiten om naar huis te gaan, net als Egel.
Ik heb weleens een kind, dat de weg kwijt was, met een taxi laten ophalen nadat ze mij belden. Omdat ik al jaren geen auto meer heb, heb ik een tijd af en toe een taxi genomen, steeds dezelfde, en die is toen een kind gaan halen.
Bij thuiskomst gingen we dan nog even naar de pinautomaat, nu kun je met je smartphone betalen als ze dat willen en ze kennen je.

jip
11-05-2016 om 21:15
Reizen
Daar zou ik me in moeten verdiepen idd want het is een dorp waar je met pont naartoe moet en dan met de bus. Envelopje maken met geld en telefoonnummer denk ik iig.

Leen13
11-05-2016 om 21:19
Even opletten
Wel even opletten dat briefjes en los geld ook afgepakt kunnen worden. En wat doe je dan. Altijd een alternatief scenario.
Ons huistelefoonnummer staat ook in de gids op internet bijvoorbeeld. Uit je hoofd leren kan niet afgepakt worden.

tynt
11-05-2016 om 21:20
het ligt aan het voorval
EGEL: "Zo kun je nooit eens gewoon even echt ruzie hebben met je kind omdat kind telkens wikt en weegt of hij al wil worden opgehaald of advies van mamma wil."
Dit vind ik wel iets om rekening mee te houden. Een van mijn kinderen was een puber in het kwadraat en ik weet zeker dat als er uitwijkmogelijk was geweest in de vorm van een ander ouderhuis, dan was hij een paar jaar geleden vaak weggelopen. De dag daarna hield hij dan weer veel van mij.

jip
11-05-2016 om 21:23
voorval
Daar ben ik het mee eens maar zoals ik al eerder aangaf het voorval is ver over de grens gegaan.

Jippox
11-05-2016 om 21:28
voorval
Als het zo ernstig is, denk ik aan mishandeling. En dan zou ik de vader laten weten dat hij kan kiezen: samen met jou en kind in gesprek of een melding.

Leen13
11-05-2016 om 21:52
Toch niet Jippox
Daar kon je nog weleens zelf meer last mee krijgen dan vader.

Leen13
11-05-2016 om 21:55
Overigens
Zou ik ook met zoon bespreken wat er aan vooraf gegaan is en hoe hij dat voortaan handiger kan aanpakken. Het is beter om te leren je te realiseren wat jou gedrag voor effect heeft op anderen en hoe dat beter kan.
Vader is blijkbaar niet te vertrouwen met pubergedrag, dan kan hij dat beter bij jou doen, want veiliger.

jip
11-05-2016 om 22:12
AnneJ
Hij word heel erg beperkt bij vader mag in totaal twee uur per dag zijn telefoon en laptop hebben,vriendin investeert niet of nauwelijks in mijn kinderen alleen als haar kind er ook is...en dat is heel af en toe met vakanties het geval...
En idd vader wil zijn gezag heel erg laten gelden maar kind is 14 en geen 4 meer...

Vesper Lynd
11-05-2016 om 22:21
Hmm tja
Mijn ex is ook van de regeltjes. Dochter van bijna 17 moet om 21.30 uur naar bed en mag voor 17.00 uur geen tv kijken, dat soort flauwekul. Ik vind dat belachelijk (laat ik niet blijken uiteraard), maar zij schikt zich erin want ex is niet iemand om ruzie mee te maken. Verschil is dat ik om de hoek woon, dus dat ze regelmatig gewoon hier komt chillen als ze eigenlijk bij haar vader is.
In jouw geval zou ik het kind niet dwingen. Wel aansporen om tot een oplossing te komen met vader, maar uiteindelijk moet hij zelf de beslissing nemen. Tenzij er geweld of andere ontoelaatbare zaken zijn, zou ik het kind zelf de discussie aan laten gaan.

Leen13
11-05-2016 om 22:28
Ja regeltjes
Alsof ze vier zijn. Vader had hier laatst kind geen ijsje gegeven want ze ging 'zo eten'.
Kind eet nooit ijs en liep gezellig met vader over de markt en wilde ook weleens een keer een ijsje.

Temet
11-05-2016 om 22:46
nog even een juridisch praatje
Als een omgangsregeling door de rechter is vastgelegd moet die natuurlijk in principe worden nageleefd. Maar als er een keer geen omgang plaatsvindt en later de omgang alsnog weer wordt opgepakt, is daar feitelijk niets tegen te doen. In een van haar eerste postings noemt AnneJ het scenario 'kind komt volgende keer niet (want moet even rust) maar de keer daarna weer wel'. Daar kan vader feitelijk niet veel tegen doen om puur praktische redenen: naleving van de omgang vorderen moet je in een kort geding doen, maar tegen de tijd dat je zo'n procedure op poten hebt (advocaat zoeken, zaak starten) is het daarop volgende weekend alweer aangebroken en de omgang weer hersteld. Dus valt er dan niks meer te vorderen.
Dit nog even los van het feit dat als er gedonder over de omgang is kinderen vanaf 12 ook gehoord worden enzovoort, wat allemaal ook belangrijk is, maar puur qua organisatie: als je een keer de omgang niet laat doorgaan kan je weinig gebeuren. Maak je er een gewoonte van, dan kunnen er natuurlijk wel problemen komen (de koninklijke weg is in dat geval om zelf een verzoek tot wijziging van de omgangsregeling in te dienen, maar dat terzijde)
Dit alles tenzij er sprake is van een omgangsregeling waarbij door de rechter een dwangsom op de niet-nakoming is gesteld, maar dat is zelden het geval.
Groeten,
Temet

jip
11-05-2016 om 23:23
Temet
Dankjewel voor je uitleg,daar kan ik iets mee.
Ik hoop dat vader in gaat zien dat kind de rust even nodig heeft en het daarna weer gaat opbouwen met hem door iig eerst te praten en tot een oplossing te komen. Met kind alleen of met iemand erbij.
Heb geen reactie meer gekregen dus zal morgenavond mailen dat kind echt niet wil maar nog wel openstaat voor 1 dag om te praten.
Met het vriendelijke verzoek om geen scène te schoppen met jongste erbij.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.